2012-08-15, 12:22
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Det är inte en tro det är ett faktum som vem som vill kan konstatera. Du är själv ett alldeles lysande exempel på de som stödda av ryggdunkande oneliners babblar utan att tillföra något av värde med enda uppgift att osakligt sabba all seriös diskussion och attackera andra med olika anklagelser och saker tagna ur luften.

Tråden var i princip död länge innan landsförrädarspåren tog form men sedan dess har det från första sekund varit en strid ström av oseriösa och manipulativa attacker mot samma mål av samma NIC. Mönstren går inte att missa.

Jag känner mig varken desperat eller oroad av att tokteorier som landsförrädarspåret eller att ett nyupplivat CP-spår dammas av och sprayas med färskdoft och läggs upp på bordet, snarare grips man ju av en lätt förstämning ..

Känner inte till om en död palmetråd och lanseringen av Jallais pojkromaner sammanföll tidsmässigt, men det skulle i så fall vara en händelse som ser ut som en tanke; en död palmetråd och en smula kreativt författande har ju viss förutsättning att bli lukrativt om man lyckas skapa intresse för just det scenariet. Men klart är ju att landsförrädarspårets syfte inte är att sprida kunskap om mordet på Olof Palme utan att sprida böcker om mordet över landet.

Citat:
Det finns många saker att i dagens läge lägga till listan av avföringsbara spår och teorier. Sydafrikaspåren. Polisspåret, Diamantspåret, CP spåret (ja till och med alla ensam galningspekulationer) Mötesscenarion, GH.

Tiden har tagit ut sin rätt och avslöjat ihåligheten.

Kan jag hålla med om.

Citat:
Kvar står att allt fler tunga och etablerade debattörer och källor hamnar i det som återstår och utkristalliserats. Tidigare Palmeutredare hårt knutna till CP teorin, och höga jurister aktiva i saken har bytt sida de senaste åren

Att Palmeutredare och höga jurister bytt en felaktig teori mot en annan hjälper väl knappast upp MOP-situationen, eller hur.

Citat:
Redan strax efter mordet hade Säpo konstaterat att det förekommit övervakning av OP ..

Det förekom även "övervakning" av OP ganska lång tid före mordet, nämligen i form av avlyssning av Palmes bostadstelefon vilket jag skrev tidigare.
Senast redigerad av MBoudine 2012-08-15 kl. 13:17.
Citera
2012-08-15, 13:02
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaxx08
Men om Mr Boudine själv är att "lita på" när det gäller ett sant och uppriktigt sanningssökande efter Palmes mördare vill jag låta vara osagt.

Det är inte helt enkelt att veta vem som står för vad i den här tråden. Men för min egen del är det fullkomligt egalt om Olof Palme mördades av Öst eller Väst - av en ensam galning, eller av flera. Eller av palmehatare i största allmänhet. Jag tror obetingat på ekonomimotivet som grund för mordet och jag håller mig till den teorin. Det är alldeles sant.
Citera
2012-08-15, 13:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Det är inte helt enkelt att veta vem som står för vad i den här tråden. Men för min egen del är det fullkomligt egalt om Olof Palme mördades av Öst eller Väst - av en ensam galning, eller av flera. Eller av palmehatare i största allmänhet. Jag tror obetingat på ekonomimotivet som grund för mordet och jag håller mig till den teorin. Det är alldeles sant.

