Citat:
Ursprungligen postat av
Bremerlyckan
Det här med att begära ut allmänna handlingar ur PU verkar mer hopplöst än nånsin. De senaste gångerna jag begärt ut handlingar får jag inte ens ut maskade handlingar längre utan tvärt nej i tjänstemannabeslutet. Är detta pågrund av de specifika handlingar jag begärt eller en allmän trend att de helt enkelt gått in för att inte ens lämna ut material? Tror det sistnämnda för det är inte superkänsliga grejer jag vill få ut. PU är för fan inte bara nedlagt utan rör ett vid det här laget ett historiskt fall. De agerar som utredningen vore i full gång och brottet skedde för en månad sedan.
Ni andra som begär ut handlingar, låt det inte stanna vid tjänstemannabesked om ni får tvärt nej. Tjänstemän som säger tvärt nej ska få känna av så gott det går att ett tvärt nej bara innebär mer administrativt arbete som i förläggningen hamnar på kammarrättens bord.
Maskningarna är direkt larviga.
Det borde prövas på bred front i kammarrätten.
Efter åratal av försök, och efter två vunna överklaganden i kammarätten, så har exempelvis övervakningsfilmen från tioårsdagen för mordet visats.
Det går således men det kommer sannolikt att krävas en bred och samlad aktion för att minska på censuren som har nått förbi gamla DDR nivåer.
De groteska nuvarande maskningarna i PU materialet är en demokratisk skamfläck.
Till syvende och sist tillhör materialet de som har betalat för dess produktion.
Med andra ord alla som någonsin har betalat skatt mellan 1986 och fram till dags dato.
Prejudikat finns nu gällande övervakningsfilmen. Polisen kan inte längre frånsäga sig ansvaret att visa filmen för den som så önskar att se den. Egentligen borde alla kräva att få se den. Då skulle Polisen tvingas att närmast fritt släppa den eftersom de annars permanent skulle få visa filmen för en åt gången.