2012-07-29, 16:26
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jakeclawson
Diskussionen handlar inte om att OP var en "landsförrädare", några sådana belägg har jag aldrig sett röken av utan verkar mest vara baserad på att han var allmänt vek i retoriken mot Sovjet, diskussionen handlar om huruvida vissa personer och grupperingar kan ha trott det och att det kan ha varit ett möjligt mordmotiv. Att hålla misstankar om OP som en landsförrädare som ett sannolikt mordmotiv är inte att anklaga OP för att faktiskt vara en landsförrädare. Notera gärna den distinktionen.

Har för mig att det finns en bok utgiven av Jallai (?) med titeln "Landsförrädaren", och att titeln pekar åt Olof Palmes håll. Landsförrädarmotivet, öppet eller inlindat, har väl löpt som en röd tråd i tråden sedan start. Eller har jag fel ?
Citera
2012-07-29, 17:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Har för mig att det finns en bok utgiven av Jallai (?) med titeln "Landsförrädaren", och att titeln pekar åt Olof Palmes håll. Landsförrädarmotivet, öppet eller inlindat, har väl löpt som en röd tråd i tråden sedan start. Eller har jag fel ?

Varken Jallai eller någon annan anklagar OP för att vara en landsförrädare. Jallais titel åsyftar hur personerna som mördade Palme såg på honom.
Citera
2012-07-29, 17:17
Medlem
Grandiosos avatar
Ja, det har påpekats tidigare förvisso, men den hatkampanj Olof Palme var utsatt för
särskilt de sista åren av sitt liv var rent exempellös, något alldeles hisnande, och det
måste ha varit enormt påfrestande för både honom och hans familj. Självklart.

Det tog sig rent groteska proportioner som man tidigare belyst på tydligaste sätt i tråden.
Det piskades fram hatstämningar som vilken vanlig människa som helst hade kunnat
duka under mentalt av. Rent otroligt oresonligt. Osakliga, fruktansvärt osmakliga
påhopp som att vår statsminister var narkoman eller alkoholist, sinnessjuk och maktgalen,
och man skämdes som bekant inte ens för att attackera honom rent utseendemässigt.
Han framställdes i vidriga nidbilder som lömsk råtta och annat, bilder som förde tankarna
till hur Hitlertyskland utmålade sina förhatliga judar som.
Samma avskyvärda tänkande bakom.
Kampanjer syftande till att avförmänskliga sina offer; det är vad dylikt handlar om.

Inte någon annan svensk politiker på den här nivån har utsatts för något liknande.
Och man måste då fråga sig: Hur kunde det bara bli så här? Gjorde Olof Palme så
mycket kontroversiellt i sin politiska gärning att han förtjänade att bli föremål för
detta gigantiska hat som sjukt nog lever kvar delvis fortfarande trots att personen sedan
länge har lämnat denna sinnevärld?
Stack han ut så väldigt? Utmanade han somliga krafter så dramatiskt att det verkligen
fanns fog för att utveckla dessa känslor, denna oförsonliga inställning till politikern
och människan Olof Palme? Var det ett hat, ett avståndstagande som vilade på
några rationella grunder?
Kunde han verkligen lyckas göra så mycket "ont" att han förtjänade att bli behandlad
som ett vedervärdigt kryp som visst folk satt och önskade livet ur?

Mannen ifråga var inte felfri förvisso. Jag har många egna invändningar mot hur han
agerade vid somliga tillfällen i sitt politiska liv, mot den politik han representerade, men
det förtar ändå inte bilden av honom som en väldigt framstående svensk statsman i
allt väsentligt. En politiker med resning av sällan skådat slag, som kämpade för
humanistiska värden, som slogs för demokratin som hela tiden utsätts för angrepp, så
även idag inte minst nu när ultranationaliska krafter är på ordentlig framryckning runt
om i Europa. Vi ser det i Ungern, vi ser det i Grekland.
Demokratin får aldrig tas för given, den måste värnas om oavbrutet, annars kan det
sluta väldigt illa. Ja, jag är medveten om att det låter som floskler, men det bryr jag
mig inte om. För detta är viktigt att poängtera.

