Igår, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mannock
Hur menar du att Helin "skickade bort" 1230 från mordplatsen? Han anropar ju 1230 och ber dem ta ärendet. De anländer sedan till mordplatsen, om än lite sent i förhållande till 3230. Men att 1230 skulle bestämma sig för att avsluta sin tankning på Norra Bantorget kunde ju knappast Helin veta.

Jag kan inte se något stöd för att Helin medvetet fördröjer mördarjakten. Han går ut med sitt områdesanrop tämligen omgående. Någon liten fördröjning har skett (sannolikt samtalet med Koci) men inte som på ett reellt sätt kan tolkas som att han medvetet sinkar för att låta en gärningsman komma undan.

Helin skickar inte ut ett riktat anrop till 1230 för skottlossningen. Han skickar ut ett allmänt anrop som 1230 och 3230 svarar på. I IM-et noteras tiden 23.23.

Detta rimmar dåligt med att Helin enligt IM-listan skickade 1230 att hjälpa till med ett fylleriärende 23.24.

Der enda rimliga är att han skickar 1230 på fylleriärendet innan han går ut med larmanropet. Och sedan bakdaterar tiden på IM-et för skottlossningen.
Citera
Igår, 19:54
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Det finns ett rykte om att 3230 hade en yngre medarbetare med sig man skulle visa Malmskillnadsgatan, av typen "nu jävlar pöjk ska du få se hur det ser ut". Detta ansågs lite osedligt i efterhand var på man drog fram ursäkten om parkeringsplatsen. Kan det stämma med någon i gruppen?

Jag såg den "förklaringen" tidigare. Herregud, folks fantasi.

Alla i 3230 var erfarna poliser med flera års tjänst. De behövde ingen sightseeing på Malmskillnadsgatan.

Vissa hängde upp sig på att 3230 krypkörde längs Malmskillnadsgatan (från David Bagares gata till Brunkebergstorg). Det var rutin på 80-talet. För att markera ordningsmaktens närvaro. Krypkörande piketbussar var en vanlig syn i de sämre delarna av City.

Det märks mer och mer att många inte var födda 1986.
Citera
Idag, 00:09
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
I polisens WT-analys 2017 (D21659-14) finns mer än 170 spaningsuppslag där "walkie-talkie" och liknande ord nämns. Vittnen såg walkie-talkies på många olika platser i Stockholm. Även långt före och långt efter mordet. Många av uppslagen saknar WT-män. "Walkie-talkie" och liknande ord förekommer i tipsen av andra orsaker. En walkie-talkie låg i en bil, en kvinna talade i en walkie-talkie på en bensinstation, med mera.

WT-män hade bara en tänkbar funktion. Att övervaka paret Palmes färd från bostaden till biografen Grand (om WT-männen inte var säkra på färdens mål). Bara två vittnen såg en WT-man som kan ha haft den funktionen.

Det där är alldeles för binärt. Syftet kan ha varit att spana i närområdet i syfte att erbjuda fjärrskydd, då spanar man ju inte på Palme själv utan på omgivningen. Det är heller inte säkert att just WT-medlemmen som rapporterar OPs position är den som observeras av vittnet, utan det kan vara mottagaren som beskrivs. I så fall stämmer ju din egen analys bra där vissa av männen kan placeras i anslutning till färdvägen men andra inte.

Citat:
Det spelar ingen roll att det finns ett hundratal WT-observationer på platser och tider som Regeringsgatan kl 19, Drottninggatan kl 17 och Kungsgatan kl 12. Eller ännu längre bort från paret Palmes färdväg. De saknar funktion i en attentatsgrupp.

Att WT-gruppen antingen är en attentatsgrupp eller ett fantasifoster är en falsk dikotomi. Många kombinationer och steg i gråzonen är möjliga. Yttre spaning, fjärrskydd, underrättelseinhämtning eller orelaterad operation som i sin tur korsar Palmes väg.

