2009-07-01, 18:03
  #5293
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Hej uddis

Svaren på frågorna A, B och C är nej, inte vad jag vet.

När det gäller HH så visst finns möjligheten att han skulle kunna vara inblandad medvetet. Det var däremor inte han som började spana på och bugga kurder. Det var Säpo.

Från den utgångpunkten kan man välja flera olika riktningar att utveckla ett resonemang. Jag gör inte det utan konstaterar att Bertil W propagerar för PKK-spåret och han var en av Craig W män.

I PKK-spåret finner man således HH, Säpo, Craig W & Bertil W samt Ebbe C som aktörer.

Bara ett förtydligande ang Säpos inblandning. Säpo lämnade Palmerummet tämligen omgående i utredningen av skäl som tidigare angivits. De säpoaktiviteter som skett mot bland annat kurder mm har skett på annans initiativ och inom en lite grupp enskilda poliser lojala mot Holmer. Säpos ledning och gamla garde gillade inte Holmer alls. Säpo har aldrig fått ägna sig åt utredning av Palmemordet och har heller inte haft insyn i utredningen. Klara order att inte befatta sig med uppgifter oavsett hur intressanta de uppfattas vara än idag. Detta kommer från en anonym (inte för mig) men bergsäker källa. Säpo (läs TF som satt i Palmerummet) och dennes chef ville starta utredningen på som de uttryckte sig - de egna bakgårdarna.
Citera
2009-07-01, 18:12
  #5294
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kn Krok
@ Uddis

Ditt inlägg är ju förståss tok intressant.

Frågan som uppenbarar sig är:

Varför tog inte sossarna tag i utredningen om detta uppkommit? Varför är det ingen som verkar vilja ta i detta?

Det leder ju bara åt ett håll - Olof Palme.

Holmer tog in en politisk observatör i Palmerummet och Säk (Tore Forsberg som jag haft givande men knapphändiga utbyten med) lämnade rummet för att man inte fick söka där man ville.

Holmer och Ebbe hade goda kontakter med SAP:s inre kärna. Frågan är vem som manipulerade vem i den soppan.

Tore som varit mordutredare och andra seriösa hade kanske kommit på lösningen om de fått jobba professionellt. Holmer och hans av mord oerfarna betrodda kanske varken kunde eller ville lösa mordet. Inblskhet eller...?
Citera
2009-07-01, 18:36
  #5295
Medlem
Robin Woods avatar
Och vad har man kommit fram till hitills att det är:
zionism, antizionism, kommunism, fyllo, säpo, Sap?
ingen som vet riktig!
Citera
2009-07-01, 19:22
  #5296
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uddis(s)
Bara ett förtydligande ang Säpos inblandning. Säpo lämnade Palmerummet tämligen omgående i utredningen av skäl som tidigare angivits. De säpoaktiviteter som skett mot bland annat kurder mm har skett på annans initiativ och inom en lite grupp enskilda poliser lojala mot Holmer. Säpos ledning och gamla garde gillade inte Holmer alls. Säpo har aldrig fått ägna sig åt utredning av Palmemordet och har heller inte haft insyn i utredningen. Klara order att inte befatta sig med uppgifter oavsett hur intressanta de uppfattas vara än idag. Detta kommer från en anonym (inte för mig) men bergsäker källa. Säpo (läs TF som satt i Palmerummet) och dennes chef ville starta utredningen på som de uttryckte sig - de egna bakgårdarna.

Hej uddis

Jag förstår väl din omtanke om Säpo och den illustre chefen för kontraspionaget även kallat ryssroteln TF.

Mitt svar till dig var inte en frontalatack på TF. Det kanske kunde vara på sin plats att syna honom närmare i sömmarna men det tänker jag inte göra. Åtminstone inte nu.

Mitt intresse är nu det här

http://www.dsm.nu/martinger3.html

och hur HHs aktiviteter mordkvällen utvecklade sig. Rent allmänt så vore det fullständigt huvudlöst att glida omkring i Stocholmsnatten med "Dallas" om han vore inblandad i Palmemordet. Visserligen fanns det många "huvudlösa" vid den tiden så ett sådant argument skulle ju passa bra här på FB.

Men låt oss se på några detaljer:

I artikeln står det:

Citat:
Den man som Dahlgren skjutsat under eftermiddagen hämtades vid Operan ”några minuter före 23” och åkte med i bilen runt kvarteret vid Rådmansgatan ett flertal gånger. Det verkade som om mannen och Holmér letade efter något eller någon där. Därefter släpptes mannen av i trakten kring Odenplan. Dahlgren minns inte exakt till vilken adress som mannen i fråga transporterades.


Ett uppträdande som knappast kan beskrivas som diskret om han vore konspiratör. Jag tror till och med att FBs konspiratörer skulle klara det bättre.

