2009-03-23, 22:18
Medlem
zorzes avatar
[quote=Fjulle]Att det första skottet skulle vara ett vådaskott mot LP...var har du fått den uppgiften ifrån? Första gången jag hör detta. LP gick ju armkrok med OP och drogs med ner när OP föll. LP var i rörelse nedåt när GM sköt och därför missade han.

Ja Fjulle i detta finns fler frågetecken,det är endast LP som säger att de gick armkrok just vid skottet.Vittnena närmast i tid och avstånd säger att hon gick 1/2-1m framför OP.Om du läser vittnesmålen på itdemokrati så finner du detta där.

Har du läst LP:s vittnesmål och olika förhör?
Citera
2009-03-23, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uddis(s)
Knarkspansoperationen mot Cedergren och Oxen var vad jag förstått riktad mot nivån över Sigge i första hand. Att den skulle avbrutits för att någon högre myndighet som planerade ett mord ville annat verkar mindre troligt. De kunde nog i sådant fall avvakta bättre tillfälle.

Därmot kan en krock mellan två spaningar ... ha rört till det.

Hej Uddis

Jag tror inte heller att "någon högre myndighet planerade ett mord" utan mer det du skriver i fortsättningen.

Jag tog mig friheten att klippa och klistra lite i ditt inlägg eftersom det var en bra formulering.

Sedan skulle jag utveckla det i en annan riktning men jag är inte klar över alla detaljer ännu.

Men som sagt var. Jag finner resonemangen intressanta.
Citera
2009-03-23, 22:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fjulle
Att det första skottet skulle vara ett vådaskott mot LP...var har du fått den uppgiften ifrån? Första gången jag hör detta. LP gick ju armkrok med OP och drogs med ner när OP föll. LP var i rörelse nedåt när GM sköt och därför missade han.

Tanken var nog att släcka LP också, men det primära målet först.
Jag tror nog att det gick till så som flera har vittnat om. LP hade bara
enorm tur, samt att GM ångrade sig och lät LP leva när han missat en gång.
Detta talar iofs mot att det skulle vara en lejd yrkesmördare. Den kategorin av människor ångrar sig nog inte mitt i gärningen...Jag blir inte klok på det här.
Om det nu var en beställning så var det klantigt utfört, men ändå inte.
Träffytan på ryggen är inte jättestor om man skall vara säker på en dödlig utgång. Ca: 10x20 cm mitt emellan skulderbladen, och där satt den.

Det där med kulorna skall jag inte gå in på, men jag har sett vad som händer med en 357 mag kula som träffar hårda föremål, typ trottoarsten eller asfalt.
Kulorna brukar bli mycket kraftigt demolerade, trots hårdmantlat.

Beror på många faktorer. Tro mig eller gå in och fråga på firearmsid.org. Världens främsta experter. Som sagt A good man knows his limitations. Jag kollar med dem som kan och gissar inteKulorna i fråga har tumlat och inte träffat rakt på och visst är de kraftigt skadade. Denna ammo... kortpipigt skadorna på kroppen och kulorna ger totalbilden att det är rätt kulor. Men var så god att testa. Kulornas skick stämmer mycket väl kommer du att finna om du hittar nåt jämförbart att testa med.

Läs vittnesmålen! Flera hör första skottet och ser andra och det är då OP faller! Solklart tekniskt och vittnesmässigt med skottordningen! Alltså var första skottet mot LP en miss! Med tanke på hur skottet mot OP tog var det som att släcka ljuset. OP föll direkt rakt ner!

Det är bara LP som blandar ihop skottordningen liksom allt annat förutom polisens sk expert Sonny som måste ha den omvändaq ordningen för att hans värmeutvidgningsteori skall kunna stämmma. Du vet teorin som skall förklara avvikelserna mellan kulorna NORMALT SETT beroende på Base expansion i kortpipiga vapen så att vapnet ändå KAN VARA långpipigt! Varför vill man till varje pris få det till att det är ett vapen med 6" pipa? För att man ine vill leta efter dessa kanske? Eller bara okunskap?
Citera
2009-03-23, 23:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Hej Uddis

Jag tror inte heller att "någon högre myndighet planerade ett mord" utan mer det du skriver i fortsättningen.