Nej, det är det verkligen inte. Enkelt alltså. Misstänker ofta att både gammel-SÄPO och gammel-IB frekventerar denna debattsylta för att kasta paj på varandra och kanske bedriva viss desinformation men det är bara en ganska så vild gissning. Jallais böcker tycker också jag är "pojkböcker" och ser ut att vara mer ett försök av gammel-SÄPO att kasta en stor paj på gammel-IB än en en lösning av MOP. Och då gissar jag att Jallai själv med hans bakgrund kanske används som en sk " nyttig XXXXX". Det är ju sånt underrättelsefolk av olika slag är bra på har jag förstått. Jallai fick väl sparken från flyget? Om man ska tro honom själv? Såna personer ska man verkligen se upp med har jag läst.
Senast redigerad av Flaxx08 2012-08-15 kl. 13:35.
Citera
2012-08-15, 13:27
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Nej, det är det verkligen inte. Enkelt alltså. Misstänker ofta att både gammel-SÄPO och gammel-IB frekventerar denna debattsylta ganska frekvent för att kasta paj på varandra men det är bara en ganska så vild gissning.

Kan ju vara en vild gissning med ganska så mycket substans.
Citera
2012-08-15, 13:59
Medlem
MBoudine - Har du möjligen läst "On stage: 28 februari Olof Palme" av pseud. Christer Paterson, 1999?
Citera
2012-08-15, 14:36
Medlem
Graf.Mensdorffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oraneandblue
Ni som tror på sagan om CP måste lyckas att placera honom med en revolver bakom LOP och det klarar ni inte.

Nej jag är endast av samma åsikt som Claes Borgström: http://www.youtube.com/watch?v=Feb9mscl_10

Det andra spåret är polisspåret, vilket jag tidigare kände mer övertygelse om.
Men givetvis tycker jag att även L.Borgnäs har rätt när tycker att utredningen borde
göras om rent förutsättningslöst. Främst hade jag velat ha en ny teknisk undersökning kring
kulorna och vilket vapen som kan ha använts.
Senast redigerad av Graf.Mensdorff 2012-08-15 kl. 14:43.
Citera
2012-08-15, 14:39
Medlem
Många avfärdar CP som misstänkt pga klädseln. Ingen som skulle kunna tänka sig att jackan han har på denna bilden skulle kunna uppfattas som knälång och fladdrig? http://ointres.se/christer_pettersson_1.jpg

Den är ju definitivt inte lika den jackan som Björkman beskrivs ha haft.
Senast redigerad av Krita88 2012-08-15 kl. 14:42.
Citera
2012-08-15, 14:57
Medlem
forts. Säpos promemoria

Föregående inläggen: https://www.flashback.org/p38837879#p38837879 https://www.flashback.org/p38838118#p38838118

Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Nej detta är inte den hemliga promemorian men det visar ju ganska tydligt att den beställda analys som gjordes som GK fick refererad också talar om en övervakningsgrupp som följt Palme från Gamla Stan till Grand och till mordplatsen. Där föll ensamma galningsteorin som en sten. Och varför tog man inte fasta på detta utan jagade CP ändå?

PM:et är mer omfattande och konstaterar att fyra olika individer förekommit inte bara mordkvällen utan också veckorna före. Två av dessa ansåg man sig ha kunnat identifiera men en viss grad av säkerhet. PM skrivs av Säpo när man vill dokumentera sådant som inte kommer fram i oficiella papper. T ex i Bordellaffären. Även i andra fall. T ex när det gällde Getingen. Det är deras sätt att skydda sig och lämna spår. Även om överordnade väljer att riva det så finns det i det egna arkivets gömmor medan annat spaningsmaterial rensas med olika intervall av olika skäl.
Jodå, det är det visst det. Det tjänar inte mycket till att försöka slingra och vrida sig. Det är exakt samma PM som i tråden för första gången tycks ha omnämnts i början av det här året i inlägg av bland andra: boboslacke (9/1) https://www.flashback.org/p35019792#p35019792 och i de följande inläggen av Acech och sulfint (10/1) samt Myllo (11/1) https://www.flashback.org/p35060592#p35060592 .
Där det bland annat refereras till en bok av Elving Gruvedal, två inlägg om denna bok på portnoys sidor, ett inlägg av Sixten Dahlin på Sven Anérs blogg samt slutligen Sven Anérs PALME-nytt 12/2001.

