2023-06-02, 19:13
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Jag gillar förhållningssättet "relativ tid". För det är ju den som är intressant. Vad händer relativt mordtiden oavsett vilken tiden var? Därifrån kan man avgöra rimligheten i olika analyser. Om sanningen ska fram har ju inte PU med trovärdighet lyckats fastställa en mordtid. Att basera det hela på LL:s egna beräkningar är milt uttryckt vanskligt.

När det gäller Robert säger han som bekant att det var helt öde när han kom fram (vi leker vidare en stund med Robert tycker jag). Det kan betyda att de blixtsnabba hjälteinsatserna inte var så blixtsnabba utan realistiskt snabba. Vanliga människor i en bil som plötsligt ser att nån ligger på en trottoar flyger naturligtvis inte ut med jetfart ur bilen. Anna Hage - som jag tänker på nu - pratade väl lite internt med kompisarna i bilen innan hon och hennes kompis bestämde sig för att ge sig av? Då hade det gått ett antal sekunder, kanske så mycket som en halv minut? Ingen vet.

Det var inte ett sekundsnabbt beslut och det kan man inte heller vänta sig av någon. Anna Hage gjorde en stark insats oavsett. Detsamma med Hans J, LL med flera. Självklart vill de framställa sig som handlingskraftiga och raska. Men sekunderna tickar på och människor är bara människor.

Jag vill inte tvinga in Robert i schemat. Jag vill ha en öppen diskussion.

Edit. Min skeptiska/realistiska hållning gäller även färgen på jackor. Ljusblå, mellanblå, mörkblå, grå osv. I vilka ljusförhållanden då? Hur snabb var observationen? etc. Allt får tas med en nypa salt.
Jag finner det också högst troligt att det är fler än SE som förskönar sina insatser i förhören. Kanske inte ens medvetet.

Att folk rattar om bilen, kastar sig ur bilar och springer fram i samma stund som OP slår i backen har jag svårt att se.

Rimligen kommer det ett "Amen, vad fan hände där", en stunds fundering och intagande av intryck, sedan tvekan, sedan aktion. Det kan ju utan någon direkt lögn sedan beskrivas som "Direkt". Men det kanske är efter 15-20 sek.
Citera
2023-06-02, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Jag gillar förhållningssättet "relativ tid". För det är ju den som är intressant. Vad händer relativt mordtiden oavsett vilken tiden var? Därifrån kan man avgöra rimligheten i olika analyser. Om sanningen ska fram har ju inte PU med trovärdighet lyckats fastställa en mordtid. Att basera det hela på LL:s egna beräkningar är milt uttryckt vanskligt.

När det gäller Robert säger han som bekant att det var helt öde när han kom fram (vi leker vidare en stund med Robert tycker jag). Det kan betyda att de blixtsnabba hjälteinsatserna inte var så blixtsnabba utan realistiskt snabba. Vanliga människor i en bil som plötsligt ser att nån ligger på en trottoar flyger naturligtvis inte ut med jetfart ur bilen. Anna Hage - som jag tänker på nu - pratade väl lite internt med kompisarna i bilen innan hon och hennes kompis bestämde sig för att ge sig av? Då hade det gått ett antal sekunder, kanske så mycket som en halv minut? Ingen vet.

Det var inte ett sekundsnabbt beslut och det kan man inte heller vänta sig av någon. Anna Hage gjorde en stark insats oavsett. Detsamma med Hans J, LL med flera. Självklart vill de framställa sig som handlingskraftiga och raska. Men sekunderna tickar på och människor är bara människor.

Jag vill inte tvinga in Robert i schemat. Jag vill ha en öppen diskussion.

Edit. Min skeptiska/realistiska hållning gäller även färgen på jackor. Ljusblå, mellanblå, mörkblå, grå osv. I vilka ljusförhållanden då? Hur snabb var observationen? etc. Allt får tas med en nypa salt.

