2008-11-05, 07:40
Medlem
portnoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rattelsnake
Hur tänker du Portnoy?

Så här: Det är verkligen inte omöjligt att LP minutrarna efter skotten såg Björkman och registrerade dennes klädsel. Att hon när hon senare försökte se GM framför sig så blev det en blandning av dennes position (inne på Tunnelgatan) och t.ex. Björkmans klädsel.

Senare blandar hon kanske in Björkmans position (när han kommer fram) då mördaren inte var mer än 2-3m bort just efter skotten. I rättegången mot CP sa hon att mannen stod på 7-8m avstånd.

Svårare än så är det ej.
Senast redigerad av portnoy 2008-11-05 kl. 07:43.
Citera
2008-11-05, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av portnoy
Så här: Det är verkligen inte omöjligt att LP minutrarna efter skotten såg Björkman och registrerade dennes klädsel. Att hon när hon senare försökte se GM framför sig så blev det en blandning av dennes position (inne på Tunnelgatan) och t.ex. Björkmans klädsel.

Senare blandar hon kanske in Björkmans position (när han kommer fram) då mördaren inte var mer än 2-3m bort just efter skotten. I rättegången mot CP sa hon att mannen stod på 7-8m avstånd.

Svårare än så är det ej.

Visst är allt möjligt men det innebär i sin förlängning att man egentligen inte kan ta några vittnesuppgifter på allvar.
Iofs så visade ju rättegången mot CP att så var fallet dvs att vittnesuppgifter saknade egentlig betydelse.

Jag har svårare att förstå LJ s vittnesmål, vilket jag kommer återkomma om.

Om det nu skulle vara på det sättet att LP blandade ihop så medför det att mannen som var med och promenerade en liten bit och tom ev. stod och pratade med paret Palme sätter LP inte samband med mordet..
Den personen plockar Lisbeth Palme bort.
Som vittnen beskrivit situationen är det enligt mitt förmenande uteslutet att LP inte noterade den tredje mannen.
Hur hänger det då ihop?

Eller..?
Senast redigerad av rattelsnake 2008-11-05 kl. 08:52.
Citera
2008-11-05, 09:59
Medlem
Jag tror Lisbet har sett mördaren och vet vem det är. Men hon ville sätta dit CP av någon anledning
Citera
2008-11-05, 10:20
Medlem
portnoys avatar
Citat:
Visst är allt möjligt men det innebär i sin förlängning att man egentligen inte kan ta några vittnesuppgifter på allvar.
Iofs så visade ju rättegången mot CP att så var fallet dvs att vittnesuppgifter saknade egentlig betydelse.

Jag har svårare att förstå LJ s vittnesmål, vilket jag kommer återkomma om.

Om det nu skulle vara på det sättet att LP blandade ihop så medför det att mannen som var med och promenerade en liten bit och tom ev. stod och pratade med paret Palme sätter LP inte samband med mordet..
Den personen plockar Lisbeth Palme bort.
Som vittnen beskrivit situationen är det enligt mitt förmenande uteslutet att LP inte noterade den tredje mannen.
Hur hänger det då ihop?

Eller..?

Börjar låta krångligare än vad som behövs nu..

Med "tredje mannen" menar du GM?

Jag är ju en av de som inte tror att någon konversation föregick mordet. Möjligtvis ett tilltal på sin höjd. Jag kan verkligen inte komma med någon förklaring av LPs vittnesmål, (har många gånger i denna tråd skrivit om det) men något jag tar fasta på är det faktum att LP var som en yr, chockad höna efter skotten.

I det tillståndet, då hennes värld antagligen är helt uppochned så blir alla intryck enda stor soppa av icke sammanhängande typ.

Hon såg GM en gång, då han var på väg in mot barackerna. Sedan ser hon folket som strömmar till. Hon ser Björkmans chockade blick. Hans jacka. Senare ser hon kanske LJ stå i mörkret bakom barackerna på södra sidan, men det är svårt att tro. Hon nämner dock att "mannen" senare stod på södra sidan av Tunnelgatan.

Kanske ser hon LJ när han återvänder till platsen några minuter senare, men då torde hennes uppmärksamhet var mer riktad åt omhändertagandet av OP.
Citera
2008-11-05, 10:22
Medlem
portnoys avatar
@ L.R.:

Hej. Du har möjligtvis inte fler foton från mordnatten eller från polisens rekonstruktion/er tillgängliga någonstans?

mvh

portnoy
Citera
2008-11-05, 10:54
Medlem
portnoys avatar
Citat:
Vem är då rockmannen de möter? -GM.
Varhän försvann rockmannen som var synlig i samband med mordet? -David B´s gata
Var tog mannen i Dekorimahörnan vägen? -David B´s gata.

