Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
24-07-08, 17:36
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
Hade Holmér redan bytt om i Stockholm, körde upp med Skid dress och pjäxor, ingen ombyte?

Koci fick inte tag i Holmér mordnatten i alla fall. Hade det visat sig att Holmér trots allt var i Stockholm hade hela utredningen börjat med en skandal.

Tror förvisso inte ett ögonblick på att Holmér var inblandad i mordet på något sätt, i synnerhet efter att ha gått igenom alla ledningsgruppens mötesprotokoll som upprättades under Holmérs tid.

Dock var Anér hyfsat övertygande när han anförde det här i progammet Diskutabelt med Siewert Öholm i början på 1990-talet.

Ganska bra undanmanöver i så fall att dyka upp på polishuset iklädd en synnerligen ful träningsdräkt, för att visa att han högg i direkt utan att ens byta om.
Citera
24-07-08, 19:19
Medlem
p.norths avatar
... Och Turbo valde inte att medverka, tittade år andra hållet istället.
Citera
24-07-08, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
Hade Holmér redan bytt om i Stockholm, körde upp med Skid dress och pjäxor, ingen ombyte?

Haha, tänkt på det också. Är mer och mer klar över att Dahlgrens berättelse är korrekt. Holmer var i Sthlm.
Citera
24-07-08, 22:40
Medlem
Basfaktas avatar
Vi får väl innerligt hoppas att killen som nu skrivit "Den sista boken om mordet på Olof Palme" (utkommer 9/8) har gjort hemläxan och erbjuder något mer trovärdigt än TP-fiaskot.

Så vitt jag förstår handlar den nya boken om den i så fall "spontant ensamagerande" GH/CA. Det krävs bevis för ett tvärsäkert utpekande. Cherrypicking, slarvig faktacheck och fluffiga teorier har vi sett nog av.

CP
SE
CA

Jo jo. Finns nog många som håller tummarna just nu. 3:e gången gillt? Offensiven i tråden blir säkert intensiv. Huka er gubbar, nu laddar de om. 😊
Citera
24-07-08, 22:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Han var på väg till Vasaloppet, som han deltagit i varje år sedan 1969.
Är det känt om han vid dessa 17 tillfällen före 1986 brukade börja sin resa lite mindre än två dygn innan starten?
Citera
24-07-08, 23:56
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillkarsk
Är det känt om han vid dessa 17 tillfällen före 1986 brukade börja sin resa lite mindre än två dygn innan starten?

Jag tror det tillhör ovanligheterna att deltagare i Vasaloppet påbörjar resan från Stockholm på fredag (eftermiddag?) för att övernatta i Borlänge och sedan göra 'vadå' på lördagen? Sedan ska en till övernattning läggas till innan starten på söndag?

Det är väl ofta inte så åkarna lägger upp det hela? Jag tror det normala är att övernatta lite närmare starten och att köra bil dit från Stockholm direkt på lördagen. Att börja resan på fredag är bara konstigt i mina ögon.

Jag tror inte HH var inblandad i mordet, men han sov kanske inte hemma på fredag natt utan kanske i Solna?
Citera
24-07-09, 00:11
Medlem
Faderligs avatar
Del 4: minst en lång blond tysktalande:

En lång blond man är återkommande runtomkring LOP och mordplatsen. Är det en och samma eller är det flera olika? Och har det med mordet att göra eller rör det något annat orelaterat?

Vi kan börja med observationerna av walkie talkie mannen som talar någon slags tyska.
Först här vid LOPs bostad.https://wpu.nu/wiki/Uppslag:Z8713-00-A

Den mannen beskrivs som 185 cm lång och med kastanjebrunt hår, näsan är rak, ansiktet är rent och han har ett grovt utseende. Han ses tala i en walkie talkie, uppgiftslämnaren tror att språket är schweizertyska. Denna observation görs försmiddagen den 26e

Sedan har vi skelleftehamnsbrevet. https://wpu.nu/images/2/2f/Pol-1986-03-06_EBE898-00_Skelleftehamnsbrevet.pdf

Där är återigen en observation av en man som talar i en walkie talkie. Han har mörkblont hår, 185 cm och ”stor”, iklädd en blå parkas med pälskrage och mörka mancheterbyxor, troligtvis blå, och svarta fingervantar i skinn. Mannen talar tyska alternativt holländska eller schweiztyska. Uppgiftslämnaren gör även en bild av mannen där vi kan se att mannen har en rak näsa och har ett grovt utseende med utskjutande haka och ögonbrynsparti. Den här observationen görs 23:23 på mordkvällen.

