Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2013-03-03, 20:26
Medlem
MBoudines avatar
felpost
Citera
2013-03-03, 20:30
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiskarwilly
....
Jag vill bli övertygad, det är allt. Jag skall skrida till verket med mina googleforskningar.
Lycka till! ve
Citera
2013-03-03, 20:54
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
Jag träffade egentligen inte Lisbet personligen förrän senare på 90-talet då hon föreläste för vår lilla grupp på högskolan. Hon gjorde så slätt och tillplattat intryck att jag närmast tyckte synd om henne. Hur hon varit innan och som jag senare läst och sett på filmklipp kunde jag ändå tänka mig.

"Men plötsligt framträder de som vettskrämda" .. osv. "Aggressivt".

Den senaste versionen förmedlar en annan bild av Lisbet Palme. Du känner inte LP, eller hur.
Citera
2013-03-03, 21:30
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oraneandblue
Men varför då?
Både landsförrädarspåret och pengaspåret är väl de enda i tråden som har viss bäring!
Landsförrädarspåret förklarar motivet men kan inte riktigt förklara mörkläggningen.
pengaspåret förklarar inte riktigt motivet men förklarar mörkläggningen.
Jo, men nybörjare klarar sig bra utan Boboslacke. Andra skriver bra om landsförrädarspåret. Och om de inte läser hans inlägg slipper de kanske få veta vad han skriver om dem och deras åsikter.
Citera
2013-03-03, 21:46
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Jag menar bara det jag säger - att jag inte förstår hur iesho har stått ut att läsa tråden utan vissa (i mitt tycke nödvändiga) ignore. Det betyder inte att jag prenumererar och skriver under på alla ieshos åsikter eller teorier. Indianen har jag kanske missat/glömt.

Iesho är lite ojämn - pålästa inlägg med som det verkar rationella resonemang blandas huller om buller med rent flum. Men, han för i alla fall en argumentation och försöker underbygga sina påståenden - där finns intelligent liv (till skillnad från vissa andra).

Steganografin lämnar mig dock kall.

Du hör definitivt till de läsvärda, trots att du är lite grinig ibland. Och att man skulle önska mer klartext och mindre hänvisningar till hemligheter. Men du har blivit bättre på den punkten! Hoppas på mer konkret framöver!

Men låt oss nu lämna persondiskussionerna och återgå till topic! (även om jag mest lyssnar .)
MBoudine har sagt sig vara Navajo-indian och schaman. Boboslacke tyckte att det var en stor lögn, medan jag undrade om det var en möjlig vinkel för att se något bakom automaten. Men jag hittade inget.

Att du inte delar mina intressen för koder är överkomligt. Men jag förstår inte hur någon kan känna sig hotad av att jag delger tråden anagram och steganografier? Sedan jag har skrivit om vad jag vet, så vet läsaren lika mycket som jag och kan lika bra som jag avgöra om det är tillfälligheter eller inte.

Tyvärr är jag inte så påläst, men jag är intresserad av sanningen och gör så gott jag kan.
Citera
2013-03-03, 22:23
Medlem
TinFoilBobs avatar
Citat:
Men varför då?
Både landsförrädarspåret och pengaspåret är väl de enda i tråden som har viss bäring!
Landsförrädarspåret förklarar motivet men kan inte riktigt förklara mörkläggningen.

Hänger inte med i resonemanget här. Kan du förklara? Jag ser kopplingen till personer i en topphemlig underjordisk armé som ett fullgod anledning till mörkläggning. Även de socialdemokratiska tentaklerna in i underrättelsevärlden kan motivera en mörkläggning. En planerad Nato-vänlig statskupp med 500 hemvärnsmän och själva kuppförsvaret inblandat duger väl också som ett motiv att mörklägga? En blandning av alternativen ger ju bara fler motiv till att mörklägga, sopa relevanta spår under mattan och skylla allt på en alkis.

Pengaspår? Pengar är alltid ett tänkbart motiv. Men vilka medel har näringslivet att förmå regering, försvar, polis och åklagare att mörklägga ett statsministermord?

Vad har jag missat?
Citera
2013-03-03, 22:34
Medlem
TinFoilBobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ni som anser er veta det mesta. Var SB känt för svenska folket när OP mördades? Om inte så finns ett motiv att mörka vem som tog livet av OP. Det kunde inte låta sig göras, att tala om för folket att OP stämt möte med någon ur SB, det betyder ett erkännande att OP kände till SB. På den tiden vore det väl samma typ av hemlighet som IB. Palme förnekade kontakter mellan IB och S, troligen var SB lika känsligt eller värre. Allt gjordes för att undvika att S fört folket bakom ljuset ännu en gång. Mörkläggningen i sig själv är ett motiv att mörklägga mörkläggningen, osv. Kan det vara på det viset, att man målade in sig i ett hörn och kan inte komma ur det här, hur man än gör så blir det fel, därför måste mordet höljas i dunkel för evig framtid?

