Citat:
Ursprungligen postat av Hmmm2
Rune Jansson på våldsroteln i Norrköping är bara en romanfigur i Guillous Hamiltonböcker.
Ja, vi är överens om mycket, Ove. Framför allt att vi nu med facit i hand kan konstatera att de på den tiden brännheta analyserna från svensk sida gällande ekonomisk och militär strategi var felaktiga i grunden.
Tack för den upplysningen! Guillou har jag tyvärr inte läst annat än den mer självbiografiska och tänkvärda Ondskan. Frågan är hur mycket förhandstips Guillou fick från de Palmefientliga kretsar i Norrköping han mycket väl kan ha stått i förbindelse med. Precis som Jallai fann han väl det klokare och mer lönsamt att skriva en roman istället med omvända fakta om verkligheten.
Holmér insåg tydligen samma sak till sist och skrev en rad böcker, väl så bra som både Guillou och Jallai, men fick ändå ingen publicitet. Jag fick höra att Holmér dog efter att ha varit hos oss på tv4 men Klippo gav bättre besked (fortfarande har jag inte kunnat hitta fotnoten i Bondesons bok).
Holmér berättar plötsligt i Stockholm 2004 s.107 om 2 kulor som återfunnits i helt olika riktningar på 4m resp. 32m håll från mordplatsen varav den ena studsat mot gatan och den andra klippt av en gren. Det var ju inget konstigt med det....
De ekonomiska och säkerhetspolitiska analyserna som gjordes av SPF anser vi nu vara felaktiga i grunden men fortfarande får vi inte diskutera varför eller söka ansvaret någonstans. I det historieförfalskande säkerhetsfinasiära systemet får ingen lära av misstagen för då skulle terrorekonomin och maffiaväldet under NATOs ledning gå under.
/ Ove Mollvik