Citat:
Ursprungligen postat av
Porsenna
Varför skulle Sovjet ha upplevt Olof Palme som ett hot? Vilka teorier finns det?
Bara för KGB hade vetskap om mordet, behöver det inte behöva att de hade något med det att göra.
RAF, Rote Armee Fraktion var en marxistiskterrorgrupp som utförde terrordåd på svensk mark.
De sprängde den västtyska ambassaden i Stockholm och dödade två ambassadtjänstemän.
De hade ett horn i sidan till O.P och Anna-Greta Leijon efter det dådet.
RAF samarbetade med DDR och säkerligen KGB.
Men för mig var O.P den bästa kandidaten som KGB skulle vilja ha som statsminister i Sverige under den tiden.
Om det inte hade med RAF att göra, så tror jag att KGB snappat upp något om PKK eller något om vapensmugglingen som gick via DDR till mellanöstern.
KGB hade ett brett kontaktnät, bättre än CIA under kalla kriget.
Information var hård valuta under kalla kriget.
Självklart tillhörde det KGBs uppgift och ansvar att ta fram information om möjliga planer på att döda en statsminister i ett land som låg i frontlinjen för det kalla kriget.
Min slutsats: KGB kan ha vetat om att det planerades ett mord. Men Sovjet och östblocket hade inget med det att göra rent praktiskt.
Om det här skulle öppna upp spår som leder till tex PKK, kommer hela polisspåret, högerextremteorierna falla ihop totalt.
Jag har funderat på ända sedan MOP om det inte hade med någon terrorgrupp som var stark på 70-talet. Det behövde inte vara på terrorgruppens agenda, utan det kan ha varit ett kontraktsmord. Många terrorgrupper fick sämre "ekonomi" efter 70-talet och tappade sympatier och fokus och (Marxistiska terrorister blev kriminella kapitalister) började finansiera sin verksamhet med drogsmuggling, människohandel, smutsiga kontraktsuppdrag från nationella säkerhetstjänster.
En fråga till tråden, har israelisk varit upp till diskussion?
Israel kan ju inte varit så förtjusta i att OP och Sap stöttade PLO och Palestina?
Israel har anklagats vara inblandade i Dag Hammarskjölds död.
Under Suezkrisen och Kongokrisen var Hammarskjöld ett redskap för antivästliga krafter och visade hur FN kunde användas för att samordna och uttrycka hatet mot väst.
Jag tror MOP har med Sveriges smutsiga spel som neutralt och alliansfritt land under det Kalla Kriget men spelade under täcket med båda Väst och Öst. Sverige hade dåligt samvete som nation för att man dragit nytta av att ha kommit helskinnade från två världskrig och nu fortsatte att utnyttja sin "neutrala" ställning med att spela under täcket med båda sidor och dra ekonomiskt nytta av det.
Sveriges ekonomiska under berodde inte på socialdemokraterna eller att Sverige var en framgångsrik och speciell nation utan på att det klarat sig undan två världskrig och inte officiellt valde sida under kalla kriget.