Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-02-02, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Sorry. Jag har ingen länk. Men den som vill läsa den kan lätt gå till närmsta bibliotek och be att få söka i databasen mediearkivet.

Intressanta uppgifter om Rothschild. Varifrån hämtar du uppgiften om Göranssons lista? Vet du vilka mer som finns med på den?

Ulf Göranssons lista refereras i GK sid 187. Personerna är ss Ulf Dahlsten, Stm Ingvar Carlsson, pressekr Kjell Lindström, f.d. pressekr Sören Thunell, depråd Hans Dahlgren, ss Ulf Göransson, ass Ann-Marie Willsson, sakk Inga-Lena Wallin, Gd Odd Engström, amb Anders Ferm, ss Kjell Larsson, socialchefen Ulf Larsson (den tidigare ss), partisekr Bo Toresson, Emma Rothschild (anges utan titel), Harry Schein (anges utan titel) och depsekr Stefan Noréen. Därutöver finns fyra namn under rubriken "pensionärsgänget": Krister Wickman, Allan Larsson, Sten Johansson och Staffan Kellerborg.

Visst läsvärde om ER har denna EAP-artikel:
http://www.larouchepub.com/eiw/public/1989/eirv16n39-19890929/eirv16n39-19890929_043-the_daughter_of_the_fifth_man_wh.pdf

Se även Dammegård sid 661 ff.
Citera
2014-02-02, 21:47
Medlem
nattekniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Nej vi talar om ett rykte som säger Teflonmantlad kula. Det är för övrigt enda gången det nämns Teflonmantalad kula i den svenska historien. Vid denna tid var det en enda tillverkare som producerade sådana kulor. Diskussionen är med all säkerhet en medial höna av missförstånd.

Wikicitat:

När det gäller denna påstått upphittade kula så lär det vara så att den hittades på Kungsgatan 18 i december 1986..... dvs mer än 9 månader senare. Att någon kula inblandad i Palmemordet skulle kunna hamna där av egen kraft är helt omöjligt. Mycket är oklart om denna påstådda kula. Om det var en avfyrad kula eller en oavfyrad och vilken kaliber och typ det var. Mycket talar för att det är en medial skröna.
Det var en teflonmantlad kula som hittades på kungsgatan 18. Det är verifierat av PU. Kaliber är dock inte verifierat.
Och det är som sagt kanske lite långsökt att den skulle ha med mordet att göra.
Citera
2014-02-02, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Jag skall inte inte bli långranding på detta och vet att du kan vapen bättre än jag, men om jag inte minns fel används teflon för "mjuka mål" (laminerade bilrutor, fibervästar) medan kopparmantling används mot hårda mål (motorblock, tjock bilplåt), rent tekniskt har jag för mig att de uppträder olika, den ena typen har som uppgift att hålla ihop så mycket som möjligt medan den andra skapar en "metall-jet" som delvis smälter sig igenom metallen, men som sagt det var länge sedan jag stötte på det här.

Trovärdigheten på kulorna är en annan sak, men jag tycker teflonmantlade kulor i närheten av brottsplatsen är anmärkningsvärt eftersom de var ganska ovanliga, medan tex CGÖ hade en hemma. Om Q2 och Q3 är utplacerade så kan ju kungsgatan-kulan mycket väl vara en orginalkula som hamnat här. På tiden tills den hittats kan den ha flyttat sig en hel del dessutom.

Tvärt om. Man använde solida mässingskulor istället för bly med mantling och dessa måste ha teflon för att inta skada pipan. Avsikten var att de skall pentetrera plåt t ex bättre. Som framgår av länkar och citat har det uppstått en myt kring detta. Huvudsakligen för att de endast använts i mycket speciella sammanhang och inte var allmänt spridda. Effekten är att de "smörjer" kulans väg genom loppet. Ammunitionstillverkare slog mynt av myten och smetade teflon på cal 22 t ex och de är varken pansarbryt eller peneterarar skyddsvästar. Helt motsatt verkan på skyddsvästar har rapporterats.

Problemet med resonemanget du för är att Palme uppenbarligen sköts med blykula och sådana är inte teflonmantlade. Inte heller finns minsta tekniska fakta som stödjer teorin att några kulor är utplanterade. Sådana teorier bygger på fantasi och okunskap i kombination.

