2011-06-01, 12:36
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Tack, vi fått en "French shooter" även i Palmemordet
Som chef för franska EAP skall han väl gå att gräva fram.
Varför skriver inte Alsén fler böcker, han rotar ju fram alla trovärdig+spektakulära uppgifter...
Det var verkligen synd att Alsén aldrig fick skriva färdigt eller komma fram till någon slutsats av alla de heta spår han nosade upp. Men så är det. Tyvärr blandade jag ihop det v.Birchan berättade om den av utredningen välkände "Louis Bernard" med vad både Alsén och v.Birchan kände till om Jean Devaller som tydligen tagit in på Sheraton vid andra tillfällen. Det var den senare som var EAP-chefen men tydligen var de i samma kretsar som både Haukka och VG kunde berätta mer om. / Ove M
Citera
2011-06-01, 12:50
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
...Det är ju intressant att CP och Ingvar Heimer dog på exakt samma sätt, dvs efter skallskador orsakade av fall...
Citat:
Ursprungligen postat av Acech
....Han var en av de första att inse att det saknades någon minut i sekvensen....
Omständigheterna i båda fallen tyder på att ingen skulle få chans att fråga vidare om vem LP såg och OP hade talat med vid mötet innan. Skräpo har tydligen fått rätten att döda vem som helst i denna fråga. Frågan är vad ett hundratal man från utredningen kunde tänkas ha velat diskutera på Estonia. / Ove M
Citera
2011-06-01, 13:54
Medlem
hweyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
Här gäller att se upp med alla dem som likt Jallai menar att Palme verkligen var en landsförrädare och med sina skriverier försöker bortförklara all konkret inblandning från NATO/CIA vilket tydligast visas genom Contras, Sydafrika osv. med tillhörande villospår. / Ove M

Instämmer. Som framgår av min sammanfattning hade NATO också starka motiv att få bort OP. För mig är det underförstått att landsförrädarspåret omfattar NATO/CIA. Men de starkaste motiven är ändå fosterländska.
Citera
2011-06-01, 13:58
Medlem
hweyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slut
I min värld är Engström en helt orimlig GM. Känns även orimligt att han ens hade ett finger med någonstans trots alla konstigheter som omgärdar hans handlingar och vittnesmål.

Hur lyckas Jallai få honom att framstå som en trovärdig GM? Har som du förstår inte läst boken än...

Instämmer med Acech. Det är en gåta för mig varför Jallai pekar ut SE som GM. Antingen är han ute och cyklar eller så är han tillräckligt slipad för att inte lägga alla korten på bordet. Fortsättning följer dock...
Citera
2011-06-01, 14:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hweyl
Instämmer med Acech. Det är en gåta för mig varför Jallai pekar ut SE som GM. Antingen är han ute och cyklar eller så är han tillräckligt slipad för att inte lägga alla korten på bordet. Fortsättning följer dock...

Jallais grandiost hypade källor är något av ett "problem". Även om jag personligen inte tror det så finns det en risk att han är rejält ute och cyklar, och det kan vi isåfall inte veta, varför man inte har en aning om vilken vikt man ska lägga vid hans utpekningar. Lingärde väger tyngre.
Citera
2011-06-01, 14:09
Medlem
Sluts avatar
Citat:
Instämmer. Som framgår av min sammanfattning hade NATO också starka motiv att få bort OP. För mig är det underförstått att landsförrädarspåret omfattar NATO/CIA. Men de starkaste motiven är ändå fosterländska.

Om OP verkligen var en landsförrädare eller om den misstanken grundats på planterade uppgifter från NATO-håll är egentligen redan överspelat - även i mitt huvud bör det vara en egen, fosterländsk syn på OP som landsförrädare som var avgörande för dådet.

Det behöver alltså inte råda några motsättningar mellan ovanstående - det ena kan ju ha gett det andra...
Citera
2011-06-01, 14:13
Medlem
Sluts avatar
Citat:
Det är en gåta för mig varför Jallai pekar ut SE som GM. Antingen är han ute och cyklar eller så är han tillräckligt slipad för att inte lägga alla korten på bordet. Fortsättning följer dock...