Jag lyssnar gärna på dina idéer om Robert (eller motsvarande) men har nog inga egna att bidra med. Om reaktionstiden för Anna Hage och kompani har jag nog redan sagt mitt. Sedan får du töja och tänja och böja och bända bäst du vill, men det får stå för dig.

Om tiderna så är bankomaterna fina så länge vi kör relativ tid – dvs för förlopp som kan förankras i endera bankomaten. Skotten hör till den kategorin, det är därför relativ tid (i förhållande till mordet) överhuvudtaget är möjlig.

Ska man köra absolut tid så får man hitta annat tidsankare att hänga det hela på. Ta Engström till exempel, som har eget ankare i form av utstämplingstiden 23.19 (efter koll mot Fröken Ur). På den har vi emellertid bara minutprecision, vilket är fallet med alla tidskällor utom bankomaterna och LAC-bandets Fröken Ur.

Jag har gått igenom samtliga tidskällor jag kunnat finna i materialet och då har jag kunnat stämma av dem mot varandra i en "bootstrapping". Lite förenklat fungerar det så att man tar en hel hög med tidskällor, som var för sig kan gå lite fel åt endera hållet, och så beräknar man ett genomsnitt. Det genomsnittet blir sedan systemankare som man kan stämma av allt, inklusive bankomaterna och LAC-bandet emot.

I verkligheten är det förstås krångligare än så, med diverse avstämningar som petas in i (det vägda) genomsnittet. Men principen är rättfram och inte svår att begripa. Vi kan kalla resultatet av den bootstrappingen för en "kollektiv tidskälla" eftersom den använder alla (oberoende) källor. Som oberoende källor räknar vi allt utom LAC-bandet, som redan apriori kan påvisas vara manipulerat.

Avstämningen ger vid handen att bankomaterna går cirka 15 sekunder efter realtid – i meningen "kollektiva ankartiden". LAC-bandets Fröken Ur går 2.30 minuter före realtid. Accepterar man den analysen, vilket jag menar att man nog blir tvungen till när man väl satt sig in i den, så kan man gå vidare och använda både LAC-bandets Fröken Ur och bankomaterna som "absoluta" tidskällor – fast förutsatt att man justerar dem 2.30 minuter bakåt (LAC-bandet) respektive 15 sekunder framåt (bankomaterna). Precisionen på de tiderna blir grovt räknat plus/minus 15 sekunder.

Det var snabbkursen i tidskällorna och "timewarpen". Nu kan du själv plocka fram räknesnurran och köra för fullt. Om det finns frågor om hur det här gått till så är de välkomna, men jag är mör i kulan nu och får ajournera till morgondagen. Med det vill jag tacka igen.
Citera
2023-06-02, 19:39
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
Jag lyssnar gärna på dina idéer om Robert (eller motsvarande) men har nog inga egna att bidra med. Om reaktionstiden för Anna Hage och kompani har jag nog redan sagt mitt. Sedan får du töja och tänja och böja och bända bäst du vill, men det får stå för dig.

Om tiderna så är bankomaterna fina så länge vi kör relativ tid – dvs för förlopp som kan förankras i endera bankomaten. Skotten hör till den kategorin, det är därför relativ tid (i förhållande till mordet) överhuvudtaget är möjlig.

Ska man köra absolut tid så får man hitta annat tidsankare att hänga det hela på. Ta Engström till exempel, som har eget ankare i form av utstämplingstiden 23.19 (efter koll mot Fröken Ur). På den har vi emellertid bara minutprecision, vilket är fallet med alla tidskällor utom bankomaterna och LAC-bandets Fröken Ur.

Jag har gått igenom samtliga tidskällor jag kunnat finna i materialet och då har jag kunnat stämma av dem mot varandra i en "bootstrapping". Lite förenklat fungerar det så att man tar en hel hög med tidskällor, som var för sig kan gå lite fel åt endera hållet, och så beräknar man ett genomsnitt. Det genomsnittet blir sedan systemankare som man kan stämma av allt, inklusive bankomaterna och LAC-bandet emot.

