2011-05-22, 07:29
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myllo
Jag har också hela iden i stort sett trott på betydelsen av Lingärdes PM.
Men i detaljer kan han ha fel. Och namnen Tell och Stefan Svensson får
väl betraktas som detaljer. Lingärde säger att SS(pm C) fungerade som
samordnare mordkvällen men på många ställen , bl a hos GK och Alcalá
sägs att SS just då befann sig på en militärövning i Norrbotten och ett
sådant alibi lär vara svårt att bluffa med.
Däremot är jag helt övertygad om att "Åkes gubbar" är djupt involverade
och det är anmärkningsvärt att GK när man skall döpa misstänkta poliser
prickar in de ledandes rangordning där med bokstäverna A, B och C.

SS skulle ju vara "projektledare" det kan vara alldeles utmärkt att ha ett albi om man satt upp spelplanen under relativt lång tid. Sedan lämnar det strategiske projektledaren över till nån taktiskt ansvarig typ CGÖ...
Citera
2011-05-22, 07:44
Medlem
hehehos avatar
<ot> Hallelulijah!...I have SEEEEN the Light !!! <ot>
Senast redigerad av heheho 2011-05-22 kl. 07:57.
Citera
2011-05-22, 07:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Vet inte vem LGWP har i tankarna, är bara säker på att han är övertygad om en person som han grävt fram något specifikt om...

Nu verkar det dock som om att Tell var 28 vid mordtillfället. Då blev han genast lite kallare...
Lite rejält privatspaneri på G kanske kan ge något. Förresten, finns det någon annan bubblare? Polisman J/H?
Citera
2011-05-22, 08:02
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acech
Nu verkar det dock som om att Tell var 28 vid mordtillfället. Då blev han genast lite kallare...
Lite rejält privatspaneri på G kanske kan ge något. Förresten, finns det någon annan bubblare? Polisman J/H?

Tror att 28 är en alldeles utmärkt ålder. Sen börjar hormonerna skjunka och män gör mindre galna saker. Förstår vad Jan Guillou säger om att män under trettio inte fattar att det är på riktigt (and krig och t.rrorism mm [han tänker säkert på att han var å sköt i isra.el i sin ungdom]). I isr.el screenar man förresten sj.lvmordb.mbare enligt principen att man måste vara under 30 för att utgöra risk (tillsammans med andra faktorer.)
Citera
2011-05-22, 08:06
Bannlyst
Citat:
Tror att 28 är en alldeles utmärkt ålder. Sen börjar hormonerna skjunka och män gör mindre galna saker. Förstår vad Jan Guillou säger om att män under trettio inte fattar att det är på riktigt (and krig och t.rrorism mm [han tänker säkert på att han var å sköt i isra.el i sin ungdom]). I isr.el screenar man förresten sj.lvmordb.mbare enligt principen att man måste vara under 30 för att utgöra risk (tillsammans med andra faktorer.)

Förvisso. Men Tell måste ändå ha haft en mössa på sig för att det ska hålla han är lite för ljushårig och lite för tunnhårig för GM...
Citera
2011-05-22, 08:33
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Förvisso. Men Tell måste ändå ha haft en mössa på sig för att det ska hålla han är lite för ljushårig och lite för tunnhårig för GM...

Det är sant, men jag håller nog med Wall etc att LP inte såg gärningsmannen och att vittnesmål kan gälla Stig eller Lars etc, men mössa är det ju flera som pratat om. TP är ju inte osannolikt men just känns det som Occams rakkniv är att anta att Lingärde har rätt tills det finns något som tyder på motsatsen...
Citera
2011-05-22, 08:39
Bannlyst
Citat:
Det är sant, men jag håller nog med Wall etc att LP inte såg gärningsmannen och att vittnesmål kan gälla Stig eller Lars etc, men mössa är det ju flera som pratat om. TP är ju inte osannolikt men just känns det som Occams rakkniv är att anta att Lingärde har rätt tills det finns något som tyder på motsatsen...

Men aa, skulle dock vara intressesant att veta vem LGWP syftar på, antagligen är det en riktig person. Måste inte nödvändigtvis vara gm men mycket talar för det.

Angående TP så är han en man med mördarens exakta signalement förflyttat sig springandes från Sveavägen till andra sidan Brunkebergsåsen den exakta minut mordet sker. Det är i såna här lägen man märker hur brutalt dålig PU är, tänk om vi haft klädsignalement från Buss 43?
Citera
2011-05-22, 08:59
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
"Sista kontraktet" är intressant eftersom Kjell är gift med Mr X dotter och filmen har tydligt utsatts för en massiv "mörkläggning"/nedtystning, samt att det varit en massa hyshhysh om källorna till filmen.... Jag har inte sett filmen, men skall göra det nu...

Ja, gör det. Alltså se filmen. Ganska fascinerande i sina enskildheter. Boken är väl bättre kanske,
men Sundvalls filmatisering håller måttet. Den inhyrde engelske yrkesmördaren påminner lite
om Frederick Forsyhts berömda "Schakalen", en stilbildande politisk thriller för övrigt.
Hyshhysh kan man nog tala om i samband med det "Sista Kontraktet". Fortfarande är det lika
höljt i dunkel vem eller vilka som författade bokmanuset. Leif GW och Jan G. förnekade bestämt
att de var inblandade i projektet, vilket många envisades med att hävda länge och väl.
Några egentliga andra kandidater har jag inte hört talas om. Mystiskt...

