Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-07-22, 23:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Precis. En tokknepad postare på Flashback som kallar sig jakeclawson ..

Det är inte jag som delar hans tro på att Lisbet Palme är inblandad, det är du. Så jag förstår inte varför du ryggar tillbaka inför liknelsen, ni tycker ju samma saker.
Citera
2013-07-23, 00:05
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tundra2000
Jag håller med dig. Partikollegornas tystnad om Palme som misstänkt landsförrädare är mycket märklig. Att ingen annan än Peter Bratt har dragit ut till Palmes försvar mot Frånstedt är direkt mystiskt. Tror sossarna kanske själva på ryktet om att Palme var en landsförrädare? Eller har gammelsossarna för lite rent mjöl i påsen gentemot en gammal SÄPO-chef för att gå till motattack, vilket denne också kanske vet och rentutav utnyttjar idag 2014?

Toppsossarna vet vad mordet på Olof Palme handlar om men de tiger och vägrar diskutera saken och vill helst låtsas som att det aldrig har hänt. Jag förmodar att man inom (S) på hög nivå har en överenskommelse om detta för att inte splittra partiet. Det vore förödande för (S).

Nej, gammelsossarna kan omöjligen har rent mjöl i påsen i den här frågan.
Citera
2013-07-23, 00:06
Medlem
p.norths avatar
"Den Grekiska sonen" finns han på riktigt, källa på det?
Vad är motivet i att Lisbeth skulle vara inblandad på mordet? Svartsjuka? Finns det nå belägg om det, var står det nånstans? Måste ju kunna lägga fram nå vettigt istället för en massa hypoteser och vilda gissningar om saker och ting, utan att upprepa en massa påståenden om och om igen, rätt tjatigt. Du kan ju ha rätt i det du säger, möjligtvis
men du har isåfall bara gissat dej fram, ungefär att man skulle påstå att förr eller senare att man får vinna högsta vinsten på en trisslott, hur stor är den sannorliken!
Höj ribban, tack.
Citera
2013-07-23, 00:12
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jakeclawson
Påståenden som att Lisbet Palme skulle vara operativt inblandad i mordet på sin man och som inte följs upp med någon form av fakta eller argumentation på något sätt är svåra att bemöta på ett faktaspäckad, relevant eller intressant sätt. Man kan helt enkelt bara belysa dumheten i det.

Lätt att förhäva dig ? Jag har aldrig noterat att du i något inlägg varit i närheten av något intressant eller relevant faktaspäckat .. Något sådant är omöjligt för den som frusit fast på fantasin om landsförräderimisstanken som motiv att mörda Olof Palme.
Citera
2013-07-23, 00:13
Bannlyst
Citat:

Nej, det finns inte någon som helst källa på det och givetvis finns han inte på riktigt.

Citat:
Vad är motivet i att Lisbeth skulle vara inblandad på mordet? Svartsjuka? Finns det nå belägg om det, var står det nånstans?

Finns inget belägg över överhuvudtaget. Rent förtal och fantasier. Bara rättshaverister som Lars Krantz och Sven Anér tror på detta.
Citera
2013-07-23, 00:16
Bannlyst
Citat:
Påståenden som att Lisbet Palme skulle vara operativt inblandad i mordet på sin man och som inte följs upp med någon form av fakta eller argumentation på något sätt är svåra att bemöta på ett faktaspäckad, relevant eller intressant sätt. Man kan helt enkelt bara belysa dumheten i det.

Men snälla nån...är det nån som avkräver fakta kring tesen att mördaren kan ha varit löpare och deltagit i Kongo? Nej det går visst bra att påstå. Men det går inte att säga att Lisbet födde en annan mans barn. Eller att Palme dog av politiskt-ideologiska skäl. Då tar det hus i helvete. Varför det? Är det mer okej att påstå att Palme var spion och inte ens kunna leverera någon form av bevis för det påståendet? Det verkar så.

