Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Nä nu har du inte förstått mig riktigt. Det jag far efter är att det möjligen fanns personer som tyckte att han var landsförrädare. Det tror inte jag.
Alltså att folk inte förstod vad OP egentligen gjorde utan drog slutsatser av vad de tyckte sig se, som kanske bara var toppen av ett isberg?
Så här skrev du tidigare:
Citat PeoFallmo
"Spelade OP denna roll såpass bra och att endast mycket få personer visste om detta, så att det i sin tur fick mindre insatta personer att tro att OP gick Sovjets ärenden, blev i deras ögon landsförrädare, fast det var tvärtom?
Här är ett ex på OPs motsägelsefulla person, att kraftigt och offentligt kritisera sin i hemlighet närmaste samarbetspartner?
Det är något som inte stämmer här!"
Jag kan bara läsa det som att du tycker det är något som inte stämmer i OPs agerande.
Mitt svar gick ut på att det visst stämmer. Han navigerade skickligt med vad han ansåg vara Sveriges och socialdemokratins/sina egna intressen främst.
Problemet var att denna balansgång endast fungerade så länge det var två jämbördiga supermakter som stod emot varandra. När Sovjetsystemet började krackelera politiskt/moraliskt/ideologiskt så fanns inte längre utrymme för "tredje vägens politik" Att ställa sig neutral mellan ett (som det uppfattades i mitten på 80-talet) fritt, demokratiskt Väst och ett sluten, förtryckande diktaturiskt Öst blev ohållbart.
Palmes starka plattform försvann.