Sen menar du att kjell är gift med ökände Leif Stenbergs dotter om jag inte har missuppfattat
vem Mr X är? Men han förekommer väl inte någonstans i den här härvan kring Palmemordet?
Citera
2011-05-22, 11:21
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TinFoilBob
Jag anser att hans syfte är att blanda ihop alla spår till en enda sörja för att färga alla intresserade av Palmemordet med löjets skimmer som oftast förknippas med konspirationsteoretiker. Han riktar in sig på "Lingärdespåret" men har blandat in i stort sett alla andra spår. Allt för att göra forumet oattraktivt för vettiga människor.

Varför skulle han göra det? Tror du Ove "jobbar" på uppdrag av någon? Jag tror inte på alla Oves teorier, även om han onekligen verkar ha kunskap om rätt mycket. Men jag misstänker att han brister i kritisk granskning av vissa källor/vänner. Jag tycker den där v Birchan verkar vara en skrävlare - oseriösa vibbar. Kanske är jag naiv som tror "alla" om gott men jag tror Ove har ärliga avsikter och mycket kunskap.

Den som vill "tysta" skulle nog enklare kunna desarmera privatspanare genom att läcka lite tokigheter åt dem och stimulera paranoida tankegångar. Den som ramlar i den gropen får snabbt en rättshaverist/konspirationsteoretikerstämpel och ingen lyssnar på vad h*n har att säga. De intressanta grejerna förkastas tillsammans med de "tokiga". Jag undrar om vi i Sverige är särskilt känsliga mot allt som luktar konspirationsteori/rättshaverism eller om det är universellt? Jag misstänker att vi är något värre i om m våra tajta krav vad gäller normalitet, vår tilltro till myndigheter och auktoriteter och en viss jantelag.
Citera
2011-05-22, 11:21
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso

Sen menar du att kjell är gift med ökände Leif Stenbergs dotter om jag inte har missuppfattat
vem Mr X är? Men han förekommer väl inte någonstans i den här härvan kring Palmemordet?

Från Wikipedia:

Leif Evert Börje Stenberg (senare Leif Skiffer), född 21 juni 1932, död 21 november 1985 [1] , kallades även Mr. X och utpekades som storförbrytare inom bland annat narkotikabranschen, men dömdes aldrig. Hans identitet röjdes i samband med en hjärtoperation i april 1985, då han fick ett konstgjort mekaniskt hjärta [2]. I samband med detta lades alla åtal ner mot honom då han ansågs för sjuk för att klara en rättsprocess. Han avled kort därefter. Han medverkar i en film om mordet på Olof Palme av Mikael Hylin. Hans dotter TV-producenten Madeleine Stenberg har varit gift med regissören Kjell Sundvall.

I sin självbiografi Jakten mot nollpunkten. En roman om mig själv från 2008 berättar Carl Johan De Geer om sina möten med Mr. X, i boken kallad Stenhammar-Granit [3].

Stenberg-Skiffer var alltså död innan Palmemordet och kan inte lastas för det brottet. En annan sak är att han som drogbaron måste känt till Sigge Cedergren och Crister Pettersson väl. Mr X var mycket nära vän till Bordellmamman Doris Hopp(1930-98). Enligt personer som stod Hopp nära skulle de inte haft ett förhållande utan varit just vänner.

Det är ganska troligt att Hopp berättade för Stenberg-Skiffer vilka kunder, av samhällets toppar, som besökte hennes flickor. Man behöver inte vara sådär överdrivet konspiratorisk för att tänka tanken att kunskap om Justitieminsiter Lennart Geijers horkontakter kunde vara till nytta när Mr X ville undvika åtal.
Citera
2011-05-22, 11:25
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso

Ja det stämmer, han har flera länkar till bland annat CGÖ, Sigge den gode Edqvist mfl se tidigare inlägg några sidor bakåt...
Citera
2011-05-22, 11:28
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
[b]Sitter och ser om Veckans Brott, om man som jag tror att LGWP vet vem det var så framstår programmet i en helt ny dager....*GW snackar mycket om hur mördaren tänkte när han sköt Lisbet skottet, att han var säker att han hade träffat etc etc...nästan som om någon berättat för honom. Han säger sig även vara säker på att mördaren ser programmet...
Samma fula metod i tv körde Holmér mot VG efter att VG hade blivit frisläppt men polisen ändå inte kunde släppa tanken på att få fast honom som gm.
Genom att som romanförfattare eller vid offentliga framträdanden droppa falska antaganden kan man mycket väl styra eller avleda en utredning. SPF väljer rubriker och program åt media på samma sätt har jag förstått.
När nu vare sig PKK, VG eller CP spåren fungerade som SPF hade tänkt så gäller att hitta nya romanförfattare som LGWP och Jallai till att skapa nya syndabockar till ett mord som sedan länge varit uppklarat men bara utvalda skall få veta. / Ove M
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in