Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-02-25, 17:49
Bannlyst
Ingen som har någon fråga till v.Birchan? eller är han ointressant?
Citera
2013-02-25, 18:58
Medlem
Kaitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Nä nu har du inte förstått mig riktigt. Det jag far efter är att det möjligen fanns personer som tyckte att han var landsförrädare. Det tror inte jag.

Alltså att folk inte förstod vad OP egentligen gjorde utan drog slutsatser av vad de tyckte sig se, som kanske bara var toppen av ett isberg?

Så här skrev du tidigare: Citat PeoFallmo
"Spelade OP denna roll såpass bra och att endast mycket få personer visste om detta, så att det i sin tur fick mindre insatta personer att tro att OP gick Sovjets ärenden, blev i deras ögon landsförrädare, fast det var tvärtom?

Här är ett ex på OPs motsägelsefulla person, att kraftigt och offentligt kritisera sin i hemlighet närmaste samarbetspartner?

Det är något som inte stämmer här!"

Jag kan bara läsa det som att du tycker det är något som inte stämmer i OPs agerande.

Mitt svar gick ut på att det visst stämmer. Han navigerade skickligt med vad han ansåg vara Sveriges och socialdemokratins/sina egna intressen främst.

Problemet var att denna balansgång endast fungerade så länge det var två jämbördiga supermakter som stod emot varandra. När Sovjetsystemet började krackelera politiskt/moraliskt/ideologiskt så fanns inte längre utrymme för "tredje vägens politik" Att ställa sig neutral mellan ett (som det uppfattades i mitten på 80-talet) fritt, demokratiskt Väst och ett sluten, förtryckande diktaturiskt Öst blev ohållbart.
Palmes starka plattform försvann.
Citera
2013-02-25, 19:09
Medlem
nattekniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baderum
Ingen som har någon fråga till v.Birchan? eller är han ointressant?
Om det är så att du skall träffa honom i verkligheten ( och inte i låtsasheten ) , så kan du ju ta med några bilder på Wedin och fråga om han träffat honom någon gång.. Och om han träffade på några svenska legosoldater nere i Afrika.
Citera
2013-02-25, 19:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av natteknik
Om det är så att du skall träffa honom i verkligheten ( och inte i låtsasheten ) , så kan du ju ta med några bilder på Wedin och fråga om han träffat honom någon gång.. Och om han träffade på några svenska legosoldater nere i Afrika.
visst han kom upp till mig idag och ville prata men jag hade inga bra frågor sådär snabbt det är därför jag frågade, Har du några bilder på wedin ? några speciella namn på legosoldaterna?
Citera
2013-02-25, 20:25
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaita
Så här skrev du tidigare: Citat PeoFallmo
"Spelade OP denna roll såpass bra och att endast mycket få personer visste om detta, så att det i sin tur fick mindre insatta personer att tro att OP gick Sovjets ärenden, blev i deras ögon landsförrädare, fast det var tvärtom?

Här är ett ex på OPs motsägelsefulla person, att kraftigt och offentligt kritisera sin i hemlighet närmaste samarbetspartner?

Det är något som inte stämmer här!"

Jag kan bara läsa det som att du tycker det är något som inte stämmer i OPs agerande.

Mitt svar gick ut på att det visst stämmer. Han navigerade skickligt med vad han ansåg vara Sveriges och socialdemokratins/sina egna intressen främst.

Problemet var att denna balansgång endast fungerade så länge det var två jämbördiga supermakter som stod emot varandra. När Sovjetsystemet började krackelera politiskt/moraliskt/ideologiskt så fanns inte längre utrymme för "tredje vägens politik" Att ställa sig neutral mellan ett (som det uppfattades i mitten på 80-talet) fritt, demokratiskt Väst och ett sluten, förtryckande diktaturiskt Öst blev ohållbart.
Palmes starka plattform försvann.

Jo man blir fundersam på hur stor den "dolda agendan" egentligen var.

Jag tror ju inte att OP var en förrädare men att sanningen bakom MOP är den att personer i kretsar som hade Sveriges intressen som uppgift att skydda/bevaka under en längre period uppfattade OP som en förrädare.

Sen tycker jag att OP är svår att greppa. Samarbetet med NATO samtidigt som han kraftigt fördömer USA, kärnvapenprogrammet, hans ställningstagande i bordellhärvan mm är exempel på saker som sägs men handlingen är den omvända.
Citera
2013-02-25, 22:06
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:

Jag tror ju inte att OP var en förrädare men att sanningen bakom MOP är den att personer i kretsar som hade Sveriges intressen som uppgift att skydda/bevaka under en längre period uppfattade OP som en förrädare.

Sen tycker jag att OP är svår att greppa. Samarbetet med NATO samtidigt som han kraftigt fördömer USA, kärnvapenprogrammet, hans ställningstagande i bordellhärvan mm är exempel på saker som sägs men handlingen är den omvända.
NATO:s dolda agenda tillsammans med svenska psykförsvaret har däremot framträtt desto tydligare efter Palmemordet. Samspelet på högsta nivå över varje annan statsmakt har pågått sedan WW2. Medan vi trodde oss vara skyddade av alla våra olika info och säkerhetstjänster mot gangstervärlden är det just dessa som infiltrerade i varandra underordnat sig den anonyma världsregimen.
I den psykologiska krigföringen mot sina egna underordnade gäller att sänka trovärdigheten eller helt eliminera varje demokratiskt ledande förebild. Först efter att morden på Hammarskjöld Palme Lindh blivit uppklarade kommer deras gemensamma livsgärning att upptäckas. Först då kommer vi att våga börja tala om hur grundlurade vi blivit av främmande makt och egna medlöpare. Psykförsvaret gör allt för att hindra en sådan utveckling och sprider hellre en av västmakten tillrättalagd historia genom alla media. Om folk skulle bli medvetna om vad som verkligen sker skulle Sverige skakas om i sina grundvalar och aldrig kunna byggas upp igen tror man på fullt allvar.
De verkliga landsförrädarna är då de som tillsammans med psykstyret hindrar att sanningarna kommer fram. Hos CIA Säpo polis och officerskår fanns med Palme fortfarande en gnutta heder och integritet. De skötte ännu sitt jobb under demokratiskt ansvar. Nu låter man sig spelas ut mot varandra av en spökregim som anser sig förstå allas vårt bästa bättre än någon enskild, självständig nation eller mänsklig gemenskap av något slag.
Citera
2013-02-25, 22:41
Medlem
Citat:
Nä nu har du inte förstått mig riktigt. Det jag far efter är att det möjligen fanns personer som tyckte att han var landsförrädare. Det tror inte jag.

