Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-05-31, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
Du menar alltså att det är någon som medvetet försöker mörklägga Palmemordet genom att spamma WPU? Kanske det, kanske. Men det jag var mest intresserad av att höra om är hur WPU-folket tänkt sig tackla saken. Vad jag förstår är det vidöppet idag för vem som helst att registrera sig, men då finns ju alltid risken för sådant här missbruk, eller hur? Har du hört något om eventuella förändringar för att stävja det här ofoget?

Admin raderar och blockerar på "användarnivå" s a s, men spammaren har mekaniserat ny uppläggning förmodligen genom kapade ip-nummer, sisådär 10-tusentals.

Jag har ingen lösning, mycket beror väl på Wiki-regler m m.

Det skall ju vara en öppen site för alla men inte för informationsmissbrukare.
Citera
2024-05-31, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Admin raderar och blockerar på "användarnivå" s a s, men spammaren har mekaniserat ny uppläggning förmodligen genom kapade ip-nummer, sisådär 10-tusentals.

Jag har ingen lösning, mycket beror väl på Wiki-regler m m.

Det skall ju vara en öppen site för alla men inte för informationsmissbrukare.

Nej just det, och det är väldigt synd att sådant missbruk ändå förekommer. Jag tycker annars att WPU har börjat arta sig alltmer, vilket väl dels handlar om att det blivit allt fylligare men även om att vänja sig vid att använda det. Jag är ganska seg och konservativ, och det tar tid för mig att ställa om rutinerna. Än så länge är det Palmemordsarkivet som dominerar i min värld, men jag har i alla fall märkt att jag använder WPU mer och mer.

Själv har jag inte ens ett konto på WPU utan läser det bara som vanlig besökare på nätet. Därför kan jag heller inte gå in och blockera sådant jag inte vill se. Någon form av "moderering" av WPU:n skulle nog behövas, tänker jag, men som du säger är det kanske svårt att genomföra i praktiken. Tack ändå för svar, och vi får hoppas på att det här problemet får någon slags rimlig lösning inom en inte alltför avlägsen framtid.
Citera
2024-05-31, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
Nej just det, och det är väldigt synd att sådant missbruk ändå förekommer. Jag tycker annars att WPU har börjat arta sig alltmer, vilket väl dels handlar om att det blivit allt fylligare men även om att vänja sig vid att använda det. Jag är ganska seg och konservativ, och det tar tid för mig att ställa om rutinerna. Än så länge är det Palmemordsarkivet som dominerar i min värld, men jag har i alla fall märkt att jag använder WPU mer och mer.

Själv har jag inte ens ett konto på WPU utan läser det bara som vanlig besökare på nätet. Därför kan jag heller inte gå in och blockera sådant jag inte vill se. Någon form av "moderering" av WPU:n skulle nog behövas, tänker jag, men som du säger är det kanske svårt att genomföra i praktiken. Tack ändå för svar, och vi får hoppas på att det här problemet får någon slags rimlig lösning inom en inte alltför avlägsen framtid.

Din fråga är väckt hos Admin WPU och han skall titta på det nästa vecka.
Citera
2024-05-31, 19:24
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Med tanke på att den sk palmekulan hittades av privatpersonen Elisabeth Belich vid söndag lunch kan knappast den tekniska undersökningen betecknas som en succé .

Hade Sveavägen spärrats av ner till Kungsgatan finns möjligheten att en polis hittat den kulan och inte som Alfredo Tavares.

Wincent Lange hade auktoritet att utöka avspärrningen och avsöka ett större område efter kulor och andra spår . Detta struntade han i och därmed blev det privatpersoner som hittade kulorna .

Undersökande kommissioner har i efterhand visat på att det inte saknades personal för en vidare avspärrning . Moberg/Kviberg utförde sitt jobb bra när dom var på plats . Men WL skulle spärrat av ett större Område under natten och låtit arbetet fortgå .

Ingen har hävdat att den inledande undersökningen var någon succé. Dock bör det beaktas att redan innan jourhavande tekniker infunnit sig var brottsplatsen kontaminerad. Utgångsläget för teknikerna var härvidlag inte det optimala.

