2012-09-17, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaxx08
Om någon undrar vad en "whirling dervish" är för något så spana in denne fantastiske dansare. Det han gör överträffar ju nästan jordens naturlagar. IB var nog inte lika fantastiska men de gjorde säkerligen vad de kunde för att hålla håll på ryssbjörnen och ryssbjörnens rörelser. Ibland misstänker jag att Boboslacke kan ha haft något emot det. Han kanske själv var en ryssbjörn på den tiden det begav sig?

http://www.youtube.com/watch?v=al5ZuZ6_b0I&feature=related

Alltid trevligt när du lyckas googla offentliga hemligheter att svänga dig med En ordentlig uppryckning! Samtidigt tråkigt att du som är så angelägen om att lösa Palmemordet känner dig tvungen att ta varje tillfälle att försöka smutskasta personer istället för att diskutera sakargumenten de framför.

Om de som hatade ryssen mer än allt annat, och vigt sitt liv och sin hälsa åt den kampen, också trodde att Palme kunde vara en förrädare då de var närvarande vid möten med t ex officersupprorets arga skara och den sk Norrköpingsgruppen samt hade kontakter med den privata CIA dvs WACL och bakgrund i högerextrema tyskvänliga kretsar... varför skall de då uteslutas från misstakar till förmån för de inom T ex Säpo som av t ex Holmer och Ebbe mfl anklagades för att vara KGB infiltrerade?

Är det inte närmare till att just dessa dervicher i sin iver att försvara landet mot kommunismen som de var de enda riktiga försvararna mot virvlade sig in i tvivelaktiga sällskap i en yster dans som slutade med mord på Sveavägen?

Har du inte just gett styrka åt landsförrädarmotivet i ett förhastat resonemang som ledde lite fel?
Senast redigerad av boboslacke 2012-09-17 kl. 17:44.
Citera
2012-09-17, 18:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Alltid trevligt när du lyckas googla offentliga hemligheter att svänga dig med En ordentlig uppryckning! Samtidigt tråkigt att du som är så angelägen om att lösa Palmemordet känner dig tvungen att ta varje tillfälle att försöka smutskasta personer istället för att diskutera sakargumenten de framför.

Om de som hatade ryssen mer än allt annat, och vigt sitt liv och sin hälsa åt den kampen, också trodde att Palme kunde vara en förrädare då de var närvarande vid möten med t ex officersupprorets arga skara och den sk Norrköpingsgruppen samt hade kontakter med den privata CIA dvs WACL och bakgrund i högerextrema tyskvänliga kretsar... varför skall de då uteslutas från misstakar till förmån för de inom T ex Säpo som av t ex Holmer och Ebbe mfl anklagades för att vara KGB infiltrerade?

Är det inte närmare till att just dessa dervicher i sin iver att försvara landet mot kommunismen som de var de enda riktiga försvararna mot virvlade sig in i tvivelaktiga sällskap i en yster dans som slutade med mord på Sveavägen?

Har du inte just gett styrka åt landsförrädarmotivet i ett förhastat resonemang som ledde lite fel?

När jag skrivit att NÅGON ÖVERHUVUDTAGET ska strykas från listan över misstänkta? Det enda jag har något emot är att du otvivelaktigt ägnar dig åt tendensiös historieskrivning härinne. Till sist, du eller din polare som skickar mail till mig i namnet "Otto Lindholm", "Carl", "Nils", "Bamse" och "Harry Kalas" kan sluta med det. I dag blev jag äntligen säker på att signaturen är ombud för falsk information. Men han var riktigt duktig!
Citera
2012-09-17, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sahlins
SSI har ju sina rötter i IB som var en SAP-konstruktion, gissar därför att Palme hade bättre kontakt med SSI än Säpo. Om vi utgår från detta antagande så är de mer rimligt att de fanns ett större motstånd mot Palme inom Säpo.

Och vad grundar du det antagandet på?

Två frågor: Hur vet du det gamla gardet kopplade till SAP avpolleterades av den borgerliga regeringen 1982? Hur många från försvarsstaben deltog i officersupproret?

Lika okunnig som du i den frågan, men du spekulerar mest gällande detta inte sant?

Vinge är inte sosse, Holmér var sosse. Är Hjälmroth sosse? Är Sandström sosse? Är Börjesson sosse? Är Eriksson sosse?

Tja du ett patetiskt motfrågande säger kanske mer om hur väl på fötterna du har när det gäller fakta och fiktion än något annat.

Allt det finns i de offentliga utredningar och historiska dokument som det hänvisats till otaliga gånger i tråden. Att förneka det är bara tramsigt.