I verkligheten är det förstås krångligare än så, med diverse avstämningar som petas in i (det vägda) genomsnittet. Men principen är rättfram och inte svår att begripa. Vi kan kalla resultatet av den bootstrappingen för en "kollektiv tidskälla" eftersom den använder alla (oberoende) källor. Som oberoende källor räknar vi allt utom LAC-bandet, som redan apriori kan påvisas vara manipulerat.

Avstämningen ger vid handen att bankomaterna går cirka 15 sekunder efter realtid – i meningen "kollektiva ankartiden". LAC-bandets Fröken Ur går 2.30 minuter före realtid. Accepterar man den analysen, vilket jag menar att man nog blir tvungen till när man väl satt sig in i den, så kan man gå vidare och använda både LAC-bandets Fröken Ur och bankomaterna som "absoluta" tidskällor – fast förutsatt att man justerar dem 2.30 minuter bakåt (LAC-bandet) respektive 15 sekunder framåt (bankomaterna). Precisionen på de tiderna blir grovt räknat plus/minus 15 sekunder.

Det var snabbkursen i tidskällorna och "timewarpen". Nu kan du själv plocka fram räknesnurran och köra för fullt. Om det finns frågor om hur det här gått till så är de välkomna, men jag är mör i kulan nu och får ajournera till morgondagen. Med det vill jag tacka igen.

Kanske en för stor fråga i viss mån, men jag tar ändå chansen att fråga dig, eftersom du både verkar insatt och ha talets gåva samt gillar att brodera ut dig i text (positivt); hur såg organisationen Stay Behind ut i Sverige under dess "glansdagar" och hur värvades folk (och vilka)?
Citera
2023-06-02, 20:17
Medlem
Citat:
Det står hugget i sten ovanför universitetshusets port i Uppsala: "Att tänka fritt är stort. Att tänka högt är större". Eller något i den stilen.

Devisen är "Tänka fritt är stort men tänka RÄTT är större." En devis jag verkligen kan hålla med om i fråga om Palmemordet...
Citera
2023-06-02, 20:28
Medlem
Är det någon som vet hur Polisman F brukade ta sig till jobbet? Tänker på varför han lämnar sin WV hemma och inte tar den till jobb? Hans kollega Gedda säger i ett förhör som görs under Krister Peterson eran (2020) att Polisman F åker före från polisstationen med sin bil för att parkera den hemma. Minns han fel eller har han glömt vad de bestämt innan vad de skulle säga 1986? De sa då att han åkte i bussen och släpptes av vid sin bil. Och om han körde själv med en annan bil var parkerade han då den?

Citat:
Klas Gedda ombeds att fritt återge den minnesbild han idag har från aktuellt tillfälle och börjar då med att berätta att en kollega i deras piket, Claes Djurfeldt, skulle flytta sin bil.

Djurfeldt bodde då på Regeringsgatan och åkte före de andra från Södermalm för att leta efter parkeringsplats.

Minnesbilden är att de åkte upp Döbelnsgatan och tog vänster runt Johannes kyrkogård och stod med bussen i princip i höjd med kyrkan när Djurfeldt kom gåendes upp från David Bagares gata.

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:A14205-04-E
Senast redigerad av sulfint 2023-06-02 kl. 20:56.
Citera
2023-06-02, 20:41
Medlem
csvenss avatar
Citat:

Håller med dig om AH. Hon är nog framme efter ca 20 sek.

Alla de tidskällor du analyserat, vilka är de och vilka händelser hör de samman med? Har du redovisat dom i något inlägg?

SEs utstämpling och hans observation av LJ är ju lite problematisk i din teori, om än inte omöjlig. Han måste ju ha kommit till mordplatsen nästan två min efter mordet om han pratat med väktarna en stund. Du kan han inte sett LJ från mordplatsen. Då måste han gjort observationen från sitt rum. Det stämmer inte alls med det SE uppger.

