Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-08-01, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jakeclawson
Nej, jag skulle inte tolka det som estniska. EFTERSOM JAG INTE PRATAR FINSKA.

Om jag däremot hade pratat finska hade jag hört att det inte var finska utan estniska.

Snälla människa, försök förstå detta.

Det är så otroligt enkelt.

Det är ju det det inte är den finskan jag pratade sa det är fullt möjligt finska flickan uppfattade det som finska så nära besläktade är språken när ska du fatta det.
Citera
2013-08-01, 18:01
Medlem
Citat:
Nej, jag skulle inte tolka det som estniska. EFTERSOM JAG INTE PRATAR FINSKA.

Om jag däremot hade pratat finska hade jag hört att det inte var finska utan estniska.

Snälla människa, försök förstå detta.

Det är så otroligt enkelt.

Hur pass bra finska kunde finska flickan då? Kanske uppväxt i sverige? Kanske tappat lite av finskan då gör det ju ännu svårare känna igen estniskan när språken är så nära besläktade med varandr och du hör ju själv estniska kaptenen hade inga problem alls prata finska med den äkta finska kaptenen.
Citera
2013-08-01, 18:02
Bannlyst
Låt oss ta ett exempel på en situation som motsvarar de finska flickornas situation under mordkvällen. Nu ska jag förklara det här så enkelt och pedagogiskt så att till och med du förstår.

Jag är etnisk svensk. Jag är ute och spatserar en kall Februari-kväll. Jag ser en person på den plats där statsministern snart ska mördas (det är dock givetvis ingenting jag känner till). Jag frågar honom vad klockan är, då hör jag en walkie/talkie-röst säga på norska att de kommer nu (nue kommär däm!). Mannen svarar då i walkie-talkien att han är upptäckt (jejj ar uppteckt!) men får till svar att han ska göra vad han ska (göjj va do skä!).

Pratade de svenska? Nej.
Förstod jag konversationen? Ja.

Men givetvis säger jag inte till utredarna att individerna pratade svenska bara för att jag som svensk begrep vad de sa och för att det nästan låter som svenska. Givetvis gör jag utredarna uppmärksamma på att jag hörde att individerna pratade norska vilket kommer vara till stor hjälp för utredarna.
Citera
2013-08-01, 18:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av oelek
Hur pass bra finska kunde finska flickan då? Kanske uppväxt i sverige? Kanske tappat lite av finskan då gör det ju ännu svårare känna igen estniskan när språken är så nära besläktade med varandr och du hör ju själv estniska kaptenen hade inga problem alls prata finska med den äkta finska kaptenen.

Jag har inga problem att prata svenska med norrmän heller men givetvis hör jag tydlig skillnad, precis som de finska flickorna hade gjort. Ge upp.
Citera
2013-08-01, 18:09
Medlem
Citat:
Låt oss ta ett exempel på en situation som motsvarar de finska flickornas situation under mordkvällen. Nu ska jag förklara det här så enkelt och pedagogiskt så att till och med du förstår.

Jag är etnisk svensk. Jag är ute och spatserar en kall Februari-kväll. Jag ser en person på den plats där statsministern snart ska mördas (det är dock givetvis ingenting jag känner till). Jag frågar honom vad klockan är, då hör jag en walkie/talkie-röst säga på norska att de kommer nu (nue kommär däm!). Mannen svarar då i walkie-talkien att han är upptäckt (jejj ar uppteckt!) men får till svar att han ska göra vad han ska (göjj va do skä!).

Pratade de svenska? Nej.
Förstod jag konversationen? Ja.

Men givetvis säger jag inte till utredarna att individerna pratade svenska bara för att jag som svensk begrep vad de sa och för att det nästan låter som svenska. Givetvis gör jag utredarna uppmärksamma på att jag hörde att individerna pratade norska vilket kommer vara till stor hjälp för utredarna.
Det är inte jämförbart med att jämföra med andra språk dessutom var det bara några korta fraser som dekorimamannen sa det är oxå en väldigt stor skillnad när språken är så nära besläktade md varandra så krävs det nog flera långa meningar för att höra estniskan men lyssna på estonias kapten kan du höra nån skillnad? Lyssna sedan på en svensk och norsk kapten prata med varandra så kommer du oxå inse jag har rätt
Citera
2013-08-01, 18:20
Medlem
Citat:
Jag har inga problem att prata svenska med norrmän heller men givetvis hör jag tydlig skillnad, precis som de finska flickorna hade gjort. Ge upp.

Vare sig du vill eller inte Jakeclawson så är riksdagsmannen otroligt het som GM. Varför du inte kan acceptera det vet jag inte men..
Citera
2013-08-01, 18:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mackeeee
Varför du inte kan acceptera det vet jag inte

Därför att han inte pratar finska.
Citera
2013-08-01, 18:32
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Det är inte jämförbart med att jämföra med andra språk dessutom var det bara några korta fraser som dekorimamannen sa det är oxå en väldigt stor skillnad när språken är så nära besläktade md varandra så krävs det nog flera långa meningar för att höra estniskan men lyssna på estonias kapten kan du höra nån skillnad? Lyssna sedan på en svensk och norsk kapten prata med varandra så kommer du oxå inse jag har rätt

En fransman som varit på semester i Finland och på vägen hem till Frankrike gör ett stopp i Stockholm och råkar passera Dekorimahörnan där en person står med en W/T i handen och för ett kort samtal med någon på estniska skulle inte kunna skilja språket han hör i det ögonblicket från det språk han hört några dagar tidigare. Han skulle utgå från att det han hör vid Dekorimahörnan är finska. Dvs estniska och finska låter mer lika än de är. Om man säger så ..
Citera
2013-08-01, 18:37
Medlem
Citat:
Därför att han inte pratar finska.

Lyssna på estniska kaptenen då på det jag la ut när han säger mayday mayday och pratar finska med den äkta finska kaptenen kan du höra någon skillnad? Svar nej det kan du inte.
Det är ju samma språk från början.
Finskan jag pratade med säger ju själv det är inte säkert man hör någon skillnad
Citera
2013-08-01, 18:38
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mackeeee
Vare sig du vill eller inte Jakeclawson så är riksdagsmannen otroligt het som GM. Varför du inte kan acceptera det vet jag inte men..

Det är ju ett fullständigt fantastiskt påstående. Jag räknar A.A. som svensk oavsett var han har sina rötter, men gärningsmannen är INTE svensk även om jag inte är absolut säker på var denne har sina rötter.
Senast redigerad av MBoudine 2013-08-01 kl. 18:58.
Citera
2013-08-01, 18:38
Bannlyst
Citat:
Finskan jag pratade med säger ju själv det är inte säkert man hör någon skillnad

Motsvarande källa jag konsulterat sa att estniska och finska är som svenska och holländska och att en etnisk finne definitivt hör skillnad.
Citera
2013-08-01, 19:07
Medlem
Citat:
Lyssna på estniska kaptenen då på det jag la ut när han säger mayday mayday och pratar finska med den äkta finska kaptenen kan du höra någon skillnad? Svar nej det kan du inte.
Det är ju samma språk från början.

Så är det, men spelar ingen roll vad man säger. Skulle det visa sig att det var A.A som stod i hörnet så kmr någon påstå att det var hans tvilling eller någon som var utklädd till A.A..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in