Citat:
Ursprungligen postat av
Sumer
Det här tycker jag kan vara intressant.
"Om du kommit så långt som till sidan 27 så känner du redan till att Säkerhetspolisen tyckte sig se en grupp på 4 personer som utfört mordet när de gick igenom materialet 1986. När den senaste Palmegruppen gjorde en genomgång av alla de walkie-talkieobservationer som gjorts kring Sveavägen så hittade man uppgifter om ett tips som kommit in tidigt i utredningen (innan media skrivit om walkie-talkieobservationer kring mordplatsen) ett tips som sedan dess är försvunnet. Det tipset berättade också att mordet utförts av en grupp på 4 personer och att den gruppen planerat gärningen genom att ställa upp flyktbilar vid Birger Jarlsgatan och vid Norra Bantorget och att de haft kontakt med varandra via walkie-talkies. Att man ställt upp två flyktbilar på det här sättet på båda sidorna om Sveavägen skulle kunna tyda på att attentatsgruppen velat undvika att mördaren blir tvungen att korsa Sveavägen under flykten.
Det skulle i så fall kunna tyda på att attentatsgruppen på 4 personer varit uppdelad så att två personer varit ansvariga för mordet på den västra sidan och de två andra ansvarat för mordet på den östra sidan."
https://gunnarwall.wordpress.com/2024/02/02/ny-hemsida-presenterar-utforliga-argument-for-en-militarovning-kring-mordet-pa-olof-palme/#comment-49611
Efter din tidigare påannonsering av det här X-pappret om "övningsscenariot" här i tråden tog jag mig för att läsa det ganska noggrant. Då instämmer jag i att pappret är intressant i ett antal avseenden. Det du betonat i fetstil kan väl sägas utgöra själva kärnan i pappret och då tycker man kanske att du själv borde kunna utveckla vad du finner intressant i det.
I den här kommentaren ville jag emellertid peka på något annat intressant med pappret, nämligen relationen mellan författaren – en viss J.B. Lundqvist – och Gunnar Wall. Det som främst slog mig vid läsningen av Walls nya bok "Rättsskandalen Olof Palme", det var att han övergivit "mötesscenariot" till förmån för en ansats som handlar om att ett större uppbåd inklusive en attentatsgrupp på minst ett par hitmen "jagat Palme" (jfr "chase-safe" i pappret, sid 68) för att slutligen komma ifatt honom vid Tunnelgatan.
https://www.jblindqvist.se/wp-content/uploads/2024/02/X-Reviderad.pdf#page=68
Det är en helt annan teori än vad Wall tidigare förfäktat – under många år kan tilläggas. Det som däremot lyste med sin frånvaro var en ordentlig förklaring till varför Wall ändrat sig. Det här nypublicerade pappret förklarar i alla fall den saken, för Walls behandling av frågan i boken är i allt väsentligt densamma som Lundqvists ansats i pappret. Så långt är saken klar, men ändå väcker det nya frågor som ter sig förbryllande.
Jag hade inget minne alls av att Lundqvist ens blivit omnämnd i Walls bok, men nu slog jag upp det och fann då att X-pappret (som då ännu var opublicerat) faktiskt omnämns i efterskriften till boken. På sidan 609 finner man det, och inte i förordet som är brukligt när man ska ge credit till dem som hjälpt till med boken. Men inte heller här sägs att Lundqvist fungerat som researcher för Walls bok, utan det enda Wall nämner – nästan i förbigående – det är att han fått ta del av X-pappret.
Det är ju ett omnämnande som framstår som både futtigt och missvisande när det i själva verket handlar om en lejd researcher som utövat ett inflytande över bokens centrala tes som ligger på nivån "medförfattarskap". Det här framstår inte som någon renhårig redovisning av vad som pågått bakom kulisserna mellan Wall och denne Lundqvist.
Att Lundqvist fungerat som researcher framgår emellertid svart på vitt i X-pappret. Av fotnot 43 på sidan 28 framgår nämligen följande (min fetning):
"I researchen till Gunnar Walls bok Rättskandalen Olof Palme, försökte jag få fram flygjournalerna för mordhelgen från Transportflygdivisionen (finns på Krigsarkivet i Arninge) för att se vilka flygningar som genomfördes efter mordet. Jag upptäckte då att flygjournalerna för just mordhelgen var borta."
https://www.jblindqvist.se/wp-content/uploads/2024/02/X-Reviderad.pdf#page=28
Lundqvist säger alltså att han utfört research för Walls bok, vilket Wall emellertid inte redovisat i boken – i alla fall inte såvitt jag kan erinra mig. I och med att inget register (index) finns i boken så är det i praktiken omöjligt att hitta referenser såvida man inte är beredd att läsa sexhundra sidor en gång till. Det gör också boken oanvändbar som referensbok för vidare forskning i Palmemordet. Under alla förhållanden omnämns inte Lundqvist som researcher på den plats där sådant inte bara brukar utan
absolut ska finnas redovisat.
Frågan om relationen mellan Wall och Lundqvist förblir alltså en gåta. Antingen ljuger Lundqvist i X-pappret om att han gjort researchen för Walls bok eller så har Wall mörklagt detta faktum i boken. Jag i min naivitet trodde faktiskt att Gunnar Wall själv utförde researchen för sina böcker, och vad jag tidigare skrivit om just den här boken – som jag ändå i viss mån berömt här i tråden – har utgått från att Gunnar Wall själv skött både researchen och själva författandet av boken.
Men nu har vi alltså andra bud om den saken. För om Wall inte skött researchen själv, vad är det då som säger att han ens skrivit boken själv? Om Lundqvist inte ljuger så har ju Wall använt sig av (minst) en spökresearcher och då ligger det ju nära till hands att han även haft en spökskrivare för själva texten. Har Lundqvist fått betalt av Wall för sin research? Eller finns det någon tredje part bakom kulisserna som avlönat Lundqvist så att Wall så att säga fått researchen till skänks av en sådan dold uppdragsgivare? Frågorna hopar sig och då tycker i alla fall jag att både Wall och Lundqvist borde träda fram och lägga korten på bordet rörande vad som egentligen pågått här.
Vad X-papprets innehåll i övrigt beträffar så finns många intressanta idéer där, som vi kan återkomma till att diskutera lite längre fram – när de frågor jag lyft här blivit nöjaktigt besvarade. Själv läser jag Gunnar Walls blogg bara sporadiskt när jag "tittar in" där kanske 3-4 gånger om året för att kolla om det dykt upp något nytt. Men jag är inte med i Walls fanclub – dvs hans eget forum som han själv modererar så att ingen kan ställa några kritiska frågor där – och tänker heller inte bli det. Om någonting dyker upp där om den här frågan så kanske du kan påannonsera det också här i tråden. Du verkar ju liksom sköta lite promotion för Walls räkning.