2009-07-02, 19:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av junaz
Hur ligger det till med teorin att Christer Pettersson "av misstag" mördade Palme? Att han skulle skjuta någon annan (Sigge Cedergren?) men istället tog fel och skjöt Sveriges stadsminister. Det är inte precis något man gärna erkänner heller, hur mycket bevisning det än finns. "Jag skjöt statsministern av misstag"

Rent svammel... enligt min mening!
Citera
2009-07-02, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uddis(s)
Tack för resumen.... det tidgare inlägget stämmer nog också ganska bra... snacket i bland annat den sk Norrköpingsgruppen om OP som rysk spion trodde inte ryssbyrån på (av uppenbara skäl) och det avfärdades utan att ange orsakerna eller antydan till utredning till deras stora förtret men de hade däremot genom personkänningar en ingång på Holmer! Vände man sig dit i frustration? Kan det förklara HH:s märkliga entourage?

(det enda jag inte håller med om är att mordet genomfördes av ett rent utländskt mordkommando men låt gå för att det kanske fanns några utländska observatörer inblandade i en övervakning av OP som utnyttjade situationen. T ex aliaset //som ofta användes av den operativt ansvariege för kontrasoperationern// vars telefonnummer VG hade antecknat och som veckorna innan mordet rapporterades ha försökt lägga ett kontrakt på detta mord )

Min teori/scenario "Diamantspåret" bygger på uppgifter om en enskild person och har inte sin grund i olika händelseutvecklingar som ibland kan stämma ganska bra.

Därför vill jag inte gå i polemik om att mitt spår är bättre än ditt spår.

Förresten så verkar det som om Eeben Barlow har fått ett uppdrag för minst två veckor. Kan vara dags för en del att titta sig över axeln.

http://eebenbarlowsmilitaryandsecurityblog.blogspot.com/
Citera
2009-07-03, 10:05
Medlem
junazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uddis(s)
Rent svammel... enligt min mening!
Måhända, men vad baserar du det på? Varför skulle CP inte kunnat ha haft på agendan att mörda SC?

http://paranormal.se/mirror/sokaren/www.sokaren.se/INDEX68.HTML
Läs särskilt stycket "Sköts Olof Palme av misstag?" Det ger lite inblick i hur jag menar. Eftersom jag inte kan/får/orkar citera en hela artikel här, så hänvisar jag till det stycket. Sen vet inte jag hur pass säker den källan är, men det är ju bara spekulationer.
Citera
2009-07-03, 19:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av junaz
Måhända, men vad baserar du det på? Varför skulle CP inte kunnat ha haft på agendan att mörda SC?

http://paranormal.se/mirror/sokaren/www.sokaren.se/INDEX68.HTML
Läs särskilt stycket "Sköts Olof Palme av misstag?" Det ger lite inblick i hur jag menar. Eftersom jag inte kan/får/orkar citera en hela artikel här, så hänvisar jag till det stycket. Sen vet inte jag hur pass säker den källan är, men det är ju bara spekulationer.

Källan är känd och skrönan har spridits vid flera olika tillfällen... samma källa har också spridit sagor om ett vapen som CP påstås ha provskjutit.. av beskrivningen framgick att detta var rena fantasier och att beskrivningen är tekniskt omöjlig.... var 5:e år dammar nån av teorin... men alla som granskat utredningen och satt sig in på djupet med kritiska ögon har nog fattat att CP som gärningsman är omöjlig... oavsett motivbild.
Citera
2009-07-04, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TinFoilBob
Jobbade Stig Bergling på Säpo samtidigt som TF? Från dagens artikel där landsförrädaren gråter ut:
Full artikel:

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1626254/stig-bergling-jag-ska-se-till-att-den-riktiga-storspionen-avslojas

Jo, nog jobbade dom tillsammans under många år.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/1.777167

Stig Bergling och Tore Forsberg hade en gemensam historia. De började båda på Östermalms polisstation 1958 och patrullerade en tid tillsammans innan deras vägar skildes. Bergling kom till radiopolisen och sedan utlänningsroteln medan Forsberg gick vidare till kriminalpolisen.

- Sedan kom jag till Säpo i januari 1969 och då var han redan där. Så vi träffades sporadiskt då och då.

Stig Bergling befordrades till expeditionschef på Säpo, där alla rapporter kom under hans ögon. Tore Forsberg hade då ingen aning om att hans gamla kollega hade förvandlats till en av Sveriges största spioner.
Citera
2009-07-05, 20:45
Medlem
Historien om en svensk spionjägare
Publicerat 2008-10-02 23:42

Tore Forsberg, en gång Sveriges hemligaste man.

sägs det i ingressen till artikeln.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/1.777167

Hur står det till med förnuftet på DN?

Expeditionschefen på den byrå inom SÄPO som Tore Forsberg arbetade på och lämnade alla sina rapporter till hette STIG BERGLING.

HALLÅ, DN VAKNA!

GRU och KGB visste om alla operationer som Tore och pojkarna gjorde.

Undrar vad Tores pojkar tyckte och tycker om det?

Undrar hur många som har fått sätta livet till pga av det ?

