2011-05-24, 20:26
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif D
Det har han inte. Det var KGB Jan jobbade åt. Jan Guillou var med om att avslöja IB.

Jo, jag vet att han fick betalt av KGB för att skriva artiklar och lite fri sprit mm (Har IB affären och JG som specialintresse, och läst det mesta om/av honom.) Däremot finns det ett sent uttalande av Bratt att "nu fattar jag att han vänstrade med alla"
mycket talar för att han jobbat för IB (när han reste i Ryssland), för KGB (om än kanske bara skrev ett par artiklar), samtidigt som han jobbade mot båda med FiB-kulturfront, det finns också starka uppgifter om att han var informatör åt säpo. Det finns lite antydningar om att han t.o.m skulle varit stay-behind i lumpen. Tja, lite OT kanske, men min fråga var mer om man kunde hitta några nya uppgifter om detta eller om nån visste nåt opublicerat... att JG jobbat i ryssland för IB alltså.
Citera
2011-05-24, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Skickat följande majl till PU

Citat:
Finns övervakningsfilm från mordkvällen den 28/2 1986 från kameran som syns vid ingången till Tunnelgatan och som syns på fotot ?

Se länk

http://i810.photobucket.com/albums/z...tnoy/palme.png

Nu har jag fått svar från PU när det gäller den övervakningskamera som Portnoy uppmärksammade genom att posta ett foto i detta inlägg.
https://www.flashback.org/sp29410219

Svaret från PU 2011-05-16 lyder som följer

Citat:
Från:
Lennart Gustafsson (Lennart-S.Gustafsson@polisen.se)
Skickat: den 16 maj 2011 12:48:50

Hejsan och tack för din förfrågan. Vill först be om ursäkt att vi ej har avhört oss till dig. För din kännedom fick vi in hundratals tips till utredningen i samband med 25 årsdagen.

Utredningen fortgår och förundersökningssekretess föreligger i vissa delar. Ert tips gällande kameran är under bearbetning.

Vänligen Lennart Gustafsson

Lennart Gustafsson
Rikskriminalpolisen Utredningssektionen.

Svaret kom efter min JO-anmälan och deras muntliga kontakt med PU som man kan förstå av JO:s svar till mig nedan.

JO-anmälan 2011-03-20
https://www.flashback.org/sp29588204

Svar från JO
Citat:
Anmälan till JO (Daterat 2011-05-23)

”Utredaren” har i en anmälan framfört klagomål mot Rikskriminalpolisen. Klagomålet gäller underlåtelse att besvara ett e-postmeddelande. JO har hämtat in muntliga upplysningar från polisen, se bifogade tjänsteanteckning.

Vad som har framkommit i ärendet föranleder inga ytterligare åtgärder eller uttalanden från JO:s sida.
Hans-Gunnar Axberger Anna Sellin

Citat:
Tjänsteanteckning Daterat: (2011-05-16)

Telefonsamtal med kriminalinspektör Lennart Gustafsson, Palmeenheten, Rikskriminalpolisen. Han uppger följande.

”Utredarens” e-postmeddelande har av förbiseende blivit besvarat. Detta brukar normalt sett ske omgående. E-postmeddelandet kommer att besvaras i dag

Anna Sellin
Med dessa svar är jag fullt nöjd eftersom det enda jag klagat på var det uteblivna svaret. Vad svaret sedan blev eller varför kan jag ju inte förutse och jag antar att Lennart Gustafsson fick den otacksamma uppgiften att svara på telefonsamtalet från JO.
Men nu över till intressanta omständigheter och några följdfrågor som jag kommer att ställa till PU.
Som jag tidigare skissat i min översikt så skulle Grandmannen vara gärningsman och Dekorimamannen vara beredd att understödja GM från sin plats under övervakningskameran.
Översikt över Sveavägen och makarna Palmes väg till mordet.
http://img254.imageshack.us/my.php?i...illdekodt5.jpg

Min hypotes är att gärningsvapnet tillhörde Dekorimamannen tillika Säpolivvakt och som skulle kunna vara identisk med Polisman H, vilket då skulle kunna bekräftas eller avföras genom film från övervakningskameran, och lånades ut för att beväpna backupen med ett kraftfullt vapen för att bekämpa uppdykande poliser/livvakter i bilar. Ammunitionen .357 Magnum Metal Piercing av fabrikatet ”Winchester” som användes vid mordet har en bättre vapenverkan mot personer i bil än vanlig 9 mm-ammunition.

Se vidare mitt inlägg om Polisman H
https://www.flashback.org/sp30213558

Mot denna bakgrund har jag följande frågor.

Vad är namnet på Polisman H i Granskningskommissionens rapport ?

Har Polisman H varit anställd vid Säpo och då som livvakt ?

Har Polisman H s magnumrevolver undersökts för DNA och då särskilt för blod och vävnadsrester som kan ha besudlat vapnet vid ett närskott från ett offer?

Självfallet har jag följande inlägg som är riktat till Palmeåklagaren Kerstin Skarp i tankarna.
https://www.flashback.org/sp30273958

Att underlåta att noggrannt undersöka och väcka åtal om tillräckliga bevis finns strider mot åtalsplikten även för en åklagare vid Riksåklagarens kansli och kan anmälas till antingen JK eller JO.
http://www.jo.se/Page.aspx?MenuId=23...namX_Documents

Men för att inte springa händelserna i förväg så begränsar jag mig till att ställa följande två frågor till PU som inledning och även ge en god tid låt säga två veckor innan jag går vidare med rättsliga åtgärder om svar skulle utebli eller svaret inte skulle vara nöjaktigt.

