2011-06-14, 20:42
Medlem
Det som skiljer detta från många andra "konspirationsteorier" är att här behöver man inte vara konspiratorisktlagd för fem öre för att se att nåt är fel. Snarare så att man måste vara konspiratör för att få CP på platsen. Finns massvis med incitament i denna röran och de flesta kan bortförklaras som en tillfällighet , men de börjar travas på hög och sannolikheten för att allt är tillfälligheter ? nog större chans att vinna på lotto och måltipset samma vecka.
Citera
2011-06-14, 21:04
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 232323
Typ 90 bast och still going strong!
Hur gammal är Ove förresten???
Jag har minst 30 år till innan jag kommer upp i Anérs klass men snart hoppas jag kunna få ägna mig åt något annat! ve
Citera
2011-06-14, 21:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
Jag har minst 30 år till innan jag kommer upp i Anérs klass men snart hoppas jag kunna få ägna mig åt något annat! ve

Jag vill se en bok av dig innan du stämplar ut
Citera
2011-06-14, 21:07
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acech
Jag vill se en bok av dig innan du stämplar ut
Tack men den skall i så fall handla om något roligare! / Ove M
Citera
2011-06-14, 22:10
Medlem
Nedan hämtat från Granskningskommisionens rapport:

Enskilda uppslag. Ett enskilt uppslag är enligt vår mening misskött.
Det gäller ärendet ”GH”, som berörts tidigare i detta kapitel. Ett annat
likaledes ovan berört uppslag, ”GC”, är ännu otillräckligt bearbetat.
Bägge dessa uppslag har varit av sådant intresse för utredningen att de
borde ha varit föremål för en mycket aktiv uppföljning och styrning
från förundersökningsledningens sida. Beträffande GC finner vi det
tveksamt om så skett, medan det beträffande GH är tydligt att det inte
skett. Av vad som uppgivits för oss från förundersökningsledningens
sida rörande ansvaret för utredningen i den delen har vi inte kunnat få
en klar bild av vem som ansvarat för vad. Bilden har varit förvirrande.
Vi ser bägge dessa uppslag, men särskilt GH, som exempel på att
ledningsstyrningen varit bristfällig även vid för mordutredningen
centrala utredningsinsatser.

Någon som vet namnet på GC??
Citera
2011-06-14, 22:36
Medlem
Kanske den här tråden hör mer hemma under Aktuella brott än i konspirationstråden...
Citera
2011-06-14, 22:39
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TinFoilBob
Bäste Mollvik, jag börjar på allvar oroa mig. Jag råkade se ditt inlägg när jag inte var inloggad och jag ska göra ett undantag och svara dig. Frankett påbörjade en egen tråd om mordet på Palme. Länge fick han hålla på (i samma stil som du). Vad som rimligen har hänt är att de båda trådarna sammanfogats till en. Således har inlägg varken försvunnit eller plötsligt dykt upp igen.

Jag backade tillbaka till 2009 för att söka upp det inlägg där moderatorn tydliggör att två trådar nu blivit sammanfogade men fann det inte. Av de kommentarer som ofelbart följde Franketts flertaliga och mycket intressanta inlägg framgår det inte heller att de ursprungligen skulle ha postats i en annan tråd än denna. Kan du hänvisa mig till det inlägg av den då ansvarige moderator där det jag söker tydliggörs? Startade Frankett sin tråd här i konspirationer eller i någon annan avdelning?
Citera
2011-06-14, 22:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Mötesscenariets koppling till olika huvudspår
Wall argumenterar ju i bla "mordgåtan olof Plame----" för mötesscenariet sid 491 ff. Palme lurades till mordplatsen

Det har ju diskuterats här ur flera aspekter- övertolkning av vittnesiakttagelser (Bl.a Uddis(s) menade detta.

Vad anser ni och hur är den förenlig med olika huvudspår

a) Fejkad- Kuppförsvarsövning med snutar ev som syndabockar?
GM från Säpo/SSI

b) ingen övning alla WT-iakttagelser avser spaning för mordförberedelser
Gm från poliskåren

Själv är jag böjd att tro att mötescenariet inte kan uteslutas men är mest förenligt med fall a)

Alltså, det finns tre olika mötesscenarion som alla har diskuterats parallelt och med ett och annat missförstånd i tråden.

Mötesscenariot.

Palme och GM har pratat i ungefär 40 sekunder vid reklampelaren innan de började gå.

Uteblivet möte-scenariot.

Palme har möte bokat med en person, som visar sig bli GM.

Skandia-scenariot.

Palme har möte bokat utanför entrén på Skandia där han väntar i ungefär 40 sekunder innan något av följande händer.

- GM går ut och börjar gå med OP
- Ingen går ut då någonting misslyckas och X vinkar till sig OP vid reklampelaren och gör sig beredd för att skjuta.
- En person går ut och säger åt OP att gå till Dekorimahörnet.

Att mordplatsen var reckad i förväg har jag varit rätt så säker på länge. Man får lite aha-upplevelse när man upptäcker att alla walkie-talkie män var koncentrerade till just det kvarteret/övriga poliser/Engström etc. Sen i ryktet om Södermötet så ingår det, har jag för mig, att OP skulle "skjutas imorgon då han då skulle sakna livvakter", detta kvällen före. (Det känns lite otroligt att Palme tackar nej till te, börjar gå och sedan korsar vägen rakt in i ett Nato-högkvarter där kroknäse-tecknare springer ut och in, ja ni vet)

Stämmer scenario 1 så är jag dock rätt så säker på att GM är en i livvaktsstyrkan som grep sin chans (Palme kan inte ha varit fullständigt naiv, vågade han gå hem mitt i natten?). Jag tror att GW är inne på lite samma sak.

Citat:
Kanske den här tråden hör mer hemma under Aktuella brott än i konspirationstråden...

Tack.

(Hade vi inte en lista påbörjad över OP:s livvakter? Vad hände med den?)
Senast redigerad av Acech 2011-06-14 kl. 22:48.
Citera
2011-06-14, 22:51
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oraneandblue

Det är både och. Aktuella brott både m a p hur förövarna med stor sannolikhet sopar igen spåren efter sig och dels m a p hur PU fungerar. Mollvik har rätt på i alla fall en punkt:. Vi lever inte i en rättsstat. Men att säga så är "konspiratoriskt" och ej PK.
Citera
2011-06-14, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik

Jag tror mig veta att du ägnat dig åt visst annat grävande också...
Citera
2011-06-14, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shabrak
Någon som vet namnet på GC??

Borde vara: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10500166.ab
Citera
2011-06-14, 23:38
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif D
Jag litar inte på den där Mauno. Han var tydligen tämligen ointresserad av att styrka sin berättelse när han senare gavs chansen. Men han kan ju ha blivit skrämd. Busschaffisen lyckades man ju få tyst på.

Ja där har vi alldeles säkert en busschaufför som inte längre är på glatt humör. Tyckte att han mellan raderna tydligt redogjorde för att han inte längre "vet" det han vet.
Men och andra sidan är jag en desillusionerad, obotlig antisemit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in