Att en kula hittas långt från mordplatsen långt senare på ett ställe dit den inte kan ha hamnat är fullständight ointressant ur teknisk synpunkt. Frågan är om det ens var en "kula" och inte en oavfyrad patron.
Citera
2014-02-02, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QEVeritas
Det kan inte betraktas som en medial skröna att Wincent Lange vid genomgången av tullkriminalens beslag hos CGÖ intresserade sig för en .357 Magnum-patron med samma beskaffenhet som de förmodade mordkulorna, men med skillnaden att spetsen var teflonmantlad. Detta patronfynd anmälde han till Palmeåklagarna. Anledningen till att han gjorde det var den kula/patron som hittats efter mordet på Kungsgatan och som en "avsändare" på något sätt skickat in till utredningen. Utan detta inskickade/inlämnade fynd från Kungsgatan hade WL inte intresserat sig för patronen hos CGÖ. Den teflonmantlade patronen från CGÖ överfördes från tullkriminalen till mordutredningen efter beslut av Axel Morath den 14 juli, redan dagen efter Langes besök. Så någon mediaskröna var det inte fråga om.

Om kulan/patronen från Kungsgatan sedan har med MOP att göra är en annan fråga. Att den förefaller ha hittats så pass lång tid senare talar förstås emot detta. Om det dessutom var på Kungsgatan 18 så är det ännu svårare att se något samband med själva mordtillfället. Däremot var kulan/patronen ovanlig (och det är väl inte heller jättevanligt att det hittas kulor/patroner i centrum), vilket i vart fall direkt gjorde det intressant för Wincent Lange när han hittade en likadan bland CGÖ:s beslagtagna ammunition m.m.

Konstigast av allt var förstås att den patron från CGÖ:s "förråd" som precis stämde med de förmodade mordkulorna redan skickats iväg till FOA (inte SKL, inte polisens tekniska rotel, inte Wiesbaden) utan att Wincent Lange fått reda på detta, och utan att han eller Ölvebro heller fick reda på Bo Janzons rapport, där Bo mycket tydligt framhöll detta fynd.

Jo det är fullt möjligt att den "patron" inte "kula" som hittades kan ha kommit från CGÖ:s gömmor eftersom den inte var ute på den kommersiella marknaden och CGÖ en säregen samlare med kontor i närheten. Sättet den introducerades i utredningen på kan ju i sig tydasd vara vara en desinformation. Om det varit relevant borde det ha varit något att hålla inne med för utredningen men det spreds ändå ut offentligt kanske tack vara att det är ganska uppenbart ointressant bevismässigt då OP sköts med en mantlad blykula inte en teflonmantlad mässigskula.
Citera
2014-02-02, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Signaturen Gunnar L skriver på Gunnar Walls blogg:

Någon som sett artiklarna han skriver om? Vore intressant att se hela texten för att mäta värdet och sammanhanget.

http://gunnarwall.wordpress.com/2013/12/19/slutsalda-mordgatan-olof-palme-finns-nu-som-ebok/#comment-1085

Det måste vara gamla länsväg 297 som åsyftas. Om jag har förstått saken rätt så gick den 1986 mellan Malung och Sälen (nuvarande riksväg 66).

Om de här uppgifterna stämmer så är de naturligtvis sensationella och gör Holmérs förehavanden än mer anmärkningsvärda.

(Fö så kan man ju undra över hur polisen, som misslyckades med i stort sett allt mordnatten, lyckades hitta och stoppa Holmér på mordnatten. Satte man upp vägspärr i Malung?)
Citera
2014-02-02, 23:54
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Tack! Jag hade helt missat den listan.

Hans Dahlgren och Stefan Noreen passerade Palmes bostad strax före åtta MOP-kvällen utan att lägga märke till någon övervakning. Detta anges i GMPs rekonstruktion och är som det verkar inte av någon större betydelse.
Men de passerar ungefär vid samma tidpunkt som Leif Carlbom m väninna iakktar WT-man i anslutning till palmes bostad.
Citera
2014-02-03, 00:02
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Det måste vara gamla länsväg 297 som åsyftas. Om jag har förstått saken rätt så gick den 1986 mellan Malung och Sälen (nuvarande riksväg 66).

Om de här uppgifterna stämmer så är de naturligtvis sensationella och gör Holmérs förehavanden än mer anmärkningsvärda.