Jag tog mig friheten att klippa och klistra lite i ditt inlägg eftersom det var en bra formulering.

Sedan skulle jag utveckla det i en annan riktning men jag är inte klar över alla detaljer ännu.

Men som sagt var. Jag finner resonemangen intressanta.

Gott. Som du märker vinner mina hypoteser i längden och omfattar långt fler detaljer än vad som framkommit. Skulle kunna säga mer men några trumf får man ha på hand för att sortera bort foliehattar som vill göra sig intressanta. Ser dock fram emot din lösning. Man är ju inte sämre än att man kan ändra sig om nya uppgifter kommer fram.

Säker på att uppgifter från t ex några av debattörernas polisvänner kan innehålla pusselbitar som de kanske inte själva inser vikten av men som knyter ihop säcken.
Citera
2009-03-23, 23:11
Medlem
Fjulles avatar
[quote=zorze]
Citat:
Att det första skottet skulle vara ett vådaskott mot LP...var har du fått den uppgiften ifrån? Första gången jag hör detta. LP gick ju armkrok med OP och drogs med ner när OP föll. LP var i rörelse nedåt när GM sköt och därför missade han.

Ja Fjulle i detta finns fler frågetecken,det är endast LP som säger att de gick armkrok just vid skottet.Vittnena närmast i tid och avstånd säger att hon gick 1/2-1m framför OP.Om du läser vittnesmålen på itdemokrati så finner du detta där.

Har du läst LP:s vittnesmål och olika förhör?

Jag har nog lyssnat på de flesta vittnen, men orkade inte lyssna på hela LP`s
vittnesmål, men jag skall traggla mig igenom det också så fort jag kan.
Hur som helst är det väldigt svårt att få en entydig bild hur det hela gick till pga vittnesmålen skiljer sig så pass mycket, men det jag skrev är min tolkning hur det hela måste ha gått till. Att någon skulle välja att skjuta mot LP först låter i min värld otroligt.
Citera
2009-03-23, 23:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av L.R.
Om du granskar vad vittnena säger ordentligt så kommer du märka att OP står upp efter första skottet och faller efter andra skottet. Första smällen får vittnen att fokusera mot mordplatsen.
Men du kanske kan berätta för mej vad vittnena säger, jag kanske har missat något, är det något vittne som säger att OP ligger på trottoaren när andra skottet smäller av?
Jag har svårt att tro att en människa fortfarande står upp, ett par sekunder, efter att en kula på 10 gram, 1400km/tim, gått rakt igenom kroppen. Uddis och Utredaren tror säkert det men inte jag, vad tror du.

Lennart gamle trätobroder du har helt rätt här. Det råder ingen tvekan om att OP föll direkt! Inte heller att andra skottet dödade OP! Minns du inte för länge sedan när jag övertygade dig om detta när du var övertygad om annat. Du ser det lönar sig att sammanställa och värdera vittnesmål tillsammans med tekniska omständigheter. Det enda vi skiljer oss åt på numera är skytten! AA:s uppdrag var inte att fimpa OP och han stämmer dåligt med vittnenas beskrivning!
Citera
2009-03-23, 23:15
Medlem
Citat:
Gott. Som du märker vinner mina hypoteser i längden och omfattar långt fler detaljer än vad som framkommit. Skulle kunna säga mer men några trumf får man ha på hand för att sortera bort foliehattar som vill göra sig intressanta. Ser dock fram emot din lösning. Man är ju inte sämre än att man kan ändra sig om nya uppgifter kommer fram.

Säker på att uppgifter från t ex några av debattörernas polisvänner kan innehålla pusselbitar som de kanske inte själva inser vikten av men som knyter ihop säcken.

Ja, ja. Slicka i dig grädden bara.

Den tanke jag har ligger inte i linje med dina teorier om HH. Däremot har han sin givna plats i det lilla dramat.

Det jag tänker mig är att Säpo hade en spaning ute denna kväll som inte var riktad mot OP och folket på gatan visste inte heller om vad som höll på att utvecklas på Sveavägen innan det var för sent.

