2011-06-01, 15:53
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kavring
Joel Haukka? Han var ju kapten på Estonia! Hur många Joel Haukka han det finnas...? Här ligger en hund begraven.
Nej kapten Joel Haukka och senare SSI agent lever fortfarande fast svårt cansersjuk och bor i Täby. Kaptenerna Arvo Andressen som omkom vid förlisningen och Avo Piht som räddades men sedan försvann spårlöst är en annan lika märklig historia. / Ove M
Citera
2011-06-01, 16:05
Medlem
Satan’s Skulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Det är ju naturligtvis så att det bästa svaret om det inte fanns eller åtminstone nu inte finns någon film är att säga just detta. Annars blir det ju spekulationer.
På 80-talet spelades det vanligtvis inte in någonting från övervakningskameror och att det inte finns någon film från den här känns självklart. Det känns inte bra att folk ens ser det som tänkbart! 80-talet var inte 2000-talet!
Citera
2011-06-01, 16:12
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acech
Äh, Flykt funkar bra. Hellre ett skott för mycket än ett för lite. Släpp av han vid Grand, låt han cirkulera lite och köra sina soldat-moves, när teamat anser att läget är rätt så skickar man ut Stig med ett vapen och låter han gå lös, därefter skickar man Piltz på att plocka vapnet så att halva Stockholm slipper dö och han får sticka vart han vill, hem och ringa syrran för att prata av sig kanske.
Men om Flykt eller någon av de andra hade åkt fast som verkliga gm så skulle anstiftaren från väst behöva få tyst på ännu fler. Bäst var då att anlita en prickskytt som ingen kunde se och ingen ens kunde föreställa sig kom från ett helt annat håll utan tidigare samröre med varken lokala polisen eller allmänheten. Väktarkåren lär aldrig skvallra inför sin värsta konkurrent polisen och plitarna än mindre om hur de alla blivit lockade till mer eller mindre samspel med Skräpo eller direkt med CIA. Vissa interner lär vara utvalda och finnas i ständig beredskap för politiska dåd så fort behovet påkallas genom SPF/Skräpo. / Ove M
Citera
2011-06-01, 16:52
Medlem
Sluts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
...Väktarkåren lär aldrig skvallra inför sin värsta konkurrent polisen och plitarna än mindre om hur de alla blivit lockade till mer eller mindre samspel med Skräpo eller direkt med CIA...

Det där köper jag inte riktigt...

Skulle väktarkåren ligga inne på info om skeendet tror jag att den hade läckt ut för länge sedan.

Det mesta tyder på att det är personer som har "hedern" att sätta "rikets säkerhet" före sig själv som har/har haft kunskap om hur det hela gått till. Ett militärt, politiskt, diplomatiskt eller ett säkerhetspolisiärt patos tror jag att de måste ha/ha haft.
Citera
2011-06-01, 17:19
Medlem
Feedback66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Hoppas någon dokumenterar så mycket som möjligt och tar vara på dokument mm.

BTW: Någon borde begära ut PUs förhör med Lingärde. Det finns visst flera stycken. Även GK?

