2011-07-04, 14:04
Medlem
Sailfishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
Lägg gärna märke till hur Sonny Björk försöker bortförklara att kulan gått så rakt genom kroppen och med en typiskt expanderande sårkanal som från ett gevär. Istället menar han att kulan kan ha börjat tumla redan vid anslaget mot ytterrocken men då skulle den orimligen ha fortsatt löpa rakt genom ben och mjukdelar. Sonny vet således att en man med kortare vapen måste utpekas som syndabock. När man sedan fortsätter spekulera om skottavstånd, vinkel och längd på mördaren så blir resonemanget rent larvigt. / Ove M

Nja, det är väl snarare så att obduktionsintervjun (ifall den är sann) slår hål på myten om ett skott annat är bakifrån 60cm-1.2m.
Citat:
Men om gärningsmannen höll så här, eller så här eller så här, det vet vi icke. Något så när horisontellt. Han har i alla fall inte skjutit från knähöjd, det är helt säkert, och han har i vart fall inte stått uppe på ett tak om det inte var så att Palme vid träfftidpunkten var så här hopböjd.
Citera
2011-07-04, 14:31
Bannlyst
Ett projekt vi i tråden skulle kunna styra upp är att lista alla kandidater som stämmer in på Leif GW:s profil. (Intressant då RPS-GW kanske vet...:O)

Leif GW GMP-Profiler
(Fyll på listan)

1. Polis G
2. Polis H
3. Ingvar Grundborg
Citera
2011-07-04, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
Lägg gärna märke till hur Sonny Björk försöker bortförklara att kulan gått så rakt genom kroppen och med en typiskt expanderande sårkanal som från ett gevär. Istället menar han att kulan kan ha börjat tumla redan vid anslaget mot ytterrocken men då skulle den orimligen ha fortsatt löpa rakt genom ben och mjukdelar. Sonny vet således att en man med kortare vapen måste utpekas som syndabock. När man sedan fortsätter spekulera om skottavstånd, vinkel och längd på mördaren så blir resonemanget rent larvigt. / Ove M

"Beskåden vansinnets förvridna anlete..."

*ignore på*
Citera
2011-07-04, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Jo, det var en sak som slog mig när jag läste obduktionsintervjun igår och det var att
jag återfann en viss Sonny Björk i Marjasin-kommissionen.
Är det samme Björk som varit uppe till diskussion här några gånger? Polismannen, med
en nuvarande tjänst som kriminalkommisarie eller nåt sånt om jag inte är felunderrättad?

http://fbportnoy.webs.com/obduktionsintervjun.htm

Citat:
Ursprungligen postat av Acech
Yes och även medlem i Försvarsskyttet. "Jäv" är ordet.

Sonny Björk var vid tiden för mordet Sthlms-polisens vapenexpert. (Efterträdde som det synes allas vår CGÖ.) Så man kan lugnt säga att han figurerat en hel del i PU. Och blivit avklädd och fått sin bristande kunskap avslöjad av bl a journalisten Lars Borgnäs. Stark anhängare av CP-spåret! Så följdaktligen en polis som haft mycket att säga till om i jakten på mordvapnet.

http://www.deckarhuset.se/inblick-sonny-bjorck/

Edit:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=412&artikel=4369211

Citat:
Ursprungligen postat av sr.se
1986 hade han precis börjat jobba med vapen och kulor i samma rotel.
Och tog tag i en av de viktigaste delarna av tidernas största mordutredning i landet.
Senast redigerad av 232323 2011-07-04 kl. 14:59.
Citera
2011-07-04, 14:46
Medlem
Citat:
Hur tänkte du nu...?

Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Vilka framsteg menar du att en privatspanare av förevarande slag, utan befogenheter, skulle kunna göra?

"Ulla i Gamla Stan", till exempel. Borgnäs har haft 25 år på sig att plocka fram vittnesuppgifter (eller dylikt) som styrker hennes berättelse. Inte en enda person som befann sig i närheten av Gamla Stans tunnelbanestation har verifierat Ullas iakttagelser, trots stort genomslag i media. Ibland är faktiskt journalistiska verktyg mer effektiva än polisiära befogenheter.
Citera
2011-07-04, 14:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 232323
"Ulla i Gamla Stan", till exempel. Borgnäs har haft 25 år på sig att plocka fram vittnesuppgifter (eller dylikt) som styrker hennes berättelse. Inte en enda person som befann sig i närheten av Gamla Stans tunnelbanestation har verifierat Ullas iakttagelser, trots stort genomslag i media. Ibland är faktiskt journalistiska verktyg mer effektiva än polisiära befogenheter.