Det här rör med stor sannolikhet samma man, likheterna och detaljerna är alltför lika för att det ska vara en slump. Dessutom observeras mannen göra samma sak båda gångerna. Prata i en walkie talkie i närheten av LOP. Skelleftehamnsmannen uppfattar det som att mannen dirigerar en bil och säger ”das auto”. Någon slags övervakning har alltså här skett troligtvis.

Vi har fler observationer från gamla stan som kan röra samma man. Det är först denna https://wpu.nu/wiki/Uppslag:Z8641-00 gjord den 26e

Där syns en man prata i en walkie talkie. Han beskrivs följande:Man, cirka 30-35 år, cirka 190-195 cm lång, kraftig muskulös kroppsbyggnad, gav ett vältränat intryck. Kort, blont nästan halmgult hår.
Mannen var iklädd någon form av huvudbonad, av något mörkt material, dock ej mössa.
Mannen bar mörka kläder, eventuellt något grå-grön-brunt och gjorde ett uniformt intryck. Troligen en halvlång jacka.
Hon säger även följande:Vid närmare eftertanke var det dock något i mannens utseende som gav intryck av att han kunde vara mellaneurope, tysk, österrikare eller dylikt.

En annan uppgift som kan röra samma man är denna: https://wpu.nu/wiki/Uppslag:Z11329-00

Det rör en blond man utanför LOPs bostad någon vecka innan mordet.

Hon observerade en man i 35 - 40-årsåldern som stod stilla snett emot Västerlånggatan 31, och hon lade speciellt märke till, blanktkt, Mannen var blond, och hon tror sig minnas att han hade någon sorts täckjacka.. Han var iklädd keps. med öronlappar

Förutom att det kan röra samma man är också uppgiften om keps med öronlappar intressant här. Kan det vara en grandman?

Sedan har vi ”skuggan”, den man som ses följa efter OP på kvällen den 27e. Det ska tydligen vara någon slags problematik med det här vittnesmålet som jag inte har satt mig in i. Så där får gärna någon annan fylla i. https://wpu.nu/wiki/Uppslag1336-00

Vittnet där beskriver den mannen såhär:
cirka 32 - 36 år, cirka 185-190 cm lång, muskulös och vältränad, litet huvud som harmonierade väl med kroppen, såg allvarlig ut, ljust mellanblont hår, varken kort eller långt, betydligt mörkare ögonbryn och cirka två dagar gammal skäggstubb.
Ansiktet var kantigt och gav enligt*uppgiftslämnaren ett hårt intryck. Stirrande blick.
Mannen iklädd en midjekort jacka, som likande en fjällrävenjacka samt blå jeans och bar i ena handen en liten sportbag.
Han har även han ritat en bild där man ser att det rör sig om samma sidkammade frisyr som i teckningen från skelleftehamnsmannen.

Den här personen stämmer väl in på den walkie talkie-man som de föregående vittnena pratat om. Det är inte lika uppenbart att det är samma man här, men beskrivningen är väldigt lik. Mer än vad man kan tänka sig att slumpen skulle ge.

Vi har också en observation från kammakargatan strax efter 22. Då beskrivs en man såhär: https://wpu.nu/wiki/Vittne_p%C3%A5_Kammakargatan_(mordkv%C3%A4llen_kl. _22:05-22:20)
Cirka 25-35 år, cirka 185-195 cm lång. Såg ung ut, kraftig kroppsbyggnad. Typiskt nordiskt utseende, svensk.
Huvud: Blond. Rak och något spetsig näsa.
Klädsel: Stickad mössa på huvudet. Kraftig vinterjacka i okänd färg.
Övrigt: Mannen stod på motsatta trottoaren på Kammakargatan. Det såg ut som om mannen inte var fri i handen och att mannen kunde ha burit på någonting, typ väska.

