2013-01-03, 02:13
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Castalius
Det uppstår onekligen en hel del intressanta frågor som en följd av det här den nye spaningsledarens tillsättande. Har GW nu fått vad han efterfrågat under ett antal år, att någon kommer in och tittar på utredningen med friska ögon? Finns det några andra tänkbara skäl till att Dag Andersson tillsätts just nu; hade han eller någon annan ny spaningsledare blivit tillsatt även utan all uppmärksamhet kring Palme på sistone? Är det bara Dag Andersson som tillförs till utredningen, eller kommer han kunna ta hjälp av andra duktiga utredare med friska ögon?

Den nymornade mediala uppmärksamheten och fokus på Olof Palme bidrar säkert till att MOP och Palmeutredningen får en renässans, makeover och nu en ny spaningsledare. För framgång i spaningsarbetet krävs att Dag Andersson omger sig med folk som är av en annan kaliber än de så kallade "erfarna mordutredare" som hittills förgäves brottats med uppgiften. Palmeutredarna har alltid fått föra en ojämn kamp mot dem som lagt locket på.

Citat:
Att mordet någonsin ska bli löst bortom allt rimligt tvivel och att någon ska bli dömd efter alla dessa år finns nästan inte på kartan som jag ser det. I så fall krävs ett högst osannolikt genombrott i utredningen, till exempel att mordvapnet hittas.

Om mordvapnet inte är tvättat och avtorkat, destruerat eller slängt i en Ocean har det antagligen passerat många händer efter de snart tjugosju år som passerat. Om det nu är möjligt att fastställa vem det tillhör. Och går att fastställa vem som kramade av skotten. En inte helt enkel uppgift.

Citat:
Men om Dag Andersson kan tillföra någonting och åtminstone övertyga svenska folket (och möjligen några i familjen Palme) en gång för alla att Christer Pettersson omöjligen kan ha genomfört mordet, då skulle åtminstone jag anse att han gjort vad han kunnat.

Att övertyga familjen Palme om att det inte var Christer Pettersson som sköt Olof är en pedagogisk uppgift som kräver sin man. En inte helt enkel uppgift det heller.

Citat:
Det vore djupt tragiskt för historieskrivningen om Christer Pettersson benämns som mest trolig gärningsman, när mordet på statsminister Olof Palme med all sannolikhet genomförts av någon helt annat person med betydligt högre kvalifikationsgrad.

Historien är full av förfalskningar, men ju längre tiden går desto lättare blir det att svälja historieförfalskningarna.

Dag Andersson antydde att han skulle kika åt Rausings håll. Det visar att han har fingertoppskänsla och anar i vilken skog villebråden gömmer sig. Klokt att ta det först, det sparar tid.
Citera
2013-01-03, 02:26
Medlem
Klokt avslut : Det spar tid ,vi lär se
Citera
2013-01-03, 09:09
Medlem
TinFoilBobs avatar
Så har Ingvar Gullnäs avlidit. Han är nog den som gjort den mest ambitiösa undersökningen av IB från myndigheters sida. Tyvärr kom han inte så långt i sina efterforskningar trots att han gjorde ett stort antal förhör med berörda. Politiker, myndighetspersoner och militärer ljög honom rakt upp i ansiktet för att skydda IB och sig själva. Han var dock säker på att säkerhetspolisen inte hade mycket att göra med sjukhusspionen i Göteborg. Han förvånades över ÖB:s intresse av det som hände i Göteborg. Inte så mycket med Palmemordet att göra, jag tar upp det för att visa att IB var en stor hemlighet och att man i de här kretsarna kan gå väldigt långt för att hålla hemligheter, t o m ljuga för JK. Han blev t o m påhoppad av Palme och beskylldes för att lyssna på skvaller.
Citera
2013-01-03, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Castalius
boboslacke, jag blev lite konfunderad av ett inlägg du postade härom dagen. Är medveten om att du förmodligen redan förklarat de här sakerna mer ingående tidigare i tråden, men i så fall undrar jag om du möjligen kunde ta det igen.

Kan du specificera det här resonemanget utifrån konkreta exempel?

Vilka belägg har du för detta påstående?

Här vore jag också tacksam för mer specifik information och konkreta exempel.

Jallais intervjuer med Frånstedt och Näss är tecken på att det börjar läcka. Från dem och från källor bakom dem. De börjar tala men talar inte offentligt ur skägget helt vilket är begripligt då t ex båda dessa herrar varit involverade också i just Stay Behindverksamhet på icke oansenlig nivå. Detta är två personer med utomordentliga insikter i denne underrättelseverksamheten under ansenligt tid som börjar uttala sig och förmedla kontakter i samband med den ursprungliga preskriptionsdagen.

