2011-09-02, 08:31
Medlem
Golonkas avatar
Varför måste man förutsättas vara vänster för att man är inte tror att en a-lagare från Sollentuna knäppte "han med näsan"?

Jag är inte vänster, långt ifrån, och jag tycker så här i efterhand att mordet på Palme var en bra sak! Kanske rent av befrämjade dådet Sovjetunionens fall?

Men jag vill ändå veta sanningen om mordet och jag tror att det var "a few honourable men" som låg bakom.
Citera
2011-09-02, 09:07
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
Varför måste man förutsättas vara vänster för att man är inte tror att en a-lagare från Sollentuna knäppte "han med näsan"?

Jag är inte vänster, långt ifrån, och jag tycker så här i efterhand att mordet på Palme var en bra sak! Kanske rent av befrämjade dådet Sovjetunionens fall?

Men jag vill ändå veta sanningen om mordet och jag tror att det var "a few honourable men" som låg bakom.

Jag nämnde Olle Minell och Proletären och Internationalen och de är ju besatta av en högerkonspiration. Allsén verkar mer besatt av konspirationer överhuvudtaget. I NM-utfrågningen påstår han att det numera är accepterat att mordet på JFK var en konspiration.
Citera
2011-09-02, 10:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Oliveira
Alla tänkande människor inser att Oswald sköt JFK och att andra kulan inte var magisk. Att en kommission nämnde motsatsen förändrar inget i den saken.

Det är väl inget provokativt att konstatera att exempelvis Olle Minell är ute och cyklar. Eller att Borgnäs har snöat in på poliser. Jag förvånas över att Ölvebro ens ställde upp så mycket för SVT som han gjorde.

Du använder uttrycken "ute och cyklar" , "...alla tänkande människor" och de som talar emot det "förändrar ingenting"

Vill man framstå som seriös bemöter man polisspåret med förklaringar på förhållanden/argument (exempelvis förfalskade IM-listorna, Piltz springande, Lingärdes PM et cetera) istället för att spy ur sig lite random kraftord men utan någonting bakom.

Du har inga sakargument. Har man inte det bör man helt enkelt inte uttala sig överhuvudtaget.

edit

(Lisbet-kappa joinar nu Lennart Källström i klubben Cyberrymdens ömma tår)
Senast redigerad av Acech 2011-09-02 kl. 10:07.
Citera
2011-09-02, 10:09
Bannlyst
Jag tar nästan för givet att folk som debatterar härinne har allahanda politiska värderingar som sträcker sig från djupaste blått till mörkaste rött, men att man har det gemensamt att man inte tycker att ett statsministermord är acceptabelt i en politisk demokrati och önskar att det skall klaras upp. Sedan är det kanske så att "vänstern" är rikligare representerad bland konspirationsteoretikerna, eftersom det ju var "deras" statsminister som mördades på öppen gata?
Själv har jag, trots relativt hög ålder, tyvärr aldrig kommit underfund med om jag är en vänster- eller högermänniska. Jag tror jag är i mitten någonstans men dock utrustad med ett starkt rättspatos. Man ska inte kunna mörda människor, oavsett vem, och kunna komma undan med det liksom. ...
Citera
2011-09-02, 10:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av natteknik
Ett litet tips.
Skippa att provocera och förlöjliga varandra..det förstör bara tråden, och gör att de som
verkligen skriver intressanta inlägg tröttnar ( många bra skribenter har redan slutat skriva ).
Annars kommer det sluta med att bara ett fåtal omogna finns kvar här, som kastar skit på varandra.

Rätt såklart, börjar bara tröttna på att vi sällan kommer mer än tio sidor utan att det kommer ett troll och splittrar diskussionen.
Senast redigerad av Acech 2011-09-02 kl. 10:24.
Citera
2011-09-02, 11:42
Medlem
KimNeilJungs avatar
Då har vi konstaterat att trådens kvalité beror på deltagande skribenter och inga vidare diskussioner om det behöver föras. Tillbaks till ämnet eller så får vi börja hårdmoderera tråden.

//Mod
Citera
2011-09-02, 14:50
Medlem
bartrams avatar
Om man som arbetshypotes utgår från en kuppförsvarsövning är en central fråga vilken roll Säpo har i MOP .

Det är uppenbart mot bakgrund av de stridande falangernas ståndpunkt här och på annat ställe.

Alltså har man blivit kringränd=infiltration på låg nivå eller går rötan högt upp?
Citera
2011-09-02, 15:14
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka

och jag tycker så här i efterhand att mordet på Palme var en bra sak! Kanske rent av befrämjade dådet Sovjetunionens fall?

Tycker du verkligen att det var en bra sak att mörda landets statsminister?
Vad har du för människosyn egentligen? Det är riktigt beklämmande och otäckt att ta del
av såna här yttranden!

Olof Palme var förvisso en högst kontroversiell politiker. Men han var i första hand en
människa. Och människolivet bör respekteras. Det är i grunden okränkbart om du
inte visste det.