Det här är en mycket osäkrare uppgift, men den stämmer fortfarande väl med den långa blonda. Väskan som ”skuggan” är en detalj som återkommer här. Här ses han också av en en mörk kortare man som har stora likheter med den man som sedan ses stå i hörnan tunnelgatan/sveavägen. Se tidigare delar jag skrivit för det.

Det kan tänkas vara samma män som strax efter 23 syns springa från ungefär samma ställe, holländargatan denna gång, ner mot mordplatsen. För att inta positioner där? Här är det vittnesmålet: https://wpu.nu/wiki/Uppslag:EBC7911-01

I intervjun hon har i P1 https://wpu.nu/wiki/Uppslag:EBC7911-00 tas ett annat intressant vittnesmål upp. Det innehåller också en lång blond man och en vit bil(som jag skrivit om i tidigare delar). Det här ska det vittnet sett: Reporter: Berit såg några minuter efter mordet hur en mörk man kom gående i snabb takt från Sveavägshållet i riktning mot Norra Bantorget. Hon såg samtidigt hur en vit bil med tre antenner körde fram med en rivstart på Norra Bantorget och hur en lång blond man steg ur bilen och lutade sig mot den, väntande. Berit fick intrycket att den mörke och den blonde mannen hörde hop. Berit, som anmälde sin iaktagelse till polisen redan på mordnatten, har sedan inte blivit hörd, trots att hennes vittnesmål dagarna efter mordet angavs som en av polisens hetaste ledtrådar.

Det vore fint om någon sitter inne på det vittnesmålet. Jag har inte hittat det.

Här har vi en till observation av en WT-man som stämmer in på den långa blonda, det görs i närheten av mordplatsen på mordkvällen https://wpu.nu/wiki/Uppslag:EAA6984-00

Mannen beskrives såsom cirka 190 cm lång, kraftig, germanskt utseende, blond.

Det tar inte slut med intressanta observationer här. För vi har ju även märkliga mannen som är inne på bion och ej talar svenska, men som vill höra sig för om bröderna mozart https://wpu.nu/wiki/Uppslag:L846-05. Mannen verkar prata tyska och beskrivs såhär:
Fredricius har kommit att tänka på denne man efter det att polisen i tidningar publicerat den s.k. "Fantombilden" över Olof Palmes mördare.
Mannen som köpt den aktuella biljetten hade vissa likheter med den publicerade bilden.
Fredricius beskriver mannen till omkring 30 - 35 år, okänd klädsel, gav dock ett mörkt intryck i klädseln, troligen europeiskt utseende och Fredricius menade att mannen ej verkade vara turk eller gav ett intryck att vara syderopé.

Det har alltså blivit för många överensstämmande vittnesmål om en lång, blond, germansk man med WT för att det ska kunna passera som slump. Han har troligtvis något med mordet att göra. Det kan också verkligen tänkas att han är mannen som ses skrika på tyska vid bilbytet norr om mordplatsen. Där vi har en fin kombo av en lång blond man, en vit bil och en blå bil. Jag har inte vittnesmålet på länk där, men jag kan citera det.

”Bettan” är ute och promenerar med en
gammal vän. De går någon gång mellan kl
23.30 och kl 23.40 strax intill motorvägen
mot Uppsala och befinner sig mittemot Järva
krog vid avfarten till E18. Hennes vittnesmål
presenteras i Aftonbladet den 12 mars:
-Plötsligt kommer en ljus 4 dörrars-Volvo
nedbackande från motorvägen. Bilen kommer
från Stockholm och backar ner på uppfarten
mot Uppsala. En bit ner på uppfarten stannar
den och släcker strålkastarna. Efter en kort
stund kommer en mellanblå bil i hög fart på
Enköpingsvägen från Stocksund och stannar
bakom Volvon. En storvuxen ljus man kliver
ur Volvon och öppnar bagageluckan, varpå
en man iförd grön sportjacka med uppfälld
kapuschong skyndar ut ur bakdörren på
den blå bilen. I handen har han en röd och
svartrutig väska som han kastar in i Volvons
bagageutrymme. Samtidigt ropar han något
som Bettan uppfattar som ordet ”ajle” (Eile betyder ”skynda” på tyska) till den blonde,
som stänger bagageluckan och hoppar in i förarsätet bredvid den tysktalande.
Nu startar en tredje person, som sitter kvar vid ratten i den bakomvarande mellanblå
bilen, och gör en U-sväng tvärs över vägen och försvinner bortåt Enköping / Oslovägen.
Strax därefter far den vita Volvon i hög fart mot Uppsala.

