2011-05-14, 11:07
Medlem
Leif Ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Segelflygarn
Forresten, nar kom CP in i bilden som misstankt? Det var val bra lange efter mordet? Man hade val VG som huvudmisstankt bra lange innan man kom pa att det haller inte.

Det kom in tips om Pettersson tidigt. Men misstänkt blev han först då det behövdes.
Citera
2011-05-14, 13:46
Bannlyst
Snubblade över en intressant sak...Matti-vittnet (nr 2) sa att han såg en man med walkie-talkie på Tunnelgatan säga "Objektet är på Sveavägen, operation Alfa är igår".
Han är inte säker på tidpunkten, bara det att det var en stund efter det att han lämnat en restuarang vid 23-tiden.

Alfa = Plan A?
Citera
2011-05-14, 14:16
Medlem
Segelflygarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif D
Det kom in tips om Pettersson tidigt. Men misstänkt blev han först då det behövdes.
Fanns det tips om Petterson under tiden man holl Gunnarsson eller kom de efter att Gunnarsson blev avford?

Om teorin att man hade bestamt sig for VG som mordare skall halla sa faller den pa om man borjade intressera sg for CP under tiden man redan holl VG.
Senast redigerad av Segelflygarn 2011-05-14 kl. 14:19.
Citera
2011-05-14, 14:31
Bannlyst
Citat:
Fanns det tips om Petterson under tiden man holl Gunnarsson eller kom de efter att Gunnarsson blev avford?

Om teorin att man hade bestamt sig for VG som mordare skall halla sa faller den pa om man borjade intressera sg for CP under tiden man redan holl VG.
PU behandlade aldrig Gunnarsson likadant som CP. Problemet med VG, gissar jag, berodde på att han var tänkt att dö under natten och inte sitta inne hos PU som en tickande sanningsbomb. Det blev knas.

Citat:
Varför ger ni er på mig, jag är fan bara i periferin av organisationen som mördade Palme?

(Pettersson kunde man ju bolla runt med som han ville, han var ju aldrig inblandad på något sätt).

Alternativt, och mer troligt är att Börje Wingren på egen hand manipulerade ihop hela spåret, Poutiainen har ett helt kapitel på temat. Att Wingren höll ledande förhör behöver dock inte betyda att han hade fel. VG stämmer snarare bättre som eventuell GM om han inte sprang runt och härjade i Stockholms innerstad minuterna efter skotten. Fascinerande kille.
Senast redigerad av Acech 2011-05-14 kl. 15:07.
Citera
2011-05-14, 18:45
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acech
Imponerande. Dock är frågan hur han passar in Skandiahuset/Mötesscenariot. Dessa två måste vara slump för att vi ska kunna få in konceptet "går dit och ställer sig".

En intressant sak är den "ljusa man" som Lisbet såg inne på Tunnelgatan i samband med skotten. Tell?

Om man lyssnar på Lingärde så kan det vara så här:

-Palme går med på att stämma möte utanför Skandiahuset med någon som skall ge honom ett dokument.
-Mordoperationen går i skarp läge
-När Palme kommer till tänkt brottsplats så står tänkt GM "fryst till is" utan att göra något enligt Lingärde.
-Tell stegar då fram från en bevakningspost och skjuter (enligt Lingärde) antigen på order eller på eget initiativ.

Stämmer bra med mötesscenario och övrigt...
Citera
2011-05-14, 19:03
Medlem
Leif Ds avatar
Citat:

Om jag minns riktigt så kom det in tips om CP redan första veckan. Han hade väl stått och gormat i fyllan någonstans att det minsann var han som skjöt Palme.

Det som förvånar mig när det gäller VG är att man tillät honmom sitta och snacka skit i så stor utsträckning i förhören och att man aldrig pressade honom. Häktningen av honom känns inte helt seriös. Halvhjärtad, liksom för att visa handlingskraft.
Citera
2011-05-14, 21:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Om man lyssnar på Lingärde så kan det vara så här:

-Palme går med på att stämma möte utanför Skandiahuset med någon som skall ge honom ett dokument.
-Mordoperationen går i skarp läge
-När Palme kommer till tänkt brottsplats så står tänkt GM "fryst till is" utan att göra något enligt Lingärde.
-Tell stegar då fram från en bevakningspost och skjuter (enligt Lingärde) antigen på order eller på eget initiativ.

Stämmer bra med mötesscenario och övrigt...

Enligt Lingärde så gick Palme förbi legosoldaten...vettefan vart han skulle ha stått. Intressant dock att Tell springer mot Kungsgatan, LGWP säger ju som bekant samma sak. Dock går det stick i stäv med att Tell dök upp på en buss vid Birger Jarlsgatan. Med "mötesscenariot" menar jag att man faktiskt pratade med varandra. Att Palme bara var lurad till platsen borde vi skaffa oss någon annan term på så vi kan hålla isär dem.

Skandiahuset måste fortfarande in. Möjligt är att man hade en legosoldaten som knasar involverad Skandiahuset och att det var den planen som gick fel.

Om man samtidigt väger in Lisbets berömda jackbyte så får man ett scenario som är fullkomligt absurt. Den enda lösningen, i min mening, är att något riktigt avancerat har inträffat.

