2011-05-29, 16:42
Medlem
Perä som gärningsman
Detta skulle förutsätta att Peräs alibi från Norrtälje, som ju på papperet
verkar starkt, skulle vara manipulerat. Det har ju sagts att PU gick hårt
åt just Perä, för hårt har t o m vissa sagt (i förhållande till andra från
polisspåret) Dessutom har jag hört att Perä var tillsagd att hålla sig borta
eftersom han var labil och sjukskriven för alkoholproblem. Han hade ju en
tid före mordet gjort en idiotisk felparkering och lämnat sin laddade Magnum
i den olåsta bilen.
Citera
2011-05-29, 17:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Myllo
Perä som gärningsman
Detta skulle förutsätta att Peräs alibi från Norrtälje, som ju på papperet
verkar starkt, skulle vara manipulerat. Det har ju sagts att PU gick hårt
åt just Perä, för hårt har t o m vissa sagt (i förhållande till andra från
polisspåret) Dessutom har jag hört att Perä var tillsagd att hålla sig borta
eftersom han var labil och sjukskriven för alkoholproblem. Han hade ju en
tid före mordet gjort en idiotisk felparkering och lämnat sin laddade Magnum
i den olåsta bilen.

Jag har aldrig trott på Perä som GM, möjligtvis som den frysande legosoldaten men då endast i situationer där jag glömmer bort att han har ett bra alibi...Men har inte han erkänt inblandning? Skedde på en resa om jag inte missminner mig.
Citera
2011-05-29, 21:08
Medlem
hweyls avatar
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/film/article13097969.ab

Ännu en intetsägande film om Palmemordet?

Citat:
Den pensionerade Roland Hassel (Lars-Erik Berenett) försöker ta reda på vem som mördade Olof Palme i filmen med arbetsnamnet ”Hassel 12”. En dokumentär och fiktion – allt i ett.

– Det finns oändligt många teorier om mordet. Frågan är väl om det finns så mycket att komma fram till när de forskat i 25 år, säger Martin Persson, producent på Anagram produktion.

– Detta mord är ett trauma som fortfarande hänger över oss. Vi lämnar mordet ganska öppet, precis som ärendet är öppet. Hassel-figuren blir en betraktare av vårt Sverige i dag, säger Lars-Erik Berenett.

Bara inte slutsatsen blir "Det var Christer Pettersson!".
Citera
2011-05-29, 21:25
Medlem
nattekniks avatar
Någon som vet om Östling/Grundborgs lilla företag gjorde några affärer med Bofors ?
Citera
2011-05-29, 21:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hweyl
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/film/article13097969.ab

"Det finns oändligt många teorier".

Nej, det gör inte det.
Citera
2011-05-29, 21:35
Medlem
hweyls avatar
Någon som vet om Jörgen B alias Bertil (officer IB/SSI) lever?

Citat:
Man har fått klart för sig alltså att OP var en förrädare... en förrädare mot landet... och jag håller inte för uteslutet att OP mördades av patriotiska skäl.

Cirkulerar Jörgen B:s PM som "slarvades bort" av Säpo hos någon fb-användare?
Citera
2011-05-29, 21:47
Medlem
hweyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Nån som känner till mer om Anders Svärdviks bok:

Nej, men här är en intressant intervju med honom http://www.realtid.se/ArticlePages/201008/03/20100803172547_Realtid078/20100803172547_Realtid078.dbp.asp
Han heter tydligen Sydborg nuförtiden. I intervjun framstår han som en aningen mer balanserad person än intrycket man får av hans hemsida
Citera
2011-05-30, 06:17
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hweyl
http://www.aftonbladet.se/nojesblade...cle13097969.ab