Det är väldigt många delar som går ihop där. En lång ljus man som pratar tyska, en vit volvo(som jag skrivit om tidigare) och en blå bil (Kanske den HH ser)

Som bonus kan vi ju kasta in de män som VG ses tala tyska med dagarna före mordet. https://wpu.nu/wiki/Vittne_p%C3%A5_restaurang_Christina_i_Gamla_stan_( 1986-02-20_19:30-20:00)Där rör det sig om två långa blonda män. Passande nog i gamla stan. Har de tyskarna något med det här att göra eller är det en slump?
Senast redigerad av Faderlig 24-07-09 kl. 00:17.
Citera
24-07-09, 00:13
Medlem
Faderligs avatar
Del 5: en spekulation om Brabant:

När man ska leta efter en lång, blond germansk man i europa som kan tänkas vara den observerade mannen i tidigare stycke så går tankarna snabbt till ”the blond giant” från brabantgruppen.

Det som tar en till brabantgruppen är alltså den långa blonda som talade tyska, eller holländska enligt skelleftehamnsmannen. För även den gruppen är känd för att ha en lång blond bland sig. En som antas ha varit ledaren. Det ska även ha ingått två andra i den gruppen. Mördaren och chauffören. De verkar ha varit kortare och mörkare. Så signalementsmässigt och språkmässigt(man talar tyska, holländska och franska i belgien) kan de passa in. Även modus operandi passar väl in då denna grupp utförde politiskt motiverade mord för högerextrama krafter. De jobbade rätt slarvigt, tog stora risker och verkade njuta av vad de gjorde. Ibland verkade de till och med stanna tills polisen kom för att få till en jakt. Kan det förklara varför Gedda var hack i häl på bilen vid snickarebacken trots Gms försprång?

De var aktiva 1982 till slutet av 1985. Så tidsmässigt stämmer det rätt bra om man tänker att de tog ett nytt uppdrag i Sverige då.

De använde nästan alltid bilar av märket Volkswagen, vilket stämmer med uppgifterna om en passat.

Det har även spekulerats om dessa ska ingå i någon stay behind-rörelse.

Så ska man leta i europa efter en lång, blond germansk man hittar jag ingen mer passande. Det är idag okänt vilka dessa män är, men det har föreslagits att Patrick Haemers med kumpander är de som gäller.

När jag letade på wpu efter observationer av den långa blonde så snubblade jag också över det här:
När jag undersökte den långa blonda snubblade jag över det här:https://wpu.nu/wiki/Uppslag:Z11329-06

Det är Ulf Lingärdes misstankar om att Brabantgruppen kan ha någon inbladning. Främst den här delen är intressant. ”En av
de häktade medlemmarna i [MASKATMAS] berättade, utan att alls vara tillfrågad om saken,
deltagit i mordet på Olof Palme.”

Är det sant eller ett rent påhitt från lingärde?

Även den här delen dök upp i sökningen om den långa blonde. https://wpu.nu/wiki/Uppslag:H4584-00
En lång blond man som talade tyska, flammländska och engelska av böckerna att döma avvek från ett hotel. Det är värt att undersökas vidare.
Senast redigerad av Faderlig 24-07-09 kl. 00:18.
Citera
24-07-09, 11:39
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Del 5: en spekulation om Brabant:

När man ska leta efter en lång, blond germansk man i europa som kan tänkas vara den observerade mannen i tidigare stycke så går tankarna snabbt till ”the blond giant” från brabantgruppen.