En man i mörk trekvartsrock har setts gå och tom stå i grupp och prata.. som det verkar med paret Palme och som personer nära brottsplatsen på håll uppfattar det..skjutit Palme.
Detta vittnar flera ögonvittnen om. -Precis. GM.

Hur är det då möjligt att Lisbeth Palme inte nämner detta i något förhör alls? -Ang. LP; se svar i annat inlägg.Av vilken anledning säger poliserna till Nieminen när de möts att man letar efter en "troligen skottskadad person".. -Ingen aning.

De flesta vittnena till skotten talar ju om 3/4 jacka/rock eller liknande.
Nieminens uppgifter stämmer med de från vittnena på mordplatsen.
Björkman hävdar ju t.ex. i det första förhöret att GM bär ett "mörkt, rockliknande plagg, som går ner till knäna".

Detta tror jag är GMs klädsel. LJ och LP är ju "yra" och de ser GM på den mycket illa upplysta Tunnelgatan, medans de andra vittnena som ser GM ser honom i ljusskenet från Dekorimas ljusramp..

LJ är ju inte säker på klädseln. Hans vittnesmål är ju dessutom skumt, det säger du ju själv.. Dessutom borde han märkt om någon tagit av redan på Luntmakarg. då han själv stod i denna korsning. Han gick ju fram en bit i korsningen till skjulet/containern efter att mannen passerat.. Då hade han sett om någon annan sprungit in Luntmakarg.
Senast redigerad av portnoy 2008-11-05 kl. 11:09.
Citera
2008-11-05, 17:49
Medlem
Angående Christer Pettersson så blir man väldigt fundersam. Jag liksom många andra tror verkligen inte att det är han som är mördaren. Men hur ska man förklara att han t.ex. eldade upp kläderna som han har haft på sig mordkvällen? Låter inte så troligt att det var torktumlaren iallfall. Men vill bara säga ännu en gång jag tror till 100% att han är oskyldig. Men det där med kläderna är märkligt.
Citera
2008-11-05, 18:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av mackeeee
Jag tror Lisbet har sett mördaren och vet vem det är. Men hon ville sätta dit CP av någon anledning

Hon kanske helt enkelt såg CP.
Citera
2008-11-05, 19:05
Medlem
Citat:
Angående Christer Pettersson så blir man väldigt fundersam. Jag liksom många andra tror verkligen inte att det är han som är mördaren. Men hur ska man förklara att han t.ex. eldade upp kläderna som han har haft på sig mordkvällen? Låter inte så troligt att det var torktumlaren iallfall. Men vill bara säga ännu en gång jag tror till 100% att han är oskyldig. Men det där med kläderna är märkligt.

Nu är det väl så att man inte vet om det var kläderna han hade på sig 28/2 -86 som han eldade upp. Om jag minns rätt kom uppgifter från ett vittne om att hon sett klädesplagg som brann, jag tror inte hon kunde datera det till exakt dagarna efter mordet, och vilken typ av kläder det var vet man väl inte.

Men som sagt är det ju konstigt att man bränner kläder bara så där. Tekniker kollade dessutom upp om det var möjligt för kläder att självantända som CP hävdade att de hade gjort. Men vem vet han kanske råkade fimpa i tvättkorgen...
Citera
2008-11-05, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Vart skulle hon ha sett honom? Han befann sig så vitt jag vet i området, det har vittnen uppgett. Men knappast där Palme sköts!
Citera
2008-11-05, 22:24
Medlem
portnoys avatar
Citat:
Vart skulle hon ha sett honom? Han befann sig så vitt jag vet i området, det har vittnen uppgett. Men knappast där Palme sköts!

Han ska enligt uppgift ha befunnit sig på klubben Oxen på Oxtorgsgatan strax söder om Kungsgatan. Enligt egen utsago ej norr om denna den kvällen.

Citat:
Ursprungligen postat av Gosif

LOL
Citera
2008-11-05, 22:44
Medlem
[quote=portnoy]Han ska enligt uppgift ha befunnit sig på klubben Oxen på Oxtorgsgatan strax söder om Kungsgatan. Enligt egen utsago ej norr om denna den kvällen.

Ja precis. Men kan lova att man inte kunde se någon Christer Pettersson vid hörnet tunnelgatan/Sveavägen iallfall! Inte en chans!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in