Infogar några utdrag ur brottsplatsundersökningsförfarandet och teknikernas förehavanden under mordnatten, återgivet i referatform:

https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMQVVQLUNkZGhXY2M/view?resourcekey=0-PeuMRx_lNMB_MizdHBnW-w

Citat:
Vid aktuellt tillfälle fullgjordes beredskapen av Börje Mober och Torsten Kviberg.

Citat:
Uppgifterna om skottlossningen var redan nu motsägelsefulla. Polismän talade om skottlossning, påsksmällare och avgasknallar.

Citat:
Därför avbröts undersökningen och alla tre åkte till ledningscentralen för mer information, där upprepades beskrivningen av ljudfenomenen

Citat:
Begärde därefter av Gösta Welander att få besiktiga kroppen och alla tre åkte därefter till sjukhuset.

Citat:
Ville personligen besiktiga kroppen för att få mer information om skottskada och eventuell vapentyp och utifrån det gärningsmannens position i förhållande till offren.

Citat:
Alla tre lämnade sjukhuaet 03.10 och åkte till ledningscentralen. Gick sedan till tjänsterummet och sammankallade förstärkningar. Även rättsläkarna kontaktades.

Citat:
Extrainkallad personal infan sig 07.00 på brotsplatsen. Personal sändes för att närvara vid obduktionen.

Citat:
Hade vid utsättningen påtalat avspärrningen. Kravallstaket var i färd med att sättas upp vid återbesök på brotsplatsen 09.30. Även kontaktat SL för omdirigering av lokaltrafiken

Ger möjligtvis en mer nyanserad bild. Annars fås ju intrycket att de tre gick hem och lade sig efter den avbrutna inledande undersökningen och inte gjorde ett dyft i övrigt förrän morgonen därpå. Vill påstå att Lange hör till dem vars handlande mordnatten var aktivt och eftertänksamt.

En annan intressant detalj i sammanhanget är den patronhylsa som upphittades lördagen den första mars. Lämnades in till VD1 vid ca. 12.00, alltså i tidsintervallet mellan upphittandet av de officiella mordkulorna.

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:F1209-00

Visar sig sedermera vara av typ 9mm för militära vapen och tydligen funnen på Vasagatan.
Senast redigerad av Thurizas-09 2024-05-31 kl. 19:34.
Citera
2024-05-31, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vajana
Tycker det er en god fråga så det förtjänar repeteras.
https://wpu.nu/wiki/Sida:Pol-1980-01-01_D313-00_registeruppgifter-personbil-Opel-Kadett-KSM792.pdf/4
Citera
2024-05-31, 19:45
Medlem
DrComforts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Ingen har hävdat att den inledande undersökningen var någon succé. Dock bör det beaktas att redan innan jourhavande tekniker infunnit sig var brottsplatsen kontaminerad.

Infogar några utdrag ur brottsplatsundersökningsförfarandet och teknikernas förehavanden under mordnatten, återgivet i refereratform:

https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMQVVQLUNkZGhXY2M/view?resourcekey=0-PeuMRx_lNMB_MizdHBnW-w

Ger möjligtvis en mer nyanserad bild. Annars fås ju intrycket att de tre gick hem och lade sig efter den avbrutna inledande undersökningen och inte gjorde ett dyft i övrigt förrän morgonen därpå.

En annan intressant detalj i sammanhanget är den patronhylsa som upphittades lördagen den första mars. Lämnades in till VD1 vid ca. 12.00, alltså i tidsintervallet mellan upphittandet av de officiella mordkulorna.

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:F1209-00

Visar sig sedermera vara av typ 9mm för militära vapen och tydligen funnen på Vasagatan.

Intressant men samtidigt inget märkvärdigt med att hitta tomhylsor vid den här tiden. Skjutbanor var ingen konst att komma in på att plocka på sig både tomhylsor och blykulor. Dylika ting låg och skräpade lite varstans. Hade som grabb till och med en liten samling med olika ammo som var hel, både från skjutbanor och militära grejer som man hittat ute, bland annat 9 mm för k-pist. Säger som sagt inte att det är intressant men det var andra tider då, värt att nämna i sammanhanget.