Värre är det med fru Schaeffers tidiga vittnesförhör där hon säger att hon lämnade hållplatsen efter 23.17.30 och hon gjorde en tidskontroll. Stämmer den så måste hon ha varit väldigt nära mordplatsen om mordet skedde 23.19. Du måste därför rucka rejält på hennes tidsangivelser eftersom det tog ett tag att gå så hon kom ner vid Hötorget så hon inte hörde skotten. När lämnade hon hållplatsen ca enligt dig?
Citera
2023-06-02, 20:51
Medlem
Gissar på att det var mossad som sköt honom.
Citera
2023-06-02, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Håller med dig om AH. Hon är nog framme efter ca 20 sek.

Alla de tidskällor du analyserat, vilka är de och vilka händelser hör de samman med? Har du redovisat dom i något inlägg?

SEs utstämpling och hans observation av LJ är ju lite problematisk i din teori, om än inte omöjlig. Han måste ju ha kommit till mordplatsen nästan två min efter mordet om han pratat med väktarna en stund. Du kan han inte sett LJ från mordplatsen. Då måste han gjort observationen från sitt rum. Det stämmer inte alls med det SE uppger.

Värre är det med fru Schaeffers tidiga vittnesförhör där hon säger att hon lämnade hållplatsen efter 23.17.30 och hon gjorde en tidskontroll. Stämmer den så måste hon ha varit väldigt nära mordplatsen om mordet skedde 23.19. Du måste därför rucka rejält på hennes tidsangivelser eftersom det tog ett tag att gå så hon kom ner vid Hötorget så hon inte hörde skotten. När lämnade hon hållplatsen ca enligt dig?

Jag tar den här nu ikväll innan jag lägger på och tar helg. Om Stig Engström så är det en hel del saker som han uppger som inte stämmer. Jag har skrivit flera inlägg om den här frågan under de senaste två veckorna, hur det relaterar till Krister Peterssons "Agatha Christie-tänk" med mera. Du kan kanske gräva bakåt och titta efter lite själv.

Min bästa skattning av när Engström kommer till mordplatsen heter cirka 90 sekunder efter skotten. Samtalet med väktarna verkar alltså inte vara så långt. Även Krister Petersson lider av samma problem som jag, nämligen att hans teori inte stämmer med vad Engström uppger. I hans fall är diskrepanserna dessutom av ett betydligt värre slag än mina.

Frågan om fru Schaefer är inte så enkel, för hon har en dotter med sig som ger andra tider – och om du läser förhören med lupp så ser du att det är dottern som kollar klockan och inte fru Schaefer själv. Samma med digitalklockan nere vid Hötorget (förmodligen den på Ströms hörna).

Så grejen är att fru Schaefer genomgående lägger på ett par minuter på dotterns tider, och när polisen hör dottern (som är minderårig) så finns mamma med i rummet och hör på. Därför kommer det två olika bud från dottern om tiden på digitalklockan: "23.21 eller 23.23". Det är ju väldigt bisarrt att inte kunna bestämma sig mellan 23.21 och 23.23 när man kollat på en digitalklocka. Men saken är att 23.21 är "dotterns tid" medan 23.23 är "mammas tid", och då ger hon bådadera. Men återigen är det dottern som kollar tiderna medan mamma justerar dem i efterhand – så att de passar in med skotten vid 23.21.

Jag har aldrig använt Schaefers tider som komponent i mitt tidsankare, och nu har du hört varför. Men däremot menar jag att Schaefers tider är fullt kompatibla med "timewarpen", och det är de därför att det är dotterns tider som är de riktiga medan mammas är justerade. Long story, men där har du den. Läs om förhören med det i bakhuvudet så ser du själv. Om du har uppföljningskommentarer eller ytterligare frågor så får vi ta dem i helgen. Med det säger jag godkväll och trevlig helg!
Citera
2023-06-02, 21:06
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Inte direkt. HJ i den vita taxin är framme efter 10-20 sekunder, när GM är 25 meter in i gränden, och IM ser en person skynda sig ur taxin. Den personen är antagligen SG. AH kastar sig ur bilen när hon ser en person ligga på marken, och torde vara där strax efter SG. I synnerhet om taxin kom på insidan.