SAPO dvs arbetsplatsnätverket som rapporterade misstänkta på arbetsplatser och inom facket har aldrig varit IB men väl använt av IB och det avvecklades efter IB avslöjandet i den omorganisation som skedde till någras ivriga protester. Rester av detta fanns kvar i det sk Krigs IB... DVS inom frivviliigförsvar till stora delar (hemvärn/driftvärn) och ders offentliga och ickeoffentliga utbildningar och kaderövningar.. Detta under socialdemokratiskt styre med just det ja... Palme som högste ledare

Det var alltså under OP:s styre som detta avvecklades och försvann från underrättelseverksamheten. Hur tror du man tog det?

Stommen i IB och senare SSI har hela tiden varit utrikesavdelningen dvs T-kontoret med rötter bland finlandsfrivilliga och den organisation som byggdes upp i all hast 1939. utifrån en handfull människor.
Citera
2012-09-17, 18:49
Medlem
MBoudines avatar
Citat:

Sjukt så det förslår, Olof Palme var ingen förrädare eller potentiell avhoppare. Min känsla är att det så kallade landsförrädarsspåret primärt underhålls i syfte att boosta Jallais bokförsälning. Du har av flera postare blivit ombedd att värpa något med substantiellt innehåll i fallet Palme, men värpförmågan har åtminstone hittills inte varit uppseendeväckande. Kan du få i dig något som driver på processen ?
Citera
2012-09-17, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaxx08
När jag skrivit att NÅGON ÖVERHUVUDTAGET ska strykas från listan över misstänkta? Det enda jag har något emot är att du otvivelaktigt ägnar dig åt tendensiös historieskrivning härinne. Till sist, du eller din polare som skickar mail till mig i namnet "Otto Lindholm", "Carl", "Nils", "Bamse" och "Harry Kalas" kan sluta med det. I dag blev jag äntligen säker på att signaturen är ombud för falsk information. Men han var riktigt duktig!

Du har om man studerar din historik med stor energi och lite substans attackerat de som ur olika synvinklar kommit fram till att intressera sig för de spår som riktar sig mot inhemska kretsar inom underrättelsetjänsten ,där de historiska och kapacitetsmässiga verktygen finns, med alla medel. Det är bara löjligt att förneka det. Så fort IB eller SSI nämns så exploderar det.

Signaturerna eller aliasen du nämner känner jag inte till så om de är verkliga eller ett verk av dina rika fantasi kan jag inte uttala mig om. Jag agerar bara med detta alias och mitt verkliga namn för dem som passerat filtret. Uppenbarligen är du lite paranoid och ser desinformatörer i alla som har uppgifter du inte vill tro på hur väl underbyggda eller pålästa de än är. Det är också ett sätt att hantera verkligheten på om än inte särskilt konstruktivt
Citera
2012-09-17, 19:11
Medlem
KimNeilJungs avatar
Ge er nu.

//mod
Citera
2012-09-17, 19:24
Medlem
I Aftonbladet berättar regissörerna till filmen "Palme" och säger bl a följande
"...De som finansierade organisationer som stod för ett renodlat Palmehat har
inte velat ställa upp. De verkar fortfarande gömma sig i någon källare".
I AB kan man också läsa i ett kommentatorsfält: "Palme var en förbannad
landsförrädare".
Citera
2012-09-17, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av styckjunkaren
Det är bara det att Stockholms Försvarsskytteförening bildades ett drygt år efter MOP,
av CG Östling och Per-Ola Karlsson. Detta faktum gör det ännu mera motiverat att tro
att vissa medlemmar kan ha något med mordet att göra. Tidigare fanns andra skytteföre-
ningar där poliser, bl a CGÖ var medlemmar.

Menar du att föreningen skapades för att hålla samman en redan existerande grupp som varit inblandade i mordet eller att det var en täckmantel för en annan verksamhet. Just föreningen kan inte ha varit drivande som vissa antyder väl?

De två du nämner är ju betrodda av Holmer trots bristande erfarenhet inom sina områden . Hur skall det ses?

Förresten har du någon ide om hur Östling och kompanjonen kunde få tillgång till den typ av utrustning som fanns på kontoret som Tullutredarna hittade? Måste inte sådant gå genom försvarets kanaler och ha ett syfte? Privatpersoner får väl inte handla med den typen av saker över huvud taget och inte heller förvara dem så.
Citera
2012-09-17, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Sjukt så det förslår, Olof Palme var ingen förrädare eller potentiell avhoppare. Min känsla är att det så kallade landsförrädarsspåret primärt underhålls i syfte att boosta Jallais bokförsälning. Du har av flera postare blivit ombedd att värpa något med substantiellt innehåll i fallet Palme, men värpförmågan har åtminstone hittills inte varit uppseendeväckande. Kan du få i dig något som driver på processen ?