Inte att det möjligen fanns sådana personer utan att det absolut fanns sådana
personer inom de grupper där man var som seismografer inför de systematiska
och målinriktade kampanjer som fördes mot Palme med landsförrädarstämpeln
som smartaste ingrediens. Där fanns det handlingskraftiga personer med patriotism
och Palmehat som livsluft och som tack vare sina positioner inom kuppförsvaret
och mer hemliga grupperingar som de kunde verka med en egen agenda inom.
Citera
2013-02-25, 22:42
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:

Olof Palme och hans gärning måste studeras ytterligare. Kan bara hålla med om att han är svår att få grepp. Ena stunden attacker mot USA för Vietnam , i samma andetag utvecklar han det hemliga samarbetet med NATO.

Han Verkar ofta spela ett mycket högt spel med trevare mot båda stormaktsblocken.
Ena stunden talar han om nedrustning för att i nästa andetag sälja krigsmaterial som t o m brädar de legendariskt skrupellösa fransoserna.

Mer papper måste upp på bordet för att bilden ska klarna. Ett sätt att börja vore att släppa på censuren av Rosenholtz akterna. Det betyder inte med automatik att OP var spion , men för DDR var Sverige ett nyckelland vars förhållanden studerades noga.
Citera
2013-02-25, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Olof Palme och hans gärning måste studeras ytterligare. Kan bara hålla med om att han är svår att få grepp. Ena stunden attacker mot USA för Vietnam , i samma andetag utvecklar han det hemliga samarbetet med NATO.

Han Verkar ofta spela ett mycket högt spel med trevare mot båda stormaktsblocken.
Ena stunden talar han om nedrustning för att i nästa andetag sälja krigsmaterial som t o m brädar de legendariskt skrupellösa fransoserna.

Mer papper måste upp på bordet för att bilden ska klarna. Ett sätt att börja vore att släppa på censuren av Rosenholtz akterna. Det betyder inte med automatik att OP var spion , men för DDR var Sverige ett nyckelland vars förhållanden studerades noga.

Har läst (kommer inte ihåg var) :Innan spionen Wennerström avslöjades så hade man ju span på hans hus. Sent en kväll så besöktes W några timmar av en person som spanarna va "säkra" på att det va OP.

OP benådade väl sedan SW efter 10 år.
Citera
2013-02-25, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baderum
Ska ha en pratstund med Birchan om 1-2 dagar, dock vet jag inte vad jag ska fråga så ställ gärna upp med frågor så ska jag fråga honom det!

Haha rena sandlådetricket för att göra sig intressant samtidigt som man gaggar en massa skit i olika riktningar men det är för illa genomfört.. Tror du på fullt allvar att någon går på ditt trams igen ?

Jag själv och flera namnkunniga har genom åren försökt få något vettigt ut av Ivan men se när det är någon insatt med lite facit och referensramar i andra änden så drar han snabbt sig ur och blir ointresserad och mumlande obegripligt. Du kan leka en liten stund i sandlådan på Flashback men i verkligheten har du inte mycket att hämta.

Och du . Om någon över huvud taget kallar dig direktörn är det nog ironiskt menat i bästa fall..
Citera
2013-02-25, 23:32
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonavera
Har läst (kommer inte ihåg var) :Innan spionen Wennerström avslöjades så hade man ju span på hans hus. Sent en kväll så besöktes W några timmar av en person som spanarna va "säkra" på att det va OP.

OP benådade väl sedan SW efter 10 år.
Wennerström dömdes 1964 till livstid för spioneri.

Den 6 oktober 1973 beslutade regeringen Palme att tidsbestämma livstidsstraffet till 20 års fängelse. I praktiken, med dåvarande lag om villkorlig frigivning, innebar regeringens beslut att han efter halva strafftiden (1973) kunde frisläppas. Den 6 september 1974 beslutade riksdagen att Wennerström skulle få villkorlig frigivning. (Wikipedia).
Citera
2013-02-25, 23:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Haha rena sandlådetricket för att göra sig intressant samtidigt som man gaggar en massa skit i olika riktningar men det är för illa genomfört.. Tror du på fullt allvar att någon går på ditt trams igen ?

Jag själv och flera namnkunniga har genom åren försökt få något vettigt ut av Ivan men se när det är någon insatt med lite facit och referensramar i andra änden så drar han snabbt sig ur och blir ointresserad och mumlande obegripligt. Du kan leka en liten stund i sandlådan på Flashback men i verkligheten har du inte mycket att hämta.

Och du . Om någon över huvud taget kallar dig direktörn är det nog ironiskt menat i bästa fall..
Varför plingade han på mig idag för då och ville prata om palmemordet? jag sa en annan dag då jag måste skriva ner lite frågor. Varje gång jag ser han kallar han mig "Hej Chefen / Hej Direktörn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in