Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-08-01, 13:38
Medlem
2 språk som är släkt med varandra som estniskan och finskan är kan man ändra uttal osv så den andre lättare ska förstå precis som med svenskan och danskan.

Jag tycker det är en skit sak vad det är för språk egentligen han pratar i walkie talkie och den andre svarar då förstår dom nu varandra eller hur?
Citera
2013-08-01, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oelek
2 språk som är släkt med varandra som estniskan och finskan är kan man ändra uttal osv så den andre lättare ska förstå precis som med svenskan och danskan.

Jag tycker det är en skit sak vad det är för språk egentligen han pratar i walkie talkie och den andre svarar då förstår dom nu varandra eller hur?

Och vad är det som säger utpekade dekorima mannen kan estniska? Bara för han har såna rötter går ju inte enbart bygga på att han kan estniska, när kom han till sverige tex pratade hans föräldrar estniska osv kanske rent av är så att han kan finska pga finsk flickvän osc osv vad fan vet vi egentligen men av konversationen så tyder ändå den på att dom förstår varandra han pratar och får ett svar
Citera
2013-08-01, 13:57
Bannlyst
Citat:
Ja men han är est som är utpekad och ester kan förstå finska så vad är problemet?

ATT DE PRATADE FINSKA OCH INTE ESTNISKA!!!
Citera
2013-08-01, 14:02
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jakeclawson
Följande saker vet vi om Dekorimamannen

Han pratade finska

Följande saker vet vi om Anti Avsan

Han pratar inte finska

Högst otroligt skulle jag vilja säga.

HÖGST OSANNOLIKT. Vi vet ju inte ens om det finns en dekorima man så som de finska kvinnorna beskriver saken. Den dekorima-man som vi vet om är den man IM ser och där stämmer inte att det skulle vara samme man.
Citera
2013-08-01, 15:04
Medlem
Citat:
ATT DE PRATADE FINSKA OCH INTE ESTNISKA!!!

Ja vet det du det helt säkert? Finska från rösten i radion och ett estniskt svar kanske.

Att hon såg rätt person Tror jag eftersom rösten säger han är igenkänd och finska flickan och den här personen kände varandra från Gymet.

Samt så håller Ölvebro 8 förhör och gör en husrannsakan hos ett vittne det säger ju allt hon skräms till tystnad.

Vilken annan person skulle ha stått där annars då som nu finska flickan känner igen menar ni då?

Men fram med förhöret annars som är gjort med A.A oj glömde junder är hemligstämplat oj glömde visst det inte finns ett godkännt alibi jo en hustru som i andra fall inte är godkännt med i Palme ärendet är det fullt gogtagbart.
Citera
2013-08-01, 15:07
Bannlyst
Citat:

Ja, dom förstod uppenbarligen varann. En est kan prata med en finne.
Det är inte alls det saken gäller:
1. Kunde han prata så perfekt att flickorna uppfattade honom som finne, jag känner
norrmän som varit här i femtio år och norskan hörs. Jag skulle beskriva honom
som norrman.
2. Två korta finska namn. Uppfattar en finne det baltiska Avsan som finskt?
Jag tror inte det.

Hela Avsancaset bygger på att båda dessa krav uppfylls.
Han har säkert någon brytning i sin eventuella finska, och han har ett baltiskt namn.

Sen kan man undra vad AA vet om MOP, men det är en annan fråga...
Citera
2013-08-01, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
LÄS för bövelen ! Jag har skrivit i ett otal inlägg att svensk polis/säk och militär är delaktig som "kringutrustning", observatörer och positionsgivare (W/T-kommunikatörer) över makarna Palmes rörelser under mordkvällen, men dessa svenskar har ju för f-n inget med mordet på Palme att göra. Poliserna är således inget "spår" i den meningen. Det existerar inget annat mordmotiv än det ek/politiska. Försök förstå och ta till dig detta.

Märkligt detta. Om dessa observatörer och positionsgivare (W/T-kommunikatörer) inte har
med mordet att göra, menar du då att någon skulle ha beordrat dem att göra detta utan att
tala om varför och att de inblandade utan frågor skulle ha ställt upp på detta???
Bland det dummaste jag någonsin hört.
Citera
2013-08-01, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baudolino
1. Kunde han prata så perfekt att flickorna uppfattade honom som finne, jag känner
som norrman.
Jag tror inte det.

Han har säkert någon brytning i sin eventuella finska, och han har ett baltiskt namn.

Du har delvis rätt men anti är ett ganska vanligt finskt namn så det tror jag uppfattas som finskt dock.
Citera
2013-08-01, 15:21
Bannlyst
Citat:
Ja vet det du det helt säkert? Finska från rösten i radion och ett estniskt svar kanske.

Men då hade ju de två finska vittnena hört det.

Vad är det som är så otroligt svårt att förstå?
Citera
2013-08-01, 15:21
Medlem
Ni ser vi måste ha nya förhör för reda ut saker och ting tänk att inte PalmeGruppen håller med för dom har ju minsann rett alla frågetecken.
Citera
2013-08-01, 15:26
Medlem
Citat:
Men då hade ju de två finska vittnena hört det.

Vad är det som är så otroligt svårt att förstå?

Ja hade dom verkligen det? Hur likt är det till finskan tex?
Är det helt omöjligt mista sig på dessa fraser som sägs att det är finska? Hur likt är det?
Är det helt klarlagt att inte utpekade dekorimamannen kan även finska?
Vet ni till 100 % han inte kan finska?

Varför är förhöret i såna fall hemligatämplat om han har rent mjöl i påsen?

Varför behövdes 8 förhör med finska flickan varför gjordes en husrannsakan om det inte var för att skrämma henne?
Citera
2013-08-01, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baudolino
som norrman.
Jag tror inte det.

Språk är individuellt vissa kan flytande efter kanske några år i sverige vissa lär sig aldrig som drottning silvia så det där säger ingenting.
Sen är Anti som du du säger själv ett finskt jag vet inte om en finns skulle ha sagt det är finskt men en svensk skulle nog sagt finskt före estiskt skulle jag tro.
Men jag ska forska lite i detta om en finne kan uppfatta några fraser estiskt som finskt eller om det är helt omöjligt.

Men vad är det som säger han inte kan finska då? Han kanske pratade på finska men med estisk brytning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in