Och för övrigt var Palme en mycket framstående politiker som satte Sverige på kartan
och kämpade för rättvisa och solidaritet. Att han sen inte behagade moderatnissarna på
olika samhällsnivåer, säger nog en hel del om vilka värden han slogs för.

Jag hade många invändningar jag också mot hans politik, men det hindrade inte mig från att
inse vilken färgstark, framsynt och oerhört intelligent politiker Olof Palme trots allt var.

Jag beklagar att du bara kan uttala dig på det här högst omogna viset. Men jag förstår vilket läger du tillhör.
Senast redigerad av Grandioso 2011-09-02 kl. 16:07.
Citera
2011-09-02, 15:30
Medlem
Durgedurgs avatar
Naturligtvis var mordet en mycket hemskt och tramatiskt händelse. men som med precis allt i livet kommer det alltid att komma goda saker ur onda händelser. tex att preskiberingslagen är borta. att säkerheten höjts. att man helt enkelt kunnat lyfta på mattan och damma bort all skit ur polisregister. polispersonal som tex högerextremister etc. Goda saker kan ge onda konsekvenser och Onda saker kan ge goda konsekvenser. även om det var en händelse som aldrig borde ägt rum så kan man inte bara göra det ogjort idag.

Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Tycker du verkligen att det var en bra sak att mörda landets statsminister?
Vad har du för människosyn egentligen? Det är riktigt beklämmande och otäckt att ta del
av såna här yttranden!

Olof Palme var förvisso en högst kontroversiell politiker. Men han var i första hand en
människa. Och människolivet bör respekteras. Det är i grunden okränkbart om du
inte visste det.

Och för övrigt var Palme en mycket framstående politiker som satte Sverige på kartan
och kämpade för rättvisa och solidaritet. Att han sen inte behagade moderatnissarna på
olika samhällsnivåer, säger nog en hel del om vilka värden han slogs för.

Jag hade många invändningar jag också mot hans politik, men det hindrade inte mig från att
inse vilken färgstark, framsynt och oerhört intelligent politiker Olof Palme trots allt var.

Jag beklagar att du bara kan uttala dig på det här viset. Men jag förstår vilket läger du tillhör.
Citera
2011-09-02, 15:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Om man som arbetshypotes utgår från en kuppförsvarsövning är en central fråga vilken roll Säpo har i MOP .

Det är uppenbart mot bakgrund av de stridande falangernas ståndpunkt här och på annat ställe.

Alltså har man blivit kringränd=infiltration på låg nivå eller går rötan högt upp?

Informerade om "kuppförsvarsövning" men med ett par instick av folk som visste vad som var på G (Alf Karlsson). Förklarar kanske också förvirringen hos Säpo som beskriven i 'Inuti Labyrinten'. Vad är det som händer? Är det en del av övningen?

Edit/Förtydligande

Någon kanske trodde att det ingick i kuppförsvaret att testa Säpos beredskap och hantering av dylik situation. Låg säkerligen närmare till hans för de som satt i växeln än att OP faktiskt hade blivit skjuten mitt framför ögonen på dem.

Edit 2

Vilken absurd tur en "ensam galning" lär ha haft
Senast redigerad av Acech 2011-09-02 kl. 15:57.
Citera
2011-09-02, 15:59
Medlem
bartrams avatar
Ja arbetshypotesen förklarar ett och annat som SBC agerande , ev mötesscenarie mm.

Men jag vill sätta frågetecken på GW:S idéer om PTSD. Jag ser det som en tänkbar men kanske ngt sökt och" politiskt korrekt" hypotes. Vad finns det för alternativa förklaringar?.
Blus/T-shirtsfrågan ingår i detta.
Citera
2011-09-02, 16:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Ja arbetshypotesen förklarar ett och annat som SBC agerande , ev mötesscenarie mm.

Men jag vill sätta frågetecken på GW:S idéer om PTSD. Jag ser det som en tänkbar men kanske ngt sökt och" politiskt korrekt" hypotes. Vad finns det för alternativa förklaringar?.
Blus/T-shirtsfrågan ingår i detta.

I m h o

Den enda förklaring jag skulle kunna köpa på att Lisbet har mörkat är att hon har blivit duperad. Tyvärr verkar inte så fallet vara

*Hon gråter på sjukhuset om Ustascha. Har man redan hunnit på henne?

*Hon kramade sönder handen på en livvakt/vän till familjen när CP klev in i rätten. Det antyder att hon verkligen tror att det är han.

Det lämnar PTS.

Vilket låter lite för snurrigt.

Jag tror på någon form av mellanting mellan mötesscenario, ett som lämnar för insatsteamet ("kuppförsvarna") att planera men ändå öppnar för en alternativ GM - vilket jag tror att allas vår trenchcoat-försedde hämnare var.

Edit

Engström är ett spöke. Oavsett scenario: Vad gör han? Lingärde menar att det är han som YN ser - hur tog han sig upp dit? Varför?
Senast redigerad av Acech 2011-09-02 kl. 16:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in