Så - vad för hemskt gjorde nu statsminister Olof Palme för att kunna bli så avskydd och
föraktad? Beskylld i vissa hårdföra högerled för att agera för ryssens räkning, för att
rätt och slätt vara "landsförrädare", vilket ju är helt tokigt och grundlöst förstås, ty
Palme om någon i den socialdemokratiska partiapparaten markerade vid åtskilliga
tillfällen resoluta avståndstaganden från allt vad kommunism och enpartivälde hette.
Exempelvis vid Sovjets avskyvärda ockupation av dåvarande Tjeckoslovakien 1968,
som här nedan kort berörs:

http://www.youtube.com/watch?v=rdi2Do-y46w

Hur stor roll spelar Palmes "svek" mot sin klass för det rent besinningslösa hatet som
uppstod kring hans person? Att han uppträdde arrogant och maktfullkomligt vid
somliga tillfällen ska vi inte sticka under stol med; så skedde exempelvis vid den nyss
nämnda Geijeraffären, vilket där var helt oursäktligt, och arrogansen kom till tydligt
uttryck vid omsusade debatter med en sån som Fälldin.
Men till att väcka ett sådant hat måste det väl till så mycket mera, tycker man rimligtvis.

Jag vet att personer som Enerström och Petré gick igång nåt sanslöst på sitt hatobjekt,
jag vet att hårdföra marinofficerare med Von Hofsten i spetsen önskade ha bort Palme
så fort som möjligt, jag är övertygad om det smiddes diverse mordplaner här och var
i riket, från enskilda Palmehatare till högerextremistiska små grupperingar, men
förmår inte begripa hur man kunde känna detta enorma rabiata hat mot en enda person
som stod upp för demokratin och lyckades entusiasmera sina partivänner och medlemmar
på ett sätt som ingen annan socialdemokratisk partiledare förutom då Erlander klarat av.

Boboslackes inlägg här på slutet var mycket bra, särskilt när han beskrev hur högerns
rovkapitalism ser ut och alltid har sett ut.

När högermänniskor kliver in på arenan och brukar ordet "såsse" på ett nedlåtande sätt,
så är det inget oväntat. Och hellre "beskylld" för att vara "såsse" än moderat i vart fall...

Det här inlägget blev inte riktigt så fördjupat som var avsikten från början, en grundligare
analys av just Palmehatet skulle skett, men är trött i skallen så därför får jag nöja mig
med detta.

En "såsse" har talat...
Senast redigerad av Grandioso 2012-07-29 kl. 17:27.
Citera
2012-07-29, 17:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Jag vet att personer som Enerström och Petré gick igång nåt sanslöst på sitt hatobjekt, jag vet att hårdföra marinofficerare med Von Hofsten i spetsen önskade ha bort Palme
så fort som möjligt, jag är övertygad om det smiddes diverse mordplaner här och var
i riket, från enskilda Palmehatare till högerextremistiska små grupperingar, men
förmår inte begripa hur man kunde känna detta enorma rabiata hat mot en enda person
som stod upp för demokratin och lyckades entusiasmera sina partivänner och medlemmar
på ett sätt som ingen annan socialdemokratisk partiledare förutom då Erlander klarat av.

Rent objektivt så kan man kanske dra slutsatsen att vad som är entusiasmerande för en meningsfrände provocerar den som inte håller med på en motsvarande nivå.
Citera
2012-07-29, 18:04
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jakeclawson
Rent objektivt så kan man kanske dra slutsatsen att vad som är entusiasmerande för en meningsfrände provocerar den som inte håller med på en motsvarande nivå.

