2012-08-15, 00:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Du får tro precis vad du vill. Källan är Televerket.

Det senare med andra ord.
Citera
2012-08-15, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av natteknik
Mycket trevligt att se en ny skribent i tråden. Hoppas du stannar kvar ett tag.

Varför tror du inte att personen fortfarande lever ?
Och vad är det som motsäger att mördaren skulle vara lejd/ ingå i en mindre grupp ?
Tackar.

Att personen besitter en psykopatisk kyla det vet vi. Han är med stor sannolikhet manisk eller på gränsen till manisk, varför hans hat mot Palme blossar upp så starkt som det gör. Sådana personer blir ofta självmordsbenägna. Dessutom bör personen ha varit i 40-årsåldern då, vilket innebär att han idag är en bit över 65, därmed så ökar sannolikheten för att han dött i sjukdom, såsom hjärtattack eller cancer. Han kan naturligtvis vara vid liv.

Att mördaren skulle vara lejd motsäger i första hand statistiken. Hur många ljda mördare har vi i Sverige ungefär? Det händer ytterst sällan. En lejd mördare är också ett proffs och skulle definitivt haft ansiktsmask på sig vid mordet för att inte bli identifierad senare. Dessutom skulle en större grupp som lejt en mördare aldrig kunna hemlighålla detta. Jag menar, vi har en belöning på väldigt stors summor. Vilken person som helst i denna krets skulle ju kunna sälja sina kompanjoner för belöningen. Nej, det är inte troligt.

Mindre grupp? Vad menar vi med mindre grupp? Som sagt var, en eller två medhjälpare kan förekomma, men mördaren befinner sig ensam på platsen. Att det skulle vara en högerextrem grupp inom polisen eller liknande är omöjligt, delvis på grund av belöningen, se ovan.

Däremot är det fullt möjligt att personen som höll i vapnet har förflutet inom säkerhetsbranschen, till exempel före detta polis, militär eller väktare.
Citera
2012-08-15, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Värsta rappakalja jag läst i ämnet

Du måste sitta på psyket eller uggla i palmegruppen.
Nej. Den värsta rappakalja jag har hört är alla foliehattar som läst lite för många spännande amerikanska deckare som tror att det dräller av lejda mördare och hemliga organisationer som avrättar poltiker. Statistiskt sett så är merparten av alla mördare i landet engångsförbrytare, det vill säga mördar en person under hela sin livstid, och agerar på egen hand.

Ta dig en titt på Anna Lindh, hon mördades inte heller av någon agent, hemlig grupp inom polisen eller liknande, hon mördades av en enskild galning.

En del av det jag säger stämmer också överens med Leif GW Perssons åsikter, anser du att han också bör sitta på psyket?

Kan förövrigt meddela att jag varken är polis eller har någon sjukdom, jag är pensionerad före detta affärsman.
Citera
2012-08-15, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graf.Mensdorff
Med den fakta jag lämnar där ovan bör det vara mest troligt med:

Ensam mördare som såg paret Palme gå in på biografen. Gick hem och hämtade ett vapen, vapnet är för otympligt att gå runt med rent spontant. Har stått utanför bion eftersom, om han var ensam, måste ha följt efter paret Palme. Gått förbi dessa, andra sidan vägen, eller följt dem på nära håll och passerat dem när de kollade i skyltfönster. Att han väntar med att skjuta dem redan utanför bion eller tidigare är mänskligt. Hanns absolut sista, dugliga, chans är att skjuta och komma undan är tunnelgatan/sveavägen. Olof kunde när som helst stanna en Polisbil eller Taxi och frågat om skjuts hem.

