Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Tror ni inte ändå att det är ett tecken på vår nationella självöverskattning att lansera tankar
om att någon utländsk makt skulle ligga bakom mordet på vår statsminister?
Olof Palme må ha varit en en framträdande politiker med många järn i elden - internationella
sådana också förvisso - men så rysligt betydelsefull torde han ändå inte ha varit.
om att någon utländsk makt skulle ligga bakom mordet på vår statsminister?
Olof Palme må ha varit en en framträdande politiker med många järn i elden - internationella
sådana också förvisso - men så rysligt betydelsefull torde han ändå inte ha varit.
Hej Grandioso, jag tror förvisso att männen bakom mordet var svenskar men det utesluter inte att de fått hjälp utifrån. Att vissa inom Nato oroade sig över Palme känt. Nu vet jag inte hur insatt du är i kalla kriget och maktbalansen mellan Nato och WP 1985-86 men jag skulle vilja höra din analys över hur en kärnvapenfri zon i Norden skulle ha påverkat situtionen i Europa? Hur skulle ett krig i Östersjön påverkas utan Muskö och Karlskrona? Jag vill inte gå OT men detta kan vara motivet. Utan möjlighet att placera kärnvapen i Norden innan och under ett krig skulle ge Nato ett handikapp. Om man tittar på en karta över Europa ser man hur liten del som var fri under kalla kriget. Nato riskerade att kastas ut i Atlanten de första timmarna av ett tredje världskrig. Jag skulle vilja säga att man var ganska trängd. Skulle detta hindra Sovjet från att bomba Norden med kärnvapen? Svaret har vi redan genom läckta krigsplaner från WP. Kärnvapen skulle sättas in direkt, före marktrupperna. Ett tiotal kärnvapen enbart för Sverige fanns beredda.
Baresic? Det är bara stolle i tråden som "diskuterar" detta icke-spår. Syftet är genomskådat för länge sen.