Bakom detta finns också källor som än så länge förblir anonyma närmare själva utförandet som angett att de hade ställt in sig på att berätta vad de vet efter preskriptionen och att de blev besvikna när den infördes och såg det som den politiska nivåns sätt at skydda sig själva och mörkläggningen.

Sedan har jag uppfattat det så att flera av utförarna och sådana som tubbats att delta i mörkläggningen men inte känner detaljer därigenom kände sig svikna. Tror att man helt enkelt lovats att om man teg med sådant man visste men som inte fick komma fram av hänsyn till "rikets säkerhet" så skulle det kunna sägas efter preskriptionen men då den nya lagen hetsades igenom för att kunna omfatta just Palmemordet kände man sig bedragna och förstod kanske att viktiga politiker hade något att dölja i detta.

Ja beläggen är t ex att lagen drevs igenom med stor energi av en viss minister bland alla angelägna lagar som inte drevs igenom snabbt med ganska ihåliga argument. Han sa också öppet att det var relaterat till bland annat Palmemordet. Man kan förstå att brott som sker idag där DNA systematiskt samlas in skall omfattas men varför bakåt för ett mord där inga DNA bevis säkrats och varför var det så bråttom att rösta igenom lagen på håret så att den skulle gälla Palmemordet? Alla förstår nog att det är praktiskt taget omöjligt att fälla någon för mordet idag även med ett erkännande och varför skall mordet vara öppet i evighet dvs omfattas av förundersökningssekretess i evighet? Det fyller ingen som helst funktion när så lång tid har förflutit att alla inblandade är döda. Döda kan nämligen varken åtalas eller dömas enligt lagen. Alltså¨återstår en enda sak. Att man kan hålla förundersökningsmaterialet och gömda saker där hemliga i evighet. Saker som Säpos PM om de som övervakade OP före mordet t ex. I Palmefallet är det alltså enda effekten. Att vi aldrg kommer att få se slasken där kanske viktiga saker döljs.

I kombination med hur Petterssonspåret fabricerats ihop är det mycket tydligt vad som avses tycker jag ock många andra.

När det gäller politiska mord har t ex Mossad klarat sig undan ganska många gånger. Inte ens när gärningsmännen vid misstaget i Lillehammer greps hände det att någon dömdes. OK vi anar och några kanske vet utom rimliga tvivel men har någon dömts? Aldo Moro är ett annat exempel. Historien är full av sådana exempel. Försvinnanden , poloniumförgiftningar, skjutningar etc där man kan ana motiv och vem som ligger bakom men inte kommer någon stans.

Här hemma har vi Algernons mystiska "självmord" där fler personer uppfattat att han knuffades, Cats Falks osannorlika död i en "olycka" osv osv..

Det är snarast så att det är svårt att finna dömda sådana mördare med uppbackning av underrättelsetjänster eller stater. Samtliga sådana som gripits och dömts har varit förvirrade personer på publika platser som i fallet Anna L.
Citera
2013-01-03, 14:00
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Jallais intervjuer med Frånstedt och Näss är tecken på att det börjar läcka. Från dem och från källor bakom dem. De börjar tala men talar inte offentligt ur skägget helt vilket är begripligt då t ex båda dessa herrar varit involverade också i just Stay Behindverksamhet på icke oansenlig nivå. Detta är två personer med utomordentliga insikter i denne underrättelseverksamheten under ansenligt tid som börjar uttala sig och förmedla kontakter i samband med den ursprungliga preskriptionsdagen.

Bakom detta finns också källor som än så länge förblir anonyma närmare själva utförandet som angett att de hade ställt in sig på att berätta vad de vet efter preskriptionen och att de blev besvikna när den infördes och såg det som den politiska nivåns sätt at skydda sig själva och mörkläggningen.

Sedan har jag uppfattat det så att flera av utförarna och sådana som tubbats att delta i mörkläggningen men inte känner detaljer därigenom kände sig svikna. Tror att man helt enkelt lovats att om man teg med sådant man visste men som inte fick komma fram av hänsyn till "rikets säkerhet" så skulle det kunna sägas efter preskriptionen men då den nya lagen hetsades igenom för att kunna omfatta just Palmemordet kände man sig bedragna och förstod kanske att viktiga politiker hade något att dölja i detta.