(Fö så kan man ju undra över hur polisen, som misslyckades med i stort sett allt mordnatten, lyckades hitta och stoppa Holmér på mordnatten. Satte man upp vägspärr i Malung?)
Ja det är på det stora hela rätt häpnadsväckande. Därför måste man få tag på artiklarna och läsa hela så man vet hur orden föll och om det finns utrymme för missförstånd. Är det HH själv som anger detta eller vem kommer med uppgifterna?

Holmérs förehavanden under fredagen fram till han kommer in till polishuset omkring 1130 på lördagen är i mitt tycke ett stort luddigt frågetecken.

(Spekulation: Är det "Malung" Dahlgren säger till Gösta Söderström men denne hör fel och tror det är "Falun"?)
Citera
2014-02-03, 00:06
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Ja det är på det stora hela rätt häpnadsväckande. Därför måste man få tag på artiklarna och läsa hela så man vet hur orden föll och om det finns utrymme för missförstånd. Är det HH själv som anger detta eller vem kommer med uppgifterna?

Holmérs förehavanden under fredagen fram till han kommer in till polishuset omkring 1130 på lördagen är i mitt tycke ett stort luddigt frågetecken.

(Spekulation: Är det "Malung" Dahlgren säger till Gösta Söderström men denne hör fel och tror det är "Falun"?)

Har funderat på zonen, men skälet att Holmer ska dit blir svårförståeligt. Om han inte deltar i någon form av kuppövning vill säga.
Citera
2014-02-03, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Har funderat på zonen, men skälet att Holmer ska dit blir svårförståeligt. Om han inte deltar i någon form av kuppövning vill säga.

Den tanken har slagit mig också.

Det skulle förklara varför det är så känsligt för Dahlgren vad som sker mellan 1730 och 2230. Är RD och HH i något av bunkerkomplexen i zonen så går det inte gärna att avslöja var de är. Och i sådana fall så bör RD också ha sett eller misstänkt att HH träffade någon högt uppsatt militär timmarna innan mordet.

Notera dock att det fortfarande är långt att resa till zonen...
Citera
2014-02-03, 08:21
Medlem
En möjlig anledning till denna resa är om "Mockfjärds" revolvern är inblandad. (Går att kombinera med ett besök i Zonen). Vapnet hittades av dykare i Flosjön, som ligger längs vägen mellan Borlänge och Malung.
Nu hänvisar jag till uppgifterna i Expressen om att HH blev stoppad sen natt längs väg 297 (nuvarande 66?) . Inte till tidsluckan i Dahlgrens berättelse för tiderna 17.30-22.30 innan mordet.
Citera
2014-02-03, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QEVeritas
Det gjordes ett tafatt försök för en tid sedan att identifiera de personer som ingick i Aftonbladets tvådagars avslöjande om det s.k. Säpo/Agag-spåret i augusti 1993. Delvis kanske det berodde på lite dålig kvalitet på de länkade tidningsklippen. De klipp jag såg var i alla fall bara från en av de två dagarna och allt gick inte att läsa. Här är alla sidor 21 och 22 aug 1993 (utom förstasidorna där löpsedelsrubrikerna helt upptog denna nyhet).

21 Aug 1993
Sid 6 http://i43.tinypic.com/b6ex5t.jpg
Sid 7 http://i44.tinypic.com/2db835w.jpg
Sid 8 http://i40.tinypic.com/k3n401.jpg

22 Aug 1993
Sid 10 http://i41.tinypic.com/33e3kth.jpg
Sid 11 http://i39.tinypic.com/6yp5ja.jpg

Nu måste vi komma fram till vilka dessa fyra var! Den första, säpomannen, är lättidentifierad och det var också det enda som framkom i förra vändan. Förutom en ny postning av alla tidningsklippen kommer här en konsoliderad sammanställning av uppgifterna i artiklarna för att underlätta:

Säpomannen (To** Ut*******) var enligt vittnet ”väldigt intresserad av ammunition och hur man kunde laborera med kultillverkning.” Har bl.a. sysslat med svartkrutsskytte. Enligt vittnet ”Bengt” ska säpomannen ha visat ett foto från en skjutbana på Gotland med ett antal AGAG-medlemmar, pekat på bilden och sagt att ”där finns Palmes mördare”. Han antyds också ha någon sorts koppling till eller särskild kännedom om Mockfjärdsrånet hösten 1983.
Särskilt anmärkningsvärd framstår därför uppgiften att han ”i slutet av 1990” fick jobb vid säkerhetspolisen på datasektionen.
Förnekar kännedom om Agag och deltagande i det som kallas Magnumklubben.