Nu vet vi inte exakt vilket kvarter HH med gäst snurrade runt men på gatan intill hade HH haft sina knarkspanare som spanade på Sigge. Kan det ha varit så att HHs pojkar blivit bortkörda av Säpo och HH ville visa detta för någon som han sökte stöd hos. Ja det var bara en tanke.

Det skall bli intressant att följa fortsättningen i denna lilla artikelserie. Tydligen väcker den lite engagemang.
Citera
2009-07-01, 19:48
  #5297
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Hej uddis

Jag förstår väl din omtanke om Säpo och den illustre chefen för kontraspionaget även kallat ryssroteln TF.

Mitt svar till dig var inte en frontalatack på TF. Det kanske kunde vara på sin plats att syna honom närmare i sömmarna men det tänker jag inte göra. Åtminstone inte nu.

Mitt intresse är nu det här

http://www.dsm.nu/martinger3.html

och hur HHs aktiviteter mordkvällen utvecklade sig. Rent allmänt så vore det fullständigt huvudlöst att glida omkring i Stocholmsnatten med "Dallas" om han vore inblandad i Palmemordet. Visserligen fanns det många "huvudlösa" vid den tiden så ett sådant argument skulle ju passa bra här på FB.

Men låt oss se på några detaljer:

I artikeln står det:




Ett uppträdande som knappast kan beskrivas som diskret om han vore konspiratör. Jag tror till och med att FBs konspiratörer skulle klara det bättre.

Nu vet vi inte exakt vilket kvarter HH med gäst snurrade runt men på gatan intill hade HH haft sina knarkspanare som spanade på Sigge. Kan det ha varit så att HHs pojkar blivit bortkörda av Säpo och HH ville visa detta för någon som han sökte stöd hos. Ja det var bara en tanke.

Det skall bli intressant att följa fortsättningen i denna lilla artikelserie. Tydligen väcker den lite engagemang.

Nä precis, jag tror inte heller att HH konspirerade mot OP. Det måste finnas en annan förklaring till de konstiga turerna kring denne och utredningen även om HH i Stockholm knappast är en bekräftad sanning.

Den teori jag tidigare framfört är att HH drev en privat aktion med spaning mot OP kring de ihärdiga ryktena att denne var en Svensk Treholt och detta med vissa ur Partiets goda minne. I denna röra dök mördaren upp med egen agenda och man blev tvugna att mörka den egna närvaron... som plötsligt blev misstänkt om man trätt fram.
Citera
2009-07-02, 00:02
  #5298
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uddis(s)
Nä precis, jag tror inte heller att HH konspirerade mot OP. Det måste finnas en annan förklaring till de konstiga turerna kring denne och utredningen även om HH i Stockholm knappast är en bekräftad sanning.

Den teori jag tidigare framfört är att HH drev en privat aktion med spaning mot OP kring de ihärdiga ryktena att denne var en Svensk Treholt och detta med vissa ur Partiets goda minne. I denna röra dök mördaren upp med egen agenda och man blev tvugna att mörka den egna närvaron... som plötsligt blev misstänkt om man trätt fram.


Hej uddis

Bra reflektion att HH i Stockholm knappast är en bekräftad sanning.

Att mot bakgrund till det framföra ett "scenario" som mer eller mindre "avför" HH från "vetskap om mordet" känns inte heller bra.

Min ursprungliga tanke står sig därför:

Undrar vad det här handlar om egentligen?

Nu tror jag visserligen inte att vare sig HH eller TF är delaktiga i mordet, men det är en annan sak.
Citera
2009-07-02, 05:41
  #5299
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Hej uddis

Bra reflektion att HH i Stockholm knappast är en bekräftad sanning.

Att mot bakgrund till det framföra ett "scenario" som mer eller mindre "avför" HH från "vetskap om mordet" känns inte heller bra.

Min ursprungliga tanke står sig därför:

Undrar vad det här handlar om egentligen?

Nu tror jag visserligen inte att vare sig HH eller TF är delaktiga i mordet, men det är en annan sak.

Det som hände efter mordet dvs HH:s sätt att "leda" utredningen och den illustra samling "livvakter" i form av Kling och Klangpoliser m fl med starka extremhögeranknytningar varav åtminstone en är dömd mördare samt Ebbe och delar av sosselaget är det som är synnerligen anmärkningsvärt och som kräver en förklaring. I realiteten har de ju genom sina ageranden sett till att de verkliga spåren ej följts och ej följs än i denna dag. Man skall heller inte glömma att HH:s team omfattade allt från Sossar till extremhögersympatisörer. Somliga tolkar det som delaktighet i mordet och något intresse måste de haft. Det enda logiska är att de även om inte kan bindas till platsen haft någon kunskap och delaktighet i det som skedde och att detta som inte behöver ha direkt koppling till en avsikt att mörda Palme är det som gör att man aktivt försöker leda bort uppmärksamheten.