Undrar förresten om Stig Bergling rekommenderade Tore Forsberg som chefsämne inom kontraspionaget?
Senast redigerad av Utredaren 2009-07-05 kl. 21:06.
Citera
2009-07-05, 22:17
Medlem
Men vilket samband har det då med Palmemordet. Stig Bergling fängslades 1979 och rymde efter mordet på Olof Palme. Jag tror inte ett ögonblick att han har med mordet att göra.

Men när vi nu vet vilken inblick i och inflytande KGB och GRU har inom SÄPO och då Ryssroteln kanske vi läser ett av mina tidigare inlägg med andra "glasögon".

Varsågod och håll till godo.

https://www.flashback.org/showpost.php?p=12726788&postcount=2346
Citera
2009-07-06, 00:04
Medlem
TinFoilBobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Men vilket samband har det då med Palmemordet.

Tack för informationen om Bergling. Jag tyckte det var anmärkningsvärt att så namnkunniga (i dessa kretsar) personer jobbat tillsammans. Jag har läst om båda men missat att de jobbat på samma ställe. Är allt en slump där det ena inte har med andra att göra? När herrarna inte ens kan komma överrens om vem som avslöjade vem då det nåt här som inte stämmer.

Visst finns det teorier om att Bergling skulle vara inblandad i mordet. Det är dock enbart spekulationer utan ens indicier att gå på. Tillsvidare är jag inte intresserad av Bergling som annat än spion. Mitt intresse här handlar om Säpo. Att reda ut vad som är upp och ned på denna samling mytomaner är lika önskvärt som svårbemästrat.
Citera
2009-07-06, 12:39
Medlem
Tänk, snart ska vi ha en preskriberingsafton här på FB. Det är mindre än två år dit. Då kommer det nog att kännas som om luften har gått ur en ganska mycket. Kanske kommer jag då att övergå till att intressera mig mer för Estonia istället.
Citera
2009-07-06, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VEMDÅJAG
Tänk, snart ska vi ha en preskriberingsafton här på FB. Det är mindre än två år dit. Då kommer det nog att kännas som om luften har gått ur en ganska mycket. Kanske kommer jag då att övergå till att intressera mig mer för Estonia istället.

japp! Det här mordet kommer tyvär inte få någon lösning.
Citera
2009-07-06, 18:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av VEMDÅJAG

Rekommenderad sommarläsning http://heiwaco.tripod.com/KUP.pdf .
Citera
2009-07-06, 18:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Men vilket samband har det då med Palmemordet. Stig Bergling fängslades 1979 och rymde efter mordet på Olof Palme. Jag tror inte ett ögonblick att han har med mordet att göra.

Men när vi nu vet vilken inblick i och inflytande KGB och GRU har inom SÄPO och då Ryssroteln kanske vi läser ett av mina tidigare inlägg med andra "glasögon".

Varsågod och håll till godo.

https://www.flashback.org/showpost.php?p=12726788&postcount=2346

Varför flyttades Bergling till Norrköping så relativt kort tid efter att ha dömts till ett livstidsstraff utan att ha fått det tidsbestämt? Särskilt som hans ansökningar om tidsbestämmning nekats är det dessutom märkligt att han får nattpermissioner..... Nä det är här något inte stämmer.... Normalt sett betraktas man som rymningsbenägen i samband med sådana negativa beslut och nattpermissioner för livstidsdömda utan tidsbestämmning vilket syfte skulle det ha? Återanpassningspermissioner ges först när det finns en tidsplan för frigivning.

Tore nämnde för mig att Stig försökte ständigt göra sig intressant och komma med grundlösa "avslöjanden" om tänkbara andra mullvadar bland annat högt uppsatta han antydde också att han trodde SB spelade sjuk när han tog in för psykiatrisk vård. Tore kände honom dock så väl att han snabbt genomskådade dennes svammel.

Är det så otänkbart att Bergling i syfte att få förmåner kontaktat andra som sedan utverkade flytten till Norrköpingsfängelset? Att han där duperade mindre insatta och kloka personer inom underrättelseverksamheten och politiken med sina uppgifter, personer som redan hyste okritiska misstankar att OP var rysk spion till den grad att han fick möjligheten att få alla de förmåner som möjliggjorde flykten. Uppgifter som medverkade till politiskt stöd för en hemlig spaning mot OP som indirekt ledde till att mordet inte löstes.

Lika märklig är den snabba benådningen efter återkomsten! Snacka om att få belöning istället för påbackning vid rymmning.

När det gäller Berglings betydelsefulla jobb på Säpo skall man ha klart för sig att han var en expeditionsråtta och skrivbordspolis och inte inblandad i det operativa. Man hade indicier och bevis mot Bergling tidigt och säkert sovrades det han fick vetskap i syfte att avslöja honnom men tyvärr verkar det som att dessa bevis inte skulle varit tillåtna att använda i en rättegång (brottsprovokation?) vilket sägs kanska tydligt i TV-programmet och Bergling stack iväg på nya utlandsuppdrag varvid man bad Israelerna fixa ett erkännande vilket de gjorde ganska smärtfritt. Glöm inte att det han dömdes för var det militära spioneriet med utlämnande av försvarsdokument.

När det gäller Berglings egen historia om hur han flydde och annat tror jag att man skall ta den med en nypa salt.... det är inte alls säkert att det gick till som Bergling berättar... bitvis verkar det taget ur en dålig agentfilm mer än ur verkligheten men det är liksom hans signum att skarva ihop.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in