2010-02-16, 17:39
  #6493
Medlem
portnoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uddis(s)
Dessutom borde den personen haft blod på sig vilket Engström inte hade!

Exakt.

Vet någon vem den unge mannen som gjorde mun-mot-mun metoden på OP var?
Citera
2010-02-16, 21:06
  #6494
Medlem
CapsLockss avatar
Mycket intressant.

Tack Klippo !


Ser ju direkt hur S.E skiljer sig i vittnesmålet mot andra...

Några saker som jag reagerar extra på.

1. S.E säger sig vara framme vid O.P & L.P som 3:e person, och hjälpte till med framstupa sido läget.

2. S.E säger att L.P pratar om ambulans(vädjar när någon anländer till platsen)
och att hon har blivit skjuten i ryggen.

3. L.P kan ge ett signalement till S.E om klädsel och flyktväg


Enligt vittnet Leif Ljunqvist är ju L.P i upplösningstillstånd...Hon skrek och steppade runt.
L.L säger att 2 damer sätter omedelbart igång med att hjälpa O.P.
L.L märkte direkt att en av damerna kunde sin sak....

Måste granska fler förhör i denna gåta.

Vittnet Anna Hage, som gav O.P hjärträddning nämner en yngre man som hoppar ur en bil ! och ger O.P mun mot mun..

A.H´s vännina Karin Johansson nämnde oxå om en ung man som hjälpte till, K.J säger att den unga mannen heter Stefan..
A.H och Stefan hjälps åt med livräddningen säger Karin.. (vart fan är Engström då)??

K.J försöker lugna L.P, hon var stirrig och sprang omkring...

Får inte ihop nånting... Måste vila hjärnan och frusta ut..

Herr Engström = mister mysko...
Citera
2010-02-16, 21:07
  #6495
Medlem
CapsLockss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av portnoy
Exakt.

Vet någon vem den unge mannen som gjorde mun-mot-mun metoden på OP var?


Måste väl vara den där Stefan som Karin Johansson kände igen..
Citera
2010-02-16, 21:33
  #6496
Medlem
portnoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CapsLocks
Måste väl vara den där Stefan som Karin Johansson kände igen..

OK. och det finns inget vittnesmål från denne?


Citat:
Ursprungligen postat av CapsLocks
Får inte ihop nånting... Måste vila hjärnan och frusta ut..

Herr Engström = mister mysko...

Allt i denna soppa = megamysko
Citera
2010-02-16, 21:41
  #6497
Medlem
CapsLockss avatar
[quote=portnoy]OK. och det finns inget vittnesmål från denne?




Jo, det finns ett vittnesprotokoll att läsa på it-demokratis`s sida, såg jag nyss.

Där bekräftar Karin att hon kände igen Stefan, unge mannen som hjälpte till med livräddningen.
Citera
2010-02-16, 21:42
  #6498
Medlem
portnoys avatar
[quote=CapsLocks]
Citat:
Ursprungligen postat av portnoy
OK. och det finns inget vittnesmål från denne?




Jo, det finns ett protokoll att läsa på it-demokratis`s sida.

Där bekräftar Karin att hon kände igen Stefan, unge mannen som hjälpte till med livräddningen.

Jo, men jag menar ett förhör med denne Stefan?
Citera
2010-02-16, 21:46
  #6499
Medlem
Leif Ds avatar
Stort tack till Klippo för att ha lagt in förhören med SE.

Är det bara jag som reagerar på att hans berättelse är väldigt utförlig och målande? Exakt hur mycket kommer ett vittne egentligen ihåg efter en sådan här händelse? Det är ju ganska omtumlande att råka hamna på en mordplats så där bara helt attbropå.

Vidare påstår SE:
Citat:
Det är först då som du får reda på att det är Olol Palme?

Detta säger han i samma veva som OP skyfflas in i ambulansen. Det har då gott ledigt 10 minuter och LP har befunnit sig på platsen hela tiden och SE säger också ha talat med henne. SE ska tydligen också ha vänt på OP. Borde inte SE känt igen LP? Dom hade ju varit insyltade i samma vårdnadstvist? Borde inte SE sett att det var plame, även om han var blodig? Särskilt med tanke på att frun cirkulerar i omgivningen hela tiden?

Enligt interjuv med polisproffesorn Leif GW Persson:
Undersökningar visar att i förhör, så har folk med bra historier, detlajer etc ofta visat sig vara skyldinga. Dom har tänkt ut sin historia är förväg, förberett sig på vilka frågor som kan dyka upp etc. Folk som inte minns, säger emot sig själva och är allmänt nervösa är ofta helt oskyldiga.