Vi vet också att det i kretsen kring HH:s blandade entourage fanns personer som förde fram misstankar mot OP som storspion.. en Svensk Treholt... uppgifter som Säk Ryssbyrån och TF avfärdat ganska bryskt och avvisande.

Det vore helt logiskt att anta att dessa som hade goda kontakter till den tidigare säpochefen HH därefter vänt sig till denne som sedan vänt sig till sina sossekontakter i form av Ebbe mfl. Med tanke på HH:s sätt att agera i andra situationer är det ej otroligt att denne i samförstånd med delar av partiet inlett en privat eller halvoficiell diskret spaning mot OP för att få klarhet. Kanske dök mördaren eller konspiratörer upp mitt i denna aktion eller så gled någon in på ett bananskal men av uppenbara skäl kunde man ej röja vad man sysslat med eller vad man ev sett eller visste.

Flera scenario är därmed tänkbara inkl inblandning av enstaka utländska intressen. T ex den famöse Charles Morgan som var ett flitigt använt alias för den Contrasansvarige i Miami samt ev WACL-kontakter och sydafrikakopplingar med svaga uppgifter om CW mfl.

Ur teknisk synpunkt pekar dock mycket mot Svenska kopplingar och någon av de poliser och vapenintresserade i entouraget. Min slutsats är att antigen någon av dem haft en egen agenda eller att de blivit duperade att låna ut ett vapen till mördaren. Detta kan ha varit en utländsk observatör eller nån perifert inblandad som Scandiamannen eller VG.

Väger man ihop det som vi faktiskt vet om mordplatsen och det tekniska samt ursprungliga vittnesmål pekar mer mot att VG kan ha varit denna person än mot någon annan. Vittnen besrkiver och pekar dels ut dennes flygarrock dels en huvudbonad som liknar Scandiamannen..
Citera
2009-07-02, 10:12
  #5300
Medlem
junazs avatar
Hur ligger det till med teorin att Christer Pettersson "av misstag" mördade Palme? Att han skulle skjuta någon annan (Sigge Cedergren?) men istället tog fel och skjöt Sveriges stadsminister. Det är inte precis något man gärna erkänner heller, hur mycket bevisning det än finns. "Jag skjöt statsministern av misstag"
__________________
Senast redigerad av junaz 2009-07-02 kl. 10:19.
Citera
2009-07-02, 11:07
  #5301
Medlem
TinFoilBobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Hej uddis

Jag förstår väl din omtanke om Säpo och den illustre chefen för kontraspionaget även kallat ryssroteln TF.

Mitt svar till dig var inte en frontalatack på TF. Det kanske kunde vara på sin plats att syna honom närmare i sömmarna men det tänker jag inte göra. Åtminstone inte nu.

Jobbade Stig Bergling på Säpo samtidigt som TF? Från dagens artikel där landsförrädaren gråter ut:

Citat:
- Det är klart att jag hade beskydd av någon. Hur skulle jag annars ha fått jobb som expeditionschef på "Ryssroteln"? Jag trodde de skämtade när jag fick frågan, säger Stig Bergling.

Full artikel:

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1626254/stig-bergling-jag-ska-se-till-att-den-riktiga-storspionen-avslojas
Citera
2009-07-02, 19:08
  #5302
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TinFoilBob
Jobbade Stig Bergling på Säpo samtidigt som TF? Från dagens artikel där landsförrädaren gråter ut:



Full artikel:

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1626254/stig-bergling-jag-ska-se-till-att-den-riktiga-storspionen-avslojas

Tore kände Bergling och förlät honom aldrig för förräderiet! Han visste också väl om hans förmåga att fabulera... verkade inte som att han trodde på Beglings storspion däremot misstänkte han Bergling tidigt och bevakade denne långt innan han avslöjades.

Bergling kan däremot vara delaktig till den eventuella övervakningen av OP mordkvällen..... han flyttades till Norrköpingsfängelset där den sk Norrköpingsgruppen verkade som trodde att OP var rysk spion som släppte ubåtar mm. Bergling fick förmåner där.Det var också därifrån han så snöpligt flydde från permission.

Kanske fick han betalt på detta sätt av en inte så inflytelserik grupp inom SÄK. Norrköping var där man förvisade olämpliga element inom säk vad jag förstod på Tore. Han gillade dem inte... den egna bakgården kan ha varit dessa...

