2009-03-01, 16:09
Medlem
portnoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bakkelit
Tv4 Fakta 19.00 ikväll:
Satans mördare
Svensk dramadokumentär från 1994. Avsnitt 1 av 2. Om mordet på Olof Palme

Tack för tipset. Dessvärre en lite tokig teori när det kommer till kritan..
Citera
2009-03-01, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bakkelit
Tv4 Fakta 19.00 ikväll:
Satans mördare
Svensk dramadokumentär från 1994. Avsnitt 1 av 2. Om mordet på Olof Palme

Skit också, har inte tv4 fakta
Citera
2009-03-01, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drasut
Leif Ljungkvist och Jan Andersson pratar om Skandiamannen, vilket indikerar att han i allafall var där.

Nej jag uppfattar det som det är Björkman.
Var i i förhören pratas det om Skandiamannen?

För övrigt.

Egendomligt sammanträffande att polisen gör ett tillslag mot spelklubben Oxen dagen efter mordet.
Det hade man tid med efter ett Statministermord..
I synnerhet som man avbröt spaningarna mot Cedergren mordkvällen dvs dagen innan.
Lägg därtill att en magnum som disponerades av en Peter Molander och förvarades i ett skåp på denna klubb stals vid ett inbrott några veckor innan mordet.
Senast redigerad av rattelsnake 2009-03-01 kl. 16:56.
Citera
2009-03-01, 16:50
Medlem
Bakkelits avatar
Någon som kan berätta vad det är för specialprogam från tv4 som man lagt upp på kriminalkanalen? Min dator strular och vägrar spela upp det. Programmet ska visst vara ca. 40 minuter långt!
Citera
2009-03-01, 16:58
Medlem
portnoys avatar
Det är intressant att höra hur Liljeros o co. kvaddar Morelius vittnesmål ganska ordentligt.
Citera
2009-03-01, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av portnoy
Det är intressant att höra hur Liljeros o co. kvaddar Morelius vittnesmål ganska ordentligt.

Ja och framförallt hur han totalt pulvriserar Lisbeth Palme.

Sen tyckte jag mig höra lite svagt att han inte utesluter skott från avstånd..

Hur kan för övrigt Chevamannen hävda att det går 10 sekunder mellan smällarna?

Vem är den ljusa figuren som försvinner mycket snabbt upp mot Kungsgatan?

Intressant att Liljeros tar upp detta med att en magnum dånar och ifrågasätter dessa påsksmällare..
Senast redigerad av rattelsnake 2009-03-01 kl. 17:08.
Citera
2009-03-01, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rattelsnake
Nej jag uppfattar det som det är Björkman.
Var i i förhören pratas det om Skandiamannen?
Lyssna på Leif Ljungkvist från 00:13:30 t.o.m 00:14:15.
Sen från 00:31:00 t.o.m 00:33:30.
Samt 00:35:30 - 00:36:20.
Senast redigerad av Drasut 2009-03-01 kl. 17:34.
Citera
2009-03-01, 19:39
Medlem
TinFoilBobs avatar
Citat:
Rattelsnake hävdar att Ebbes homosexualitet var en stor del av biljetten in i dessa sammanhang.

Hur är det rent juridiskt?
Kan en preskribering förhalas om det pågår en övergripande rättsprocess ang. Palmeutredningen?

Visst kan det funnits en grupp eller en kärna av en grupp med homosexualitet som gemensam nämnare. Om det vet jag inget. Före mordet förekom ett möte på Korsika där man diskuterade Palme. Den gruppen höga sossar är intressant och kan med lite vilja knytas till Ebbe men har föga med homosexualitet att göra.

Att man häver eller ändrar preskriberingen för mord betyder inte att det gäller redan begångna mord. I Palmes fall har man haft över tjugo år på sig att lösa fallet, några år till gör ingen skillnad. Skulle en ändring gälla tidigare mord är det enbart för att kunna förlänga alla hemligstämplar.

Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Hej TinFoilBob
Världen i dag har publicerat följande artikel som du kan få att bita i.

http://www.varldenidag.se/index.php?option=com_content&task=view&id=3880&Ite mid=98

Nej det är inte Stay behind aka Arla Gryning AGAG han talar om.

Tackar, Wedin är mer eller mindre kändis i det här forumet. Jag tror jag har ganska bra koll på honom. Anonyma Säpo-chefer som låter sig intervjuvas i kristna (av tradition högervridna) nyhetstidningar är en schablon av desinformation. Trovärdighet nolla. Om det är Arla Gryning Säpo-chefen vill avleda uppmärksamheten ifrån tar jag det som säkert att gruppen är inblandad.

Man ska inte tro att Säpo-chefer kan sprida information hur som helst bara för att de är anonyma, sannolikheten att man försöker sprida desinformation är en bit över 99%.

Citat:
Ursprungligen postat av zorze
Nej det måste ju vara ett (SAP)SÄPO,dvs att SAP har en egen "hemlig" polis

Är det SAPO du syftar på? Sossarna har haft en del konstigheter för sig men mycket av det är avslöjat. SAPO sysslade med att kolla upp bakgrunden på fackligt aktiva. IB skulle göra samma sak men mer omfattande och partiet skulle slippa betala. Läs "Kommunistjägarna" av Kanger och Gummesson.