Citat:
Ursprungligen postat av KLIPPO
"Den slutliga sanningen om Palmemordet
-En annorlunda mordutredning, Nygamla indicier"
Elving Gruvedal, 2009, PaperTalk
/.../
Säpo upprättade 24 april 1986 en hemligstämplad promemoria som skall ha visat att Palme var övervakad. Krusell hade också från början uppfattningen att det var ett organiserat mord, men ändrade sig sedermera till den ”ensamme galnings”-scenariot. I Polistidningen återgavs hans uppfattning i början av utredningen ”Mordet var planerat. Flera väntade utanför biografen. Alla var beredda att mörda den svenska statsministern.....”

Henry Nyberg var ett vittne som observerat bevakning vid Palmes bostad. Han bedömdes som inte trovärdig. Säpo hörde honom aldrig – de visste kanske redan.
/.../
"Författaren uppehåller sig en del vid den hemliga Säpo-utredning om övervaknings som överlämnades till Holmér 24 april 1986. Men Stig Edqvist anger på förfrågan från författaren att den ankom utredningen den 23 januari 1989 då Wranghult och Severin överlämnade sina sparade handlingar. Dokumentets hantering är gåtfullt. Hade Holmér låst in den i sitt kassaskåp? Visste regeringen vad som fanns i promemorian? - säkerligen."
http://fbportnoy.webs.com/bokreferat.htm

Citat:
Ursprungligen postat av Canucks4ever
Postat: 2012-01-03 13:41:58
Hittade detta intressanta inlägg (i boken "Den Slutliga Sanningen om Palmemordet" författare: Elving Gruvedal) av fd Hovrättslagman Erik Holmberg. Vad jag förstått så publicerades detta i DN 1998 efter att HD avslagit RÅ:s resningsansökan:

"Under hösten har DN-debatt givit stort utrymme åt skribenter som alltjämt hävdar att Olof Palme mördades av Christer Pettersson. Emellertid har alla de juristdomare, som deltagit i prövningen mot Christer Pettersson, ansett bevisningen otillräcklig. Högsta domstolen antydde också i motiveringen till beslutet att avslå Riksåklagarens resningsansökan att det vid sidan om, fanns andra "s k spår". Det fanns också vissa i debatten icke uppmärksammade omständigheter som med styrka talar mot att Christer Pettersson är gärningsmannen. En arbetsgrupp inom Säpo utvecklade redan i en promemoria i april 1986 en analys, enligt vilket mordet på Olof Palme var ett verk av en grupp om tre eller fyra personer. Analysen redovisar att Palme övervakades i Gamla stan med början den 17 januari 1986 och därefter blev föremål för tolv iaktagelser varav sex den 28 februari. Iaktagelserna talar enligt gruppen för att Olof Palme varit övervakad på eftermiddagen den 27 februari samt fram till det han lämnade bostaden på kvällen den 28 februari fram till det han mördades kl 23.21. Enligt arbetsgruppen hade ur analysmaterialet utkristalliserats två personer som kunde ha deltagit i övervakningen. Därutöver kunde ytterligare en person skönjas. Arbetsgruppen fortsatte: "Således bör operationen ha genomförts av minst tre personer förutom mördaren". Säporapporten registrerades i Rikskriminalens diarium den 12 maj 1989, alltså vid tiden för åtalet mot Christer Pettersson. Säpoanalysen präglas av en professionalism som saknar motstycke i den officiella förundersökningen, som med påfallande enögdhet var riktad mot Christer Pettersson. Slutsatsen måste bli att att åklagarna genom åtalet har orsakat Christer Pettersson ett långt och plågsamt lidande. Vid en fortsatt förundersökning borde HD:s uttalande om "s k spår" uppmärksammas. Säpoanalysen och underlaget för densamma borde utredas grundligt".
http://palmemordet.forum24.se/palmemordet-about22-45.html#578