Det som tar en till brabantgruppen är alltså den långa blonda som talade tyska, eller holländska enligt skelleftehamnsmannen. För även den gruppen är känd för att ha en lång blond bland sig. En som antas ha varit ledaren. Det ska även ha ingått två andra i den gruppen. Mördaren och chauffören. De verkar ha varit kortare och mörkare. Så signalementsmässigt och språkmässigt(man talar tyska, holländska och franska i belgien) kan de passa in. Även modus operandi passar väl in då denna grupp utförde politiskt motiverade mord för högerextrama krafter. De jobbade rätt slarvigt, tog stora risker och verkade njuta av vad de gjorde. Ibland verkade de till och med stanna tills polisen kom för att få till en jakt. Kan det förklara varför Gedda var hack i häl på bilen vid snickarebacken trots Gms försprång?

De var aktiva 1982 till slutet av 1985. Så tidsmässigt stämmer det rätt bra om man tänker att de tog ett nytt uppdrag i Sverige då.

De använde nästan alltid bilar av märket Volkswagen, vilket stämmer med uppgifterna om en passat.

Det har även spekulerats om dessa ska ingå i någon stay behind-rörelse.

Så ska man leta i europa efter en lång, blond germansk man hittar jag ingen mer passande. Det är idag okänt vilka dessa män är, men det har föreslagits att Patrick Haemers med kumpander är de som gäller.

När jag letade på wpu efter observationer av den långa blonde så snubblade jag också över det här:
När jag undersökte den långa blonda snubblade jag över det här:https://wpu.nu/wiki/Uppslag:Z11329-06

Det är Ulf Lingärdes misstankar om att Brabantgruppen kan ha någon inbladning. Främst den här delen är intressant. ”En av
de häktade medlemmarna i [MASKATMAS] berättade, utan att alls vara tillfrågad om saken,
deltagit i mordet på Olof Palme.”

Är det sant eller ett rent påhitt från lingärde?

Även den här delen dök upp i sökningen om den långa blonde. https://wpu.nu/wiki/Uppslag:H4584-00
En lång blond man som talade tyska, flammländska och engelska av böckerna att döma avvek från ett hotel. Det är värt att undersökas vidare.

Den storväxte blonde Patrick Haemers och hans kumpaner Philippe Lacroix och albanen Basri "Tosca" Bajrami var en rånmördarliga. Det var Haemers som före sin död avslöjade att han arbetat för "en grupp farliga män med galna politiska idéer ". Haemers försökte i januari 1986 få tag i en mördare för ett uppdrag. Bland annat frågade han en kille som ligan brukade samarbeta med, en bombman vars namn jag glömt i stunden.

Haemers bil, en vit Mercedes, dök upp i Oslo oktober 1986. Två kriminella bröder från USA som kände Haemers försökte köra ombord på en färja men stoppades av polisen. Har för mig att bilen var skriven på Haemers flickvän Denise Tyack.

I sammanhanget är det värt att nämna Carl Magnus Torsten Armfelt, den finlandssvenske adelsmannen bosatt i Belgien som på 1970-talet försökte få Palme avsatt för att han enligt Armfelt arbetade på uppdrag av Kreml. Armfelt påstod att han jobbade för CIA. Finns en artikel om Armfelt i Contra. Artikeln är skriven av Bertil Wedin.

Armfelt var länken mellan belgiska och svenska extremhögern.

Patrick Haemers dog i fängelset då han endast var 33 år gammal. Lacroix utbildade sig till lärare efter avtjänat fängelsestraff medan Bajrami fortsatte på brottets bana. Bajrami greps senare i Spanien.

Tilläggas bör att en lång blond man från belgiska säkerhetstjänsten på sin dödsbädd för sin bror erkände att han varit den långe blonde man som skjutit ihjäl oskyldiga civila vid köpcentra i Belgien.

Belgiska Stay Behind SDRA8 misstänktes för inblandning I morden.
Senast redigerad av Basfakta 24-07-09 kl. 11:45.
Citera
24-07-09, 11:52
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Den storväxte blonde Patrick Haemers och hans kumpaner Philippe Lacroix och albanen Basri "Tosca" Bajrami var en rånmördarliga. Det var Haemers som före sin död avslöjade att han arbetat för "en grupp farliga män med galna politiska idéer ". Haemers försökte i januari 1986 få tag i en mördare för ett uppdrag. Bland annat frågade han en kille som ligan brukade samarbeta med, en bombman vars namn jag glömt i stunden.