Edit: vid ett tillfälle minns jag vi kastade in ett gäng militär ammo, som vi hittat i en container, i en och eld gömde oss bakom vindskyddet. Det small på bra. Vet i fan vad det för kaliber. Rätt stora doningar, längden av ett lillfinger, med spetsig kula som var snittad längst med toppen och kronans emblem på hylsan, jättetjusiga. Off topic, men någon här som kanske vet vad det för ammo?
Senast redigerad av DrComfort 2024-05-31 kl. 19:58.
Citera
2024-06-01, 09:06
Medlem
Den här fd Opel Kadett-ägaren (KSM 792) Hans G Svanström har ett intresse för försvarshemligheter:
https://fup.link/data/files/tr/attunda/b-6440-22/Attunda_TR_B_6440-22_Aktbil_8_STAMNINGSANSOKAN.pdf
Citera
2024-06-01, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Den här fd Opel Kadett-ägaren (KSM 792) Hans G Svanström har ett intresse för försvarshemligheter:
https://fup.link/data/files/tr/attunda/b-6440-22/Attunda_TR_B_6440-22_Aktbil_8_STAMNINGSANSOKAN.pdf

Det verkar som om han redan 1986 var intresserad av "hemvärnsstugor".

https://wpu.nu/wiki/Avsnitt313
Rubrik
Iakttagelse av fordon vid hemvärnsstugor.
Det skulle kunna vara radioutrustning typ RA135 och RA145 som han "lånade" för något ändamål och återlämnade vid tidpunkten för mordet på Sveriges statsminister Olof Palme.

Edit: Är det någon här som känner till hemvärnsområdena kring Danderyd?
Senast redigerad av Utredaren 2024-06-01 kl. 11:39.
Citera
2024-06-01, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Till Vajana!
Tala klartext! Inte en massa hänvisningar och gåtfulla anspelningar. Vem är t ex han?!
Kanske den som körde flyktbilen.
Citera
2024-06-01, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tsach
https://wpu.nu/wiki/Sida:Pol-1980-01-01_D313-00_registeruppgifter-personbil-Opel-Kadett-KSM792.pdf/4
Stort tack!
Så det er kanske den bil som det ble givet et vilseledande tip til polisen om, dagen efter MOP: att den ble observerat att vara på tiden för mordet vid en hemskyddshytt (eller vad det kallas på svenska). Men som i verkligheten var observerat av tre vittnen väntande öster vid trapparna nedåt vid Snickarbackan. En man rev av seg mössan, och under var blont hår enligt vittnen.
En spegelvänt flyktväg var gjort klar väster för Sveavägen. Mycket mera info blandt annat i:
Verdens Største Historie - afsnit 46: Ræven og flugtbilen. Och i dom andra pods dom har.

Och i Whitepapers, J P Lindquist.

Förresten er det ett vanlig tecken med en hand på axeln när man har nått målet i militäre operationer.
Jag observerade en gång en SEALS - liknande övning på ett passasjer skepp. Dom kom ombord från tystgående speedboats, klättrade som snabba katter upp skeppsidan i pittesmå stegen/ ladders dom hadde haft i en säkk på ryggen.
Kaptenen sa han hade ingen aning dom var ombord innan ledaren la handen på hans axel.
Jag menar hand på axel er tecken på mission accomplished, i MOP: målet er här.
Senast redigerad av Vajana 2024-06-01 kl. 18:13.
Citera
2024-06-01, 18:23
Medlem
Att bli skjuten i ryggen är också en symbolisk handling mot en "landsförrädare", vilket den här gruppen tyckte Palme var, tror jag.
Citera
2024-06-01, 19:14
Medlem
Rekommenderar också Jonas Nyman pod.
Det er han som har sökt och fått tilgång til files som polisens har sökt files om, på blant annat Opel och mycket mera.
Det er också honom som kom med den geniala teori om spegelvänt flyktväg. https://podimo.com/nl/shows/palmemordet/episode/7b29793b-7ae0-483b-8539-023969cdb455
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in