2011-05-24, 16:38
Medlem
Kriminalchef Leif Berglund intervjuas i pappersdelen av tidningen Ljusnan 20110226.
Han jobbade som ordningspolis i Stockholm under mordnatten och bevakade bl a avspärrningarna.
Han är stark kritisk mot polisens arbete under mordnatten, och mest kritisk till att det saknades styrning av spaningsarbetet.
Kl 23.30 fick de larm om skottlossning vid Sveavägen. De avslutade ett pågående uppdrag. Därefter citat:
Vid korsningen Regeringsgatan-Mäster Samuelsgatan träffade de på en man som de tyckte såg misstänkt ut. De kontrollerade mannen och tog hans personuppgifter, sedan släpptes mannen efter ett beslut från en kommissarie.
-Tror du att det kan ha varit Palmes mördare som ni stoppade?
-Nej, jag vet inte om det var han. Det kan jag inte veta. Slut citat.

Ja ni rävar som varit med ett tag, tillför det här tråden något?
Citera
2011-05-24, 17:06
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Om Lingärde har rätt om "polis C" så blir kanske följande passus ur GK mer intressant:
I augusti 1988 inkom ett tips från en kvinna gällande poliser som tillhörde baseballigan. ... Inför sin permission den 28 februari hade en av dem yttrat: ”Den här helgen kommer det att hända något som det kommer att stå om i historieböckerna”.....Den enda kvarvarande kopplingen av intresse synes gälla Stefan Svensson, som ju befann sig i tjänst vid K4 vid detta tillfälle. Det förekommer inga uppgifter som tyder på kopplingar av det slaget. Någon utredning med sikte på detta synes dock inte heller föreligga, även om tipset först registrerats under ett uppslag, som gäller Stefan Svensson.
Jesus Alcala återkom i DN 9okt. och 4mars -96 om outredda polisspår som bl.a handlade om detta med Stefan Svensson och Carl Lundströms uppträdande före och efter mordet som också hade anknytning till WACL och Walling.34.
Jag träffade själv Alcala vid denna tid då vi pratade om människorätt. Frågan är varför vännen Agrell sedan svek och fortsatte sin historieförfalskning medan Alcala fick ta fängelsestraff. / Ove M
Citera
2011-05-24, 17:20
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oraneandblue
Från bergrum.se
hinner inte direktlänka nu, återkommer!
http://www.bergrum.se/sverige/militart/krigsplanlaggning/facit-i-handen.php
Finns det verkligen kvar sådana dårar med denna paranoida världsbild och tragiska syn på människor i vår omvärld? / Ove M
Citera
2011-05-24, 17:38
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myllo
I gruppen "Åkes gubbar" är det ett flertal som har genomgått olika jägarutbildningar
inom krigsmakten och många av dem hade officersutbildning. Alltså fullgod kompetens
för mordkommandouppdrag. Mollvik brukar hävda att ingen av dem hatade Palme så
mycket att de skulle klara att skjuta honom. Där har han fel...
En sak är att offentligt eller i grupp ge uttryck för hat av olika slag, en annan är att själv göra något åt det. De mest högljudda är också de fegaste som bara söker gruppens stöd för att få något gjort. Dessa är fullkomligt värdelösa till annat än syndabockar för ett mordkommando då det väl kommer till kritan. SPF vet likaväl som CIA hur individerna fungerar. Mörkandet kunde på så vis förberedas från båda håll långt före och mer i detalj än själva mordet. / Ove M
Citera
2011-05-24, 18:00
Medlem
hehehos avatar
Hittade Jesus Alcalas text, letat ett tag, kanske av intresse:

Citera
2011-05-24, 18:20
Medlem
Nu kom det fram att Palmeutredarna varken kände till något band eller visste att tipset var utrett. Det går inte att hitta bandet, skriver Säpo och tillägger: "Diarier har kontrollerats, posten har granskats, polismän har kontaktats men man har inte lyckats finna några spår efter bandet. Möjligen kan bandet ha lämnats till den 'öppna sidan' i Uppsalapolisen som vidarebefordrat det till Stockholm". (Promemoria den 17 januari 1995)

Men inte heller Säpo i Stockholm har bandet. Bandet är helt enkelt försvunnet. Hur kommer det sig? Och vad gjorde egentligen Palmeutredarna när de fått den brittiska säkerhetstjänstens rapport om Sydafrikas inblandning i mordet på Olof Palme?

Är väl inte första gången viktiga dokument rörande Palmemordet "försvinner" hos SÄPO!?
Citera
2011-05-24, 18:21
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
.... Inga halvmesyrer utan fram med ordentliga, bevisbara
grejer, annars är det inte värt mycket.
Motivbild, ja. Visst fan finns det det. Men det existerar väl en helvetes massa motivbilder
i det här fallet som bekant och inget av dessa har lett till fram till något resolut genombrott.Jag är öppen för en hel del som jag har framhållit tidigare och intresserar mig för för några teori-
bildningar, men än har jag inte hittat något som är tillräckligt hållbart.
Allt stannar fortfarande vid spekulationer....

Om en gm skall kunna fällas krävs belägg för dennes såväl motiv, tillfälle och förmåga. Inget av detta kan bevisas enskilt men väl sammanvägas till en rimlig dom. När det som i detta fall rör sig om fyra inrikes jämstarka grupperingar med var sitt motiv och var sin speciella förmåga där alla bara inväntar rätt tillfälle att slå till så måste man fråga sig vilken överordnad struktur som kunde koordinera detta tillfälle och samtidigt kände till allas möjligheter oavsett motiv om bara målet var detsamma. Min teori är SPF med finansiering och expertis från väst via syd. Den som hittar någon motsägelse i denna teori får gärna komma med invändningar eller ha bättre förslag. / Ove M
Citera
2011-05-24, 19:01
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Hittade Jesus Alcalas text, letat ett tag, kanske av intresse:

Bedragaren Jesús Alcalá är väl inte mycket till sanningsvittne.
Citera
2011-05-24, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen
Mitt tips : Mona Muslim!
Var hon i hetluften redan på 00-talet?

On topic: Jag har aldrig köpt Christer Pettersson, det är för simpelt. Tror det krävs en betydligt mer komplex konspiration.
Citera
2011-05-24, 19:55
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Bedragaren Jesús Alcalá är väl inte mycket till sanningsvittne.

Nä, men hans artikel orsakade ett visst rabbalder, tydligen för honom själv också, och han ger bra referenser, det som står i artikeln verkar gå att belägga.
Citera
2011-05-24, 20:04
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
Grundborg var tydligen också finsktalande precis som CG ÖSTLING / Ove M

Har lite svårt att tro skånepågen Grundborg verkligen skulle prata finska. Var kommer den uppgiften ifrån?
Citera
2011-05-24, 20:06
Medlem
Leif Ds avatar
Citat:
2) En tanke: Hos Lingärde finns nya uppgifter om Jan Guillou, att han jobbat för IB. Om man på något sätt kunde bekräfta det så skulle det ju öka lingärdes trovärdighet...

Det har han inte. Det var KGB Jan jobbade åt. Jan Guillou var med om att avslöja IB.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in