Blev Lingärde förhörd av PU, var har du hört det? Granskningskommissionen (tror det var när den kallades för Marjasin-kommissionen) höll ett förhör med Lingärde hur som helst, det finns publicerat i ett nummer av Sven Anérs Palme-nytt, tror det var från årgång 97 eller 96. Kan leta upp det om någon är intresserad, har det på datorn hemma.
Citera
2011-06-01, 17:33
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slut
...Skulle väktarkåren ligga inne på info om skeendet tror jag att den hade läckt ut för länge sedan.
Det mesta tyder på att det är personer som har "hedern" att sätta "rikets säkerhet" före sig själv som har/har haft kunskap om hur det hela gått till. Ett militärt, politiskt, diplomatiskt eller ett säkerhetspolisiärt patos tror jag att de måste ha/ha haft.
Inom väktarkåren finns hela registret från missriktad heder till rädsla eller dåligt samvete för att ha blivit lockad eller lurad till att lämna viss info då tystnadsplikten annars är total. Eftersom SPF håller reda på vars och ens privatliv och personliga kontaktnät särskilt i gränssnittet mellan tjyvar och polis så blir väktarkåren användbar för auktoriteter mot båda håll. Trakasserierna mot mig då jag exv. tog CP i försvar som medmänniska leddes helt klart från denna central via väktarnas interna forum. Väktarna måste hålla ihop mot alla och ve den som råkar förstöra något av deras hemliga samförstånd med viss överhet. / Ove M
Citera
2011-06-01, 17:44
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
Men om Flykt eller någon av de andra hade åkt fast som verkliga gm så skulle anstiftaren från väst behöva få tyst på ännu fler. Bäst var då att anlita en prickskytt som ingen kunde se och ingen ens kunde föreställa sig kom från ett helt annat håll utan tidigare samröre med varken lokala polisen eller allmänheten. Väktarkåren lär aldrig skvallra inför sin värsta konkurrent polisen och plitarna än mindre om hur de alla blivit lockade till mer eller mindre samspel med Skräpo eller direkt med CIA. Vissa interner lär vara utvalda och finnas i ständig beredskap för politiska dåd så fort behovet påkallas genom SPF/Skräpo. / Ove M

Hur många människor tror du egentligen är inblandade i det här fallet?
Du har ju med alla dina otroliga mängder med svårt konspiratoriska inlägg radat upp folk
så det blir helt sanslöst...

Finns det nån som går fri från skuld, som är bevisat oskyldig? Ser du inte själv hur
fruktansvärt orealistiska dina uppmålade scenarion ter sig?
Väktare, poliser, interner, hemliga agenter, fastighetsfolk, "Skräpo", frihetsrörelsen, Charles
Morgan med mera med mera... Nån måtta får det väl vara ändå.
Och alla håller tyst om sin inblandning? Ingen har läckt ett skit genom åren? Väl sammanhållna
led i sånt fall.
Nej, snälla Ove, det håller bara inte. Försök och landa på jorden ett ögonblick och begrunda
lite närmare alla vilt framkastade hypoteser om än det ena och än det andra.
Och sen har vi Estonia. Sen har vi Anna Lindh.
Och allt detta hänger ihop enligt ditt paranoida sätt att se det?

Nej, det här är bara för mycket.

Är det verkligen ingen mer än jag som är av den uppfattningen?

Det är väl kanske närmast att betrakta som en hädelse i en tråd som den här att påstå följande, men bakom alla uppmärksammade tragedier av det ena eller andra slaget återfinner vi inte en massa konspirationer.
Mycket dramatiska händelser har i grunden enkla förklaringar. Allt behöver nödvändigtvis
inte vara komplicerat och betingat av djupt dolska motiv.

Kan vara värt att fundera ett ögonblick på.
Senast redigerad av Grandioso 2011-06-01 kl. 18:09.
Citera
2011-06-01, 18:15
Medlem
hehehos avatar
Den som vill forska i namn kan göra det här:

http://pastehtml.com/view/avoukjct5.html

(ganska lång laddtid)

Sedan använda browserns sökfunktion (typ ctrl-F)

Den mesta av denna information är inte tillgänglig på internet.
Senast redigerad av heheho 2011-06-01 kl. 19:13.
Citera
2011-06-01, 18:23
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feedback66
Blev Lingärde förhörd av PU, var har du hört det? Granskningskommissionen (tror det var när den kallades för Marjasin-kommissionen) höll ett förhör med Lingärde hur som helst, det finns publicerat i ett nummer av Sven Anérs Palme-nytt, tror det var från årgång 97 eller 96. Kan leta upp det om någon är intresserad, har det på datorn hemma.

