2012-03-28, 11:51
Medlem
Här är det många som lägger pussel. Kanske är det olika pussel eller kanske olika hörn i samma pussel? Vem vet? Att många så generöst bjuder på pusselbitar kan inte vara dåligt. Den som inte vill ha en pusselbit kan bara lägga den åt sidan. Låt en mångfald av pussel pusslas utan sura kommentarer. Men man måste skilja på pusselbitar, vilka kan vara precis vad som helst, och lagt pussel, där bitarna måste passa in.
Citera
2012-03-28, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaxx08
Anledningen till att jag frågar är att jag tycker mig har uppfattat att det har rått en ganska stark spänning mellan SÄPO och militären som jag tycker är väldigt intressant. Anders Jallai har ju i sin bok Landsförrädaren beskrivit SSI som ett gäng empatilösa tokar, beredda att knäcka både knäskålar och avliva söta hundar i sitt underrättelsevärv. medan Palme uppenbarligen litade mer på militärens underrättelsetjänst än på "staten i staten" dvs SÄPO. Det tycks vara tystare från militärt håll att klaga på SÄPO.

Tja det är komplext det där. Palme litade på de sossar som fanns inom IB högt uppe länge av förklarliga skäl och på t ex Holmer . Det kanske var mera personrelaterat än huvudmannarelaterat. När hans uppfattningar om t ex Ebbe och Holmer svängde så förändrades också hans syn på underrättelsetjänsterna med det. Man skall också tänka på att vissa verksamheter till skillnad från Säpos verksamhet var och är fullständigt dolda. Ibland betyder Säpo en omskrivning för andra hemliga verksamheter som t ex IB och dess åsiktsregistrering. Palme kan ha sagt säpo men menat de onämnbara delarna av militärens underrättelsetjänst.

Delar av SSI är och har varit de som verkat utanför regelverket som vi ser nu med den senaste pågående affären där Must finansierat bulvanföretag. Must var ju också de som smugglade krigsmateriel från Östblocket på Estonia och som medverkade till bland annat krutsmugglingen och i vapenexportärenden det är väl ganska uppenbart.

Jallai har utelämnat saker av olika skäl också med all säkerhet för att skydda källor men jag har sådan kunskap att jag tror på mycket han fåttt men också ser att det inte behöver vara den absoluta sanningen. Visa saker är också mycket känsliga att ta upp.
Citera
2012-03-28, 13:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Hej vetgirige,

Jo, jag hade läst det i EIR Special Report "Georg Bush and the 12333 serial murder ring" och jag vill kolla uppgiften genom att läsa aktuell tidning.

Skäll nu inte på mig för att:
1. Ha läst denna suspekta skrift
2. Vilja kolla uppgiften

Menar du att denna tidning (Svenska Dagbladet 1996) finns digitaliserad i sökbart format? Det är ju glimrande. Kan du inte lägga upp en Pdf på aktuellt datum så att jag kan stilla min nyfikenhet. Jag har visserligen beställt en mikrofilmsrulle, men hur lång tid tar det?

När man talar om att ljuga antar jag att man har att välja mellan sanning och osanning. Vill du vara vänlig lista upp några viktiga sanningar avseende Palme-mordet.
1. Citera mig blir lättare att hitta ditt inlägg då.
2. Har tillgång till en databas med artiklar från SvD, har slagit i databasen och försökt hitta artikeln men den finns ej.
3. Hur långt det tar att få en mikrofilmsrulle vet jag ej.
4. Brottet är ej uppklarat, därför är sanningar om Palmemordet ett undantag. Vad som troligtvis är sant, är dem tidiga vittnesmålen av vittnen på mordplatsen. Resten av utredningsmaterialet har troligtvis låg sanningshalt

...det är min kvalificerade gissning.
Senast redigerad av vetgirige 2012-03-28 kl. 13:55.
Citera
2012-03-28, 13:48
Medlem
ieshos avatar
Grobladet 1-90

Citat:
Ursprungligen postat av heheho
och en hel del intressant om Mårten osv, du sa att du tryckt upp en tidning på 80-talet om MOP, finns något ex. kvar, kan någon ha sparat fler ex?
Har endast kvar ett ex av Grobladet 1-90 och här finns en dålig pdf-kopia. Innan mitt sista ex blir oläsbart ska jag investera i en skannad kopia som jag lägger in om någon vill ha den.

Jag tror att nästan alla privata spanare på den tiden hade ett ex. Jag sålde nog runt 800 st, men många av de som köpte har avlidit.
Senast redigerad av iesho 2012-03-28 kl. 14:04.
Citera
2012-03-28, 14:35
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vetgirige
4. Brottet är ej uppklarat, därför sanningar om Palmemordet ett undantag. Vad som troligtvis är sant, är dem tidiga vittnesmålen av vittnen på mordplatsen. Resten av utredningsmaterialet har troligtvis låg sanningshalt

...det är min kvalificerade gissning.

