Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Jo, det är riktigt. Och det som var med i FUP-en är inte ens läsvärt. Det intressanta kan inte lämnas ut enär man "jobbar med materialet". Det är en rättsskandal att man gick till domstol med CP-materilet. Allt som inte pekade på CP togs ej med - vilket det faktiskt bör göra. CP´s försvarsadvokat fick nog inte heller veta vilket övrigt material som fanns/finns.
Det som är anmärkningsvärt är att rättssamhället tycks nöja sig med situationen. Man kan läsa lite av Brita Sundberg-Weitman som har koll på "rättssamhället".
Jo åklagaren har väl något som kallas för objektivitetsplikt vilken innebär om jag förstått det rätt att åklagaren är skyldig att utreda sådant som talar även till den misstänktes förmån. Har naturligtvis inte läst hela FUP:en som släpptes vid åtalet mot CP men det är nog få personer som skulle anse att åklagaren följt objektivitetsplikten i det fallet.
Som jag har förstått det så finns det två paragrafer i OSL (Offentlighets och sekretesslagen) som PU kan hänvisa till när de nekar att lämna ut t.ex. förhör. För det första sekretess enligt 18 kap. §1, då sekretess gäller om "det kan antas att syftet med beslutade eller förutsedda åtgärder motverkas eller den framtida verksamheten skadas om uppgiften röjs."
För det andra sekretess enligt 35 kap. §1 som säger att "Sekretess gäller för uppgift om en enskilds personliga och ekonomiska förhållanden, om det inte står klart att uppgiften kan röjas utan att den enskilde eller någon närstående till denne lider skada eller men".
Det är naturligtvis väldigt bekvämt för PU att hänvisa till båda ovan nämnda paragrafer och sedan ge avslag på begäran. I de fall jag har överklagat till Kammarrätten har även de lämnat avslag, utan att själva gå igenom handlingarna eller att ens lämna en egen motivering. Istället har Kammarrätten gått helt på PU:s linje. Har svårt att se hur någon av de två paragraferna i OSL är tillämpbar. Eller är det någon som på allvar tror att "syftet med beslutade eller förutsedda åtgärder motverkas eller den framtida verksamheten skadas om uppgiften röjs" när det gäller ett förhör med en person som inte tagits med i FUP:en mot CP?
Sekretess enligt 35 kap. §1 kan man så klart ha större förståelse för. Trots att innehållet i de förhör jag begärt ut redan finns refererade i GK:s betänkande under en nödtorftig anonymisering där efternamnet på personerna bytts ut mot begynnelsebokstaven i personens efternamn och trots att jag begärde att få ut förhören med alla uppgifter som kunde falla under 35 kap. §1 OSL maskade vägrade både PU och Kammarrätten att lämna ut några handlingar. Jag tycker inte man ska vara för konspiratorisk eller misstänksam i onödan men i det här fallet är det lätt att få intrycket att varken PU eller Kammarrätten har tänkt lämna ifrån sig några som helst förhör förutom dem som togs med i åtalet mot CP. Är det en rimlig tolkning eller eller är jag för misstänksam?
Är det något särskilt som Brita Sundberg-Weitman skrivit som du rekommenderar att man läser?