För övrigt var Tore mycket irriterad på benådningen då Bergling återvände.
Citera
2009-07-02, 19:25
  #5303
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TinFoilBob
Jobbade Stig Bergling på Säpo samtidigt som TF? Från dagens artikel där landsförrädaren gråter ut:



Full artikel:

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1626254/stig-bergling-jag-ska-se-till-att-den-riktiga-storspionen-avslojas


Tore Forsberg jobbade vid SÄPO i 30 år. Under det kalla krigets 15 sista år var han legendarisk chef för det svenska konstraspionaget. Han avgick som chef 1994, men fortsatte inom Säpo till 1998 då han pensionerades som polisintendent.

1956 börjar inom Stockholmspolisen
1967 - 1989 Säpo Ryssroteln
1989 - 1994 Chef för Ryssroteln


Några årtal för Stig Bergling

1969 Anställning vid Säpo Byrå II, spaningsenheten eller roteln för bekämpning av illegal underrättelseverksamhet från sovjetisk sida, dvs Ryssroteln.
.
1969 Säkerhetschef vid FN-styrkorna Cypern. (Reservofficer vid KA)

1971 Förste aktuarie vid Försvarstabens säkerhetsavdelning (Fst/Säk) .
(se http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_156224.svd )

(http://www.riksdagen.se/webbnav/?nid=3281&doktyp=sou&rm=2002&bet=92&dok_id=GQB392d 2)

1973 FN-uppdrag i Libanon sålde hemliga handlingar till GRU
1973 Säpo "Ryssroteln ?" spionerar åt GRU.

1973 maj IB "avslöjas" av Jan Guillo och Peter Bratt eller egentligen förrådes av Håkan Isacsson.

1977 började arbeta inom försvaret
FN-Tjänst Suez
FN-tjänst Cypern
1979 mars 20 grips i Israel för spioneri
1986-03-01 gifter sig i fängelset.
1987-10-06 Avviker under en permission till sin uppdragsgivare GRU i Sovjetunionen.


Svaret blir naturligtvis att de arbetade samtidigt. Titta på dokumentären och läs gärna igenom mitt inlägg en gång till.

https://www.flashback.org/showpost.php?p=10126088&postcount=1754

Just nu vill jag inte kommentera detta mer men visst har det bäring på Palmemordet.
Citera
2009-07-02, 19:55
  #5304
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Tore Forsberg jobbade vid SÄPO i 30 år. Under det kalla krigets 15 sista år var han legendarisk chef för det svenska konstraspionaget. Han avgick som chef 1994, men fortsatte inom Säpo till 1998 då han pensionerades som polisintendent.

1956 börjar inom Stockholmspolisen
1967 - 1989 Säpo Ryssroteln
1989 - 1994 Chef för Ryssroteln


Några årtal för Stig Bergling

1969 Anställning vid Säpo Byrå II, spaningsenheten eller roteln för bekämpning av illegal underrättelseverksamhet från sovjetisk sida, dvs Ryssroteln.
.
1969 Säkerhetschef vid FN-styrkorna Cypern. (Reservofficer vid KA)

1971 Förste aktuarie vid Försvarstabens säkerhetsavdelning (Fst/Säk) .
(se http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_156224.svd )

(http://www.riksdagen.se/webbnav/?nid=3281&doktyp=sou&rm=2002&bet=92&dok_id=GQB392d 2)

1973 FN-uppdrag i Libanon sålde hemliga handlingar till GRU
1973 Säpo "Ryssroteln ?" spionerar åt GRU.

1973 maj IB "avslöjas" av Jan Guillo och Peter Bratt eller egentligen förrådes av Håkan Isacsson.

1977 började arbeta inom försvaret
FN-Tjänst Suez
FN-tjänst Cypern
1979 mars 20 grips i Israel för spioneri
1986-03-01 gifter sig i fängelset.
1987-10-06 Avviker under en permission till sin uppdragsgivare GRU i Sovjetunionen.


Svaret blir naturligtvis att de arbetade samtidigt. Titta på dokumentären och läs gärna igenom mitt inlägg en gång till.

https://www.flashback.org/showpost.php?p=10126088&postcount=1754

Just nu vill jag inte kommentera detta mer men visst har det bäring på Palmemordet.

Tack för resumen.... det tidgare inlägget stämmer nog också ganska bra... snacket i bland annat den sk Norrköpingsgruppen om OP som rysk spion trodde inte ryssbyrån på (av uppenbara skäl) och det avfärdades utan att ange orsakerna eller antydan till utredning till deras stora förtret men de hade däremot genom personkänningar en ingång på Holmer! Vände man sig dit i frustration? Kan det förklara HH:s märkliga entourage?

(det enda jag inte håller med om är att mordet genomfördes av ett rent utländskt mordkommando men låt gå för att det kanske fanns några utländska observatörer inblandade i en övervakning av OP som utnyttjade situationen. T ex aliaset //som ofta användes av den operativt ansvariege för kontrasoperationern// vars telefonnummer VG hade antecknat och som veckorna innan mordet rapporterades ha försökt lägga ett kontrakt på detta mord )
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in