Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Nu ska Håkan förhöras av Palmegruppen
Håkan Ingerwald cyklade själv från bostaden och höll sig sedan borta frivilligt.
Polisen misstänker inte längre något brott i samband med det uppmärksammade försvinnandet.
Samtidigt har rikskriminalen beslutat att höra 58-åringen för att få klarhet i vad han vet
pm Palmemordet.
En av hans anhöriga drog sig till minnes vad han en gång sagt:
-
Om något händer mig så har det med Palmemordet att göra.
Expressens källa med insyn i Växjöpolisens utredning kring Ingerwalds försvinnande
beskriver hur larmet omedelbart gick från Växjö till högsta polisledningen.
http://www.expressen.se/kvp/nu-ska-hakan-forhoras---av-palmegruppen/
Mannen har enligt uppgift ett förflutet som fallskärmsjägare i det militära.
Här har ni hela protokollet:
Polisen: Då vill jag börja med att önska dig välkommen, Håkan.
Håkan: Tack.
Polisen: Det har kommit till vår kännedom att du för en tid sedan antytt att om något skulle hända dig så skulle det på något sätt ha anknytning till mordet på statsminister Olof Palme i februari 1986. Stämmer det att du sagt något sådant?
Håkan: Det stämmer att jag sagt det, ja. Och det har ju som ni vet hänt något.
Polisen: Det gör vi. Vi hoppas därför att du upplysningsvis vill svara på några frågor som vi har angående detta.
Håkan: Absolut. Det gör jag gärna.
Polisen: Bra. Då vill jag att du börjar med att redogöra för på vilket sätt du är bekant med Christer Pettersson.
Håkan: Jag känner ingen Christer Pettersson.
Polisen: OK, du kände honom alltså inte personligen. Kan du då istället berätta för oss på vilket sätt Christer Pettersson hade en del i mordet?
Håkan: Det hade han inte. Inte vad jag vet i alla fall. Det jag vill berätta är...
Polisen: Tack det var allt. Vi har inga fler frågor. Tack för att vi fick prata med dig. Förhöret avslutas.