Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-02-25, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Om landsförrädarmotivet vore riktigt skulle behovet av att omedelbart sätta in Hans Holmér som städgumma minska radikalt eller kanske inte uppstå alls, men det faktum att Holmér på stående fot anförtroddes den rollen pekar på att delar inom socialdemokratin är inblandad upp över öronen i MOP.

Att HH sattes in som gjordes tyder tvärtom på att landsförrädarspårets riktighet.
HH var ju själv involverad i AGAG, alltså det sammanhållande kittet för dem som
utgjorde verkställighetsgruppen i MOP.
Citera
2013-02-25, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baderum
Han har berättat för mig att han är krypskytt och att han var med i något krig men om du har någon fråga håjta bara till vettja

För sådana flashbackanvändare som du finns ett utomordentligt instrument att begagna.
Utan vidare motivering.
IGNORE
Citera
2013-02-25, 14:53
Bannlyst
Ska ha en pratstund med Birchan om 1-2 dagar, dock vet jag inte vad jag ska fråga så ställ gärna upp med frågor så ska jag fråga honom det!
Citera
2013-02-25, 15:03
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaita
Tror du ställde samma fråga igår.. (?) Jodå, det går att få ihop. Lite svårt att förklara kort bara.

Misstaget många gör när man analyserar OP som person och huruvida han var lojal med "svenska intressen" eller inte är att man har utgångspunkten att OP var en del (en spelare) i kalla kriget.
OP var i första hand politiker. Politiker agerar inte utifrån ett slagfältstänk. Hans syfte var samhällsförändring i Sverige och världen, inte att någon sida skulle vinna.
Som politiker var han också extremt skicklig på att hantera och navigera i den omvärld som präglades av kalla kriget.
Kanske för skicklig för sitt eget bästa...

Slutsats: Han stod sannolikt inte på någons avlöningslista. Men när Sovjet gick mot sin katastrof och det omoraliska i det samhällssystemet kom fram i dagens ljus så blev det liktydigt med svek att inte tydligt ställa sig på den fria/demokratiska sidan i kalla kriget.

Jo, fick ingen feedback så jag ställde den igen!
Citera
2013-02-25, 15:18
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Tror du ställde samma fråga igår.. (?) Jodå, det går att få ihop. Lite svårt att förklara kort bara.

Misstaget många gör när man analyserar OP som person och huruvida han var lojal med "svenska intressen" eller inte är att man har utgångspunkten att OP var en del (en spelare) i kalla kriget.
OP var i första hand politiker. Politiker agerar inte utifrån ett slagfältstänk. Hans syfte var samhällsförändring i Sverige och världen, inte att någon sida skulle vinna.
Som politiker var han också extremt skicklig på att hantera och navigera i den omvärld som präglades av kalla kriget.
Kanske för skicklig för sitt eget bästa...

Slutsats: Han stod sannolikt inte på någons avlöningslista. Men när Sovjet gick mot sin katastrof och det omoraliska i det samhällssystemet kom fram i dagens ljus så blev det liktydigt med svek att inte tydligt ställa sig på den fria/demokratiska sidan i kalla kriget.

Ja OP verkar ha varit en slug "jävel", hal som en ål. Kanske fick någon nog till slut helt enkelt?

Nej, inte avlönad men kanske "tjänster och gentjänster"?
Citera
2013-02-25, 15:19
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myllo
Att HH sattes in som gjordes tyder tvärtom på att landsförrädarspårets riktighet.

Hans Holmér kanske hade, eller fick, tredubbla roller; dels som operativ ledare och övervakare av aktionen, dels som regeringens tillsatte spaningsledare med ett falskt PKK-spår i fokus, och dels som en av S-partiets desinformatörer.

Landsförrädarteorin är så befängt att det gränsar till komik. Varför skulle Olof Palme mördas som misstänkt agent för Sovjetunionen i upplösning och befarad landsförrädare med avsikt att sälja ut Sverige till ett sovjetimperium i förfall ? Det hade i så fall varit möjligt att stoppa Palme på annat sätt än att skjuta honom, eller hur. Varför inte gripa honom och framföra misstanke om högförräderi ? Högförräderi är ett allvarligt brott, att välja en för den ekonomiska eliten ogynnsam politisk färdriktning är inte det. I det förra fallet krävs inte att förrädaren mördas medan detta kanske blir nödvändigt i det andra exemplet, då demokratiska spelregler inte lyckades få stopp på honom. Landsförräderi är därför inte mordmotivet.
Senast redigerad av MBoudine 2013-02-25 kl. 15:53.
Citera
2013-02-25, 15:27
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:

MP är ingen slump.