Ja beläggen är t ex att lagen drevs igenom med stor energi av en viss minister bland alla angelägna lagar som inte drevs igenom snabbt med ganska ihåliga argument. Han sa också öppet att det var relaterat till bland annat Palmemordet. Man kan förstå att brott som sker idag där DNA systematiskt samlas in skall omfattas men varför bakåt för ett mord där inga DNA bevis säkrats och varför var det så bråttom att rösta igenom lagen på håret så att den skulle gälla Palmemordet? Alla förstår nog att det är praktiskt taget omöjligt att fälla någon för mordet idag även med ett erkännande och varför skall mordet vara öppet i evighet dvs omfattas av förundersökningssekretess i evighet? Det fyller ingen som helst funktion när så lång tid har förflutit att alla inblandade är döda. Döda kan nämligen varken åtalas eller dömas enligt lagen. Alltså¨återstår en enda sak. Att man kan hålla förundersökningsmaterialet och gömda saker där hemliga i evighet. Saker som Säpos PM om de som övervakade OP före mordet t ex. I Palmefallet är det alltså enda effekten. Att vi aldrg kommer att få se slasken där kanske viktiga saker döljs.

I kombination med hur Petterssonspåret fabricerats ihop är det mycket tydligt vad som avses tycker jag ock många andra.

När det gäller politiska mord har t ex Mossad klarat sig undan ganska många gånger. Inte ens när gärningsmännen vid misstaget i Lillehammer greps hände det att någon dömdes. OK vi anar och några kanske vet utom rimliga tvivel men har någon dömts? Aldo Moro är ett annat exempel. Historien är full av sådana exempel. Försvinnanden , poloniumförgiftningar, skjutningar etc där man kan ana motiv och vem som ligger bakom men inte kommer någon stans.

Här hemma har vi Algernons mystiska "självmord" där fler personer uppfattat att han knuffades, Cats Falks osannorlika död i en "olycka" osv osv..

Det är snarast så att det är svårt att finna dömda sådana mördare med uppbackning av underrättelsetjänster eller stater. Samtliga sådana som gripits och dömts har varit förvirrade personer på publika platser som i fallet Anna L.

Du låter inte alltför optimistisk, boboslacke. Hur långt tror du Dag Andersson kommer i sina ansträngningar ? Vilket är det bästa resultat den nye spaningsledaren kan uppnå som du ser det ?
Citera
2013-01-03, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Durgedurg
Är det Östling som är till vänster under 15:45 i denna video?
http://www.youtube.com/watch?v=G4qfX4P72ww

När man studerar denna video tycker jag att det framgår tydligt att Östling hade
beskydd från högre ort och att Almblad var städslad som en kugge i mörkläggningen.
Dessutom tycker jag mig få belägg för att Ö är en nyckelperson i det polisspår som
är en integrerad del av landsförrädarspåret.
Citera
2013-01-03, 15:03
Medlem
TigerKids avatar
Detta är bara lite lösa association - "tänk om..." - som for genom mitt huvud (antagligen forumskadad )

Angående tråden om förekomsten av nuvarande statsministerns namn i den prostituerads anteckningsbok: https://www.flashback.org/t2024504p335

Uppgiften kommer ut via bloggen/nättidningen realisten och grundar sig på detaljer i ett förundersökningsprotokoll. Givetvis blir det en tråd under heta ämnen på FB men informationen räcker varken för att "fria eller fälla" Statsministern (i FB:s folkdomstol - han var inte bland huvudpersonerna i rättsfallet, bara extrainfo). Enda responsen i gammalmedia är att Oisin Cantwell - Flashbacks egen älskling på "aftonhoran" gör sig lustig och på ett (tycker jag) inte helt trovärdigt sätt hävdar att hans kollegor grävt, granskat och förkastat scoopet.

Det hintades, vad jag förstod, om att mer skulle komma men efter ett tag så dog tråden i brist på ny info.

Nu följer mina lösa spekulationer...
Jag får en känsla av att nyheten - grundad eller ej - skulle kunna vara planterad. Dvs att "någon" sett till att läcka den via realisten. Det hela är liksom riggat för optimalt genomslag på FB. Källa realisten, dementi av Oisin C på "Aftonhoran", huvudperson "Cirkusnegern". Kan det bli bättre?

Detta upplägg och den uteblivna uppföljningen ledde mig in på tanken att kanske någon flexat musklerna och fått som de velat varpå nyheten dödas. (Jo tack, foliehatten sitter bra!).

Varför skriver jag i denna tråd? Kanske för att forumdelen passar bättre än Kändisskvaller... Enda kopplingen är ju tajmingen och att jag följer båda trådarna. Och något slags tanke att det kan finnas ett visst spel och kohandlande med motstridiga önskemål och målsättningar hos olika parter. Kanske har man känt sig tvingad att satsa på utredningen el åtminstone få det att se ut som att man satsar.