Tror din kvalificerade gissning bär långt. Utgångspunkten ska tas från innehållet i de tidiga vittnesmålen, hörsägen och senare antaganden om vem som utan att blinka skulle kunna mörda Olof Palme är troligtvis spekulationer med mycket låg karat sanning - things are usually not what they seems to be - och bilden som återges riskerar att förvanskas till oigenkännlighet, inte minst av OP om han kunde återuppväckas och kommentera - åtminstone sin egen roll och person. En ny utredningsgrupp borde ta sig an fallet utan färgade glasögon.

I alla händelser pekar flera vittnesmål på att paret Palme under några sekunder tycktes ha sällskap med GM. Något vittne tyckte sig förstå att ordväxling förekom. Ett annat vittne tyckte sig höra Lisbet Palme utropa något i riktning GM i samband med skjutningen och dessutom tillagt något som vittnet uppfattade inte var på svenska. Vittnena har befunnit sig på olika platser och på olika avstånd från mordplatsen, och den bild som projicerats i minnet kan avvika något mellan åsyna vittnen beroende på position och synfält men ingen av dessa vittnen kan helt avfärdas, var och ens utsaga ligger nog rätt nära eller rent av väldigt nära "sanningen". Men sedan GM försvunnit vandrar fallet Palme in i väldigt tät dimma. Dimma som jag misstänker är producerad.
Senast redigerad av MBoudine 2012-03-28 kl. 15:00.
Citera
2012-03-28, 15:00
Medlem
Feedback66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr-R
I Inuti Labyrinten redogör dom nog för ett par hundra konstigheter.
Jag kommer närmast att tänka på dom försumelser och underlåtelser att utreda just dessa.
Jag kan ta några.

1. Anders Larsson varningsbrev.
Enligt Kanger var han övervakad av både SSI och SÄPO när han lämnade dessa brev,
utan att det följdes upp på minsta sätt. Han blev inte ens förhörd.
Han var ju ändå en "högerextremist" som lämnade in varningar om statsministern.
8 dagar innan hans död.
Det brukar också fokuseras på just detta tidningsklipp med "olof palme död" som
refererade till OPs farbror. Men i kanalen säger Larsson ungefär: Han lämnade in
en varning om en invandrad balt
och la samtidigt ner detta klipp. Vem var denna
balt (hauka ?)

Min första tanke var att det var antisemiten och konspirationsteoretikern Jüri Lina som avsågs, denne hade vid denna tid kontakter med Contra. Men Haukka kanske är en rimligare gissning? Enligt den f.d. säpomedarbetaren Stig Johansson var Haukka Anders Larssons "trätobroder" (tror jag läste detta i Johanssons artikel i Contra nr 4 1997 (http://www.contra.nu/c974smdr.html). Johansson har skrivit några fler artiklar i Contra om Palmeutredningen som kanske kan vara av intresse för läsarna av denna tråd (återfinns enklast via http://www.contra.nu/innehalltotal.html). Haukka ska tydligen ha jobbat för SSI, men varför skulle Larsson ha varnat Palme för honom? Någon som har några teorier?
Citera
2012-03-28, 16:59
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
fast de var ändå ganska duktiga på cover-up...kunde fixa frame bläck från vilket årtal som helst eller en äkta tryckplåt för dollar om det kniper. Men deras MO var att lämna en hög body-count efter sig i cover-up, men frågan är om det inte är just det vi ser i palmemordet...

Hur många tror du kan eliminerats i en cover -up och vilka är mest sannolika enligt din mening förutom AL?.
Citera
2012-03-28, 17:26
Bannlyst
Ingvar Heimer borde ligga högt på en sån lista med tanke på att han hade kraftiga krosskador på båda sidor av huvudet. Man undrar hur man måste snubbla för att lyckas med det.
Citera
2012-03-28, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine

PKK behöver inte bidra med mer än en van och säker avslutare och den delen av överenskommelsen beredde PKK inga svårigheter. Allt annat av nödvändiga resurser stod UG i Sverige för.

Detta är inget annat än trams. PKK har aldrig haft kompetens nog att ens anlitas av under välden i knaruppgörelser. De sjuter rakt på och ingen behöver undra över vem som låg bakom. Det är själva meningen. att skrämma fiender och förrädare. PKK är och var ett politiskt parti som drivit väpnad kamp mot de stater som de anser ockuperat Kurdiskt territorium. De har gjort några ganska simpla terrorattentat, bedrivit guerillaverksamhet och har mördat varandra på öppen gata i inre strider där man ibland kan misstänka att det handlar om personliga motsättningar eller kontroll kring narkotikaaffärer.

