Jag börjar tycka att allting känns underligt som man läser!
Åke J Ek var alltså både involverad i WACL och Sverige-Sydafrika föreningen.
"När Bertil Wedin 1984 höll en presskonferens angående sina kopplingar till Apartheid-Sydafrika tog han tillfället att gå till rasande angrepp mot Olof Palme.
Bland annat sa han: ”Jag arbetar emot Olof Palme och svenska regeringen. Det sker i samarbete med underrättelsetjänsten i de skandinaviska länderna. Jag ser det som en viktig uppgift att arbeta mot Olof Palme. Säpo och svensk militär står i klart motsatsförhållande till sin egen regering.”
Sedan i varje fall 1967 hade denne Wedin ett samarbete med WACL. Vad den svenska sektionen egentligen sysslade med är höljt i dunkel. Arbetet bedrevs under anonymitet eller under andra organisationers namn. Enligt en verksamhetsberättelse för åren 1969-70 var bland annat Baltiska kommittén, Demokratisk allians och Kommittén för ett fritt Asien knutna till WACL-sektionen.
WACL hade sitt Sverigekontor i Estniska Huset på Wallingatan 32-34 i Stockholm. Huset ägs av den estniska exilrörelsen och var i varje fall på 1980-talet något av ett centrum för extremhöger och antikommunister.
En annan av hyresgästerna på 1980-talet var International Police Association (IPA) som bland annat arrangerade resor för svenska poliser till Sydafrika.
Att Åke J Ek spelade en viktig roll i detta centrum är klart. Utöver aktiviteten inom WACL var han också ordförande i Stockholmsgrenen i vänskapsföreningen Sverige-Sydafrika.
Vi mitten på 1980-talet var han även ordförande för flera organisationer som samlade militärer på yttersta högerkanten, krigsveteraner från Finland, Korea, Kongo, Cypern etc."
Taget från
http://www.proletaren.se/inrikes-ovrigt/washingtons-svarta-international