Vittnen menar på att de enda i den omedelbara närheten till paret Palme, dessförinnan, är GM och AB.

Det finns således varken tid eller utrymme för någon "yngling"

Eller äldre man med handledsväska, för den delen.

Om man ser källkritiskt på det hela så ser det här med "ynglingen" ut som ett påhitt.

Det stämmer inte med övriga källor.

Vet inte vad du avser med dina tidsuppgifter, det är väl samma tider som jag uppger... Men SG är där tidigast 15s efter mordet, men sannolikt är det 20 sekunder.

"Stämmer inte med övriga källor". Jo det stämmer med flera andra källor. Det finns utrymme för en yngling där.

Exakta beskrivningar över alla rörelser och personer på mordplatsen finns inte.

Jag säger inte att ynglingen var där. Men vissa tecken på honom finns faktiskt.

När säger IM det där? Då har han ju uppenbarligen blicken på taxin om han ser SG hoppa ut där, alltså att han inte tittar specifikt in i gränden.
Citera
2023-06-02, 21:17
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Vet inte vad du avser med dina tidsuppgifter, det är väl samma tider som jag uppger... Men SG är där tidigast 15s efter mordet, men sannolikt är det 20 sekunder.

"Stämmer inte med övriga källor". Jo det stämmer med flera andra källor. Det finns utrymme för en yngling där.

Exakta beskrivningar över alla rörelser och personer på mordplatsen finns inte.

Jag säger inte att ynglingen var där. Men vissa tecken på honom finns faktiskt.

När säger IM det där? Då har han ju uppenbarligen blicken på taxin om han ser SG hoppa ut där, alltså att han inte tittar specifikt in i gränden.

Fast ynglingen befinner sig enligt egen uppgift på andra sidan Skandiahuset när skotten går av, och hinner med en del andra saker innan han beger sig de minst 70-80 meterna till platsen och ger så pass mycket mun mot mun att ansiktet är nedblodat. Går detta alltså att hinna med på högst 20 sekunder?

För övrigt ser inget annat vittne någon yngling i närheten. AH kan ha blivit missförstådd.

Går det att få en länk till förhöret där hon nämner "ynglingen"?

Den enda yngling hon senare pratar om är SG. Gossen med det nedblodade ansiktet är SG.

Eller fanns det två personer med nedblodat ansikte? Ack, denna natt, dubbelgångarnas natt!

Det konstiga är att hans kamrat inte känner igen SG. Men de umgicks bara den kvällen?

I ett alternativt universum stod tydligen SG på kö efter ynglingen och SE att ge mun mot mun ...

Åt en okänd, äldre man i en blodpöl. Det är tappra män!

P.S. SG borde få en medalj av kungen.
Senast redigerad av Dalulven 2023-06-02 kl. 21:21.
Citera
2023-06-02, 21:20
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Du ska ha tack för det klargörandet. Vi är ense om att han landar "till vänster" åtminstone i meningen på vänster axel. Sedan verkar du även mena att hela kroppen pekar snett åt vänster, dvs huvudet lite åt sydost till. Den biten är jag kanske inte med på, för så lät det inte på Jeppsson som framställde det mer som att han föll med huvudet pekande rakt söderut.

Vidare förstår jag av din förklaring att "nettoflyttningen" av Palme efter det att han fallit motsvarar en enda vändning från sidoläget till höger och över på rygg, och det blir allt. I så fall har han alltså landat omkring en halvmeter från blodfläckens östra ände.