Kanske är smart att av Jallai att välja ut en GM som är både osannolik och död. Man bör ju tänka på vad det skulle kunna medföra om han pekat ut en sannolik och levande GM...

Tror "slipad" är ordet...
Citera
2011-06-01, 14:24
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acech
...Kan dela med mig av denna sammanfattning av tänkbara GM:s också! Kommentera gärna ev. ändringar.
Citat:
Bra sammanställning av troligen frivilligt utnyttjade falska gm som tillsammans säkert hade kunnat leda spåret vidare till den verkliga uppdragsgivaren och anstiftaren till mordet. Ingen av dessa hade dock varit att lita på om det verkligen blivit allvar att komma till skott eller för att inte riskera sig och uppdragsgivaren bli avslöjade efteråt. En drogberoende som Flykt är helt otänkbar i dessa professionellt planerade sammanhang annat än som vilseledare eller syndabock likt CP. / Ove M
Senast redigerad av Ove Mollvik 2011-06-01 kl. 14:26.
Citera
2011-06-01, 14:43
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slut
Kanske är smart att av Jallai att välja ut en GM som är både osannolik och död. Man bör ju tänka på vad det skulle kunna medföra om han pekat ut en sannolik och levande GM...

Tror "slipad" är ordet...
Exakt! Men det var inte förrän jag råkade se Jallais intervju av Frånstedt på sin blogg som jag insåg vem som kunde utnyttja vem. Frånstedt må ha lidit av rysskräck och trott på sitt ansvar för rikets bästa då han mörkade vad som pågick men för Jallai finns ingen ursäkt. Jallai är nu lika mycket opportunist som Henrik Berggren då det gäller att förenkla historien i finansmaktens intresse. / Ove M
Citera
2011-06-01, 14:57
Medlem
Kavrings avatar
Citat:
Joel Haukka gjorde ingen hemlighet av att han jobbade åt SSI då han undersökte v.Birchan och att allt som framkom läckte vidare till CIA var då närmast självklart. Haukkas rapport som bekräftade v.Birchans heder och trovärdighet för utredningen medförde genast att Haukka istället dömdes som KGB-agent i media hur fullkomligt orimligt detta än var. Klassiska anklagelser riktas så mot alla oss som i andra hand råkar komma sanningen för nära helt enkelt. Taktiken är ju lika tydlig i detta forum. / Ove M

Joel Haukka? Han var ju kapten på Estonia! Hur många Joel Haukka han det finnas...? Här ligger en hund begraven.
Citera
2011-06-01, 14:58
Bannlyst
Citat:
Bra sammanställning av troligen frivilligt utnyttjade falska gm som tillsammans säkert hade kunnat leda spåret vidare till den verkliga uppdragsgivaren och anstiftaren till mordet. Ingen av dessa hade dock varit att lita på om det verkligen blivit allvar att komma till skott eller för att inte riskera sig och uppdragsgivaren bli avslöjade efteråt. En drogberoende som Flykt är helt otänkbar i dessa professionellt planerade sammanhang annat än som vilseledare eller syndabock likt CP. / Ove M

Äh, Flykt funkar bra. Hellre ett skott för mycket än ett för lite. Släpp av han vid Grand, låt han cirkulera lite och köra sina soldat-moves, när teamat anser att läget är rätt så skickar man ut Stig med ett vapen och låter han gå lös, därefter skickar man Piltz på att plocka vapnet så att halva Stockholm slipper dö och han får sticka vart han vill, hem och ringa syrran för att prata av sig kanske.
Senast redigerad av Acech 2011-06-01 kl. 15:01.
Citera
2011-06-01, 14:58
Medlem
FetFulElaks avatar
Jag skrev det i en annan tråd, men... ni är medvetna om att det idag är 23 år sedan Ebbe Carlsson-affären rullades upp... PKK-spåret och så där...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in