2011-09-22, 00:07
Medlem
Kavrings avatar
"TV3 gör en intevju med Rolf Dahlgren genom brevlådan på dennes lägenhetsdörr. Anledningen till att intervjun görs genom brevlådan är att Dahlgren inte vill öppna dörren. Dahlgren bekräftar emellertid återigen att han tjänstgjorde som chaufför åt Hans Holmér under mordkvällen den 28 februari 1986, men uppger samtidigt att han utsatts för åtryckningar om att inte berätta om saken"

http://www.nyapolitiken.biz/sve_politik/fallet-martinger.html

Var kan jag hitta denna intervju?
Citera
2011-09-22, 00:47
Medlem
hweyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OilersFan
Det här känner du kanske redan till hweyl, men 15:53 in i det här inslaget så berättar Sten Anderson om denna grupp.

http://www.youtube.com/watch?v=5AYuM5i59R8

Borgnäs har enligt inslaget även varit i kontakt med den person som är Sten Anderssons källa.

Det vore lite intressant att få veta lite mer om den här mystiske "Robban", och om han eventuellt ingick i denna "spaningsgrupp".

Nej, den hade jag inte sett. Stort tack!

"Björns" berättelse (14:00) är lika intressant. Kan det var något annat än Arla Gryning/Stay behind? Eller Frånstedts Barbrogrupp på hemliga IB:s uppdrag? Tänk efter vad detta betyder. Sten Andersson och Frånstedt vet namnen på medlemmarna. Säkert vet Borgnäs och Jallai också. Den här "Robban" verkar intressant.

Citat:
Ursprungligen postat av Borgnäs intervjuar Sten Andersson
Var den här gruppen förankrad i Säpos ledning?

Enligt uppgift inte. Men där har jag ingen anledning att ha någon uppfattning än att tro på de uppgifter jag fick. Det är klart att om en Säpoledning skulle komma på den vansinniga idén att en sådan här grupp skulle arbeta så gör de det på ett sådant sätt att ledningen inte syns föreställer jag mig.

...

Ser du alltså ett möjligt samband mellan dessa personer i Säpo och de som [mördade Olof Palme]?

Nej, jag vet ingenting om det. Men det fanns människor, det vet vi ju, som helst såg att Palme försvann. Också med våldsamma metoder det föreställer jag mig. Det är oerhört svårt att komma åt… jag tänkte mycket på det då jag fick de här namnen uppgivna. Ska jag nu agera på ett speciellt sätt… men hur gör man? Det är inte så lätt att komma åt en sådan organisation. Ledningen känner inte till den och de som till äventyrs är engagerade nekar.

...

Vi får träffa den man som är Sten Anderssons källa. Han vill vara anonym. Han bekräftar Sten Andersson uppgifter om gruppen inne i Säpo. Han berättar att en av de namngivna männen [Robban?] i gruppen arbetade på den tekniska sidan med tillgång till all utrustning som Säpo förfogade över. Han hade också kontakt med underrättelsenätverk utanför Säpo

Varför har inte Borgnäs grävt vidare i det här?
Senast redigerad av hweyl 2011-09-22 kl. 01:04.
Citera
2011-09-22, 02:20
Medlem
bartrams avatar
Det är ganska förmätet att fråga sig vad LB har grävt i. Det kan ju vara så att han sitter med en massa ej offentligjord info som han inte kan publicera därför att viktiga pusselbitar fattas. Ett av syftena med boken kan vara få fram dessa pusselbitar.
Citera
2011-09-22, 10:17
Medlem
Durgedurgs avatar
Kan det hända att Stig Edqvist vet vem mördaren är men inget säger?
Citera
2011-09-22, 11:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Durgedurg
Kan det hända att Stig Edqvist vet vem mördaren är men inget säger?

Det är jag närmast övertygad om. Edqvist, en av Sveriges mest erfarna mordkommisarier, har jobbat för PU i närmare 10 år och han hävdar sig tro på Christer och förväxlingshypotesen. Tvek på den. Lite kläm på hur MOP fungerar lär han väl ha skaffat sig. Dessutom kan han läsa förhören med AA och AK
Senast redigerad av Acech 2011-09-22 kl. 11:28.
Citera
2011-09-22, 11:50
Medlem
Durgedurgs avatar
Vilken Christer? Christer P eller Christer A?

