Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Mötesscenariets koppling till olika huvudspår
Wall argumenterar ju i bla "mordgåtan olof Plame----" för mötesscenariet sid 491 ff. Palme lurades till mordplatsen
Det har ju diskuterats här ur flera aspekter- övertolkning av vittnesiakttagelser (Bl.a Uddis(s) menade detta.
Vad anser ni och hur är den förenlig med olika huvudspår
a) Fejkad- Kuppförsvarsövning med snutar ev som syndabockar?
GM från Säpo/SSI
b) ingen övning alla WT-iakttagelser avser spaning för mordförberedelser
Gm från poliskåren
Själv är jag böjd att tro att mötescenariet inte kan uteslutas men är mest förenligt med fall a)
Alltså, det finns tre olika mötesscenarion som alla har diskuterats parallelt och med ett och annat missförstånd i tråden.
Mötesscenariot.
Palme och GM har pratat i ungefär 40 sekunder vid reklampelaren innan de började gå.
Uteblivet möte-scenariot.
Palme har möte bokat med en person, som visar sig bli GM.
Skandia-scenariot.
Palme har möte bokat utanför entrén på Skandia där han väntar i ungefär 40 sekunder innan något av följande händer.
- GM går ut och börjar gå med OP
- Ingen går ut då någonting misslyckas och X vinkar till sig OP vid reklampelaren och gör sig beredd för att skjuta.
- En person går ut och säger åt OP att gå till Dekorimahörnet.
Att mordplatsen var reckad i förväg har jag varit rätt så säker på länge. Man får lite aha-upplevelse när man upptäcker att alla walkie-talkie män var koncentrerade till just det kvarteret/övriga poliser/Engström etc. Sen i ryktet om Södermötet så ingår det, har jag för mig, att OP skulle "skjutas imorgon då han då skulle sakna livvakter", detta kvällen före. (Det känns lite otroligt att Palme tackar nej till te, börjar gå och sedan korsar vägen rakt in i ett Nato-högkvarter där kroknäse-tecknare springer ut och in, ja ni vet)
Stämmer scenario 1 så är jag dock rätt så säker på att GM är en i livvaktsstyrkan som grep sin chans (Palme kan inte ha varit fullständigt naiv, vågade han gå hem mitt i natten?). Jag tror att GW är inne på lite samma sak.
Citat:
Kanske den här tråden hör mer hemma under Aktuella brott än i konspirationstråden...
Tack.
(Hade vi inte en lista påbörjad över OP:s livvakter? Vad hände med den?)