Lingärde säger själv att han förhörts av Ölvebro flera gånger men även GKs förhör vore intressant att få:

Statsminister Olof Palmes hemtelefon var avlyssnad, det hävdar försvarsexperten Ulf Lingärde i ett förhör med Palmekommissionen i juni 95. Förre moderatledaren Gösta Bohman hade så starka misstankar om detsamma att
Citera
2011-06-01, 18:31
Medlem
TinFoilBobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Och sen har vi Estonia. Sen har vi Anna Lindh.
Och allt detta hänger ihop enligt ditt paranoida sätt att se det?

Jag tror inte Mollvik är paranoid på riktigt. Han följer inte helt mönstret som alla andra troll och haverister gör. Han ältar och upprepar samma sak, som troll alltid gör på forum. Han kan fästa sig vid helt ovidkommande detaljer och han försöker se samband mellan allt och alla. Så långt följer han mönstret som alla haverister följer. Samtidigt går han sällan i polemik eller blir personlig vilket är ganska energikrävande både för troll och de andra läsarna men som inget riktigt troll skulle försitta en chans att göra. Hans uppgift här är att blanda bort korten, en gammal beprövad metod. Han gör det bra men det borde vara uppenbart för alla.

Citat:
Nej, det här är bara för mycket.

Ja, det är meningen.

Citat:
Är det verkligen ingen mer än jag som är av den uppfattningen?

Nej men nästan. Det är bra med tolerans men Mollvik har skrämt bort en hel del seriösa debattörer här. Det är inget man kan göra något åt förutom att sätta honom på ignore. Jag tittar in bland men jag måste erkänna att intresset för Flashback svalnat betydligt.
Citera
2011-06-01, 18:33
Medlem
hehehos avatar
Förstår varför man måste höja belöningen så att man fick inte lite mer toktips. Innan dess 87 var 65% av alla misstänkta poliser...

Det avslöjades i december 1987, när polischefen Holger Romander i ett offentligt dokument utpekade 35 personer som intressanta i mordutredningen - av dem var 20 poliser! De "har alla på något sätt aktualitet i den pågående förundersökningen avseende mordet på Olof Palme", konstaterade Romander. Flera av de 20 poliserna som pekades ut var medlemmar i
Basebolligan.

BTW: Bengt arrangerade inte bara Palmemordet (enligt Lingärde), utan skapade också Stig Bergling:

Blev spion för att hämnas på chefen. Stig Bergling...

Dagens Nyheter - 1995-06-28 - Sida: 8

...tillstånd att ta? - Ja, jag behöll den. När jag senare skulle lämna tillbaka den, blev jag arg för att en av mina chefer, Bengt Wallroth, började bråka och anmärka på mig. Jag tyckte illa om försvarsstaben och Wallroth, så det hände något i huvudet på...

Antal ord: 2554
- Sök efter relaterade artiklar

an tyckte illa om sin chef Bengt Wallroth, och om försvarsstaben. - Det hände något i huvudet på mig. I stället för att lämna tillbaka kopian behöll jag...

..Men han lämnade aldrig tillbaka kopiorna därför att han han kände sig mobbad och tyckte illa om en av cheferna, Bengt Wallroth.

Kuriosa <ignorera>:
Lyssna på Tell och Svensson på midsommar?

på S:t Andreasgården, Rosenholms allé 10 Tordagar kl. 13.00-16.00. Kaffeservering från kl. 13.00. Andakt kl. 14.00, därefter program:

Juni
9 ALLSÅNG PÅ ANDREASGÅRDEN
Ariane Ekman och Lars Malmgren

16 EN SÅNG TILL GITARR
Johan Jesperson

23 MIDSOMMARFIRANDE
Stefan Svensson, dragspel och Leif Tell, fiol

Senast redigerad av heheho 2011-06-01 kl. 18:48.
Citera
2011-06-01, 18:49
Medlem
Jag tror aldrig dom kommer fånga mördaren
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här