Hur menar du med verifiera hennes uppgifter? Menar du att andra personer ska ha sett Ullas walkie-talkie män? De har de nog också, det finns fler sightings från Gamla Stan. Du har genom tråden kört en mycket märklig retorik, en utgångspunkt att vittnen kopplade till polisspåret ljuger.
Senast redigerad av Acech 2011-07-04 kl. 14:51.
Citera
2011-07-04, 14:54
Medlem
Citat:
Ett projekt vi i tråden skulle kunna styra upp är att lista alla kandidater som stämmer in på Leif GW:s profil. (Intressant då RPS-GW kanske vet...:O)

Leif GW GMP-Profiler
(Fyll på listan)

1. Polis G
2. Polis H
3. Ingvar Grundborg

Aceh, du har bra koll har jag märkt!
Kan du inte passa på att inflika ev riktiga namn parallellt m koder/benämningar från t ex GRK?

(Om portnoy fortfarande är kvar: Vore inte ett persongalleri något för din sida? )
Citera
2011-07-04, 15:00
Bannlyst
Citat:
Aceh, du har bra koll har jag märkt!
Kan du inte passa på att inflika ev riktiga namn parallellt m koder/benämningar från t ex GRK?

(Om portnoy fortfarande är kvar: Vore inte ett persongalleri något för din sida? )

(Fan nu när jag fick en komplimang fick jag dåligt samvete för att jag högg till i förra inlägget )

Jag tror jag håller mig ifrån riktiga namn så mycket som möjligt om de inte är bekräftade. Det är det varken med Polis G eller H. Nyfikna kan PM:a mig
Citera
2011-07-04, 15:03
Medlem
Citat:
Hur menar du med verifiera hennes uppgifter? Menar du att andra personer ska ha sett Ullas walkie-talkie män?
Ja, speciellt om de uppträtt helt öppet på en folkrik plats!

Citat:
De har de nog också, det finns fler sightings från Gamla Stan.
Nej, inte som kan kopplas till Ulla!

Citat:
Du har genom tråden kört en mycket märklig retorik, en utgångspunkt att vittnen kopplade till polisspåret ljuger.
Man ska inte dra för mycket växlar på ett enskilt vittnes uppgifter, oavsett spår. Gäller såväl Ulla som Lisbeth.
Citera
2011-07-04, 15:06
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sailfish
Nja, det är väl snarare så att obduktionsintervjun (ifall den är sann) slår hål på myten om ett skott annat är bakifrån 60cm-1.2m.
Tvärtom! Avståndet är beräknat efter ogrundat antagen piplängd och skottvinkeln antagen utifrån samma raka hållning som för liggande på obduktionsbordet. OP sågs kura ihop vid första skrämskottet tvärs över huvudet innan skottet bakifrån träffade med säker precision. Faktiska fyndplatsen för kulan framför pelaren och träffpunkten i gatan som snabbt täcktes av blod och sedan av blommor förnekas lika ihärdigt och vi som sedan frågar oss varför trakasseras. / Ove M
Citera
2011-07-04, 15:10
Bannlyst
Citat:
Ja, speciellt om de uppträtt helt öppet på en folkrik plats!

Nej, inte som kan kopplas till Ulla!

Man ska inte dra för mycket växlar på ett enskilt vittnes uppgifter, oavsett spår. Gäller såväl Ulla som Lisbeth.

Ja, beviserligen har walkie-talkie männen existerat. Det är i alla fall en slutsats vi måste dra före vi analyserar Ulla.

http://www.youtube.com/watch?v=zvysYRZ5R2U&feature=related

11:00 in presenterar dock PU sin egen lösning :D
Citera
2011-07-04, 15:13
Bannlyst
Vi må himla med ögonen lite åt Ove ibland. Kanske till och med jämföra honom med en viss Lars K när han börjar prata om takskott. Men det hängde faktiskt en liten vimpel på tunnelbanepelaren

http://fbportnoy.webs.com/undefined/op.jpg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in