Den säkerhetspolitiska kontexten tidigt 1986 är av yttersta vikt. Nyfikenheten på OPs fritid och umgänge bör ha varit betydande.

Citat:
Ankis och Annelis WT-man i EH14839 (ca 23.05 eftersom filmen "Skräcknatten" på Sandrew 1-2-3-4 på Kungsgatan 37 slutade 23.01), den jugoslaviske taxiförarens WT-man i EAD2778 (ca 23.20) och paret Prims WT-man i EEE2618 (ca 23.25) kan vara samma person. En kort och smal man i 30-årsåldern. Signalementen har flera likheter (även om jackans färg varierar från mörkbrun till ljusbrun och grå). De liknar inte alls GM:s knälånga mörka rock (som de flesta vittnen såg) och mössa med upprullad kant. Mannen saknar funktion i en attentatsgrupp.

Att mannen avviker från den gängse mediabilden av GM ökar trovärdigheten snarare än minskar den. Det tyder på att de berättar en egen-upplevd historia om en tänkbar medhjälpare - inte GM. Återigen intressant.

Citat:
Skelleftehamnsvittnet (EBE898) saknar trovärdighet.

Medhåll, men att det snabbt efter mordet börjar dyka upp anonymt material som strävar efter att förvandla WT-gruppen till utlänningar, underförstått östtyskar, bör noteras. Ja, det kan vara en medborgare som snackar skit. Det kan också vara en mer medveten påverkan. Att det kommer så pass snabbt kan också noteras.
Citera
Idag, 00:33
Medlem
H24s avatar
Jag har funderat på om det kan vara så att de Finska damernas berättelse utspelar sig på ett helt annat sätt och plats än alla inblandade beskriver (förklaring kommer).

Mötet skulle kunna ske på västra Sveavägen och betydligt tidigare, exempelvis 23:15-16. I teorin behöver det inte ens ske i höjd med Tunnelgatan utan kanske till och med ett helt kvarter söderut, exempelvis korsningen Sveavägen/Apelbergsgatan. Sändaren säger "Nu kommer dem" eftersom LOP just påbörjat promenaden söderut från Grand. Mannen står på västra sidan för det är samma sida som LOP går på.

Då undviker man vittnena runt Tunnelgatan och det stämmer bättre med den taxichaufför som beskriver en man med liknande signalement på just västra sidan. Efter mötet med A&A börjar mannen röra sig norrut för att byta position och komma närmare LOP. Därefter ses han av taxichauffören.

Det som händer sen är att firma Olle Allsén & Sven Anér får vittring på uppslaget. I syfte att få effekt och genomslag, både hos PU och läsare, så bättrar de på berättelsen något. Att dem har kapaciteten att skarva kan man se i kampanjen mot Anti Avsan. De hoppar upp iakttagelsen en gata norrut och lägger den på östra sidan istället, så blir det mordplatsen. Kanske petar man också in detaljen om pistolen. Istället för ett medelmåttigt tips om en töntig WT-man har man nu en glödhet berättelse om gärningsmannen på mordplatsen.

Flickorna är väldigt påverkbara och i syfte att inte bränna sin egen trovärdighet så anpassar dem sig efter Allsén och Anérs "förbättringar" i sin egen kontakt med PU. Därför är detta tips och hanteringen av det en enda röra. Dem såg en walkie/talkie-man och kan ge ett ovanligt bra signalement plus språk - inte gärningsmannen.

"Gör vad du ska" kan åsyfta att följa LOP medan GM är påväg i bil från den förväntade mordplatsen på Sveavägen/Tegnérgatan.
Senast redigerad av H24 Idag kl. 01:11.
Citera
Idag, 00:38
Medlem
H24s avatar
Skelleftehamnsmannen kanske till och med kan kontrasteras mot hur attentatsgruppen kan ha känt till att det fanns en läcka om att de pratade finska. De känner ju själva till Anki & Anneli om berättelsen är sann. Då plötsligt dyker det upp anonyma brev som diskuterar WT-gruppens språk - tyska. Inte finska, om någon får för sig det.
Citera
Idag, 00:50
Medlem
H24s avatar
När jag läser förhören med A&A får jag intrycket av två partypinglor som, för att uttrycka sig diplomatiskt, inte verkar ha järnkoll på omgivningen (en av dem verkar vara av uppfattningen att LOP kom gående inifrån Tunnelgatan och var påväg ut på Sveavägen när mordet sker, hur nu det skulle gå till).

