Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-03-29, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
Håller med. Och med tanke på den starka looken, borde ju någon rimligen känna igen hen, tycker man.
Jag ber om ursäkt för att jag svarar på fel inlägg:

Hur som har jag kommit att tveka om det verkligen är ner på Sveavägen som är rätt väg att gå.
Det verkar vara den gängse uppfattningen - ner på Sveavägen.
Vissa blir besvikna, säkert.

Mitt omdöme säger att det borde i stället vara omständigheterna runt omkring Olof Palmes politiska situation som borde ha varit fokus för utredarna.

Med detta vill jag säga att ni hittar inte svaret på mordgåtan genom att stirra på polisrapporterna från Sveavägen.

Gör som Manuel Buendía tänk själv.
Citera
2023-03-29, 22:51
Bannlyst
Hur såg en typisk medlem av Europeiska ArbetarePartiet ut? ACR och GS blev omsprungna av en person på Regeringsgatan i närheten av korsningen med David Bagares gata. Så här beskrev GS personen.

kraftig kroppsbyggnad
troligen mustasch
utländskt ursprung
mörk vallon
typisk EAP-medlem
Citera
2023-03-29, 23:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ossmond
Jag ber om ursäkt för att jag svarar på fel inlägg:

Hur som har jag kommit att tveka om det verkligen är ner på Sveavägen som är rätt väg att gå.
Det verkar vara den gängse uppfattningen - ner på Sveavägen.
Vissa blir besvikna, säkert.

Mitt omdöme säger att det borde i stället vara omständigheterna runt omkring Olof Palmes politiska situation som borde ha varit fokus för utredarna.

Med detta vill jag säga att ni hittar inte svaret på mordgåtan genom att stirra på polisrapporterna från Sveavägen.

Gör som Manuel Buendía tänk själv.
Du behöver ju inte svara på ett inlägg för att skriva något. Man kan klicka i rutan med en böjd pil och texten Svara.
Kod:
  <---------\
             |   Svara
             |
Anser du att du och andra kan tänka sig fram till ett svar? Kan det inte bli fel?
Citera
2023-03-30, 17:21
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oels
Hur såg en typisk medlem av Europeiska ArbetarePartiet ut? ACR och GS blev omsprungna av en person på Regeringsgatan i närheten av korsningen med David Bagares gata. Så här beskrev GS personen.

kraftig kroppsbyggnad
troligen mustasch
utländskt ursprung
mörk vallon
typisk EAP-medlem

Vilket förhör med Samson framgår detta i?
Efter sammanstötningen med Robrandt ser han mannen endast snett bakifrån och tittar sedan på Robrandt. När han sedan tittar upp är mannen borta.
Citera
2023-03-30, 18:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Vilket förhör med Samson framgår detta i?
Efter sammanstötningen med Robrandt ser han mannen endast snett bakifrån och tittar sedan på Robrandt. När han sedan tittar upp är mannen borta.
Det står datum 86-03-17 klockan 11.45 EAD1094:1A
Nedladdat från någon av de vanliga platserna som det brukar länkas till i tråden minns ej vilken.
Citera
2023-03-30, 19:57
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Det står datum 86-03-17 klockan 11.45 EAD1094:1A
Nedladdat från någon av de vanliga platserna som det brukar länkas till i tråden minns ej vilken.

Ah, tack.
EAD1094:1A
https://drive.google.com/file/d/1OOTD_hZfjmG23wo4sZmKMw0_T4u45N3F/view
Citera
2023-03-30, 21:09
Medlem
Jag har en minnesbild av att ha läst något annat vittnesmål som också beskriver en man med en jacka med sömmar sydda i rutor men jag minns inte vems vittnesmål det var.