Nej en ensam mördare håller inte. Det är praktiskt omöjligt att både följa efter OP och att invänta denne vid Dekorimahörnet även om man lider av personlighetsklyvning. Dessutom har vi vapenproblemet. Alla ensamgalingvapen är avförda på ett eller annat sätt i och med den dammsugning som gjorts i samband med CP-spåret. Revolvern som fiskades upp av pressen var sista möjligheten. Till och med Tommy L har erkänt det. Dessutom finns ett nedtystat PM där Säpo konstaterar att OP övervakats en längre tid av mins fyra individer vara några skall vara identifierade. Flera andra vittnen inklusive en känd komiker har också rapporterat sig se flera skuggor utposterade.
Citera
2012-08-15, 00:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cyberdealer
Ta dig en titt på Anna Lindh, hon mördades inte heller av någon agent, hemlig grupp inom polisen eller liknande, hon mördades av en enskild galning.

Ta dig en titt på Gustaf III som mördades i en enorm sammansvärjning bestående av runt 160 poliser, militärer och adelsmän.
Citera
2012-08-15, 01:05
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jakeclawson
Det senare med andra ord.

Som sagt, du får tro precis vad du vill, jakeclawson.
Citera
2012-08-15, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graf.Mensdorff
Jo.. M.P och Nicola F. bland annat.

Nu är du otroligt illa påläst. Nicola såg ingen gärningsman över huvud taget. Däremot påstod han sig ha mött paret och en Säpovakt på ett ställe där de bevisligen inte varit samt att han sett saker som man inte kan se från den position han hade när skotten fallit. Att han sedan får åtskilliga timmar på sig att provgå med klocka för att kunna förflytta mötet ett kvarter utan att lyckas säger också ganska mycket. En "vallning som är fullständigt odokumenterad så att vi inte vet hur mycket ledande frågor han fick. Förföljaren skulle i sådant fall ha varit närmaste vittnet som dök in i skydd i en port enligt NF. Också det kan uteslutas. Dessutom fattas en ansenlig tid som fått några att spekulera kring ett möte där GM och paret Palme samtalat minst 30-40 sekunder före skotten.
Citera
2012-08-15, 01:09
Medlem
Citat:
Tackar.

Att personen besitter en psykopatisk kyla det vet vi. Han är med stor sannolikhet manisk eller på gränsen till manisk, varför hans hat mot Palme blossar upp så starkt som det gör. Sådana personer blir ofta självmordsbenägna. Dessutom bör personen ha varit i 40-årsåldern då, vilket innebär att han idag är en bit över 65, därmed så ökar sannolikheten för att han dött i sjukdom, såsom hjärtattack eller cancer. Han kan naturligtvis vara vid liv.

Att mördaren skulle vara lejd motsäger i första hand statistiken. Hur många ljda mördare har vi i Sverige ungefär? Det händer ytterst sällan. En lejd mördare är också ett proffs och skulle definitivt haft ansiktsmask på sig vid mordet för att inte bli identifierad senare. Dessutom skulle en större grupp som lejt en mördare aldrig kunna hemlighålla detta. Jag menar, vi har en belöning på väldigt stors summor. Vilken person som helst i denna krets skulle ju kunna sälja sina kompanjoner för belöningen. Nej, det är inte troligt.

Mindre grupp? Vad menar vi med mindre grupp? Som sagt var, en eller två medhjälpare kan förekomma, men mördaren befinner sig ensam på platsen. Att det skulle vara en högerextrem grupp inom polisen eller liknande är omöjligt, delvis på grund av belöningen, se ovan.

Däremot är det fullt möjligt att personen som höll i vapnet har förflutet inom säkerhetsbranschen, till exempel före detta polis, militär eller väktare.

Tror du att pengar kan få folk i de intelligenta kretsar som eliminerade OP att springa till polisen?
Glöm det!
Citera
2012-08-15, 01:24
Medlem
Tråden har fått spåra ur fullständigt och är lekplats för trollen. Flashback är tydligen inte rätta stället för seriösa och sakliga offentliga utbyten. Inte heller ger det mig något nytt. Ungefär som att debattera med monologiserande Aner eller Krantz. Ingen större ide att bemöta fler upprepningar av samma gamla utredda trams för hundrade gången. Bara att konstatera att Landsförrädarspåret skapar en stor och desperat oro och aktivitet i saboterande syften som knappast uppnås.