Jo, så är det säkert!
Tack för berömmet förresten, det uppskattas verkligen.
Citera
2012-07-29, 19:36
Bannlyst
Om, jag skriver OM, det var poliser/militärer som var inblandade i mordet är det ju inte helt omöjligt att föreställa sig att dessa blev fullständigt desinformerade om Palmes "landsförräderi" av sina överordnade för att överhuvudtaget MOTIVERA sitt fotfolk att ev. utföra ett berått mord på vår statsminister på öppen gata. Peter Bratt är lite intressant i sammanhanget på ett eller annat sätt, eftersom han dels har stått i kontakt med Carl Persson (se artikel i Fokus) dels sprängde IB, dels är son till en gammal SAF-direktör, dels tjänstgjorde på FRA m.m. För en gångs skull håller jag med den ytterst dryge och självgode människan Boboslacke. Ulf Lingärde känns inte helt trovärdig. Han kan ha naturligtvis ha haft en anonym källa som han underlät att redovisa men han kan knappast ha kommit över sina uppgifter genom ett par månaders arbete för den militära underrättelsetjänsten. Ingen dokumenterar väl ett mord? Eller pratar om det över morgonkaffet. Det vore ju rätt knasigt. Så knasigt tror jag inte svensk militär och polisväsende funkar ändå. Men fan vet.
Citera
2012-07-30, 01:16
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The.Whistleblower
Ja hujedanemig'da'...det var väl verkligen ingen nyhet för oss som kan läsa mellan raderna på Ditt svamlande i andra trådar, med tillhörande tårdrypande smileys såsom eller då Du föredrar att skada Dig själv med puckoslaget
>>>--------------------------------------------->

Men det här upphaussandet ni såssiga sossar - fortfarande - envisas med att göra beträffande Palme är lite märkligt. För han var ju ändå - själv - en rätt så obehaglig politiker i sina utfall, som - själv - var den som var så hatisk mot andra i sin retorik. Detta minns jag väl fastän jag inte var vare sig politiskt aktiv eller särskilt intresserad på hans tid.

För övrigt, den skribent som beskrev om vissa kodade meddelanden i en port: Är inte sådana subtila kodade meddelanden typiskt för "secret societies" såsom ex.vis Frimurarna?

När jag skrev det där inlägget om Palme och hatet mot honom så räknade jag kallt med
att det skulle verka provocerande på just högernissar som dig. Och så rätt man fick.
Och en stor skopa hån fick man naturligtvis hällt över sig. Tack för det!
Tack för att du infriade mina förväntningar.

Jag antar att du med ditt tal om svammel från min sida åsyftar främst mitt deltagande
i Breiviktrådarna där jag konsekvent tagit avstånd från allt vad det fascistiska monstret
Breivik och hans vansinnesdåd heter till skillnad från en helvetes massa hatiska nassar och
högerextremister som envisas med att besudla forumet med sin närvaro.
Själv kör du ditt race om frimurarna och deras eventuella inblandning så det blir
aningen tröttsamt...
Ja, du förefaller lite fixerad vid just frimurarfenomenet för detta förekommer titt som tätt
när man tar del av inlägg från ditt håll.
Dåliga erfarenheter av de uppklädda männen med sina små "mystiska" ritualer?
Inte lyckats bli invald själv kanske?

Och även i ditt inlägg här nu lyckas du föra in frimurarna...ja, jisses...där har dom en
kille som dom inte blir av med så lätt...hehe...

Ta nu och gör som vanligt; sätt samman en jävligt lång drapa där hälften består av
länkar och länkar till frimurare och fan och hans mystiska moster.
Antyd konspirationer hit och dit och gör sedvanliga utfall mot det onda och
genomkorrumperade politiska etablissemanget.
Sen mår du säkert bra igen och har kommit över att en viss användare dristat sig till
att inte uttrycka sig i föraktfulla eller nedsättande ordalag om vår mördade
statsminister.
Okay? Bra, då återstår bara för mig att önska dig en god natt med mycket drömmar
som ger inspiration till kommande saker om sånt som ligger dig varmt om hjärtat;
nämligen KONSPIRATIONER!
Senast redigerad av Grandioso 2012-07-30 kl. 02:02.
Citera
2012-07-30, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Hm .. Vilket är minst pinsamt, "såsse" eller moderat ? Tja, det är väl hugget som stucket ..
Trist käbbel om partisympatier. Hellre opolitiskt sunt förnuft än upp till hakan i den partipolitiska latrinen erbjuder ju en utväg ..

Just for the record: jag är och har alltid varit politiskt obunden, till skillnad mot vissa andra...samt till vissa andras förtret (inom grundärendet, alltså, som velat dra in mig i den smutsiga partipolitiken).

Sedan apropå käbbel, så klarar de övriga som jämnt och ständigt, fanati(s)kt hänger i denna tråd, uppenbarligen det så bra, utan mig, vilket enkelt kan bevisas genom att bläddra bakåt i tråden lite grann.

Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
När jag skrev det där inlägget om Palme och hatet mot honom så räknade jag kallt med att det skulle verka provocerande på just högernissar som dig. //Förkortat citat// se svar ovan.

Antyd konspirationer hit och dit och gör sedvanliga utfall mot det onda och genomkorrumperade politiska etablissemanget. //Förkortat citat//

T.W. Svar: Hmm, det goda etablissemanget som lyckats med att både lösa Palmemordet, samt bekvämt lägga locket på i "Kapten Klänning"-ärendet, inklusive grundärendet och även "Muteborg" i flera år, å vad mer...? Ja detta måste ju bara respekteras och får icke kritiseras. Aja baja.

Okay? Bra, då återstår bara för mig att önska dig en god natt med mycket drömmar som ger inspiration till kommande saker om sånt som ligger dig varmt om hjärtat; nämligen KONSPIRATIONER!

T.W.Svar: Gomorron Lilleman! Jag lade in min tråd i brott, det var däremot moderatorerna som flyttade den till konspirationer. Ok för mig, än mer sedan flera än SvD, som är inblandade i den upp till öronen, svart på vitt tom bekräftat att det är en sådan, vilket de tom ansåg var ett citat:"understatement"
Senast redigerad av The.Whistleblower 2012-07-30 kl. 08:08.
Citera
2012-07-30, 09:37
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Tycker du inte att mörkläggargruppen Hans Holmer, Hans Dahlgren och Ebbe Carlsson dyker upp i båda utredningarna?
Jo visst gör de! Med flera andra. Tror inte heller att man kan förstå mordet på Olof Palme, varför och hur, utan att förstå att det fanns personer inom rörelsen som var delaktiga. Topp-politiker kommer alltid i kontakt med näringsliv, polis och militär på ett sätt som lätt kan leda till lojalitetsskifte, oftast då i hemlighet, eftersom politikernas personliga tjänstbarhet antagligen är försumbar jämför med deras tjänstbarhet som "mullvadar".
Citera
2012-07-30, 09:48
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The.Whistleblower
Men det här upphaussandet ni såssiga sossar - fortfarande - envisas med att göra beträffande Palme är lite märkligt. För han var ju ändå - själv - en rätt så obehaglig politiker i sina utfall, som - själv - var den som var så hatisk mot andra i sin retorik. Detta minns jag väl fastän jag inte var vare sig politiskt aktiv eller särskilt intresserad på hans tid.

För övrigt, den skribent som beskrev om vissa kodade meddelanden i en port: Är inte sådana subtila kodade meddelanden typiskt för "secret societies" såsom ex.vis Frimurarna?
1. Även om vissa upplever en politiker som obehaglig så kan andra uppfatta honom som en frisk fläkt. I denna tråd är OP offret och vi söker mördarna. Det är inte bra om vissa ostraffat kan mörda sina meningsmotståndare.

2. Beträffande de kodade meddelandena. Det är inte omöjligt att såväl Ulf Lingärde som Ernfridh Browald och Joakim von Braun var/är medlemmar i frimurarna eller liknande organisationer. https://www.flashback.org/p36428723#p36428723

Antagligen också Jan Rydström och Odd Eiken.
Senast redigerad av iesho 2012-07-30 kl. 10:08.
Citera
2012-07-30, 11:45
Medlem
Är det någon som har originalartikeln eller åtminstone publiceringsdatum till detta:

Ett annat vittne – som befann sig några hundra meter från mordplatsen någon minut efter mordet – berättade för tidningen Expressen atten vit Mercedes kom i hög fart för att sedan bromsa in hastigt. En kvinna rusade in i ett hus och sedan tillbaka till samma bil, medan en man i Mercedesen sprang över till en röd Golf, varpå båda körde åt var sitt håll.

Eller kanske vet vilket hus kvinnan sprang in i?

Sen hörde jag om att polisen fann en röd golf utbränd i anslutning till mordet. Nån som vet mer var detta var publicerat?

//JZ
Citera
2012-07-30, 17:35
Medlem
Vit Mercedes och röd Golf m m.
Den efterlysta artikeln fanns i DN 91-04-18 och är skriven av Olle Alsén. Jag har den
i min samling kring MOP.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in