Nej, SE känns inte trovärdig. Antingen var han inblandad eller bara en plamehantande fjant som såg sin chans att verka viktig, något som enkelt skulle kunnat utnyttjas av Spaningsleningen i rättegången mot CP. Man kan notera också att han justerar sitt vittnesmål efter att ha talar med någon 3e part. Hans första historia stämde väl för dåligt med verkligheten...
Citera
2010-02-16, 21:51
  #6500
Medlem
portnoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif D
Stort tack till Klippo för att ha lagt in förhören med SE.

Är det bara jag som reagerar på att hans berättelse är väldigt utförlig och målande? Exakt hur mycket kommer ett vittne egentligen ihåg efter en sådan här händelse? Det är ju ganska omtumlande att råka hamna på en mordplats så där bara helt attbropå.

Ja, tänk om alla andra "vanliga" vittnen kunde berätta lika detaljerat..
Citera
2010-02-17, 07:01
  #6501
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif D
Stort tack till Klippo för att ha lagt in förhören med SE.

Är det bara jag som reagerar på att hans berättelse är väldigt utförlig och målande? Exakt hur mycket kommer ett vittne egentligen ihåg efter en sådan här händelse? Det är ju ganska omtumlande att råka hamna på en mordplats så där bara helt attbropå.

Vidare påstår SE:


Detta säger han i samma veva som OP skyfflas in i ambulansen. Det har då gott ledigt 10 minuter och LP har befunnit sig på platsen hela tiden och SE säger också ha talat med henne. SE ska tydligen också ha vänt på OP. Borde inte SE känt igen LP? Dom hade ju varit insyltade i samma vårdnadstvist? Borde inte SE sett att det var plame, även om han var blodig? Särskilt med tanke på att frun cirkulerar i omgivningen hela tiden?

Enligt interjuv med polisproffesorn Leif GW Persson:
Undersökningar visar att i förhör, så har folk med bra historier, detlajer etc ofta visat sig vara skyldinga. Dom har tänkt ut sin historia är förväg, förberett sig på vilka frågor som kan dyka upp etc. Folk som inte minns, säger emot sig själva och är allmänt nervösa är ofta helt oskyldiga.

Nej, SE känns inte trovärdig. Antingen var han inblandad eller bara en plamehantande fjant som såg sin chans att verka viktig, något som enkelt skulle kunnat utnyttjas av Spaningsleningen i rättegången mot CP. Man kan notera också att han justerar sitt vittnesmål efter att ha talar med någon 3e part. Hans första historia stämde väl för dåligt med verkligheten...

Gomorron Leif,och tack Klippo men även tack till CapsLock om länken till boken "Offrets Uppdrag" där det står mer om Engström +mkt annat.
Ja frågan man kan undra över är om Engström är helt j..la kall och det måste man ju vara om man kan skjuta någon på det viset.

HH vill ju först ha E. som mytoman men den polis som fattade misstänkar mot E.,tydligen en erfaren utredare,säger att så är det inte.Jag tror E.målade för att han visste att han logiskt borde bli misstänkt och varför då inte föregå?Vara offensiv?

Mordet i sig är en offensiv gärning!E. är numera död och begraven,synd att jag intresserade mig för detta så sent.Vet någon om det finns uppgifter om E. var jägare eller hade tillgång till vapen?
Ja han motsäger sig ju själv som person,han visste tydligen mkt väl vem OP var då han ju var med i EAP enl.olika källor(finns ju de som hävdar att han och VG ev.visste om varandra).Jag förstår polisen som fattade misstankar om E. frågan är väl också vem som beordrade att de skulle sluta undersöka E.och omplacera denna polisman?
För mig så efter denna "nya" information om E. så framstår han tydligt för mig som tänkbar GM.Frågan är vem som gav honom info om OP biobesök?E.var ju den enda anställde som följde med från Thule förutom Thules VD?
Citat från boken "offrets uppdrag"
[SIZE=3]Enligt säkra källor vet vi att just i Skandiahuset sedan decennier tillbaka hållits hemliga veckomöten mellan ÖB, inrikesministern och Alvar Lindencrona med flera. [/SIZE]

E. finns med andra ord väldigt nära topparna inom den svenska statsapparaten.Har någon av dem ,muntligen, gått i godo för Engström?

EAP hade ju OP som sitt främsta hatobjekt,finns mkt att säga om EAP men jag läste att ledningen packade ihop och lämnade Sverige några dagar efter mordet.

Vad är det för vårdnadstvist som E. har haft kontakt med LP?Var det en tvist som E.förlorar???

Helt rätt angående vittnen som är ärliga,de är lite osäkra,vaga säger ibland spontant "jag vet inte","kanske jag är färgad av alla skriverier"....etc...E.däremot är rak på sak,helt tvärsäker,som jag skrev tidigare så lyssnar man på honom i rätten, så nästan hör man hur hjärnan jobbar extra....ingen annan av er som tycker lika?