Citat:
Ursprungligen postat av Acech
Det är jag närmast övertygad om. Edqvist, en av Sveriges mest erfarna mordkommisarier, har jobbat för PU i närmare 10 år och han hävdar sig tro på Christer och förväxlingshypotesen. Tvek på den. Lite kläm på hur MOP fungerar lär han väl ha skaffat sig. Dessutom kan han läsa förhören med AA och AK
Citera
2011-09-22, 14:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Durgedurg
Vilken Christer? Christer P eller Christer A?

P eftersom jag skrev "förväxlingshypotesen".
Citera
2011-09-22, 16:42
Medlem
hweyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Det är ganska förmätet att fråga sig vad LB har grävt i. Det kan ju vara så att han sitter med en massa ej offentligjord info som han inte kan publicera därför att viktiga pusselbitar fattas. Ett av syftena med boken kan vara få fram dessa pusselbitar.

Nej, det är en fullt berättigad fråga. Precis som man bör fråga sig vad Jallai har grävt i, eller hur? Varför väljer han t.ex. att offentliggöra det anonyma telefonsamtalet om "orsaken" bakom Estonias förlisning, brevet från folkets domstol och delar ur intervjun med Sten Andersson, men inte ett ord om Lingärde och NATO-dokumentet? Det vore begripligt om Borgnäs konsekvent avstod från att publicera uppgifter som inte går att verifiera, men det senare är ju inte mindre spekulativt än det förra. Varför anser t.ex. Borgnäs att Sten Andersson är mer trovärdig än t.ex. Olof Frånstedt och Ulf Lingärde? Hade det inte varit intressant att undersöka om Anderssons, Frånstedts och Lingärdes spår pekar i samma riktning? Kan det vara så att Djurfeldt och Östling dyker upp i förlängningen av de spåren eller är det bara önsketänkande? All heder åt Borgnäs för allt material han grävt fram genom åren, men man kan vara kritisk mot hans urval.

Lite fakta om Sten Andersson. SA gjorde värnplikten 1944 på Svea Livgarde. Var hade han sin krigsplacering? Han var ledamot i Etiska rådet som rekommenderade att inte bärga Estonia.
Senast redigerad av hweyl 2011-09-22 kl. 16:51.
Citera
2011-09-22, 18:31
Medlem
mvagrippas avatar
[quote=hweyl

Lite fakta om Sten Andersson. SA gjorde värnplikten 1944 på Svea Livgarde. Var hade han sin krigsplacering? Han var ledamot i Etiska rådet som rekommenderade att inte bärga Estonia.[/QUOTE]

Om Sten kan du lägga till att han hjälpte norska motståndsrörelsen som kurir under andra världskriget samt att han var SAP:s partisekreterare 1963-82. Som sådan var han en av dem som hade bäst insyn i IB-affären.
Citera
2011-09-22, 18:40
Medlem
hehehos avatar
En konspiratorisk tanke: beror allt snack om SSI på att tex en "parlametarisk utredning" aldrig skulle få titta ända med i botten på dessa arkiv, medan man kan tänka sig ett mycket djupare fiskande i säpos arkiv om politikerna skulle kräva det.
Citera
2011-09-22, 18:53
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Här är tre bilder klippta ur en film från SVT.
Videosekvensen är filmad strax efter mordet eftersom blommor inte hunnit kastas på platsen.
Vilka är personerna på fotona?

http://hem.passagen.se/camandnor/

(Ni får vandra längst ner på sidan och klicka er vidare)
det är samma film som har "droppet" som vi diskuterat innan i tråden.
Citera
2011-09-22, 19:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
det är samma film som har "droppet" som vi diskuterat innan i tråden.

Tror snarare det handlar om att någon (*host* Ekesäter *host*) plockar de riktiga kulorna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in