HH som utredningsledare är heller ingen slump. HH hade ingen som helst vana av polisutredande arbete, hans första och enda fall.

HH kom från säpo, "en gång säpo, alltid säpo".

HH var perfekt för att underbygga den röra PU ännu befinner sig i.
Citera
2013-02-25, 15:32
Medlem
PeoFallmos avatar
Jag tycker att ju mer man läser på om OP desto svårare att få grepp om honom.

Han förefaller ha varit en politisk dubbelnatur av yttersta format!

(Perfekta egenskaper för en "agent")?
Citera
2013-02-25, 15:39
Medlem
Kaitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Jag tycker att ju mer man läser på om OP desto svårare att få grepp om honom.

Han förefaller ha varit en politisk dubbelnatur av yttersta format!

(Perfekta egenskaper för en "agent")?

Du har snöat in på att skulle ha varit en verklig förrädare, oklart åt vilket håll.
Som jag försökte förklara var han POLITIKER. En mycket skicklig i den värld han verkade i. OPs agerande är rationellt och fullt begripligt utifrån den insikten.
Sen förändrades världen runt omkring, vilket jag tror kan ha utlöst MOP.
Citera
2013-02-25, 15:54
Medlem
Citat:
Men när Sovjet gick mot sin katastrof och det omoraliska i det samhällssystemet kom fram i dagens ljus så blev det liktydigt med svek att inte tydligt ställa sig på den fria/demokratiska sidan i kalla kriget.
Jag tror tvärt om! När de styrande i Sovjet öppet började syna egna systemets brister, var det bara en tidsfråga innan systemet skulle brytas upp. Om Gorbatjov inte hade störtats (med facit i hand tycks detta inte ha varit möjligt att undvika) så hade en normaliseringsprocess inletts i Europa, vartefter de forna diktaturerna hade demokratiserats.

Men, USA med flera var ute efter att få kontroll över naturtillgångarna i öst och ville ha initiativet. När Sovjet och Warszawapakten krackelerade var det fritt fram att muta politiker och makthavare för att få kontroll.

OP hade nog hoppats på en annan utveckling och kan ha ansetts som ett problem i också i det sammanhanget.

Den relation som USA har till Latinamerika är ingenting som vi i Europa vill ska kopieras här.
Citera
2013-02-25, 15:54
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Du har snöat in på att skulle ha varit en verklig förrädare, oklart åt vilket håll.
Som jag försökte förklara var han POLITIKER. En mycket skicklig i den värld han verkade i. OPs agerande är rationellt och fullt begripligt utifrån den insikten.
Sen förändrades världen runt omkring, vilket jag tror kan ha utlöst MOP.

Nä nu har du inte förstått mig riktigt. Det jag far efter är att det möjligen fanns personer som tyckte att han var landsförrädare. Det tror inte jag.

Alltså att folk inte förstod vad OP egentligen gjorde utan drog slutsatser av vad de tyckte sig se, som kanske bara var toppen av ett isberg?
Citera
2013-02-25, 15:59
Medlem
Citat:

Ja någon viktigare spelare än HH i laget kunde man väl knappt ha med tentakler in i alla nödvändiga organisationer. Politikernas förtroende som städare. Kontakter in i SÄPO sen sin tid där. Samt att SÄPO har två nya spelare som han kände både från polisen och sin tid inom Djurgårdens IF. Stämmer det sen även att han själv tillhörde Staybehind så snackar vi Messi klass på förvärvet. Sen är frågan om han var med frivilligt eller om han tvingades. Att han skulle vara lurad rakt igenom känns ej troligt , om inte det var en övning som blev allvar. Men även då är hans reaktion mot sin chaufför osannolik för en man som borde vara i chock. "Statsministern skjuten , glid sakta förbi". Kanske "galne österrikaren" var ursprungliga syndabocken. När det sket sig så kliver vännerna på SÄPO ner med en bunt papper. kanske säger nåt i stil med : "Du kan ju kika på detta , vi behöver anslag och motiv att få packet utvisat och du behöver en smidig lösning på din utredning".
Men vad fan vet jag , är ju bara en bokläsare som sitter och gissar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in