Någon som har fler bilder på Tell?
Senast redigerad av Acech 2011-05-14 kl. 21:30.
Citera
2011-05-14, 21:31
Medlem
Leif Ds avatar
Alltså, den här Claes Djurfledt, som flyttade sin bil... Har någon haft koll på vad han har haft för sig? Det finns en uppgift om att någon stått och bytt om bakom en volkswagen (ljusblå) och sedan hoppat in i den bilen som då kört i väg. Detta i området där Djurfeldt höll till.
Det är inte så att han körde i väg till någon undanskymd plats och bytta regskyltar? Och sedan användes bilen som flykfordon för någon. Den som kjörde flyktbilen bytte tillbaka skyltarna innan bilen ställdes tillbaka senare på natten, rejält felparkerad så att gatukontoret forslade bort den.
Citera
2011-05-14, 21:51
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Enligt Lingärde så gick Palme förbi legosoldaten...vettefan vart han skulle ha stått. Intressant dock att Tell springer mot Kungsgatan, LGWP säger ju som bekant samma sak. Dock går det stick i stäv med att Tell dök upp på en buss vid Birger Jarlsgatan. Med "mötesscenariot" menar jag att man faktiskt pratade med varandra. Att Palme bara var lurad till platsen borde vi skaffa oss någon annan term på så vi kan hålla isär dem.

Mottagningstesterna med walkie-talkies gjordes 50 meter från mordplatsen, jag tror det var här det var tänkt att mordet skulle ske, men att legosoldaten frös här:

"Till Svensk Hemslöjds butik i Skandiahuset femtio meter från mordplatsen, kom vid upprepade tillfällen personer vilka gjorde mottagningstester med walkie-talkies denna fredag (28/2 1986, förf anm.). Till slut tröttnade personalen och ringde efter polisen. Men polisen kom aldrig till butiken. Enligt Stockholmspolisen kan denna händelse inte ha något samband med mordet på Olof Palme, eftersom ingen på förhand hade vetat att han (Palme) skulle gå förbi just där" (kurs. förf). Ingen kunde på förhand ha vetat att Olof Palme skulle gå förbi just där - sade de s.k.palmeutredarna i avsikt att vilseleda! Men det var just det de visste. Därför också det myckna mottagningstestandet med walkie-talkies i hemslöjdsbutiken den dag Palme skulle skjutas. (ur ”Grobladet” nr 1. Av L.E. Svahn 1988.)

Om nu Lisbeth bytte jacka så tror jag att det är sannolikast att var pga en Kalle Blomkvist som kom på att viktiga bevis måste säkras/skyddas/omhändertas...
Senast redigerad av heheho 2011-05-14 kl. 21:54.
Citera
2011-05-14, 21:55
Bannlyst
Citat:
Mottagningstesterna med walkie-talkies gjordes 50 meter från mordplatsen, jag tror det var här det var tänkt att mordet skulle ske, men att legosoldaten frös här:

"Till Svensk Hemslöjds butik i Skandiahuset femtio meter från mordplatsen, kom vid upprepade tillfällen personer vilka gjorde mottagningstester med walkie-talkies denna fredag (28/2 1986, förf anm.). Till slut tröttnade personalen och ringde efter polisen. Men polisen kom aldrig till butiken. Enligt Stockholmspolisen kan denna händelse inte ha något samband med mordet på Olof Palme, eftersom ingen på förhand hade vetat att han (Palme) skulle gå förbi just där" (kurs. förf). Ingen kunde på förhand ha vetat att Olof Palme skulle gå förbi just där - sade de s.k.palmeutredarna i avsikt att vilseleda! Men det var just det de visste. Därför också det myckna mottagningstestandet med walkie-talkies i hemslöjdsbutiken den dag Palme skulle skjutas. (ur ”Grobladet” nr 1. Av L.E. Svahn 1988.)

Vi är rätt ute.

Men om ursprungsattentatet var planerat vid Skandiadörren, hur vet man att Olof och Lisbet skulle ta den vägen mot Dekorima?
Senast redigerad av Acech 2011-05-14 kl. 21:57.
Citera
2011-05-14, 22:06
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Vi är rätt ute.

Men om ursprungsattentatet var planerat vid Skandiadörren, hur vet man att Olof och Lisbet skulle ta den vägen mot Dekorima?

Jag tror mötet var bestämt där, men det lätt att vinka till sig någon +/-25meter, om det blev lite längre bort.
Citera
2011-05-14, 22:14
Bannlyst
Citat:
Jag tror mötet var bestämt där, men det lätt att vinka till sig någon +/-25meter, om det blev lite längre bort.

Kan det vara så att minuten som saknas skedde vid en fruktlös väntan vid Skandiadörren, varvid en Mr X förstår att något knasat och med raska steg går och ställer sig vid reklampelaren och vinkar till sig OP. Mötet som sker är sekundlångt, ett par hälsningar och artighetsfraser innan det smäller. Det scenariot kan anpassas efter i stort sett allas, från Björkman till Morelius, versioner. Förklarar även att Lisbet inte riktigt hängde med i svängarna.

Riktigt intressant är att Morelius säger att han uppfattade som att mördaren hade sneddat över vägen från andra sidan (Wall).
Senast redigerad av Acech 2011-05-14 kl. 22:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in