Men GW:s serie och Palmedokumentären som sändes i tre delar på TV i jul samt Callgirlfilmen har ju fört upp Palme och mordet på agendan. Så även sönernas framträdande hos Skavlan, att Ingaritt Ahlenius uttalat sig och kanske GW:s pension. Kanske har Ahlenius bra kontakter? Kanske blir GW friare som pensionär? Eller kanske är tiden helt enkelt mogen?
Citera
2013-01-03, 17:56
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Men GW:s serie och Palmedokumentären som sändes i tre delar på TV i jul samt Callgirlfilmen har ju fört upp Palme och mordet på agendan. Så även sönernas framträdande hos Skavlan, att Ingaritt Ahlenius uttalat sig och kanske GW:s pension. Kanske har Ahlenius bra kontakter? Kanske blir GW friare som pensionär? Eller kanske är tiden helt enkelt mogen?

Svaret är nog sammanfallande omständigheter.
Citera
2013-01-03, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Durgedurg
Är det Östling som är till vänster under 15:45 i denna video?
http://www.youtube.com/watch?v=G4qfX4P72ww
Äntligen får jag se rörliga bilder på Östling! (Om det nu är han, vilket det förefaller vara.)

Snyggt jobbat Durgedurg! Enligt min uppfattning är Östling den mest intressanta person som någonsin vandrat runt i palmeutredningen!

/Daniel
Citera
2013-01-03, 19:41
Medlem
PeoFallmos avatar
Bobo, vem läcker och varför just nu i så fall? Vem är det som hindrat det tidigare?
Citera
2013-01-03, 20:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av danne01
Äntligen får jag se rörliga bilder på Östling! (Om det nu är han, vilket det förefaller vara.)

Snyggt jobbat Durgedurg! Enligt min uppfattning är Östling den mest intressanta person som någonsin vandrat runt i palmeutredningen!

/Daniel

- Ägde en lägenhet på den exakta gata där mördaren försvinner.
- Hade tillgång till samma ovanliga ammunition som användes vid mordet.
- Sedd minuterna efter mordet i en för mördaren möjlig flyktväg.
- Lämnar sjukhuset mot läkarnas inrådan på morddagen.
- Säger sig veta vem mördaren är.
- Saknar alibi.
- Är i samma ålder och pratar samma språk som den man som sågs på mordplatsen minuterna före mordet.
- Hade kontakt med Palmehatare i utlandet.
- Gjorde okontrollerade utfall mot Palme i vardagen.
- Ägde frekvenshoppande walkie/talkies.
- Koppling till de hemliga militärkomplexen under och bredvid mordplatsen.

samt i mina ögon, de två absolut viktigaste

- Var en av ytterst få människor som kunde veta vad Palme gjorde under mordkvällen.
- Ägde en revolver av aktuell kaliber som försvinner efter mordet.

Men låt oss prata om PKK-spåret eller Christer Pettersson istället. För Landsförrädarspåret är bara något vi lekt ihop för att göra reklam för Jallais böcker eller för att vi är paranoida rättshaverister
Citera
2013-01-03, 21:51
Medlem
Durgedurgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jakeclawson
- Ägde en lägenhet på den exakta gata där mördaren försvinner.
- Hade tillgång till samma ovanliga ammunition som användes vid mordet.
- Sedd minuterna efter mordet i en för mördaren möjlig flyktväg.
- Lämnar sjukhuset mot läkarnas inrådan på morddagen.
- Säger sig veta vem mördaren är.
- Saknar alibi.
- Är i samma ålder och pratar samma språk som den man som sågs på mordplatsen minuterna före mordet.
- Hade kontakt med Palmehatare i utlandet.
- Gjorde okontrollerade utfall mot Palme i vardagen.
- Ägde frekvenshoppande walkie/talkies.
- Koppling till de hemliga militärkomplexen under och bredvid mordplatsen.

samt i mina ögon, de två absolut viktigaste

- Var en av ytterst få människor som kunde veta vad Palme gjorde under mordkvällen.
- Ägde en revolver av aktuell kaliber som försvinner efter mordet.

Men låt oss prata om PKK-spåret eller Christer Pettersson istället. För Landsförrädarspåret är bara något vi lekt ihop för att göra reklam för Jallais böcker eller för att vi är paranoida rättshaverister

Om Jallai tror på Landsförrädarspåret så vill jag hellre läsa en faktabok än en fiktiv bok. nån som vet om han skrivit nån sådan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in