2011-05-21, 23:51
Medlem
TinFoilBobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Tror ni inte ändå att det är ett tecken på vår nationella självöverskattning att lansera tankar
om att någon utländsk makt skulle ligga bakom mordet på vår statsminister?

Olof Palme må ha varit en en framträdande politiker med många järn i elden - internationella
sådana också förvisso - men så rysligt betydelsefull torde han ändå inte ha varit.

Hej Grandioso, jag tror förvisso att männen bakom mordet var svenskar men det utesluter inte att de fått hjälp utifrån. Att vissa inom Nato oroade sig över Palme känt. Nu vet jag inte hur insatt du är i kalla kriget och maktbalansen mellan Nato och WP 1985-86 men jag skulle vilja höra din analys över hur en kärnvapenfri zon i Norden skulle ha påverkat situtionen i Europa? Hur skulle ett krig i Östersjön påverkas utan Muskö och Karlskrona? Jag vill inte gå OT men detta kan vara motivet. Utan möjlighet att placera kärnvapen i Norden innan och under ett krig skulle ge Nato ett handikapp. Om man tittar på en karta över Europa ser man hur liten del som var fri under kalla kriget. Nato riskerade att kastas ut i Atlanten de första timmarna av ett tredje världskrig. Jag skulle vilja säga att man var ganska trängd. Skulle detta hindra Sovjet från att bomba Norden med kärnvapen? Svaret har vi redan genom läckta krigsplaner från WP. Kärnvapen skulle sättas in direkt, före marktrupperna. Ett tiotal kärnvapen enbart för Sverige fanns beredda.

Baresic? Det är bara stolle i tråden som "diskuterar" detta icke-spår. Syftet är genomskådat för länge sen.
Citera
2011-05-21, 23:53
Medlem
Stilla undran, när är Tell född?
Citera
2011-05-22, 00:19
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Kopplingen är bla som följer, (men det finns även andra kopplingar):
Här åter ett citat ur boken "Mordet på Palme och polisspåret" sid 94-97.": I trakterna kring Sjöbo (!)/Simrishamn i Skåne, där den i mordutredningen förhörde "33-åringen" hade lärartjänst och flickvän och där basebollpoliserna Thomas Piltz och Leif Tell har sina rötter. Där hände det märkliga saker strax före mordet!.

Mycket intressant . Hade glömt uppgiften att Gunnarsson jobbat i Sjöbo. Förutom Tell och Piltz har även Grundborg rötterna i Skåne, Lundatrakten.

Tell Är född 1958.
Citera
2011-05-22, 00:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Mycket intressant . Hade glömt uppgiften att Gunnarsson jobbat i Sjöbo. Förutom Tell och Piltz har även Grundborg rötterna i Skåne, Lundatrakten.

Tell Är född 1958.

Då skulle alltså detta vara Tell? http://www.ratsit.se/BC/ReportSmall.aspx?ID=sb_SK12aK0DHW1M0XH4mRrjyWLRWHW FhAU4HmdugwM0

Han var med största sannolikhet äldre vid mordtillfället, var har du fått infon ifrån?
Senast redigerad av Acech 2011-05-22 kl. 00:28.
Citera
2011-05-22, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TinFoilBob
Hej Grandioso, jag tror förvisso att männen bakom mordet var svenskar men det utesluter inte att de fått hjälp utifrån. Att vissa inom Nato oroade sig över Palme känt. Nu vet jag inte hur insatt du är i kalla kriget och maktbalansen mellan Nato och WP 1985-86 men jag skulle vilja höra din analys över hur en kärnvapenfri zon i Norden skulle ha påverkat situtionen i Europa? Hur skulle ett krig i Östersjön påverkas utan Muskö och Karlskrona? Jag vill inte gå OT men detta kan vara motivet. Utan möjlighet att placera kärnvapen i Norden innan och under ett krig skulle ge Nato ett handikapp. Om man tittar på en karta över Europa ser man hur liten del som var fri under kalla kriget. Nato riskerade att kastas ut i Atlanten de första timmarna av ett tredje världskrig. Jag skulle vilja säga att man var ganska trängd. Skulle detta hindra Sovjet från att bomba Norden med kärnvapen? Svaret har vi redan genom läckta krigsplaner från WP. Kärnvapen skulle sättas in direkt, före marktrupperna. Ett tiotal kärnvapen enbart för Sverige fanns beredda.

Baresic? Det är bara stolle i tråden som "diskuterar" detta icke-spår. Syftet är genomskådat för länge sen.
Sverige var i beredskap för att stå emot 10 kärnvapen, men Sovjet hade planerat för 50-100 st.

Ang Baresic, tycker att OM har en del intressanta infallsvinklar men jag stöder inte teorin om Baresic. Men vad är isf hans syfte?
Citera
2011-05-22, 00:39
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acech
Då skulle alltså detta vara Tell? http://www.ratsit.se/BC/ReportSmall.aspx?ID=sb_SK12aK0DHW1M0XH4mRrjyWLRWHW FhAU4HmdugwM0

Han var med största sannolikhet äldre vid mordtillfället, var har du fått infon ifrån?

