2012-01-09, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Han syftar väl på Erik Rossander på MUST som nämns här ovan, antar jag.

Jo det må så vara men jag hänger ändå inte med i resonemangen. Vad får honom att hävda att det jag spekulerar kring är huvudet på spiken?

Är han en insider inom militären? Har han jobbat för MUST? Hur kan han veta?
Citera
2012-01-09, 13:10
Medlem
Yundais avatar
Det vore faktiskt bra om de hittade mördaren någon gång! Han eller hon (dock tveksamt) skall dock inte bestraffas då det var en frihetskämpe som begick mordet. Sådana skall inte bestraffas utan belönas!
Citera
2012-01-09, 14:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TinFoilBob
Jag tror vidare att anledningen till att staten och partiet mörklägger är att den grupp som låg bakom mordet inte får finnas men att den gjorde det med statens goda minne. Alltså sitter alla på pottan. Om gruppen skulle avslöjas är det i stort sett bara Lars Werner av alla politiker och beslutsfattare som ärligt skulle kunna säg att han inget visste.

En hemlig aktionsgrupp, direkt under en myndighet vars medlemmar konspirerade utifrån sina befattningar och befogenheter och sköt av OP. Det är politiskt sprängstoff i flera lager och man ser framför sig hur politikerna flyr från sitt ansvar en efter en. Ingen vill ta i det med tång och det blir kapabelt att driva en 25 år lång mörkläggning. När Anér nämnde Palmemordet för Peter Eriksson (MP) fick han till svar "Den där jävla historien...".
Senast redigerad av Acech 2012-01-09 kl. 14:50.
Citera
2012-01-09, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Jo det må så vara men jag hänger ändå inte med i resonemangen. Vad får honom att hävda att det jag spekulerar kring är huvudet på spiken?

Är han en insider inom militären? Har han jobbat för MUST? Hur kan han veta?

Så läs här då -andra (på tidningen Världen idag) som reflekterat över Landsförrädare och de ständigt pågående ljugerierna inför samtiden:

http://www.varldenidag.se/ledare/2011/03/07/U-bat-skapar-oreda/

Själv har jag (alltför länge...) umgåtts med en del av de patologiska lögnarna - dom som tror att de gagnar "det rätta" med sina taffliga dimridåer....... som tror att det är ok att ex.vis offra 850 färjepassagerare, bara det råkar vara för "den goda sakens skull".

Notera, att AJ inte var först ut med "Landsförrädarsnack"! Det var Hans von Hofsten och några till som påklistrades detta epitet
Citera
2012-01-09, 18:00
Medlem
Är det någon som läst boken "Den slutliga sanningen om Palmemordet" av Elving Gruvedal?
Citera
2012-01-09, 18:10
Medlem
Lisbet Palme och Sveavägen
Lena Andersson, med en av de vassaste och mest kompromisslösa pennorna i
Sverige idag(förlagsreklam som jag håller med om) har i sin senaste bok "Förnuft
och högmod" ett kapitel om MOP. Det heter "Elementär induktion" och jag har nu
läst det och det är högintressant och kan rekommenderas. Det handlar om hur
fru Palme agerade på Sveavägen och hennes utsagor efteråt och har en skarp
analys av hur detta går ihop med vad vittnena som också var där har uppgett.
Citera
2012-01-09, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av statarn
Är det någon som läst boken "Den slutliga sanningen om Palmemordet" av Elving Gruvedal?

Portnoy har kvar sin gamla sida. Här finns ett bokreferat av Gruvedals bok:

http://fbportnoy.webs.com/bokreferat.htm
Citera
2012-01-09, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Kanske en hemlighetsfull kraft i stil med "Sektionen" i Stieg Larssons Milleniumtrilogi?

"En ultrahemlig grupp som fanns på strategiska platser inom Firman, men som var osynlig
och inte dök upp i promemorier eller budgetanslag och som därmed inte kunde infiltreras.
Deras uppgift - att vaka över nationens säkerhet."

Ur "Luftslottet som Sprängdes"

Hur mycket visste egentligen Larsson om "det dolda Sverige"...?

