Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-03-12, 09:46
Medlem
Gattoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Men tv inslaget är väl inte sensationellt, precis som sagts, det är inga nyheter. De flesta tycks eniga om att polis/högerkretsar spåret är rätt spår i meningen att det var den kraften som genomförde gärningen. Tvisten tycks ligga i vem som låg bakom, uppdragsgivaren i toppen. Tv inslaget säger ingenting om det. Polis/högerkretsar hade sitt motiv på den här nivån, så att säga, i den meningen kan man kalla det polis/landsförrädarspåret, men om man vidgar kretsen till hjärnan bakom mordet, för jag tror inte på att polis/höger. är den kraft som är ytterst ansvarig för att det skedde, så hittar man kanske ett helt annat motiv, t ex ett ekonomiskt, vilket redogjorts för tidigare.

Det är inte så svårt att tänka sig att ekonomiska krafter legat i bakgrunden och utnyttjat de stämningar som fanns i polis/militär kretsar. Självklart måste det vara polis/militär spåret som är rätt, de hatade ju Palme, så kommer folk att tänka, och det gjorde de också. Och med den logiken, är det någon som på fullaste allvar menar att det inte också fanns ett hat inom näringslivet och politiken, många hade allt att vinna på en död Palme, EU inträde osv.

Vad är motivet för senare regeringar att mörka om det endast är poliser/militärer inblandade. Det enklaste vore ju att spåra de skyldiga och ställa dem inför domstol, inget konstigt med det. Inget som hade skakat landet i dess grundvalar. Men så är det inte, motivet till det kan vara att personer i näringslivet och politiska toppskiktet, inte bara SAP haft fingrarna i syltburken.

Även om detta är gamla nyheter så är det fortfarande oerhört sensationellt med alla dessa spår som leder raka vägen in i maktens korridorer och det blir ännu mera uppseendeväckande när dessa spår efter 27 år ännu inte ens varit i närheten av att ha blivit utredda. Jag kan helt enkelt inte negligera dessa uppgifter med att det bara är gamla nyheter. För att få fart på utredningen så är dessa spår som presenteras en mycket bra start alldeles oavsett vilket motiv som kan tänkas ligga bakom.
Citera
2013-03-12, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gattoo
http://www.youtube.com/watch?v=jhLzAcclATk

Väldigt väldigt intressant!

Du är medveten om att Lars Nojnäs skrivit, regisserat och redigerat filmen?
Citera
2013-03-12, 09:50
Medlem
Gattoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noicer

Det förtar inte de faktiska omständigheter som han presenterar i filmen eller hur?
Citera
2013-03-12, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Lyssna, halmgubbe ! Vad är det som får dig att tro att ditt namndroppande på något sätt skulle föra mordet på Olof Palme vidare framåt mot sin lösning ? Du är en av trådens desinformatörer, utan annat syfte än att lägga ut villospår.

Halmgubbe, desinformatör ... villospår. Din argumentation är inte stark den. Och det skall komma från en som drällt tusentals inlägg av samma kaliber som detta där andra tilldelas invektiva benämningar i avsaknad av sakargument och ständiga deklarationer droppas utan att en enda gång kunna leda något i logiskt sammanhang som kan verifieras och som byter fot ständigt för att ryggdunka olika verkliga desinformatörer som du gjort med flera av de stora avslöjade lögnarna här i tråden.

Du är uppenbart oförmögen till att vara konstruktiv eller saklig men det har vi ju vetat mycket länge och alla dina utfästelser sedan tidigare är stendöda och luktar uppriktigt sagt as. Gör ett uppehåll i tramseriet, gå och duscha så att du kan gå ut bland folk.
Citera
2013-03-12, 09:56
Medlem
Tyvärr mycket svammel på forumet. Tror inte OP hade så stor inverkan och betydelse på ekonomi och näringsliv som de allra flesta här på forumet konspirerar om. Det är att ha alldeles för stor tilltro och överdrivelse att hänvisa till CIA, Sovjet, SAP, Stay behind osv...Sverige är ett litet naivt bondland som saknar betydelse i världen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gattoo
Det förtar inte de faktiska omständigheter som han presenterar i filmen eller hur?

Det är precis vad det gör. Han presenterar ingenting, han konstruerar saker. Se hans härjande i Da Costa-fallet.
Citera
Medlem
ieshos avatar
Bondfångaren Hans Holmér satt i TV och var tvärsäker och lät antyda att de var en stor konspiration på spåren. I tråden är det boboslacke som nu ser ljuset i slutet av tunneln.

Tro honom inte! För det finns ingen tunnel, bara en labyrint. Staten kommer aldrig att lagföra sig själv eller främmande makters underrättelsetjänster.
Citera
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krakem
Jag måste erkänna att jag tar det här mordfallet lite personligt. Vet att jag inte borde men gör det i alla fall. Måste därmed bli lite personlig. Ursäkta om det är OT.

Jag var inte speciellt gammal mordmorgonen men minns det ändå tydligt. Föräldrarna var devota socialdemokrater och mamma kom gråtande in och meddelade pappa den där tidiga lördagsmorgonen. Solen stod på himlen. Vinterblek över blå himmel. Det vilade som en slags tung och dyster stämning över hela gården på ett sådant där sätt som bara barn kan uppfatta. Hemma hos mormor och morfar (ännu mer devota socialdemokrater vilka hade partiet att tacka för den starkare arbetsrätten) var stämningen blytung. De isolerade sig i vardagsrummet framför tv-apparaterna och ingen av oss vågade gå in. Vi förstod att sorgen ruvade tung. På tv:en rullade konstant de där bilderna från mordplatsen med den stora blodpölen och jag konfronterades, i ett barns ostrukturerade tankar, för första gången med frågor om vad död respektive liv innebär. Jag förstod att en enorm tragedi hade inträffat och att den accentuerades av omgivningens reaktioner. Det var ingen rolig dag då jag för första gången såg föräldrarna helt upprivna. Svaga i sorg.