Ni som har seriöst intresse får kontakta mig på andra sätt. Det finns viktigare saker att ägna sig åt än att argumentera mot dumhet och okunskap särskilt för oss med jobb att sköta

Avslutningsvis vill jag förtydliga en sak. Det finns många teorier som folk slänger sig med. I ett fåtal fall är det teorier som kan uppfyller de formella kriterierna vetenskapligt. Dvs att det går att bekräfta eller falsifiera dem på empirisk väg.

Landsförrädarspåret som det kommit att kallas skiljer sig på det sättet att det inte uppstått ur en teori utan att det är något som kommit efter 25-årsdagen då preskriptionen skulle inträtt från sådana som väntat på den för att kunna berätta. Det handlar om flera olika saker. Dels hemligstämplade dokument som ej kan eller får publiceras från hemliga arkiv. Dels handlar det om indirekta och direkta kontakter med sådana som varit inblandade i händelsen och/eller i mörkläggningen av utredningen eller finns i utkanten med olika grader av insyn eller insikt.
Senast redigerad av boboslacke 2012-08-15 kl. 01:47.
Citera
2012-08-15, 01:30
Medlem
nattekniks avatar
Citat:
Tackar.

Det beror väl lite på hur vi ser på orden "lejd mördare". Om vi ser till alla de mord som förekommit i gängrelaterade uppgörelser, så är det ju naturligtvis några uppåt som bestämmer en likviditation. De som utför uppdraget borde då kunna betecknas som "lejd mördare". Ser man det så, så är det inte så ovanligt med lejda mördare. Men jag förstår att det inte det är så du ser på saken.

Ansiktsmask. Hur vanligt var det med det på åttiotalet och tidigare, då övervakningskameror var väldigt ovanligt. Risken för att dra till sig uppmärksamhet iom påsättning av ansiktsmask kan jag anta vara större än att låta bli. Belöningen tror jag inte har någon påverkan alls, med tanke på de kriterier som utgör en utbetalning. Risken vid ev tjalling är större. Däremot kom det nog påtagligt många "toktips" pga belöningen.
( inte helt nykter då jag skriver detta, så jag ber om ursäkt för ev. felstavningar och dålig grammatik)
Citera
2012-08-15, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Dessutom finns ett nedtystat PM där Säpo konstaterar att OP övervakats en längre tid av mins fyra individer vara några skall vara identifierade.
Nej, Säpo har inte identifierat några personer i den hemliga Säpo promemorian. Det står att "det har ur analysmaterialet utkristalliserats två personer som kan ha deltagit i en övervakning" och det är en helt annan sak. I bästa fall så ska det tolkas som att man har lyckats matcha 2 personprofiler till flera olika observationer. Jag säger i bästa fall därför att det går även att misstänka att detta PM har med en plantering av PKK-spåret i Palmeutredningen att göra. Detta med tanke på när analysgruppen startade sitt arbete 11 mars 1986 och att PM:et färdigställdes 24 april, dvs några veckor innan Holmér fick telefon från 'Seppo' i maj 1986.
Citera
2012-08-15, 01:41
Medlem
Citat:
Nej. Den värsta rappakalja jag har hört är alla foliehattar som läst lite för många spännande amerikanska deckare som tror att det dräller av lejda mördare och hemliga organisationer som avrättar poltiker. Statistiskt sett så är merparten av alla mördare i landet engångsförbrytare, det vill säga mördar en person under hela sin livstid, och agerar på egen hand.

En del av det jag säger stämmer också överens med Leif GW Perssons åsikter, anser du att han också bör sitta på psyket?

Kan förövrigt meddela att jag varken är polis eller har någon sjukdom, jag är pensionerad före detta affärsman.

Jag läser inte deckare och jag ser inte på polisfilmer annat än om jag blir tvingad av sällskapet.

GW är mycket underhållande men jag avråder dig från att lyssna på hans placeringsråd. De har inte varit någon höjdare kan jag lova. Poliser är inte att lita på!

Statistik säger väl inget om det enskilda fallet?

Är vi hundra procent säkra i Anna Lindh-fallet att juggen inte hade en organisation bakom? Han hade psykproblem som kunde utnyttjas av främmande makt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in