Stay Behind var helt okänt i Sverige vid den här tiden. William Colby lär ha nämnt organisationen i någon av sina böcker men det hade passerat obemärkt. Första gången allmänheten fick höra talas om SB var i Italien (kolla Wikipedia) 1990. Sedan skrevs det om SB i DN 1990. Thomas Kanger skrev också om SB, tror det var samma år.

Ja, det fanns all anledning att hålla tyst om SB. Organisationen hade redan läckt till ryssarna och organiserats om. Kalla kriget var inte i närheten av att mattas av 1986. Tvärtom hade några år av upprustning följt. Gorbachev hade precis tillträtt i Ryssland men ingen visste vart det skulle leda. Att avslöja detta allra hemligaste fanns inte på kartan 1986.
Citera
2013-03-03, 22:41
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TinFoilBob
Hänger inte med i resonemanget här. Kan du förklara? Jag ser kopplingen till personer i en topphemlig underjordisk armé som ett fullgod anledning till mörkläggning. Även de socialdemokratiska tentaklerna in i underrättelsevärlden kan motivera en mörkläggning. En planerad Nato-vänlig statskupp med 500 hemvärnsmän och själva kuppförsvaret inblandat duger väl också som ett motiv att mörklägga? En blandning av alternativen ger ju bara fler motiv till att mörklägga, sopa relevanta spår under mattan och skylla allt på en alkis.

Pengaspår? Pengar är alltid ett tänkbart motiv. Men vilka medel har näringslivet att förmå regering, försvar, polis och åklagare att mörklägga ett statsministermord?

Vad har jag missat?
Framför allt har du nog missat att vi inte lever i en militärdiktatur men väl i ett samhälle som dikteras av "pengarna" och de som äger extremt mycket. Staten styrs inte av generalstaben utan av näringslivet och generaler är alltför försiktiga för att strunta i läget.

Men statens husse har också en husse, vår tids militära, ekonomiska och kulturella dominant. Och alla gör som hussarna vill. Det storpolitiska perspektivet, det ekonomiska perspektivet, hatkampanjerna mot Olof Palme och officersupproret är alla företeelser som är värda att ta hänsyn till.
Citera
2013-03-03, 22:53
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Men varför då?

Landsförrädarspåret tilltalar socialdemokrater i betydligt högre grad än ek/pol-spåret med sosseinblandning. Att Olof Palme mördades som misstänkt landsförrädare kan partiet leva med, det kan isoleras till en enskild individ, medan det ek/politiska motivet med sosseinblandning i mordet på Palme inte kan isoleras till en enskild individ utan växer som ringar på vattnet till misstänkt inblandning av hela den högerpolitiska falangen inom det socialdemokratiska partiet. Av onda ting väljer vi alltid det minst onda. Tycker det avspeglar sig ganska tydligt i tråden.

Edit: Bäst är naturligtvis att få folk att tro på en ensam galning. Det löser såväl det akuta som långsiktiga problemet för (S).
Senast redigerad av MBoudine 2013-03-03 kl. 23:53.
Citera
2013-03-03, 23:13
Medlem
p.norths avatar
Mycket möjligt att det var SÄK-Ringen poliser hos SÄPO med rötter i Stay Behind-organisationen som utförde mordet.
Citera
2013-03-03, 23:38
Medlem
p.norths avatar
Det är ju uppenbart att Lisbeth Palme döljer, både under mordet och efteråt, när man läser vittnernas utsago. Nå skumt är det med det hela!
Citera
2013-03-03, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiskarwilly
Ta det inte personligt, det finns det andra som gör här i tråden.

Jag skall googla er båda.
Hur kan du sitta på all det smaskens som du levererar? Fantiserar du så mycket att du tror på det du säger eller är du en person av vikt? Alltså egentlig vikt. Ta inte illa upp, men SPF låter jävlarimig som foliehatt på!
Jag vill bli övertygad, det är allt. Jag skall skrida till verket med mina googleforskningar.
Eskil Block med i Diskutabelt från 1994
15:30 in i klippet http://m.youtube.com/#/watch?v=Hb1XBKu5aSY&desktop_uri=%2Fwatch%3Fv%3DHb1 XBKu5aSY&gl=SE
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in