När det gäller Fjulle, Scarfoot och andra som läser tråden så bjuder jag gärna på uppslag och "tankegångar" i förhoppningen att någon skall sitta med den där pusselbiten som för diskussionen framåt i den ena eller den andra riktningen.
Citera
2009-03-23, 23:40
Medlem
Fjulles avatar
Citat:
Beror på många faktorer. Tro mig eller gå in och fråga på firearmsid.org. Världens främsta experter. Som sagt A good man knows his limitations. Jag kollar med dem som kan och gissar inteKulorna i fråga har tumlat och inte träffat rakt på och visst är de kraftigt skadade. Denna ammo... kortpipigt skadorna på kroppen och kulorna ger totalbilden att det är rätt kulor. Men var så god att testa. Kulornas skick stämmer mycket väl kommer du att finna om du hittar nåt jämförbart att testa med.

Läs vittnesmålen! Flera hör första skottet och ser andra och det är då OP faller! Solklart tekniskt och vittnesmässigt med skottordningen! Alltså var första skottet mot LP en miss! Med tanke på hur skottet mot OP tog var det som att släcka ljuset. OP föll direkt rakt ner!

Det är bara LP som blandar ihop skottordningen liksom allt annat förutom polisens sk expert Sonny som måste ha den omvändaq ordningen för att hans värmeutvidgningsteori skall kunna stämmma. Du vet teorin som skall förklara avvikelserna mellan kulorna NORMALT SETT beroende på Base expansion i kortpipiga vapen så att vapnet ändå KAN VARA långpipigt! Varför vill man till varje pris få det till att det är ett vapen med 6" pipa? För att man ine vill leta efter dessa kanske? Eller bara okunskap?

Nja...så borta är jag nog inte då jag sysslat med sportskytte i närmare 20 år.
Kulorna har med 100 % träffat rakt på, dvs inte tumlat innan de träffat målet.
Någon värmeutvidgningsteori tror jag inte heller på. Det skulle jag ha reflekterat över då jag skjuter precision med grovkalibigt. Vet inte var han fick detta ifrån. Men...jag håller fast vid att OP fick första skottet...varför i hela friden skulle man skjuta mot LP först?
Citera
2009-03-23, 23:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zorze

Hej Uddis roligt att du är tillbaka,fast du om jag tolkat dig rätt så tycker du att jag svamlar angående teorin att mordet kan ha att göra med vapenaffärer ,Sverige sålde ju vapen till både Irak och Iran som du säkert vet så hotade OP att stoppa "Bofors -route" personligen,OP skulle avslöja detta i FN eftersom OP var medlare mellan IRAN-IRAK,detta skulle medföra stora diplomatiska problem för USA .

Detta exploderade i media trots mordet på OP och kallades IRAN-Contras affären i USA.Läs på om den tycker jag.(Detta är ju mkt politiskt känsligt och även om Sverige skulle finna bevis så skulle man ju aldrig anklaga US organisationen OSG för detta)

Nu till det viktiga,Italienska maffian hade vid tiden mkt att göra med både vapen och knark in och ut ur Europa,vapen som Iran köpte betalade de med bla knark som gick via Italienska maffian och tvättades där till pengar,vad är då den konstiga kopplingen till P2/frimurarna?

För att skapa "naturliga" kontakter med högt uppsatta personer så har speciellt den Italienska maffian infiltrerat P2/frimurarna,de får på så sätt kontakt med VIP:s på ett "naturligt" sätt + att maffian har ställen där de själva kan träffas relativt ostört.(oskyldiga människor inom Frimurarna har t.o.m lämnat och startat upp nya avdelningar för att de inte vill smittas av maffian) så ser kontaktvägen ut.

P2 är sedan den Italienska motsvarigheten till den svenska "stay Behind" och på så sätt finns kopplingen att man har kontakt med varandra.

Kontakt i Frimurarna kan hjälpa till i besvärliga situationer utan att man kanske inte direkt gör koppling om man får frågan att "kan du inte ligga lite lågt med detta eftersom det kan få politiska följder" dvs en form av vänskapskorruption.