Den som ens tänker tanken att använda sig av dem som hitmen har inte många trådar rätt. Det skulle nog finnas betydligt kompetentare och militärt utbildade operatörer som är svenskar om man ville köpa en sådan tjänst. Själva genomförandet med övervakare etc pekar dock mot en helt annan kompetens och strategi. Hos de underrättelstjänster som bedriver sådant testar man dels de som anlitas i ingående psykologiska tester och själva utbildningen efter t ex en militär jagarutbildning är flera år. Så rekryteras och tränas t ex Mossads hitteam. Först är man testad som agent under en längre tid sedan väljs man noggrant ut till sådan tjänst och den operativa "livslängden" är mycket begränsad. Det är mycket kostsamt och komplicerat. Dvs så länge man inte bryr sig om upptäckt.
Citera
2012-03-28, 18:08
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Hur många tror du kan eliminerats i en cover -up och vilka är mest sannolika enligt din mening förutom AL?.

Det blir nog de gamla vanliga:

Sannolika:

CP
Algernon
Gunnarsson
Ulf Lingärde
Peter Casselton
Heimers
Rolf Dahlgren
Bror Perä /ev. pressad till självmord
Bo Ståhl
''M''
Tommy Asklöf
Claes-Ulrik Winberg
Erling Staffs klient
Milan Valverius
Säpo-agent, 36-årig ungrare
Christer Ekberg
Sjökaptenen
Klas Bergenstrand
Tommy Asklöf
Alan Francovich
(William Colby)

Möjliga:
Lars Christiansson
Fritz G Pettersson
Hans Rosengren
Danilo
platschefen på Schenker
Lennart Lindström
42-årig vapenhandlare
24-åring med Magnum
Sigge
palestiniern
Bo Asplund
Roger Ö

Vet inte vad jag skall tro:
Bernt C
Hans Holmér
Stieg Larsson
Stig Engström
Tingström
Gunnar Wirström
Harry Scheins

Nja:
Olle
Citera
2012-03-28, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vetgirige
Vill du danne01 ha något jävla kafferep eller vafan menar du?

Det finns personer i tråden som beskyller försvarsmakten & säkerhetspolisen för att ligga bakom mordet, alla som arbetat eller har vänner som arbetar inom försvarsmakten & säkerhetsmakten vet att till 99,9 % dem anställda är omdömesgilla, seriösa och hyggliga. Era beskyllningar känns mer som politiska partsinlagor, pro-kommunistiska tankegångar att försvars & säkerhetspolisen är HÖGER-extrema.

Så är det. Visst har där alltid funnits personer med uttalade eller outtalade sådana åsikter men alla vi som tjänstgjort i krigsmakten eller ens i specialförband är inte högerextrema. T ex nuvarande MUST-chefen har varit med i VPK.

När det gäller de påståenden som t ex Jallai eller jag kommer med kring vissa grupperingar och aktiviteter så kommer det från gedigna nätverk. Personligen har jag goda kontakter utan att nämna namnen men jag har träffat folk i dessa kretsar och kanske är det därför jag tror på Jallai t ex även om det inte sker okritiskt.

Jallai har dels varit kustjägare , dels Viggenpilot och själv inblandad i underrättelseverksamhet samt har kommit i kontakt med och dokumenterat samtal med centrala personer både på verkstadsgolvet och på höga poster. Det kan man inte kringå. Samma saker finns också från andra seriösa källor och publikationer så det går inte att vifta bort det minsta.

Det går inte heller att dra slutsatser kring någon slags begränsad grupp som skulle kunna ha gått iland med detta. Det måste finnas kopplingar rakt in till makten för att få till den ickeutredning som skett och det följer samma mönster som när man dolde IB:s olagliga verksamhet, DC3:an och Estoniasmugglingarna samt kanske också det som rullas upp nu idagarna. När det avslöjas att sittande ministrar i strid med riksdagens beslut i hemlighet via Must och FOI bedrivit militärt stöd till Saudierna på det fräckaste sätt är det kanske inte längre så otroligt som vissa tror.

Frågan är då vad som kan vara kittet som enar makten i Palmefallet. Det är en knäckfråga att belysa.
Citera
2012-03-28, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PontusEnhorning
Hur nära lösningen på Palmemordet? ...

Uppdateringsfrågor:

Tråden har funnits i nära 12 år nu, ser jag. Sammanlagt har den genererat 1,777 miljoner visningar.
Hur mycket närmre en lösning har vi kommit dags dato?

Var befinns sakläget för närvarande? Finns det ett något slags hett spår att tala om – mer än något annat?

Om nu inte skjutvapnet kommer hittas: Går det alls att fälla någon för mordet? Ge exempel på ett scenario där någon nu kan fällas för mordet utan att vapnet hittas.

Hur ser, avslutningsvis, förhoppningarna ut att någonsin kunna få någon fälld för brottet?

De senaste två tre åren har mycket hänt och det förvånar mig inte om mera kommer att hända. Personligen har jag följt detta mer eller mindre i många år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in