Men för mig blir det nästan att addera trovärdighet. Varför dessa snurriga krogtjejer skulle 8 år efter MOP hålla benhårt fast vid en lögnberättelse om en vänsterhänt finne med brun skinnjacka i närheten av mordplatsen är för mig en gåta.

Söker man mediauppmärksamhet eller belöningen avpassar man ju detaljer så att det passar bättre med den gängse bilden, inte sämre.
Citera
Idag, 10:07
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
När jag läser förhören med A&A får jag intrycket av två partypinglor som, för att uttrycka sig diplomatiskt, inte verkar ha järnkoll på omgivningen (en av dem verkar vara av uppfattningen att LOP kom gående inifrån Tunnelgatan och var påväg ut på Sveavägen när mordet sker, hur nu det skulle gå till).

Men för mig blir det nästan att addera trovärdighet. Varför dessa snurriga krogtjejer skulle 8 år efter MOP hålla benhårt fast vid en lögnberättelse om en vänsterhänt finne med brun skinnjacka i närheten av mordplatsen är för mig en gåta.

Söker man mediauppmärksamhet eller belöningen avpassar man ju detaljer så att det passar bättre med den gängse bilden, inte sämre.

Det finns ett antal problem eller omständigheter kring deras vittnesmål.
(Finns också en separat tråd här för Dekorima-mannen)

Att uppgifterna kommer så sent som 92-93
Att den otroligt fylliga beskrivningen av mannen ändå inte gjort att mannen kunnat hittas. Varken av polis eller privatspanare. (FB) Vem var Dekorimamannen?
Att filmen de båda beskriver är Manhunter vilken hade premiär 1987 i Sverige (minns båda "samma" felaktiga film?) (FB) Vem var Dekorimamannen?
Att de även beskriver en tredje tjej (X) som de inte namngivit och som ej heller gått att identifiera. https://drive.google.com/file/d/1Px7qBCUy6K-2u6bthlJwFZ_jci_siL7W/view
Citera
Idag, 10:44
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Det finns ett antal problem eller omständigheter kring deras vittnesmål.
(Finns också en separat tråd här för Dekorima-mannen)

Att uppgifterna kommer så sent som 92-93
Att den otroligt fylliga beskrivningen av mannen ändå inte gjort att mannen kunnat hittas. Varken av polis eller privatspanare. (FB) Vem var Dekorimamannen?
Att filmen de båda beskriver är Manhunter vilken hade premiär 1987 i Sverige (minns båda "samma" felaktiga film?) (FB) Vem var Dekorimamannen?
Att de även beskriver en tredje tjej (X) som de inte namngivit och som ej heller gått att identifiera. https://drive.google.com/file/d/1Px7qBCUy6K-2u6bthlJwFZ_jci_siL7W/view

Ja, bristerna är betydande. Samtidigt, att de prickar samma signalement på en WT-man som taxichauffören borde mana till eftertanke.

Mannen är inte alls olik den okända spanare som framträder i TV3.
Senast redigerad av H24 Idag kl. 11:39.
Citera
Idag, 12:14
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ja, bristerna är betydande. Samtidigt, att de prickar samma signalement på en WT-man som taxichauffören borde mana till eftertanke.

Mannen är inte alls olik den okända spanare som framträder i TV3.

Ja, lite där utifrån skinnjacka och WT? Nu var det ett bra tag sedan jag tittade på detaljerna här och minns inte riktigt tidpunkten från "taxichauffören" där hans iakttagna person stod på andra sidan Sveavägen.

