Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Men vilket samband har det då med Palmemordet. Stig Bergling fängslades 1979 och rymde efter mordet på Olof Palme. Jag tror inte ett ögonblick att han har med mordet att göra.
Men när vi nu vet vilken inblick i och inflytande KGB och GRU har inom SÄPO och då Ryssroteln kanske vi läser ett av mina tidigare inlägg med andra "glasögon".
Varsågod och håll till godo.
https://www.flashback.org/showpost.php?p=12726788&postcount=2346
Varför flyttades Bergling till Norrköping så relativt kort tid efter att ha dömts till ett livstidsstraff utan att ha fått det tidsbestämt? Särskilt som hans ansökningar om tidsbestämmning nekats är det dessutom märkligt att han får nattpermissioner..... Nä det är här något inte stämmer.... Normalt sett betraktas man som rymningsbenägen i samband med sådana negativa beslut och nattpermissioner för livstidsdömda utan tidsbestämmning vilket syfte skulle det ha? Återanpassningspermissioner ges först när det finns en tidsplan för frigivning.
Tore nämnde för mig att Stig försökte ständigt göra sig intressant och komma med grundlösa "avslöjanden" om tänkbara andra mullvadar bland annat högt uppsatta han antydde också att han trodde SB spelade sjuk när han tog in för psykiatrisk vård. Tore kände honom dock så väl att han snabbt genomskådade dennes svammel.
Är det så otänkbart att Bergling i syfte att få förmåner kontaktat andra som sedan utverkade flytten till Norrköpingsfängelset? Att han där duperade mindre insatta och kloka personer inom underrättelseverksamheten och politiken med sina uppgifter, personer som redan hyste okritiska misstankar att OP var rysk spion till den grad att han fick möjligheten att få alla de förmåner som möjliggjorde flykten. Uppgifter som medverkade till politiskt stöd för en hemlig spaning mot OP som indirekt ledde till att mordet inte löstes.
Lika märklig är den snabba benådningen efter återkomsten! Snacka om att få belöning istället för påbackning vid rymmning.
När det gäller Berglings betydelsefulla jobb på Säpo skall man ha klart för sig att han var en expeditionsråtta och skrivbordspolis och inte inblandad i det operativa. Man hade indicier och bevis mot Bergling tidigt och säkert sovrades det han fick vetskap i syfte att avslöja honnom men tyvärr verkar det som att dessa bevis inte skulle varit tillåtna att använda i en rättegång (brottsprovokation?) vilket sägs kanska tydligt i TV-programmet och Bergling stack iväg på nya utlandsuppdrag varvid man bad Israelerna fixa ett erkännande vilket de gjorde ganska smärtfritt. Glöm inte att det han dömdes för var det militära spioneriet med utlämnande av försvarsdokument.
När det gäller Berglings egen historia om hur han flydde och annat tror jag att man skall ta den med en nypa salt.... det är inte alls säkert att det gick till som Bergling berättar... bitvis verkar det taget ur en dålig agentfilm mer än ur verkligheten men det är liksom hans signum att skarva ihop.