FN-mannen tjänstgjorde 1969 vid en FN-bataljon på Cypern. Vid samma bataljon var Leif Hallberg pressofficer. Militärt engagerad ”sedan jag var 15”. Har mest handlat om hemvärnet. Intresserad av skytte och har deltagit i tävlingar med säpomannen. ”Var redan tidigare i klammeri med rättvisan”. Hade bl.a. en Colt AR 15 som polisen beslagtog ”en tid efter Palmemordet”. ”- Polisen reagerade på några kort vi hade tagit. Vi satt och festade här och viftade med det där vapnet.”

Telemannen jobbade (inte oväntat) vid televerket. ”Oerhört vapenintresserad”. Har/hade en .357 Colt King Cobra. Ansökte om pass för första gången i sitt liv en dryg månad efter Palmemordet. Verkar inte jättesmart med tanke på hur han svarar: ”- De frågade mig om jag visste vad de här bokstäverna [Agag] innebar. – Men jag dementerade mitt medlemskap.”(Eller så erkänner han sitt medlemskap för tidningen i efterhand)
Idé: Någon sorts medhjälpare till Grundborg?

Väktaren. ”Stort intresse för vapen”. Äger/ägde en 45 Colt Government. Förnekar kännedom om Agag, men ”erkänner” att magnumklubben existerat och att det talats om 10-15 medlemmar i denna. Bekräftar att säpomannen var med i Magnumklubben.

Axplock bland övrig info:
* De utpekade medlemmarna i AGAG har ”kontakter rakt in i polishus och andra känsliga myndigheter”.
* Flera av de utpekade medlemmarna bor i Jämtland.
* Utöver de fyra utpekade medlemmarna finns några som håller till i Stockholm.
* Säpomannen säger att en av de andra medlemmarna tillhörde EAP (oklart om denna medlem ingår bland de övriga tre som AB listat).
* Vittnet ”Bengt” är ”märkbart rädd för Agag” och uppges ha blivit mordhotad. ”Bengt” blir hotad för att han ska ”sluta röra i det här”. Bengt är alltså inte bara ett vittne, och har också gjort egna efterforskningar. Vittnet ”Åke” verkar ha polisiär anknytning eller bakgrund.

”Bengts” riktiga identitet skulle kunna vara Ulf Lingärde (också spekulerats tidigare). Enligt uppgifterna ska dock ”Bengt” ha varit bekant med Säpomannen. Enligt Lingärdes PM om TU/F9 framgår inte en sådan bekantskap. Hela Aftonbladets uppslag verkar dock rätt tydligt bygga på Lingärdes PM som ju kom media till del någon gång 1992/1993 (sista mars 1993 diariefördes det hos polisen). Polisen förefaller dock ha arbetat med att utreda vissa av dessa personer långt tidigare än så.

Vem knäcker nästa identitet?

Kan det vara denna person som avses med koppling till "Mockfjärdsrånet": "49 åringen."
http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9812/10/palme.html

(Observera också kopplingen till Iran-Contras affären och den norska affärsmannen i artikel som jag länkar till Aftonbladet.)

Eftersom tråden glidit i på författargärningar i form av PO Enquist "Legionärerna", vill jag lyfta fram ledamoten av Svenska Akademin Kjell Espmark och hans nyckelrom "Hatet" utgiven 1995. Espmark är genuin Jämtlänning, om det finns något konkret om inblandning av Agag i Jämtland är det mycket troligt att det nått Espmarks öron, Jämtland är inte större (invånare) än en kranskommun till Stockholm.
Senast redigerad av litentuvan 2014-02-03 kl. 08:46.
Citera
2014-02-03, 09:08
Medlem
I Aftonbladet 1996-02-25 intervjuas Hans Holmér. Så här står det om hur han fick kännedom om mordet: "Knappt åtta timmar efter de två skotten på Sveavägen i Stockholm vaknade han av en ilsken signal på hotellrummet i Borlänge. Budskapet var lika overkligt, som obevekligt. Olof Palme är mördad.
- Jag kände mig som bedövad, berättar Hans Holmér."

Här är det mao inte receptionisten som ger honom beskedet, utan telefonen.

Den gode Holmérs historia tycks mao ha förändrats litet genom åren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in