Du Uddis verkar ju ha mer tid än mig att läsa in dig, så läs in dig på OSG - Operation Sub-Group så kommer du att se kopplingen till P2.När OSG fick ett uppdrag gällde det att "neutralisera" en viss person. De hade tre metoder att välja på: genom ett stadigvarande hot, genom utpressning eller likvidering.

Svamla är att ta i men de bygger på lösan sand. Elmer dvs Anders Leopold bygger visserligen upp logiska teorier utifrån lösryckta uppgifter till ganska snygga byggen som säkert inte helt saknar verklighetsbakgrund men ibland visar en realitycheck att tex uppgifterna från Chip Tatum visat sig vara skrönor i flera fall. Det enda som talar för sådan inblandning rent konkret är kopplingen Gunnarsson med personen med aliaset Charles Morgan vars telefonnummer han hade och som tidgare försökt köpa en lönnmördare att fimpa Palme! Denne Charles Morgan kan vara samma alias CM som var ansvarig för kontrasverksamheten på plats och senare i Maiami. Varsågod. Att dessa skulle kunna isensätta och mörklägga mordet självständigt eller via staybehind tror jag är uteslutet och är dock långt över mitt konspirationsmaximum. Därmed inte sagt att de kan ha varit med i utkanten och utnyttjat situationen. Skickat in en nyttig idiot som VG med vrångbild.

Frimurarinblandning biter dåligt på mig.... är väl för insatt i den världen. Men visst vänskaps korruption kan vara inblandat på fler än ett sätt. Hade inte Holmer ... Ebbe mfl en sådan hemlig sluten krets där desinformation spreds?

Och nej jag har inte mycket tid för detta men under mer än 10 års tid har det blivit en och annan timme (skratt) och en och annan kontakt
Citera
2009-03-23, 23:54
Medlem
Citat:
Lennart gamle trätobroder du har helt rätt här. Det råder ingen tvekan om att OP föll direkt! Inte heller att andra skottet dödade OP! Minns du inte för länge sedan när jag övertygade dig om detta när du var övertygad om annat. Du ser det lönar sig att sammanställa och värdera vittnesmål tillsammans med tekniska omständigheter. Det enda vi skiljer oss åt på numera är skytten! AA:s uppdrag var inte att fimpa OP och han stämmer dåligt med vittnenas beskrivning!

På vilket sätt stämmer AA dåligt in på Vittnenas beskrivning? Då kan du inte ha läst vittnesmålen ordentligt.
Citera
2009-03-23, 23:56
Bannlyst
Citat:
Nja...så borta är jag nog inte då jag sysslat med sportskytte i närmare 20 år.
Kulorna har med 100 % träffat rakt på, dvs inte tumlat innan de träffat målet.
Någon värmeutvidgningsteori tror jag inte heller på. Det skulle jag ha reflekterat över då jag skjuter precision med grovkalibigt. Vet inte var han fick detta ifrån. Men...jag håller fast vid att OP fick första skottet...varför i hela friden skulle man skjuta mot LP först?

Jag har också skjutit mellan 14 och 25 års ålder ungefär bland annat med Phyton 357:a.

Visst kulorna i detta fall har gått rakt på målet med de har egenskapen att de omgående börjar tumla inne i mjukdelarna imålet vilket utgångshålet visar. Därefter har de med försvagad kraft under fortsatt tumling träffat de hårda föremålen och har tydliga sådana skador.

Och nej precis varför skulle man skjuta mot LP först. Vinkeln mm tyder på att skottet gick av innan avsett medan skytten höjde skjuthanden. Kanske orutin kanske halkan andra skottet var ju optimalt dödande. Besynnerlig kombination av slarv och kyla. Men å andra sidan som skytt har man ju varit med om vana skyttar som gjort större misstag särskilt vid combatskjutningar eller hur!
Citera
2009-03-24, 00:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mackeeee
På vilket sätt stämmer AA dåligt in på Vittnenas beskrivning? Då kan du inte ha läst vittnesmålen ordentligt.

Jodå ett vittne har tom identifierar just VG:s flygarrock från ett foto t ex.
Beskrivningen av AA kommer från de finska flickorna en stund innan mordet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in