Vem har sagt att OP var en landsförrädare.... nej men man kan dock knappast förneka att det fanns de som ansåg att OP kunde vara en sådan och att dessa fanns inom försvaret och agerade både i det fördolda och ganska öppet vilket speglas i t ex officersupproret. Det är det som är poängen. Både kretsar inom Säpo och militären noterade det under lång tid. DET GÅR INTE ATT FÖRNEKA VÄL? Därmed fanns folk med motiv och kanske medel också...

Det tragiska var att det faktiskt fans vissa saker i OP:s hållning som "oberoende" aktör på världscenen som kunde väcka frågor inte bara inom andra underrättelsetjänster utan även här hemma men som inte kunde dryftas offentligt.

Personligen vill jag nog se OP:s agerande som ett försök att vara en "tredje kraft" i det kalla kriget och att han därför hade kontakter även österöver i det som så populärt kallas "tyst diplomati" men som ofta är ren kohandel. Detta för att bryta det kalla krigets dödläge. Kanske insåg han inte vidden i hur det skulle oroa de allierade och vilka känslor det rörde upp i vissa kretsar här hemma och även i andra länder. Kunde man lita på sin tidigare allierade? Vi såg ju hur en mera privat liknande "diplomati" av Treholt uppfattades och arrangerades så att han skulle se ut som han var skyldig till spioneri med manipulerade bevis eftersom spanarna var övertygade om dennes skuld.
Citera
2012-09-17, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sahlins

On topic: min teori Palmehatare inom Säpo i samarbete med folk inom Stockholms Försvarsskytteförening genomför mordet. Inget stay behind-folk, inget SSI-folk, ingen stor organisation. Pinsamt för Säpo och staten. Holmér mörklägger och städar undan eventuella spår. Och här sitter vi nu, 26 år efteråt.

Teorier kan man underbygga med fakta eller fantisera ihop och kalla teori. Kom gärna med fakta som understödjer detta.

1, hur vet du att detta inte var en verksamhet som dolde Stay Behind eller AG eller en delmängd av dessa? Särskilt då den bildades efter Palmemordet och ingen av medlemmarna är Säpoanställd men däremot är kopplade till kuppförsvar och militär, märkliga vapeninnehav och militärt säkerhetsklassade jobb? En av medlemmarna har dessutom lämnat förslag nyligen på hur framtidens underrättelsetjänst skall se ut och måste alltså fortfarande vara en ytterst betrodd person inom militärens underrättelseorganisation.

Nej den militära kopplingen är mycket tydlig. Menar du att SSI och HK inte hade koll på vad de sysslade med och att några personer inom Säpo skulle kunna styra dem som de ville?

2, Varför använder Holmer dessa för att mörklägga mordet i sådant fall? Att använda dem i utredningen och att utestänga Säpos vanliga kanaler och kringå dem till förmån för perifera grupperingar inom SÄPO?
Citera
2012-09-17, 20:19
Bannlyst
I den här artikeln i Fokus får Frånstedt mothugg av självaste IB-avslöjaren Peter Bratt . Det stärker mig i min lilla, korkade teori om att avslöjandet av IB inte var ett avslöjande utan hade draget av att vara ett insiderjobb. IB sprängde sig själv i luften med Bratts och Guillous hjälp eftersom IB:s existens måste ha dragit till sig alla möjliga som hade velat idka alla slags typer av utpressning på regeringen Erlander-Palme. Men om det låg till på det viset skulle det ju bli ytterligt svårt att berätta det för hela svenska folket 40 år senare.

http://www.fokus.se/2011/11/%C2%BBolof-palme-ville-arbeta-med-cia%C2%AB/
Citera
2012-09-17, 21:15
Medlem
Citat:
Menar du att föreningen skapades för att hålla samman en redan existerande grupp som varit inblandade i mordet eller att det var en täckmantel för en annan verksamhet. Just föreningen kan inte ha varit drivande som vissa antyder väl?

De två du nämner är ju betrodda av Holmer trots bristande erfarenhet inom sina områden . Hur skall det ses?

Förresten har du någon ide om hur Östling och kompanjonen kunde få tillgång till den typ av utrustning som fanns på kontoret som Tullutredarna hittade? Måste inte sådant gå genom försvarets kanaler och ha ett syfte? Privatpersoner får väl inte handla med den typen av saker över huvud taget och inte heller förvara dem så.
Nu var frågan inte riktad till mig, men jag måste ta tillfället i akt att kommentera.

CGÖ och många av de övriga i föreningen blir ju otroligt intressanta i och med deras koppling till Sydafrika. GK gjorde faktiskt ett högst undermåligt arbete då polisernas främlingsfientliga sympatier och apartheidkopplingar skulle utredas.

Eftersom CGÖ m.fl. blev avslöjade vid Ebbe Carlsson-affären med sydafrikanska papper för köp av utrustning ligger det nära till hands att CGÖ fått sina godsaker därifrån även vid tidigare tillfällen?

/Daniel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in