Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-09-30, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Det kan jag hålla med om.

Det troliga är att ingen går omkring med en stor revolver så antagligen blev de två timmar LOP satt på bion var vad som krävdes för att få fram ett vapen.
Ja det är ett fullt rimligt antagande.
Citera
2022-09-30, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Nu får du det låta som att konfrontationer gjordes vid ett samlat tillfälle.

I själva verket gjorde man konfrontation när man hade en misstänkt. Men Svartenbrandt var aldrig speciellt misstänkt.

Och hittills har inte någon lyvkats lägga fram ett case mot Svartenbrandt. Inte ens när man fått tid i podd eller här i tråden har man lagt fram något som pekar på att vi borde misstänka honom. Det är därför det får ett löjets skimmer att säga Svartenbrandt mördade Palme.

Jo han var misstänkt från början men fick alibi. Såklart vågade ingen säga emot den livsfarliga psykopaten! Kolla själv i liggaren hur mycket där är om Svarten o Säter inkl vapen.
Citera
2022-09-30, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 10juni
Det kan möjligen ha berott på att polisen inte hade någon indikation på att Svarten skulle ha varit på ett hastigt besök i Stockholm, utan att han sannolikt befann sig där han skulle, det vill säga i Dalarna. Den som hävdar något annat har en hel del att bevisa.

Och när det gäller eventuella brev till utredningen, så måste man också leda i bevis att innehållet är av sådan art att det endast kan vara skrivet av gärningsmannen och ingen annan. Några sådana brev har väl inte synts till hittills. Det spelar därför ingen roll att du i vissa fall tror dig ha identifierat brevskrivaren. En bedömning som för övrigt inte alls tycks delas av PU.

Svarten var inte på Säter från eftermiddagen morddagen. Jag orkar inte förklara mer nu utan kolla själv liggaren eller prata med folk som jobbade på Säter vid mordet. Eller de som såg Svarten åka bil i Hedemora mordkvällen.
Jag ger mig aldrig ang att Svartenbrandt är Palmes mördare.
Citera
2022-09-30, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H24
En uppgift jag anser fått för lite genomslag är hur Hans Hongelin vid Snickarbacken beskriver Föllinges signalement mer eller mindre exakt. Mannen tar av sig en rock, har en annan jacka under och hoppar in på passagerarsidan. 40-årsåldern, 175 cm lång, svart vågigt halvlångt hår. Kraftig med kort nacke. Är dessutom kompatibelt med Nieminens signalement minuterna tidigare.

När Föllinge/Persson, på ett väldigt detaljerat sätt, medger att han cirkulerat i området med sin blåa Passat är jag benägen att tro att det faktiskt är han som dyker upp här. Men i så fall är det fler inblandade, och den man Hongelin beskriver är ju inte föraren. Vad kan ha hänt om den analysen är korrekt?

Det skulle kunna vara tre personer i fordonet. Föraren, Föllinge och GM. Föllinge måste ju göra sig själv till chauffören i senare förhör eftersom det är hans bil. Föllinge och GM släpps av i närheten av mordplatsen, föraren försvinner mot Stureplan för att hämta dem. Snickarbacken är definitivt en logisk plats att komma överens om.

GM skjuter men missas/sammanblandas av vittnen och försvinner Luntmakargatan eller Malmskillnadsgatan. Föllinge försvinner minuten senare ner för David Bagares Gata där han ses av Nieminen. Nieminen och Hongelin ser, och beskriver, samma uppknäppta rock, som är en improviserad klädsel för att kunna byta signalement on the fly. Om fordonet skulle bli stoppat på grund av rikslarmet vill man ju inte sitta där med en svart rock.

En teori. Tankar?

I stora drag huvudteorin vi arbetar med. Tre personer i en mobil enhet, hitteam2. Troligen blå bil, troligen Passat. Ingen annan kontakt med övriga enheter än radiokommunikation. Ove P och Robert A chaufförer och skydd åt skyddsobjektet, hitman2. Åtminstone detaljer i slutsatsen råder det bred konsensus kring här i samtalen kring dokumenten som tagits fram senaste två åren. Kanske gör ett sammanfattande inlägg med de synpunkter ni fört fram. 14thInt har kanske varit mest aktiv och lyft fram tidpunkterna och kopplingen till Ture N och Stellan, tidpunkterna vid Oves och Roberts förhör. Först kopplingen till Victor G och sen till Christer P och varandra. Viktiga detaljer att notera.