Vad är namnet på Polisman H i Granskningskommissionens rapport på sidan 352 ?

Om namnet är sekretssbelagt enligt förundersökningssekretess, till vilken högre instans kan man då överklaga PU:s beslut att inte lämna ut namnet ?
Citera
2011-05-24, 21:24
Medlem
hehehos avatar
om ola selin (op livvakt)

LP livvakt
Citera
2011-05-24, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
om ola selin (op livvakt)

LP livvakt

Ingen av dessa två är aktuella i mitt scenario. Om någon sedan vore Polisman H vet jag naturligtvis inte.
Citera
2011-05-24, 21:34
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ingen av dessa två är aktuella i mitt scenario. Om någon sedan vore Polisman H vet jag naturligtvis inte.

Jag skulle gissa på M.gnus Jensen, dömd för våldtäkt (men sen friad?) och medlem i baseballigan, livvakt, s.po, livvakt även till kungen
Senast redigerad av heheho 2011-05-24 kl. 21:37.
Citera
2011-05-24, 21:39
Medlem
Citat:
Jag skulle gissa på M.gnus Jensen, dömd för våldtäkt (men sen friad?) och medlem i baseballigan, livvakt, säpo, livvakt även till kungen

Inte han heller.

Sedan är karaktärsbedömningar vanskliga genom att om man fäller ett negativt omdöme om någon och detta visar sig vara fel så har man också själv visat prov på eget dåligt omdöme.

Kanske en sak som man bör tänka på innan man skriver kommentarer om andra på publika forum.

Det som gör mig fundersam är faktiskt att namnet jag tänker på inte förekommer offentligt i samband med Palmemordet och att Polisman H:s namn inte verkar gå att utröna heller.
Senast redigerad av Utredaren 2011-05-24 kl. 21:42.
Citera
2011-05-24, 21:41
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Inte han heller.

Sedan är karaktärsbedömningar vanskliga genom att om man fäller ett negativt omdöme om någon och detta visar sig vara fel så har man också själv visat prov på eget dåligt omdöme.

Kanske en sak som man bör tänka på innan man skriver kommentarer om andra på publika forum.

Det som gör mig fundersam är faktiskt att namnet jag tänker på inte förekommer i samband med Palmemordet och att Polisman H:s namn inte verkar gå att utröna.

Sant, också nyfiken på H
Citera
2011-05-24, 21:50
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Inte han heller.

Det som gör mig fundersam är faktiskt att namnet jag tänker på inte förekommer offentligt i samband med Palmemordet och att Polisman H:s namn inte verkar gå att utröna heller.

förresten, polisman H är samma som kom till undsättning vid LT:s vattenläcka. Han finns namngiven i Sven Anérs bok polispåret. (har den själv inte tillgänglig just nu men kommer att ha det om några dagar)
Citera
2011-05-24, 21:56
Medlem
Citat:
förresten, polisman H är samma som kom till undsättning vid LT:s vattenläcka. Han finns namngiven i Sven Anérs bok polispåret. (har den själv inte tillgänglig just nu men kommer att ha det om några dagar)

Ja det stämmer och han är också vän med Polisman A aka CGÖ och lånat just den typ av ammunition som dödade OP för att utöva skytte. Vilket utgör alibi för att vapnet kunde testas för att ha skjutit sådan ammunition.

Sedan avvisar jag ett polisspår som konspiration och villospår men "singlar ut" enstaka polismän som misstänkta delaktiga i MOP.
Citera
2011-05-24, 22:08
Medlem
Leif Ds avatar
Citat:
Jo, jag vet att han fick betalt av KGB för att skriva artiklar och lite fri sprit mm (Har IB affären och JG som specialintresse, och läst det mesta om/av honom.) Däremot finns det ett sent uttalande av Bratt att "nu fattar jag att han vänstrade med alla"
mycket talar för att han jobbat för IB (när han reste i Ryssland), för KGB (om än kanske bara skrev ett par artiklar), samtidigt som han jobbade mot båda med FiB-kulturfront, det finns också starka uppgifter om att han var informatör åt säpo. Det finns lite antydningar om att han t.o.m skulle varit stay-behind i lumpen. Tja, lite OT kanske, men min fråga var mer om man kunde hitta några nya uppgifter om detta eller om nån visste nåt opublicerat... att JG jobbat i ryssland för IB alltså.

Har du Jan Guillou som specialintresse borde du veta att han inte har gjort lumpen över huvudtaget.
Citera
2011-05-24, 22:16
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif D
Har du Jan Guillou som specialintresse borde du veta att han inte har gjort lumpen över huvudtaget.

Jo men han blev utslängd sedan han hävdade att han var fransk medborgare, enligt hans egen version, enligt en annan version kan man inte hitta hans papper...
Citera
2011-05-24, 22:50
Medlem
hehehos avatar
Oerhört intressant att LT och TP jobbade för VIP security:

I dag äger Per-Gunnar Vinge och Alf Karlsson företaget VIP: Vinge Integrated Protection. Verksamheten består av säkerhetssystem och personligt beskydd och kunderna utgörs uteslutande av företag. I VIP:s privata vaktstyrka ingår de två poliser ur Basebolligan, som tv-producenten Lars Krantz såg nära mordplatsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in