För dem som fortfarande tror att det var Christer Pettersson som sköt Palme av misstag då det istället skulle ha varit Cedergren.Pettersson anhölls väl en två år efter mordet.Pettersson borde väl åtminstonde dagen efter ha upptäkt att han sköt fel person ,gav han upp efter detta?Cedergren levde ju fortfarande?Kommer just nu inte på hela den påhittade historien om varför CP skulle behöva mörda Cedergren.Om det nu hade varit en sann historia, vad var det som gjorde att CP inte försökte igen?Finns det en sådan fråga av PU ställd till CP? eller fick Cedergren reda på detta så han kom överens med CP?Eller gick han med ständig livvakt?
Citera
2011-05-30, 10:56
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorze
...Kommer just nu inte på hela den påhittade historien om varför CP skulle behöva mörda Cedergren.Om det nu hade varit en sann historia, vad var det som gjorde att CP inte försökte igen?Finns det en sådan fråga av PU ställd till CP? eller fick Cedergren reda på detta så han kom överens med CP?Eller gick han med ständig livvakt?
Än mer intressant är att historien spreds väl inte förrän 2004 just innan CP dödades. Jag gillade den själv först fast skrönan i typisk stil måste ha varit konstruerad i god tid före mordet. För oss som nu istället blev övertygade om att det verkligen hade varit ett planerat möte i korsningen och att CP skulle ha fått skulden med en pistol i handen vare sig den avfyrats ej tydde det hela på ett scenario med en prickskytt och en övning med polisen samtidigt som verkliga kuppmakare skulle ha passat på.
Mitt naiva förslag bland arbetskamrater på tv4 att CP borde få träffa LP och saken redas ut då jag hade bästa tankar även om Holmér och polisen ledde istället omgående till att CP klubbades ihjäl på ett sätt som enbart en konspiration SPF/Skräpo haft motiv tillfälle och förmåga att genomföra och sedan hålla tyst om. De fortsatta trakasserierna mot mig personligen fastän jag helt lämnade frågan visar sedan på en ännu större härva med rötter i hela Europas historia. Sambanden sedan jag som nyfiken neutralist likt Palme i ungdomen reste runt i de ännu aldrig uppklarade krigszonerna blir allt svårare att bortförklara. / Ove M
Citera
2011-05-30, 12:06
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
....Troligtvis hade man försökt mörda palme vid ANC-mötet 10dagar innan (notera polisens utbrott om att "han klarade sig"...) när den stora planen med legosoldaten klickar en andra gång, får Tell nog, och går fram och skjuter, spontant och på lite fel ställe.
Det är därför mordet ger ett klumpigt intryck, polisen skulle bara hjälpa till runt om kring, inte skjuta, men nu blev det så. Sydafrika hade varit med i planeringen över hur det egentligen skulle gått till....
Eskil Blocks hat mot Palme grundades i sak främst på stödet för ANC. Med tanke på Blocks inflytande i Frihetsrörelsen där Tell ingick kan man förstå hur dessa i första hand försökte värva sydafrikanska proffs till smutsjobbet under Tell med kompisars övervakning på plats. Bilhandlaren Craig Williamson anade nog att den alltför hederlige Anthony White kunde vara en läcka då erbjudandet om skottpengar på Palme säkert hade gått ut brett också bland Ian Smiths Road Scouts där White varit major innan han blev timmerhandlare. Williamson fick istället Bertil Wedin till att plantera PKK-spåret och när inte heller detta gick hem skulle White pekas ut istället för kollegan som antagit erbjudandet men frös till is då det väl gällde. Tell visste nog att det fanns ytterligare en station för Palmes gatlopp och skyndade sig dit. Krantz och andra vittnen sedan skulle under alla omständigheter kollras bort av SPF och Eskil Block. / Ove M
Citera
2011-05-30, 12:46
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorze
...visserligen har Feldt skrivit debatt artikel i DN om att PU borde undersöka polisspåret men han utvecklar konstigt nog inget i sin egna bok.
Feldt bör ha dåligt samvete för att han lät sig utnyttjas av SPF till att intyga något om att OP av psykiska skäl inte skulle vara att lita på. Feldt försa sig direkt efter mordet då han sa något i stil med "vi trodde inte att det skulle behöva gå så långt". Att OP till varje pris skulle behöva undanröjas var man ändå överens om på centralt högsta nivå. När sedan möjligheten yppade sig att kunna lägga skulden på polisen så passade Feldt på opportunist som han är. Feldts senare engagemang i Hjärnfonden säger mer om vilka värderingar som rör sig i hans huvud. OP och CP skulle ha något gemensamt drag enligt den teori om galna genier som då gällde och även LP kan ha trott på. / Ove M
Citera
2011-05-30, 12:57
Medlem
Kavrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
Mitt naiva förslag bland arbetskamrater på tv4 att CP borde få träffa LP och saken redas ut då jag hade bästa tankar även om Holmér och polisen ledde istället omgående till att CP klubbades ihjäl på ett sätt som enbart en konspiration SPF/Skräpo haft motiv tillfälle och förmåga att genomföra och sedan hålla tyst om.

Det är ju intressant att CP och Ingvar Heimer dog på exakt samma sätt, dvs efter skallskador orsakade av fall. Bägge opererades och tillbringade några veckor i icke kontaktbart tillstånd på intensivvårdsavdelning innan de avled. De behandlades till och med av samma läkare. Vad visste Ingvar Heimer som var så känsligt? Hade CP och Heimer något gemensamt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in