Haemers bil, en vit Mercedes, dök upp i Oslo oktober 1986. Två kriminella bröder från USA som kände Haemers försökte köra ombord på en färja men stoppades av polisen. Har för mig att bilen var skriven på Haemers flickvän Denise Tyack.

I sammanhanget är det värt att nämna Carl Magnus Torsten Atmfelt, den finlandssvenske adelsmannen bosatt i Belgien som på 1970-talet försökte få Palme avsatt för att han enligt Armfelt arbetade på uppdrag av Kreml. Armfelt påstod att han jobbade för CIA. Finns en artikel om Armfelt i Contra. Artikeln är skriven av Bertil Wedin.

Armfelt var länken mellan belgiska och svenska extremhögern.

Patrick Haemers dog i fängelset då han endast var 33 år gammal. Lacroix utbildade sig till lärare efter avtjänat fängelsestraff medan Bajrami fortsatte på brottets bana. Bajrami greps senare i Spanien.
Hur har du fått tag på den här informationen? Det verkar vara rätt svårt att få information gällande denna grupp. Särskilt det där med bilen i Oslo är ju intressant. Har du någon länk till det?

Mer information som kan vara av värde som jag har hittat angående brabantmördarna är att de sköt med ammunition som var från belgiska polis/militärväsendet och verkade ha information om tillslag som de bara kunde få från belgisk polis. Så de verkar ha haft hjälp från insidan. Vilket man verkligen kan tänka sig skett i MOP-också. Det styrker också misstankarna att det var någon Stay behind-kopplad rörelse.

Sedan var ju Haemers med och kidnappade Belgiens tidigare premiärminister, så han är ju inte främmande för sådana mål.
Citera
24-07-09, 12:03
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Hur har du fått tag på den här informationen? Det verkar vara rätt svårt att få information gällande denna grupp. Särskilt det där med bilen i Oslo är ju intressant. Har du någon länk till det?

Mer information som kan vara av värde som jag har hittat angående brabantmördarna är att de sköt med ammunition som var från belgiska polis/militärväsendet och verkade ha information om tillslag som de bara kunde få från belgisk polis. Så de verkar ha haft hjälp från insidan. Vilket man verkligen kan tänka sig skett i MOP-också. Det styrker också misstankarna att det var någon Stay behind-kopplad rörelse.

Sedan var ju Haemers med och kidnappade Belgiens tidigare premiärminister, så han är ju inte främmande för sådana mål.

Nej, någon länk kan jag inte erbjuda annat än till en sida skriven på flamländska som handlar om "bende van nijvel ". Flamländska är ju en holländsk dialekt och alltså precis som svenska ett germanskt språk. Det går men det tar tid.

I övrigt ägnade jag 1-2 år för snart 10 år sen åt att gräva i detta. För den envise finns en mängd info i öppna källor på nätet. Man får lägga pussel vilket är ett mödosamt men fascinerande arbete. Jag kan framöver återgå till mitt lilla arkiv om "The Belgian Connection " och se om det finns annat att förmedla.

Det jag skrev nyss var fritt ur minnet.
Citera
24-07-09, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Nej, någon länk kan jag inte erbjuda annat än till en sida skriven på flamländska som handlar om "bende van nijvel ". Flamländska är ju en holländsk dialekt och alltså precis som svenska ett germanskt språk. Det går men det tar tid.

I övrigt ägnade jag 1-2 år för snart 10 år sen åt att gräva i detta. För den envise finns en mängd info i öppna källor på nätet. Man får lägga pussel vilket är ett mödosamt men fascinerande arbete. Jag kan framöver återgå till mitt lilla arkiv om "The Belgian Connection " och se om det finns annat att förmedla.

Det jag skrev nyss var fritt ur minnet.

Kan denna länk vara till nytta.

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:HA13216-00

Kort sammanfattning:
Fyra (4) brev/telegram om CIA:s relation med WACL och artikel i De Telegraaf, Amsterdam om WACL och Torsten Armfelt

https://wpu.nu/wiki/Carl_Magnus_Torsten_Armfelt

Posta gärna länk även om den är på flamländska.
Senast redigerad av Utredaren 24-07-09 kl. 12:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in