Dessutom ska man komma ihåg: hade någon av alla dessa "fakta" som mer eller mindre har presenterats som sanningar härinne skulle mordet ha varit löst nu. Och det är DE FACTO inte. Om den sanningen kan vi väl alla komma överens om ändå?
Citera
2013-07-23, 00:17
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Eller har gammelsossarna för lite rent mjöl i påsen gentemot en gammal SÄPO-chef för att gå till motattack, vilket denne också kanske vet och rentutav utnyttjar idag 2014?
Oj, då...går tiden så rasande fort, är vi redan där?
Trodde vi var kvar i året dessförinnan. Då har jag fanken missat både hösten och julen.

Topic: Finns nog en del orent mjöl förvisso. Men det mjölet bär knappast spår av
mordinblandning på herren på partitronen.
Citera
2013-07-23, 00:21
Bannlyst
Citat:
Men snälla nån...är det nån som avkräver fakta kring tesen att mördaren kan ha varit löpare och deltagit i Kongo? Nej det går visst bra att påstå. Men det går inte att säga att Lisbet födde en annan mans barn. Eller att Palme dog av politiskt-ideologiska skäl. Då tar det hus i helvete. Varför det? Är det mer okej att påstå att Palme var spion och inte ens kunna leverera någon form av bevis för det påståendet? Det verkar så.

Dessutom ska man komma ihåg: hade någon av alla dessa "fakta" som mer eller mindre har presenterats som sanningar härinne skulle mordet ha varit löst nu. Och det är DE FACTO inte. Om den sanningen kan vi väl alla komma överens om ändå?

Kom in i matchen nu.

Ingen här har mig veterligen påstått att Palme är spion. Däremot har vi påstått att andra personer trott att Palme varit spion. Det är en jävla skillnad. Vill du se belägg för att det förhöll sig på det viset kan du bläddra lite i Lars Borgnäs En iskall vind drog igenom Sverige där han på ett mycket bra sätt sammanfattar synen på Palme inom delar av polisen och militären och ger flera konkreta exempel på hur den tog sig uttryck.

Och nej, man kan inte bara påstå saker till höger och vänster. Varje teori/påstående/resonemang måste vara uppbackad med förhållanden man sökt upp som stödjer att det föreligger på det vis som man påstår. Annars är det bara tomma ord, som i fallet Mboudine. Och det leder inte debatten framåt, något som tydligt märks i tråden. Mboudine startar aldrig en debatt eller något annan form av meningsfullt utbyte, han spammar bara eftersom det är det enda han har att komma med.
Citera
2013-07-23, 00:27
Bannlyst
Citat:
Dessutom ska man komma ihåg: hade någon av alla dessa "fakta" som mer eller mindre har presenterats som sanningar härinne skulle mordet ha varit löst nu. Och det är DE FACTO inte.

Rannsaka det resonemanget. Det förutsätter ju att det finns ett ärligt uppsåt från Palmeutredningen att klara upp mordet och kompromisslöst och objektivt gå till botten med alla uppslag, även de mer obekväma. Tycker du att det är någonting Palmeutredningen har visat prov på såhär 27 år senare?
Citera
2013-07-23, 00:29
Medlem
p.norths avatar
Palme var ingen landsföräddare, han var möjligtvis förrädare mot sina egna, alltså mot adeln, borgarna hans bakgrund och ursprung. Men vissa ansåg i deras ögon att han var landsförräddare, "ryssvän" etc...
Palme var helt enkelt obekväm, läs på kvällspressen -85 och -86 vilken hätskt stämning det var mot Palme, vilken kampanj man bedrev.
Citera
2013-07-23, 00:30
Bannlyst
Citat:
Kom in i matchen nu.

Ingen här har mig veterligen påstått att Palme är spion. Däremot har vi påstått att andra personer trott att Palme varit spion. Det är en jävla skillnad. Vill du se belägg för att det förhöll sig på det viset kan du bläddra lite i Lars Borgnäs En iskall vind drog igenom Sverige där han på ett mycket bra sätt sammanfattar synen på Palme inom delar av polisen och militären och ger flera konkreta exempel på hur den tog sig uttryck.