Citat:
Ursprungligen postat av Sixten Dahlin
Ett annat förhållande, som stöder teorin om att en grupp legat bakom mordet, är den rapport, som SÄPO lämnade i två exemplar till Holmér daterat den 24 april 1986 (diarienr A11544).(G253) Ett ex bör ha lämnats till Rikspolischefen. Den hemligstämplades men togs inte in i det speciella förundersökningsregistret. I Rikskriminalens diarium registrerades det den 12/5 1989. Varför nära tre års fördröjning?
(G251): En del av innehållet avslöjades i DN av f d hovrättslagman Erik Holmberg. Där påstår SÄPO att mordet var ett verk av en grupp om tre eller fyra personer. Palme övervakades i Gamla sta’n med början 17 januari 1986 och blev därefter föremål för tolv iakttagelser varav sex stycken den 28 februari fram till dess han mördades.
Detta är anmärkningsvärt, då SÄPO-rapporten var och ännu är hemligstämplad.
Är detta ännu ett exempel på att man försökt dölja sanningen?
/.../
Det är uppenbart, att mordet var planerat och att flera poliser varit inblandade. Detta styrks av den hemligstämplade SÄPO-rapporten, som f d lagman Erik Holmberg offentliggjorde en del av i Dagens Nyheter 1998. Det var inom Polisen man kände till, att Palme inte hade livvakter morddagen.
http://svenanerpalmemordet.blogspot.se/2011/02/25-ar-efter-mordet-sanningen-maste.html

Citat:
Ursprungligen postat av Sven Anér
Jag återger nu sidan 3 ur PALME-nytt nr 12 från 19.11.2001. Här står allt beskrivet:

A 11544 – det här är grunddokumenten:

Först vad granskningskommissionen skriver i sitt betänkande rörande den märkliga akten A 11544. Observera att kommissionen nämner de – fantastiska! – 1 200 tipsen men utelämnar uppgiften om att rikskriminalen i tidernas fullbordan fick ta del av denna akt. Den 11 mars 1986 fick en kriminalkommissarie vid säkerhetspolisen i uppdrag att organisera en utredningsgrupp som skulle undersöka och analysera om Olof Palme hade varit föremål för övervakning.

Utredningsgruppen redovisade resultatet den 24 april 1986. Under arbetet hade gruppen bearbetat cirka 1 200 tips, varav cirka 400 studerats mer ingående. Gruppen hade även tagit del av förhör med Olof Palmes medarbetare, livvakter och Lisbeth Palme. I redovisningen skilde man mellan kartläggning (en övervakningsform där objektets vanor och rutiner studeras från en eller flera dolda positioner under längre tid) och övervakning (fasen efter kartläggningen där efterföljande är den primära arbetsmetoden).

Och här följer vad kommissionens specialrevisorer skriver. /Det var dessa kommissionens så småningom tillsatta specialrevisorer som fick ta del av vad Säpos särskilda utredningsgrupp haft att rapportera. Min anm/ De /specialrevisorerna/ tar inte med de 1 200 tipsen, men de noterar att rikskriminalen fick akten den 12 maj 1989, medan processen mot Christer Pettersson var i full sving men utan att RÅ eller rikskriminalen lyft ett finger för att stoppa denna process – sedan A 11544 rimligen friat Christer Pettersson!

Vad det gäller fysisk övervakning kan noteras att denna fråga utretts av bl a Säpo i olika omgångar. En särskild utredningsgrupp inom SÄPO färdigställde 1986-04-24 en rapport om detta. Den är registrerad vid Palmeutredningens diarium 1989-05-12. ---

Och så här skriver både kommission och revisorer:

Gruppen /SÄPOs utredningsgrupp /från mindre än två månader efter mordet! Min anm/ att det under perioden fram till den 27 februari inte kan uteslutas att det förekommit övervakning av Olof Palme.

Analysen talar för att Olof Palme varit övervakad på eftermiddagen den 27 februari samt från det att han lämnade bostaden på kvällen den 28 februari fram till det att han mördades kl 23.21.