Tryckfrihetsrättegångarna mot proletären och internationalen.
Citera
2011-05-22, 00:43
Medlem
mvagrippas avatar
Ingen gripen för auktionsverks-rån
Barometern Lokalt 21. Maj 2011 13:55

De två rånare som på fredagen slog till mot Stockholms Auktionsverk är ännu fria. - Vi har inga gripna i nuläget men ärendet fortskrider, säger Leif Tell, stationsbefäl vid Norrmalmspolisen.
Citera
2011-05-22, 00:46
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TinFoilBob

Jo, det där med en kärnvapenfri zon, det har jag ägnat mycket tankar åt genom årens lopp.
Att verkligen ha som målsättning att genomdriva något så omvälvande, vilket vår statsminister
alltså då hade, måste ha framkallat mycken upprördhet och häpnad. Konsekvenserna av ett
sådant förverkligande är närmast oöverblickbara.
Det kokade säkert i Natos ledning av indignation och desslikes avsky förmodligen.
Visst, där är ett motiv som heter duga minsann. Jag håller med dig där.
Jag har inga illusioner om USA och andra västmakter och deras beredvillighet att iscensätta
ingripanden mot befintliga, farliga hot mot deras intressen.
Kanske har jag varit alltför naiv i mina tankegångar, i mina slutsatser.
Jag vet inte riktigt. Det är bara en känsla som jag har att det ändock var ett mord planlagt
och utfört av en svensk eller flera svenskar.
Precis som användaren heheho redogör för, så har amerikanska underrättelsetjänsten mycket
djävulskap på sitt samvete.
Man har knappast tvekat att vidta resoluta åtgärder där man tyckt att det behövts.
Militärkuppen i Chile är ett särdeles belysande exempel på vad man i sitt högmod och förakt
för enskilda staters suveränitet, tillåter sig.
Man hade ju närmast öppet skickat in sina militära "rådgivare" för att skola in hur aktionen
på bästa sätt skulle genomföras. En handledning på verklig proffsbasis som ju fick ett "lyckat"
utfall i slutändan.

kalla kriget är jag väl någorlunda påläst om men är i behov av att fylla på med mera kunskaper
för att kunna delta i en ordentlig diskussion om det.

Förresten: Motivbilden med en kärnvapenfri zon förekommer i boken och filmen "Sista kontraktet".
Påtaglig oro hos amerikanarna där, vilket är något som delas av en svensk säkerhetschef,
och därav "tillåter" man att det fiktiva mordet får äga rum...
Senast redigerad av Grandioso 2011-05-22 kl. 00:57.
Citera
2011-05-22, 01:13
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Och den polismannen är vem tror du...? I boken var det väl Waltin eller Hedberg - denne Hedberg
som också hade en särdeles central roll i "Grisfesten" för övrigt - kan S. E vara
initialerna på denne verklige figur som Leif GW då möjligen har i tankarna...?

Nja, där blev det nog feltänk från min sida. Det kan knappast förhålla sig på det viset vid en
närmare eftertanke. I ett sånt fall skulle ju samsyn råda mellan Leif GW och Jallai...vilket
är föga troligt.

Man konkurrerar inte bara om läsarna. Man konkurrerar om helt andra saker också...
Senast redigerad av Grandioso 2011-05-22 kl. 01:46.
Citera
2011-05-22, 01:44
Medlem
TinFoilBobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oraneandblue
Men vad är isf hans syfte?

Jag anser att hans syfte är att blanda ihop alla spår till en enda sörja för att färga alla intresserade av Palmemordet med löjets skimmer som oftast förknippas med konspirationsteoretiker. Han riktar in sig på "Lingärdespåret" men har blandat in i stort sett alla andra spår. Allt för att göra forumet oattraktivt för vettiga människor.
Citera
2011-05-22, 07:18
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Och den polismannen är vem tror du...? I boken var det väl Waltin eller Hedberg - denne Hedberg
som också hade en särdeles central roll i "Grisfesten" för övrigt - kan S. E vara
initialerna på denne verklige figur som Leif GW då möjligen har i tankarna...?

Vet inte vem LGWP har i tankarna, är bara säker på att han är övertygad om en person som han grävt fram något specifikt om...
Citera
2011-05-22, 07:25
Medlem
hehehos avatar
Citat:

Förresten: Motivbilden med en kärnvapenfri zon förekommer i boken och filmen "Sista kontraktet".
Påtaglig oro hos amerikanarna där, vilket är något som delas av en svensk säkerhetschef,
och därav "tillåter" man att det fiktiva mordet får äga rum...

"Sista kontraktet" är intressant eftersom Kjell är gift med Mr X dotter och filmen har tydligt utsatts för en massiv "mörkläggning"/nedtystning, samt att det varit en massa hyshhysh om källorna till filmen.... Jag har inte sett filmen, men skall göra det nu...
Senast redigerad av heheho 2011-05-22 kl. 07:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in