Något liknande sektionen fanns definitivt och skulle kontollera Säpos delar och den då okända efterförljaren till IB men det som verkar vara det som Jallai och hans källor pekar mot är snarast något som hör militär organisation. Antingen fredstids eller krigsorganisation.
Citera
2012-01-09, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av statarn

Jomenvisst. Antar att du väckts av uppgiften om Säpos promemoria om övervakningen av OP tiden före mordet, förföljare kring mordet och hur långt de hade kommit att sätta identitet på de som sysslat med detta men att uppgiften begravts i Palmeutredningen i säkert förvar från frågvisa när CP skulle fällas till varje pris. Måhända är det bland annat detta Jallai syftar på då han påstår sig ha läst utredningen Säpo gjorde som inte blev offentlig. Kanske även allas vår GW. Inte utan att man undrar om det är det som Näss mfl syftar på när de antyder att Ebbes insmugglade tekniska utrustning skulle användas för att avlyssna SÄPO. Dvs att hindra dem från att gräva vidare och ta reda på vad de visste. Även smuggelutredarna blev ju skuggade av okända statskrafter. Inte var det polisen. Inte var det säpo... vilka var det då som lade sig i?
Citera
2012-01-10, 16:44
Bannlyst
Om Säpos promemoria

Under hösten har DN-debatt givit stort utrymme åt skribenter som alltjämt hävdar att Olof Palme mördades av Christer Pettersson. Emellertid har alla de juristdomare, som deltagit i prövningen mot Christer Pettersson, ansett bevisningen otillräcklig. Högsta domstolen antydde också i motiveringen till beslutet att avslå Riksåklagarens resningsansökan att det vid sidan om, fanns andra "s k spår". Det fanns också vissa i debatten icke uppmärksammade omständigheter som med styrka talar mot att Christer Pettersson är gärningsmannen. En arbetsgrupp inom Säpo utvecklade redan i en promemoria i april 1986 en analys, enligt vilket mordet på Olof Palme var ett verk av en grupp om tre eller fyra personer. Analysen redovisar att Palme övervakades i Gamla stan med början den 17 januari 1986 och därefter blev föremål för tolv iaktagelser varav sex den 28 februari. Iaktagelserna talar enligt gruppen för att Olof Palme varit övervakad på eftermiddagen den 27 februari samt fram till det han lämnade bostaden på kvällen den 28 februari fram till det han mördades kl 23.21. Enligt arbetsgruppen hade ur analysmaterialet utkristalliserats två personer som kunde ha deltagit i övervakningen. Därutöver kunde ytterligare en person skönjas. Arbetsgruppen fortsatte: "Således bör operationen ha genomförts av minst tre personer förutom mördaren". Säporapporten registrerades i Rikskriminalens diarium den 12 maj 1989, alltså vid tiden för åtalet mot Christer Pettersson. Säpoanalysen präglas av en professionalism som saknar motstycke i den officiella förundersökningen, som med påfallande enögdhet var riktad mot Christer Pettersson. Slutsatsen måste bli att att åklagarna genom åtalet har orsakat Christer Pettersson ett långt och plågsamt lidande. Vid en fortsatt förundersökning borde HD:s uttalande om "s k spår" uppmärksammas. Säpoanalysen och underlaget för densamma borde utredas grundligt.

Från Elving Gruvedal och Canucks4ever.
Citera
2012-01-10, 17:33
Medlem
Från Aners sida , skrivet av Sixten Dahlin angående promemorian : Ett annat förhållande, som stöder teorin om att en grupp legat bakom mordet, är den rapport, som SÄPO lämnade i två exemplar till Holmér daterat den 24 april 1986 (diarienr A11544).(G253) Ett ex bör ha lämnats till Rikspolischefen. Den hemligstämplades men togs inte in i det speciella förundersökningsregistret. I Rikskriminalens diarium registrerades det den 12/5 1989. Varför nära tre års fördröjning?
(G251): En del av innehållet avslöjades i DN av f d hovrättslagman Erik Holmberg. Där påstår SÄPO att mordet var ett verk av en grupp om tre eller fyra personer. Palme övervakades i Gamla sta’n med början 17 januari 1986 och blev därefter föremål för tolv iakttagelser varav sex stycken den 28 februari fram till dess han mördades.
Detta är anmärkningsvärt, då SÄPO-rapporten var och ännu är hemligstämplad.
Citera
2012-01-10, 21:16
Medlem
TinFoilBobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acech
Om Säpos promemoria

...Säpoanalysen präglas av en professionalism som saknar motstycke i den officiella förundersökningen...[/i]

Från Elving Gruvedal och Canucks4ever.

Mycket intressant. Säpos promemoria måste offentliggöras! Det är utan tvekan samma som sulfint nämner; med diarienummer A11544. Intressant även i motsats till allt prat om att Säpo inte utrett mordet. Jag har alltid tycket det var konstigt. Tillsvidare kommer jag förutsätta att detta PM existerar.

Till nästa fråga, minst lika intressant. Vad kan vara orsaken till att detta PM hemligstämplats? För mig är det givet men jag skulle vilja höra vad ni andra tror? Jag finner det helt osannolikt att polisen skulle skydda en enskild gärningsman. De personliga banden tror jag inte existerar. Om det finnas sådana band mellan GM och någon polischef finns alltid risken att någon annan inom polisen, åklagarna, regering eller riksdag får reda på det och då ligger båda lika illa till. Alltså, ingen skulle riskera att mörka en enskild GM.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in