Detta har förstås satt sin törn. Jag minns det som en milstolpe i livet och alltid samma tankar kommer tillbaka varje gång jag ser mordplatsen, blodpölen, avspärrningarna. Ibland kan jag ha svårt att se det eftersom samma känslor av sorg, tungsinthet, djupa tankar och någon slags ryggradsreflex från hur man först reagerade som sträcker sig tillbaka till den där Lördagen. Sedan kom mordjakten och föräldrarna, och många med de, förväntade sig att gärningsmannen skulle fångas och dras fram i ljuset. Förväntningarna förvandlades till hopp. Hoppet blev misströstan. Till slut ebbade alla förväntningar bort och vi gick vidare. Jag är rädd att något mycket värdefullt har gått förlorat under de här åren. Tron på rättstaten övergick i en allmän misstro mot det mesta. Känslan av solidaritet och bandet mellan samhället och de enskilda försvann ur föräldrarnas sätt att resonera. Visst röstade de fortsättningsvis på Socialdemokraterna men det var mest av gammal vana. Ingenting var som förr.

Jag HATAR att det blivit på det här sättet. Jag hatar att inte veta någonting efter David Bagares Gata. Vart sprang han? Hur såg flyktvägen ut? Vad gjorde han efteråt? Jag hatar att veta att rättsapparaten svek sitt förtroende mot folk som gav de sitt förtroende i utbyte. Framförallt hatar jag att någonting som märkt flera generationer svenskar fortsätter att plåga (delar av) oss varje gång vi påminns, och det är ofta, om den där traumatiska dagen. JAG VILL VETA!! Vi är förtjänta att veta.

Edit: Ursäkta om det blev OT. Inte menat som ett ego-inlägg. Jag ville skriva av mig.

Bra inlägg ! Tänkvärt och inte alls OT. Föräldrar med rötterna i arbetarrörelsen sätter sin prägel mycket starkare på ett barn med den bakgrunden, mordet på en arbetarledare går inte spårlöst förbi. Kan inte göra det. Jag pluggade vid den här tiden och minns inte att mordet på Olof Palme diskuterades särskilt mycket vilket jag i efterhand tycker att det borde ha gjort - mordet blev en torped under vattenlinjen på den trygga svenska skutan.

Delar din uppfattning till 100pc. Jag vill också veta, vi är alla förtjänta av det.
Citera
2013-03-12, 10:00
Medlem
Citat:

Du menar mannen som som den ende i Sverige som lyckades att avslöja att det smugglats av Must på Estonia med ett penndrag kan avskrivas?

Att tilldela folk nedsättande epitet istället för är inte särskilt smart som taktik. De slår aldrig ut sakargumentation.

Däremot är det kanske tillämpligt att hoppa över på några verkliga haverister i t ex tråden. Men då är det sakligt grundat.
Citera
2013-03-12, 10:02
Medlem
p.norths avatar
ur aftonbladet igår "chatt" (Som övrigt tror att det var C.P som sköt)
Lennart Håård:
"Det blir mycket svårt att få en fällande dom utan mordvapnet. Det finns uppgifter i utredningen om att vapnet kan bestå av delar till ett så kallat hembygge, man kan till exempel ha bytt pipa både före och efter skotten. Jag har fått information om var revolvern kan finnas men det behövs en metalldetektor. Mer kan jag tyvärr inte säga nu."

Låter ju lite krystat, om han nu tror sig veta vart revolvern är, man får väl ta bidra så han kan få en metalldetektor och andra resurser, eller peka ut vart ungefär!?
eller vart tror ni han menar att revolvern kan vara? i sjön? kyrkogården?
Låter precis som hela jävla fallet Palme, man säger A eller tros sig veta A men säger aldrig B
Mystik..
Citera
2013-03-12, 10:04
Medlem
Gattoos avatar
Citat:
Det är precis vad det gör. Han presenterar ingenting, han konstruerar saker. Se hans härjande i Da Costa-fallet.

Så du anser rättframt att han hittar på och konstruerar? Hur i hela friden kan du då förklara att han inte blivit anmäld och dömd för exempelvis förtal pga av den här dokumentären. Om du i Sverige presenterar felaktiga fakta i radio, tv och tidningar så torskar du helt enkelt. Det han presenterar i dokumentären backas upp med tvärsäkra fakta. Du är inte så påläst märker vi.
Citera
2013-03-12, 10:06
Medlem
Citat:
http://youtu.be/YbyTANqxFZo?t=45m51s

Jan Guillou har haft rätt i två frågor: Da Costa-fallet och Palme. Ni som tror på konspirationer delar idévärld med Göran Lambertz och Maj W. Börja vid ca 45 min.

Meningslöst oneliner statement av ännu en nyanländ. Helt utan sakargumentation utan försöker ånyo assosiativa nedsättande antydningar.

Diskuterar inte med ett ord fallet som är topic utan skall bara göra vissa fakta överhoppnmingsbara. Flitigt använt av sanningsrörelsen. Allt som talar emot min egen faktalösa ståndpunkt är överhoppningsbart.

I denna sandlåda är du dock den överhoppningsbara som visar färgerna av osaklighet omgående.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in