Citat:
Ursprungligen postat av
DenOsannolike
Någon som har koll vad för slags militärtjänstgöring Björkman och Jeppsson gjorde? Inga kustjägare någon av dem men det finns uppsjö av andra, inte minst civil tjänstgöring, som kan vara intressant att röna om.
Om Björkman vet jag inte, men det kanske någon annan har tagit reda på. Jeppsson gjorde i alla fall vapenfri tjänst så sent som 1985 och på Socialstyrelsen, vilket jag nämnt tidigare i något inlägg som berört honom. Så här berättar han i förhöret den 28/8 1989 (se sidan 5 i pdf:en):
Med undantag för en kortare period februari 1985 till december 1985 då han gjorde sin vapenfria militärtjänstgöring vid Socialstyrelsen på Karlavägen har han dagligdags vistats i Sollentuna Centrum.
https://drive.google.com/file/d/1gmcdba1H8mxsDdVQseRk4NfSAz99gIV7/view
Alldeles härförleden kontaktade jag för övrigt Socialstyrelsens arkivfolk för att försöka få fram dokumentation av uppdraget att kartlägga kokainets utbredning i Stockholm, även känt som "kokainärendet" i Palmeutredningen. Det här förhållandet framgår av förhöret med narkotikarotelns Hans Brolin, som säger följande (se sidan 1 i pdf:en):
Brolin berättar att han tillsammans med andra kolleger från narkotikaroteln vid ovannämnda tidpunkt varit sysselsatta med att göra ett specialarbete för Socialstyrelsen. Detta arbete hade gått på att kartlägga kokainets utbredning i Stockholm.
https://drive.google.com/file/d/1fbepcdopWGavs-JKAKTUllwpIE4g9Fg9/view
Av avsnittets storlek och innehåll att döma så är "kokainärendet" ingen pyttegrej utan narkotikaroteln har fått avsätta en hel del resurser till det här, inklusive personal, spaningsholkar och rentav en specialutrustad skåpbil. Men hos Socialstyrelsen finns ingen dokumentation alls av det här "specialarbetet": inga direktiv, inga delrapporter, inga budgetar, inte en endaste papperslapp i hela arkivet. Det meddelar arkivarierna där.
Här ligger det en hund begraven, och under det här året ska jag försöka borra vidare i saken för att utröna vart dokumentationen av "kokainärendet" tagit vägen – eller om den överhuvudtaget existerar. Det kan ju vara ett missförstånd från Brolins sida, även om jag för egen del inte tror det. Utan jag skulle tippa att han råkat nämna något där som kanske inte var tänkt att nämnas offentligt. I ett förhör med kolleger och under förundersökningssekretess är det lätt hänt.
Man måste komma ihåg att narkotikaroteln sköttes ganska informellt på den tiden och att man även tagit hjälp av "privatspanare" från Föräldraföreningen mot narkotika (FMN) respektive Frivilliga radioorganisationen (FRO), som alltså spanat vid sidan av och sedan tipsat narkotikaroteln. IB-mannen Donald Forsberg nämner i förhör att han sett ett par stycken FMN-killar ute på stan på mordkvällen, och att han utgått från att de var ute i sådana ärenden dvs springa runt med radio och privatspana.
Det om Socialstyrelsen. Även om vi idag inte vet så finns ju möjligheten att någon slags koppling finns mellan Jeppsson och narkotikaroteln, till exempel via FMN eller FRO. Kanske är det därför som Dalsgaard helt sonika kör förbi Jeppsson på David Bagares Gata. Det kan ju vara så att han vet att det handlar om en av "våra killar" – fast på privatspanarsidan då. Framtiden får utvisa om vi hittar något, men jag ville nämna det här ifall någon annan sitter på något och/eller är intresserad av att göra ett handtag för att få fram mer information.