2011-09-21, 21:11
Medlem
nattekniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Durgedurg
Eller GH Enstöringen som bodde alldeles brevid mordplatsen och som sen gjorde sig av med sitt vapen och struntade att komma på provskjutning. och sen tog livet av sig. och som även stämde in på gärningsmannaprofilen. och som även skjöt sönder tv´n då palme var i bild
Vart hämtade du uppgifterna att GH tog livet av sig ?
Citera
2011-09-21, 21:28
Medlem
Durgedurgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av natteknik
Vart hämtade du uppgifterna att GH tog livet av sig ?

I detta efterlyst avsnitt http://www.tv3play.se/play/241335/?autostart=true
Citera
2011-09-21, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David Prutton
Ja, det finns väl flera vittnen som vittnar om tre personer i sällskapet.
Det är verkligen anmärkningsvärt.
Då Lisbeth inte alls vittnar om detta och ger ett minst sagt svagt signalement.

Det stödjer oavsett Walls tes om att paret Palme träffade på någon som sedan anslöt till sällskapet en kort bit.

Jag var inte gammal under tiden för Palmemordet och är bara insatt såhär långt i efterhand, men hur kommer det sig att Lisbeth kom så billigt undan? Fick igenom sina speciella krav vid rättegångar, konfrontationer osv?

Hon fick igenom dom krav hon ville. Svaga åklagare, bl.a. Rieberdahl vistte inte ens varför hon hade sluppit vittneskonfrontation m.m.
Citera
2011-09-21, 22:04
Medlem
OilersFans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hweyl
Ja, eller den där Säpo-gruppen som enligt Sten Andersson skuggade OP för att hindra honom från att sälja ut Sverige till främmande makt. Borgnäs måste väl ha luskat ut namnen och vet säkert var de var anställda etc. Kanske kunde man "få ner" dem på Sveavägen?

Det här känner du kanske redan till hweyl, men 15:53 in i det här inslaget så berättar Sten Anderson om denna grupp.

http://www.youtube.com/watch?v=5AYuM5i59R8

Borgnäs har enligt inslaget även varit i kontakt med den person som är Sten Anderssons källa.

Det vore lite intressant att få veta lite mer om den här mystiske "Robban", och om han eventuellt ingick i denna "spaningsgrupp".
Citera
2011-09-21, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hweyl
Ja, eller den där Säpo-gruppen som enligt Sten Andersson skuggade OP för att hindra honom från att sälja ut Sverige till främmande makt. Borgnäs måste väl ha luskat ut namnen och vet säkert var de var anställda etc. Kanske kunde man "få ner" dem på Sveavägen?

Var det inte ngn av höjdarna i SÄPO, Alf Karlsson?, som var med polisens ledningscentral mordkvällen eller kanske ngt jag fått om bakfoten!?
Citera
2011-09-21, 22:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Shabrak
Var det inte ngn av höjdarna i SÄPO, Alf Karlsson?, som var med polisens ledningscentral mordkvällen eller kanske ngt jag fått om bakfoten!?

Han var där. Såg till att Helin gjorde vad han skulle.
Citera
2011-09-21, 22:27
Medlem
Grandiosos avatar
Här är tre bilder klippta ur en film från SVT.
Videosekvensen är filmad strax efter mordet eftersom blommor inte hunnit kastas på platsen.
Vilka är personerna på fotona?

http://hem.passagen.se/camandnor/

(Ni får vandra längst ner på sidan och klicka er vidare)
Senast redigerad av Grandioso 2011-09-21 kl. 22:30.
Citera
2011-09-21, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Acech
Två olika grupperingar vittnen (av varandra oberoende, kan de inte på rak arm) såg OP samtala med en man utanför bokaffären, han var i OP:s ålder men längre, iklädd en svart rock. Vittnen uppfattade situationen som hotfull, inte direkt, men mannen markerade auktoritet med kroppen och OP backade. Ett vittne tänkta sätta klackarna i marken att säga åt mannen att softa men Lisbet gav henne en skarp blick så hon lät bli. Hela historien finns i Borgnäs bok "En iskall vind drog igenom Sverige" mot slutet. Ingen har frågat Lisbet, Mårten eller Ingrid vem den här mannen var. Baserat på signalementsuppgifterna kan det vara Engström.
Vittnet Gun:
"När de kom ut på Sveavägen stannade Palme och pratade med en man vid gaveln av biografhuset."

Vittnet Katrin:
"Han markerade med kroppen. Han stod tryckt mot Olof Palme, och Palme såg rädd ut./.../ Jag är impulsiv, så jag satte klackarna i marken och tänkte säga till mannen att sluta upp med detta, men då möttes jag av Lisbeth Palmes blick - hon och en annan kvinna stod en bit därifrån - och hon markerade med blicken att låta det vara, det är okej... då uppfattade jag det som att det kanske var en familjesituation."
Vittnet IngaLill bekräftar Katrins upplevelse

Och nej, enligt vittnena så stämmer inte klädseln på mannen (lång överrock) med Mårten Palmes korta jacka.

Källa: En iskall vinddrog genom Sverige sid 494-496
Citera
2011-09-21, 23:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Oraneandblue
Vittnet Gun:
"När de kom ut på Sveavägen stannade Palme och pratade med en man vid gaveln av biografhuset."

Vittnet Katrin:
"Han markerade med kroppen. Han stod tryckt mot Olof Palme, och Palme såg rädd ut./.../ Jag är impulsiv, så jag satte klackarna i marken och tänkte säga till mannen att sluta upp med detta, men då möttes jag av Lisbeth Palmes blick - hon och en annan kvinna stod en bit därifrån - och hon markerade med blicken att låta det vara, det är okej... då uppfattade jag det som att det kanske var en familjesituation."
Vittnet IngaLill bekräftar Katrins upplevelse

Och nej, enligt vittnena så stämmer inte klädseln på mannen (lång överrock) med Mårten Palmes korta jacka.

Källa: En iskall vinddrog genom Sverige sid 494-496

Vidare högintressant att Engström mörkar att han var ute en gång till under mordkvällen men alltså inte använde nyckelkortet då - vad gjorde han, varför använde han inte nyckelkortet. varför ljuger han om det och varför har han samma jacka och ålder som mannen vid bokaffären? Hör och häpna Engström snackar finska. Nu kommer dom.
Senast redigerad av Acech 2011-09-21 kl. 23:28.
Citera
2011-09-21, 23:28
Medlem
bartrams avatar
Och denne person som hindrade OP var klädd i brunbeige överrock och inget annat enl LB.

Ev var det samma person som LP senare ser på Sveavägen efter att skotten fallit= min spekulation
Citera
2011-09-21, 23:30
Medlem
Kavrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acech
Han var där. Såg till att Helin gjorde vad han skulle.

...och glöm inte vår mystiske vän (ursprungligen från VD1), Hans Kochi.
Citera
2011-09-21, 23:46
Medlem
Har det utretts om möjligheten att SE lånade ut sitt passerkort alt släppte ut någon?

Personligen tror jag en del av lösningen ligger i hans märkliga agerande. Eller är det en efterhandskonstruktion?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in