Av bilderna att döma tycker i alla fall jag att östra änden på fläcken ligger lite väl långt inåt Tunnelgatan för att det bara ska röra sig om en halvmeter netto. Då måste de komma gående väldigt nära husväggen i så fall.

Men när Delsborn ser dem stå och samtala med den tredje mannen så har de ryggarna utåt gatan medan mannen har ryggen mot husväggen. Redan det flyttar ju ut dem alla gånger en meter och troligtvis lite mer än så från väggen. Du ser problemet, för då måste de verkligen radikalsnedda in mot Tunnelgatan för att hamna så pass långt in som en halvmeter (eller lite drygt det) väster om fläckens östra ände.

Det jag just sagt utgår förstås från att Delsborn inte sett i syne. Men om du inte har ett mötesscenario så måste du ju gaslighta Delsborn på något sätt, och säga att han inte alls sett dem stå där och samtala. Även det antagandet är något som jag har svårt att svälja och förlika mig med. Men om du plockar bort samtalet så måste du i alla fall ha dem "smygande längs väggen" för att få ihop geometrin i din modell med blodfläckens position.

Jag håller mig nog alltjämt till min egen modell, men det är i alla fall fint att höra hur andra tänker sig det hela. Än en gång tack för det.

Tanke 1: Fast nu tror ju inte jag att LOP och en man står där och pratar. AD ser bara silhuetter, han kan inte se vilket håll personerna är vända. Han slänger ett snabbt öga, två personer bredvid varandra vända åt söder, en man före eller bakom dom också vänd åt söder.

Tanke 2: Snedda radikalt? Så radikalt är det väl inte. Lisbet säger att de tittar i nåt mer skyltfönster än Sari. Detta kan vara Dekorimas fönster som man sneddar lite mot för att kolla i farten. Det kan också vara så att detta tittande gjorde att de vred sig mot fönstret en kort stund.

Nej man behöver inte gaslighta AD. Man behöver lägga ihop alla vittnesmålen. Inte cherrypicka AD och bokstavstro hans ord.
Citera
2023-06-02, 21:31
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Fast ynglingen befinner sig enligt egen uppgift på andra sidan Skandiahuset när skotten går av, och hinner med en del andra saker innan han beger sig de minst 70-80 meterna till platsen och ger så pass mycket mun mot mun att ansiktet är nedblodat. Går detta alltså att hinna med på högst 20 sekunder?

För övrigt ser inget annat vittne någon yngling i närheten. AH kan ha blivit missförstådd.

Går det att få en länk till förhöret där hon nämner "ynglingen"?

Den enda yngling hon senare pratar om är SG. Gossen med det nerblodade ansiktet är SG.

Eller fanns det två personer med nedblodat ansikte? Ack, denna natt, dubbelgångarnas natt!

Det konstiga är att hans kamrat inte känner igen SG. Men de umgicks bara den kvällen?

I ett alternativt universum stod tydligen SG på kö efter ynglingen och SE att ge mun mot mun ...

Åt en okänd, äldre man i en blodpöl. Det är tappra män!

P.S. SG borde få en medalj av kungen.

Köper man att andra vittnen blandar ihop händelserna efter 35 år så gäller det ju så klart även ynglingen.

Om det fanns två personer med blod i ansiktet? Ja den frågan kan knappast vara ny för dig. SG:s kompis beskriver en ung man med blod i ansiktet. Om SG var din kompis som gjorde mun mot mun på Palme och du såg honom blodig i ansiktet, hade du då sagt till polisen att du såg en ung man med blod i ansiktet? För det är vad SG:s kamrat säger.

Som sagt, jag säger inte att ynglingen var där. Men tecken finns ju trots allt där. Så låt honom berätta hela sin historia och avgör sen.

Vissa tolkar vittnesmålen som en heltäckande bild för rörelserna på mordplatsen. Men så är det inte. En fråga, vilka vittnen beskriver hur AB springer och gömmer sig i porten? Som jag minns det finns det inga vittnen som beskriver AB förrän efter han redan kommit till porten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in