Visst kan det kännas frestande att se det som samma person och som, då paret Palme korsar Sveavägen, gör detsamma.
Det är svårt att tänka sig någon annan än GM som A & A säger sig ha sett.
Enligt mig det hetaste tipset alla gånger, men där eftersökningar inte lett någonstans.
Jag håller mig fortsatt oerhört tveksam till deras berättelse.
Citera
Idag, 12:32
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja, lite där utifrån skinnjacka och WT? Nu var det ett bra tag sedan jag tittade på detaljerna här och minns inte riktigt tidpunkten från "taxichauffören" där hans iakttagna person stod på andra sidan Sveavägen.

Visst kan det kännas frestande att se det som samma person och som, då paret Palme korsar Sveavägen, gör detsamma.
Det är svårt att tänka sig någon annan än GM som A & A säger sig ha sett.
Enligt mig det hetaste tipset alla gånger, men där eftersökningar inte lett någonstans.
Jag håller mig fortsatt oerhört tveksam till deras berättelse.

Iakttagelsen ska kontrasteras med Ulf Dahlstens uppgift om någon sorts operation runt mordplatsen som förklarade WT-iakttagelserna, eventuellt narkotika.

Ulf Dahlsten ser mer än lovligt fundersam ut i SVTs 30 Sekunder där Christer Pettersson-spåret spricker upp (om än med en märklig twist att han var där som vittne). Kanske har UD tyckt att hela berättelsen luktade lite från start men varit så pass övertygad om CP att han kunde bortse från det. Om den övertygelsen släpper hamnar WT-gruppen i ett annat ljus för honom.

https://www.expressen.se/nyheter/palmes-van-om-mystiska-poliserna/
Citera
Idag, 12:41
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Skelleftehamnsmannen kanske till och med kan kontrasteras mot hur attentatsgruppen kan ha känt till att det fanns en läcka om att de pratade finska. De känner ju själva till Anki & Anneli om berättelsen är sann. Då plötsligt dyker det upp anonyma brev som diskuterar WT-gruppens språk - tyska. Inte finska, om någon får för sig det.
Bil på finska heter "auto" så din teori i detta inlägg försvagas lite av att det är samma ord som på tyska.
Citera
Idag, 12:48
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Det där är alldeles för binärt. Syftet kan ha varit att spana i närområdet i syfte att erbjuda fjärrskydd, då spanar man ju inte på Palme själv utan på omgivningen. Det är heller inte säkert att just WT-medlemmen som rapporterar OPs position är den som observeras av vittnet, utan det kan vara mottagaren som beskrivs. I så fall stämmer ju din egen analys bra där vissa av männen kan placeras i anslutning till färdvägen men andra inte.

Att WT-gruppen antingen är en attentatsgrupp eller ett fantasifoster är en falsk dikotomi. Många kombinationer och steg i gråzonen är möjliga. Yttre spaning, fjärrskydd, underrättelseinhämtning eller orelaterad operation som i sin tur korsar Palmes väg.

En stor del av uppgifterna (mer än 90 %) lämnades månader och år efter mordet, efter polisens efterlysning av WT-observationer den 19 mars. Många av vittnena beskriver inte walkie-talkien, hur mannen höll i den eller om mannen talade i den.

"Fjärrskyddet" eller "underrättelseoperationen" måste ha varit ovanligt klantig. Ingen av de iakttagna männen (utom några få) var på rätt plats vid rätt tidpunkt (om inte alla var mottagare och ingen sändare). Däremot var de så klantiga att de iakttogs av vittnen.

Den minoritet som kan förmodas ha sett walkie-talkies kan ha sett civilklädda poliser, väktare, dörrvakter (ett av vittnena uppgav faktiskt att mannen var dörrvakt), kriminella personer eller oskyldiga personer som råkade ha en walkie-talkie. De var billiga och lätta att köpa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in