Samson beskriver mannen som följande
Mansperson, ganska kraftig kroppsbyggnad, snarare något över än under 180 cm.
Ikïädd mörk täckjacka som gick ned på halva låret.
Jackan yar av typ s.k. seglarJacka. Samson har ett svagt mlnne av att det var sömmar sydda i rutor.
Samson kan inte med ord beskriva nâgot närmare signalement, *men för att helhetsbilden ska bli korrekt vill Samson placera en tunn mustasch på mannen
Samson upplever mannen som en mörk person. Samson fâr känslan av utländskt ursprung
Mörk vallon.
Citera
2023-03-30, 21:12
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag har en minnesbild av att ha läst något annat vittnesmål som också beskriver en man med en jacka med sömmar sydda i rutor men jag minns inte vems vittnesmål det var.

Samson beskriver mannen som följande
Mansperson, ganska kraftig kroppsbyggnad, snarare något över än under 180 cm.
Ikïädd mörk täckjacka som gick ned på halva låret.
Jackan yar av typ s.k. seglarJacka. Samson har ett svagt mlnne av att det var sömmar sydda i rutor.
Samson kan inte med ord beskriva nâgot närmare signalement, *men för att helhetsbilden ska bli korrekt vill Samson placera en tunn mustasch på mannen
Samson upplever mannen som en mörk person. Samson fâr känslan av utländskt ursprung
Mörk vallon.

Var det inte Ljungkvistarn som vid ett av de tidiga förhören nämnde rutor på jackan?
Citera
2023-03-30, 21:46
Medlem
deBKatzenbachs avatar
Citat:
Hur såg en typisk medlem av Europeiska ArbetarePartiet ut?

kraftig kroppsbyggnad
troligen mustasch
utländskt ursprung
mörk vallon
typisk EAP-medlem

De var snarare åt det magra hållet än kraftigt byggda vid den här tiden (undernäring lär ha förekommit). Bland de prominenta EAP-arna i Sverige utgjordes de utländska inslagen av amerikaner och möjligen av svenskar med dansk-norskt påbrå.

Beskrivningen passar annars in på Victor G. Fast den tanken måste väl ändå ha tänkts förut?
Citera
2023-03-30, 22:06
Medlem
Victor Gunnarsson hade precis som Stig Engström en axelremsväska.

"Han hade på sig en mörkgrön rock, med kapuschong, och som gick neråt knäna. Enligt egen utsago samt ett vittnesmål hade han plockat fram den ur vinterförvaring hos vänner kvällen innan.

I husrannsakan fann man en rock och en anorak. På rocken fann den tyska kriminalpolisen Bundeskriminalamt en partikel som kom från ett okänt vapensystem, men man ansåg att den med stor sannolikhet inte kom från Winchester/Western ammunition vilket var det som användes vid mordet.

VG hade mordkvällen också på sig blå jeans som såg för korta ut efterssom de hängde på skaften av ett par kängaktiga grå skor, samt en blå och svart axelremsväska, i storleken ca 20x15 cm.

Han tycks ha haft en vanlig "toppluva" i amerikanska flaggans färger (mörk blå med röda och vita stänk).

VG var 181 cm lång, mörkhårig och normalt byggd.

Bar ofta korta byxor som slutade ovanför foten."

https://wpu.nu/wiki/Viktor_Gunnarsson
Citera
2023-03-31, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suckmesideways
antar att du menar jämförelse med denna "kvinna" o svarten?
http://www.laddy.se/visa-bild/1902/
http://www.laddy.se/visa-bild/1903/

Måste säga att det finns klara likheter. Hur lång var svarten? kvinnan ser kort ut jämfört kvinnan intill.

183 sa han att han var. Beror ju hur man står o hur bilder är tagna om folk ser långa el korta ut.
Svarten hade med ett ärr på höger kind vid mungipan.
Senast redigerad av Cianneli 2023-03-31 kl. 09:08.
Citera
2023-03-31, 10:04
Medlem
Tobbe sa i podden för typ två år sen att han skulle spela in en ljudbok där han skulle gestalta VG. Har det blivit något av det, eller har det nämnts vidare? Slutade lyssna strax efter det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in