Det har ur analysmaterialet utkristalliserats två personer som kan ha deltagit i en övervakning. Därutöver kan ytterligare en person skönjas. Således bör operationen ha genomförts av minst tre personer förutom mördaren.

På grund av att det saknas väsentliga iakttagelser kring centrala moment kan det inte bedömas hur denna grupp har varit organiserad eller vilken grad av kompetens och erfarenhet den haft. (SÄPO Särskild utredningsgrupp PM 1986-04-24 s 2-4) (A11544).

”Utkristalliserats”, säger Säk. ”Utkristalliserats”? Vet Säk vilka de är, dessa 2+1+1? Kan okända, anonyma personer ”utkristalliseras?”

Detta dokument, och allt som följer i dess släptåg, är det mest skakande jag sett i Palmeaffären, vilket inte vill säga litet. En granskningskommission, med uppdrag att utröna om Olof Palme var övervakad mellan Gamla Stan och Dekorima, får 400 (1200) uppgifter om att han faktiskt var övervakad. Men kommissionen gör ingenting. Läs vidare i tidningen, där olika strålkastare, från olika vinklar, riktas mot kommissionens aktivt fega tystnad. Sven Anér

Senast redigerad av Cainnech 2012-08-15 kl. 15:49.
Citera
2012-08-15, 17:10
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
MBoudine - Har du möjligen läst "On stage: 28 februari Olof Palme" av pseud. Christer Paterson, 1999?

Nej. Vad handlar den om ? Jag antar att den inte teoretiserar om palmemordet eftersom du frågar mig.
Citera
2012-08-15, 19:08
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Och då gissar jag att Jallai själv med hans bakgrund kanske används som en sk " nyttig XXXXX". Det är ju sånt underrättelsefolk av olika slag är bra på har jag förstått. Jallai fick väl sparken från flyget? Om man ska tro honom själv? Såna personer ska man verkligen se upp med har jag läst.

Om Jallai varit vid flyget är det väl därifrån han blivit sparkad. Nånstans ifrån måste han ju ha blivit sparkad ..

"Ajöss Boboslacke. Jag kommer inte att sakna Er."

Får se om boboslacke håller vad han lovar, dvs drar och tar resten av Jallaikapellet med sig. Men vad jag förstod hotade han med att dyka upp i ett annat forum - resande teatersällskap hittar som regel snabbt en annan marknadsplats för gyckel och desinformation.

Vem skulle sakna boboslacke ? Han blir väl lika saknad som ett akut njurstensanfall skulle jag tro.
Citera
2012-08-15, 19:32
Medlem
Kaitas avatar
Citat:
Om Jallai varit vid flyget är det väl därifrån han blivit sparkad. Nånstans ifrån måste han ju ha blivit sparkad ..

"Ajöss Boboslacke. Jag kommer inte att sakna Er."

Får se om boboslacke håller vad han lovar, dvs drar och tar resten av Jallaikapellet med sig. Men vad jag förstod hotade han med att dyka upp i ett annat forum - resande teatersällskap hittar som regel snabbt en annan marknadsplats för gyckel och desinformation.

Vem skulle sakna boboslacke ? Han blir väl lika saknad som ett akut njurstensanfall skulle jag tro.

Onödigt med den typen av personangrepp.
Boboslacke är i mina ögon en som tillför mycket substans och till skillnad från många andra underbygger han med fakta samt kritiserar annat som "slängs in" i tråden. För att komma till sanningen är det helt nödvändigt att sortera och värdera uppgifter. Kritik behövs för att inte tråden ska spåra ur, det måste alla kunna ta.
Citera
2012-08-15, 19:42
Medlem
Citat:
Nej. Vad handlar den om ? Jag antar att den inte teoretiserar om palmemordet eftersom du frågar mig.

Den handlar om precis det du tror ligger bakom Palmemordet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in