Citat:
Ursprungligen postat av Acech
Två olika grupperingar vittnen (av varandra oberoende, kan de inte på rak arm) såg OP samtala med en man utanför bokaffären, han var i OP:s ålder men längre, iklädd en svart rock. Vittnen uppfattade situationen som hotfull, inte direkt, men mannen markerade auktoritet med kroppen och OP backade. Ett vittne tänkta sätta klackarna i marken att säga åt mannen att softa men Lisbet gav henne en skarp blick så hon lät bli. Hela historien finns i Borgnäs bok "En iskall vind drog igenom Sverige" mot slutet. Ingen har frågat Lisbet, Mårten eller Ingrid vem den här mannen var. Baserat på signalementsuppgifterna kan det vara Engström.
Vittnet Gun:
"När de kom ut på Sveavägen stannade Palme och pratade med en man vid gaveln av biografhuset."
Vittnet Katrin:
"Han markerade med kroppen. Han stod tryckt mot Olof Palme, och Palme såg rädd ut./.../ Jag är impulsiv, så jag satte klackarna i marken och tänkte säga till mannen att sluta upp med detta, men då möttes jag av Lisbeth Palmes blick - hon och en annan kvinna stod en bit därifrån - och hon markerade med blicken att låta det vara, det är okej... då uppfattade jag det som att det kanske var en familjesituation."
Vittnet IngaLill bekräftar Katrins upplevelse
Och nej, enligt vittnena så stämmer inte klädseln på mannen (lång överrock) med Mårten Palmes korta jacka.
Källa: En iskall vinddrog genom Sverige sid 494-496