Citat:
Ursprungligen postat av zorze
Jag tror att EBBE affären handlade om att avlyssna Palmeutredningen för att se ifall de närmade sig något som de inte fick närma sig.

Kanske. Kanske handlade det om att avslöja en spion i regeringen. Fortsatt kommunisjakt med andra ord, En måltavla skulle vara Pierre Shori.
Citera
2009-03-01, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TinFoilBob
. Om det vet jag inget. Före mordet förekom ett möte på Korsika där man diskuterade Palme. Den gruppen höga sossar är intressant och kan med lite vilja knytas till Ebbe

Kanske. Kanske handlade det om att avslöja en spion i regeringen. Fortsatt kommunisjakt med andra ord, En måltavla skulle vara Pierre Shori.

Mmm har något minne av detta.

Vet du vilka som ingick i denna grupp på Korsika?

Att Pensers finanspolare Ficher skulle låna ut miljon belopp till Ebbe för att ha koll på P. Shori verkar mycket långsökt.
Nej det här hade med mordet på Palme att göra.
Citera
2009-03-01, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TinFoilBob

Tackar, Wedin är mer eller mindre kändis i det här forumet. Jag tror jag har ganska bra koll på honom. Anonyma Säpo-chefer som låter sig intervjuvas i kristna (av tradition högervridna) nyhetstidningar är en schablon av desinformation. Trovärdighet nolla. Om det är Arla Gryning Säpo-chefen vill avleda uppmärksamheten ifrån tar jag det som säkert att gruppen är inblandad.

Man ska inte tro att Säpo-chefer kan sprida information hur som helst bara för att de är anonyma, sannolikheten att man försöker sprida desinformation är en bit över 99%.

Hej TinFoilBob

Bertil W var i alla fall inte på Sveavägen på kvällen/natten den 28/2 1986. Så ur den synvinkeln dvs som GM är han ointressant.

Han kan vara intressant genom att han sägs ha rekryterat soldater till krigen i södra afrika och det skulle då vara tänkbart att någon / några som deltog i mordet på OP hade en gång i tiden rekryterats av BW. Hans medlemskap i WACL var väl det som gjorde att jag hintade dig om BW då ju Åke Ek också lär ha varit medlem där.

När det gäller säpochefen så gjordes intervjun några år efter Palmemordet och det är tydligen opportunt att publicera den nu (bättre sent än aldrig).

Intervjuoffret lär väl vara död så det är tämligen riskfritt.

För att förstå artikeln så måste den ses i den situation som rådde då på 80-talet och den konflikt som SÄPO hade med andra underrättelseorganisationer på den tiden.
Citera
2009-03-01, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drasut
Lyssna på Leif Ljungkvist från 00:13:30 t.o.m 00:14:15.
Sen från 00:31:00 t.o.m 00:33:30.
Samt 00:35:30 - 00:36:20.

Ja du har rätt.

Chevamannen påstår sig ha sett vad som verkar vara Skandiamannen.
Det märkliga är dock fortfarande att ingen annan sett honom på brottsplatsen.

Finns fler märkligheter men återkommer ang. detta.

Till exempel av vilken anledning måste Skandiamannen som han själv påstår kontrollera tiden för stämpelklockan mot fröken ur och då trolla bort en halv minut.
Förövrigt samma tid som fattas makarnas Palmes promenad enligt klockningstester...

Finns ingen som helst normal anledning i denna situation att hålla på med en sådan kontroll direkt dagen efter.
Senast redigerad av rattelsnake 2009-03-01 kl. 22:19.
Citera
2009-03-01, 22:29
Medlem
TinFoilBobs avatar
Citat:
Mmm har något minne av detta.

Vet du vilka som ingick i denna grupp på Korsika?

Att Pensers finanspolare Ficher skulle låna ut miljon belopp till Ebbe för att ha koll på P. Shori verkar mycket långsökt.
Nej det här hade med mordet på Palme att göra.

Carl Lidbom hyrde ett hus på Korsika, dit kom Harry Schein, Kjell-Olof Feldt och Birgitta von Otter. Har bara sett dessa uppgifter på Krantz sida och därför inte fäst så stor vikt vid dem. Men de finns i Mörkläggning av Gunnar Wall vilket väger betydligt tyngre.

Nä, du har rätt i att Fischer kanske inte hade så stort intresse för kommunistjakt. Men hur gör man om man t ex heter P-G Näss och tillsammans med CIA vill jaga kommunister. Man vet att militären vill gå med i Nato, sossarna är trötta på Palme och Fischer/Penser vill sälja vapen. Man säger till Fischer att man behöver avlyssna t ex krigsmaterielinspektörer, sen har man utmärkt, oregistrerad, utrustning att göra vad man vill med. Fullständiga spekulationer, men vem skulle vara bättre än Ebbe att knyta ihop en sån säck?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in