Alltså varför skulle Engström hjälpa utredarna överhuvudtager för att få fast en mördare???..... då OP var ett av E:s hatobjekt!!!!

Vem skulle hjälpa polisen i ett sånt läge?Jo, den som har nåt att vinna!!Se på hur enskilda poliser jobbar,OP var ju mångas hatobjekt nr1,det medförde säkert att det fanns poliser som obstruerade.

Hur gick det egentligen med E:s semesterresa till fjällen dagen efter???Han ringer utredarna istället för att åka till fjällen?!
__________________
Senast redigerad av zorze 2010-02-17 kl. 07:24.
Citera
2010-02-17, 09:41
  #6502
Medlem
CapsLockss avatar
""dessutom inte sett Lisbet på nära håll tidigare.""

Undra om E och L.P var i varsin tingssal när vårdnadstvisten pågick?

""Jag hinner väl ungefär en fyra - fem meter när den här flickan som jag hade till vänster om mig i ursprungsskedet, när hon får syn på mig så kommer hon fram och så säger hon. Vet du vem det är dom har skjutit, säger hon, när jag säger att nej ingen aning då så säger hon så här, det är Olof Palme. Jag minns de här orden väldigt tydligt så de är jag väldigt säker på, för jag säger nämligen, nej, du skojar säger jag till henne. varpå hon säger nej du säger hon, sånt skojar man inte om""

Ja, det skulle vara viktigt att få reda på om dessa ord är sagda av någon, och

""Då slår det mig att den har söta gumman som jag hade sett då tidigare på knä vid den skjutna personen skulle kunna tänkas vara Lisbet""

E. noterar iaf att gumman var söt!,


Även i stycket av förhöret där E ser en siluett klart och tydligt, när han inte vet om det är mördaren eller vittnet L , detta är märkligt..

Osar hett om Engström..
__________________
Senast redigerad av CapsLocks 2010-02-17 kl. 09:54.
Citera
2010-02-17, 13:17
  #6503
Medlem
Angående Stefan:

KKI
Uppgiftsmottagare: Krinsp A Bäckström
Uppgiftslämnare: Stefan Glantz (630716-xxxx)
Datum: 860305, kl 18.00

Glans uppger att han fredagen den 28.2 1986 under kvällen vistades på studentkåren bakom Mc Donnlds på Sveavägen tillsammans med Israelsson, Brevbovägen 26, Åkersberga tfn 0764/23350 samt Kenneth Ersson Andvägen 23, Åkersberga tfn 0764/22208 tillika med en flicka med okänt namn och boende i Stockholm, vän med Israelsson. Vid omkring 23-tiden tog de en taxibil för färd mot Kungsgatan. Vad han kommer ihåg stannade de vid rött ljus och taxichauffören såg en liggande man och gjorde en u-sväng vid Tunnelgatan så att han kom i närheten av den liggande mannen., De hoppade ur allesammans och Israelsson rusade fram till den på rygg liggande mannen. Han kan inte säga åt vilket håll huvudet pekade. Han vände mannen med andras hjälp i framstupa- sidoläge samt tog pulsen. Han kände den svagt. Han såg att det rann för mycket blod ur munnen och lyckades få ut detta och började mun mot munmetoden. Samtidig hade en flicka senare identifierad som Anna Hagen kommit till platsen och började med hjärtmassage. De höll på med detta i vad Glans beräknar ca 2 min varefter ambulans kom till platsen och förde bort Palme.

Han säger vidare att han under färden dit eller i samband med stoppet icke såg någonting som kan gagna utredningen. Han har även diskuterat med sina kamrater och ingen av dem heller har sagt att de sett eller lagt märke till något som kan sättas i samband med brottet.

Vid förhöret överlämnas tfn nr till Hagen på hennes begäran.

Det kommer ytterligare ett förhör....(där Glans får titta på en bild av Engström)
Citera
2010-02-17, 15:27
  #6504
Bannlyst
Härligt engagemang. Att börja vid mordplatsen är helt rätt! Det finns verlkligen behov av en webbplats som samlar orginalmaterial foton, förhör etc utan att den är styrd av en vis teori. Bra initiativ Portnoy. Det kan behövas en kunskapsbas! Känns som att det finns en generation med öppet sinne och kritisk blick nu som kan samverka med goda krafter som kanske inte är så debattaktiva men som har mycket kunskaper.

Teamwork istället för krig mellan teorier även om det säkert är utvecklande med lite ge och ta i debatten!
__________________
Senast redigerad av uddis(s) 2010-02-17 kl. 15:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in