Och nej, man kan inte bara påstå saker till höger och vänster. Varje teori/påstående/resonemang måste vara uppbackad med förhållanden man sökt upp som stödjer att det föreligger på det vis som man påstår. Annars är det bara tomma ord, som i fallet Mboudine.

Frånstedt påstår i intervjun som Jallai gjorde att han hade fått tips från både CIA och KGB att Palme var inflytelseagent. Ursäkta mig men jag skulle vilja ha bevis för det påståendet. För mig räcker det inte att det är en f.d SÄPO-chef som uppger det för en gammal dykare och flygvapenpilot. Om poliser och militärer TRODDE att Palme var en landsförrädare, i vilken rutten håla uppstod det ryktet isåfall? Och bara för att vissa poliser och militärer trodde att Palme var en landsförrädare, så gör de inte dem till mördare med automatik. Upp till bättre bevis kring polis och militärspåret än de vi hittintills har bjudits på härinne, så ska jag ta det under övervägande men tills dess tar jag mig friheten att förhålla mig iskall till "polis- och militärspåret". Och till alla andra spår också för övrigt. Inklusive de teorier jag själv mest lutar åt.
Citera
2013-07-23, 00:33
Medlem
Citat:
Jag tror inte Lisbeth var inblandad, men du må medge att hennes beteende under utredningen förefaller märkligt? Därmed förstår jag att rykten har uppstått.
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
Vad är motivet i att Lisbeth skulle vara inblandad på mordet? Svartsjuka? Finns det nå belägg om det, var står det nånstans? Måste ju kunna lägga fram nå vettigt istället för en massa hypoteser och vilda gissningar om saker och ting, utan att upprepa en massa påståenden om och om igen, rätt tjatigt. Du kan ju ha rätt i det du säger, möjligtvis
men du har isåfall bara gissat dej fram, ungefär att man skulle påstå att förr eller senare att man får vinna högsta vinsten på en trisslott, hur stor är den sannorliken!
Höj ribban, tack.
Det enda belägget jag har som eventuellt skulle kunna kasta en skugga över Lisbeth är att Olof en gång i tiden hade ihop det med Marianne Höök. Höök avled april 1970 och det vore förbannat märkligt att hämnas 16 år senare, så nej, det finns inte så mycket konkret. Om man inte vill påstå att mordplatsen var noga utvald i förväg, eftersom Lisbeth ville korsa gatan och titta i skyltfönster. Det finns alltså inte en chans i världen att mördaren kunnat veta att Palme skulle passera Tunnelgatan och definitivt inte på den sidan av Sveavägen. Om nu inte Lisbeth styrde honom såklart, men sannolikheten för det är oerhört låg.

Nej, det spåret kan vi nog stryka i brist på bevis. Det finns intressantare spår att följa.
Citat:

Att mördaren var van löpare kan vi nog lägga till i faktahögen, jag har som sagt var undersökt hur olika människor springer på halt underlag och människor med erfarenhet av löpning i terräng tenderar att springa som Palmemördaren. Det räcker som bevis för mig.

Kongo är ett skott från höften då mördarens agerande tyder på att han inte sköt någon för första gången. Och jag tror inte det är någon seriemördare, alltså är en soldat troligt. Och åldern stämmer bäst med Kongo. Det är mina belägg där. Det kan man komma fram till ganska snabbt om man tittar på hur mördaren agerar. Lugnt och professionellt. Som sagt var, människor som mördar i raseri tenderar att ta till överdrivet mycket. Dessutom har jag en känsla av att en allmänt tokig person av typen Pettersson hade använt kniv eller liknande direkt våld. Inte skjutvapen.

Som jag säger, kan någon presentera bevis för att det kom in en dödspatrull på uppdrag av en jävulskt massa människor så är jag beredd att lyssna. sanningen är viktig och det enda som egentligen spelar roll. Men tills vi vet den väger jag alla teorier mot sannolikheten och det sunda förnuftet. Och rent statistiskt skulle Pettersson har mördat Palme med kniv, rent statistiskt skickade PKK ite ut dödspatruller och dödade statsministrar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in