Schlesien beskriver Oves påstådda hemväg som onaturlig, ett tredjehandsalternativ och kan bara motiveras av ett ärende vid Virveln, och OPK123 har helt rätt när att skriver att berättelsen i sig är onaturlig. Tre år senare kommer han ihåg exakta gator i Stockholm och tja... kanske inte helt osannolikt när man dagen efter får höra om dådet och befunnit sig i området (då går man ju igenom själv i huvudet : Var befann jag mig? Hur åkte jag hem?) och sen tänker på sin egen position varje dag under tre års tid.

H24s tankar om vittnen och Ove Ps rörelser och exakta position 23.15 - 23.30 försvåras ju det av likheterna i signalement med övriga huvudpersoner i området. Inte minst Victor G. (Oves "överdrivet stora mustasch" gör ju att man istället skulle kunna tro att det är han vittnet se stå vid posten Tunnelgatan några minuter före). Men det är framförallt bilkopplingen som bär. Kopplingen mellan Oves och "Hongelins flyktbil".

Valet av trio i hitteam 2 ter sig naturligt att geografiska skäl. Lokalkännedom är första kriteriet. Viktigt att kunna varje meter av området för en chaufför, Ove P hade "vandrat här" mer eller mindre dagligen sedan 1981. Även bostad har betydelse vid hemfärden, att de tre bor i samma riktning.

Sammanfattning av teorin; mest sannolikt att den så kallade städpatrullen användes som infiltration i den övriga aktionen den här kvällen, ett gömställe i narkotikaspaningen. Troligen kände den"inhyrde från sjöpolisen" (tredje deltagaren i stödpatrullen) till detta men inga andra som deltog i knarkspaningen. Men det är väl sannolikt att hela den operationen var styrd, planerad cover? (ungefär som Cosi fan tutte?)
Citera
2022-09-30, 10:46
Medlem
p.norths avatar
Vad grundar du det på?
Motiv? Finns det någon vittne som styrker detta? Eller är det bara egna antydningar och hörsägen?
Citera
2022-09-30, 11:16
Medlem
För några timmar sen släppte Jeremiah en ny video, intressant i stil med det grafiska.
https://www.youtube.com/watch?v=Qze15zerRRI Frågan: När kommer den första stora visuella versionen av mordet? "VR Skotten vid Sveavägen"? Man har sett flera filmer där man kan se se parets och gms och vittnens rörelser sekund för sekund och kan klicka på vittnen och se exakt var de såg från den positionen. Men när görs första stora Virtuella Filmen?
En tidsfråga…
Den kan ju bara göra är man vet exakt hur GM gick...och frågetecknet är framförallt hur han kom till platsen…
Inifrån Tunnelgatans gränd? Luntmakargatan? Apelbergsgatan? Eller Sveavägen? Eller möjligen Skandiahuset…

Innehållsmässigt var inte dagens släppta video intressant – det handlar om vinkeln på det andra skottet (troligen första skottet) och utgår helt från den första offentliga versionen att skottet gick mot Lisbet. Inte klarlagt: mot LP, mot OP, eller bredvid/på gatan…?
Om kappan var ett påhitt så var troligen orsaken att man ville göra LP till offer och inte till vittne, eller kanske framställa aktionen som mindre professionell.
Om skottet gick mot OP borde han fallit vid första skottet.

Mest sannolikt är att GM först sköt vid sidan av paret, att han var tränad att göra så, för att få OP att stanna. Ett uppmärksamhetsskott. När någon hör eller ser något framför sig stannar personen upp. Blir stående blickstilla. Undrar vad som har hänt.
Därefter kan han lägga revolvern/pistolen mycket nära kroppen. OP gick troligen fort här, extra fort vid korsningen. Det hade varit svårt att utföra med precision om han inte stannat till. Troligen var det också på detta sätt GM hade tränat under övningarna mot rörliga mål. Skyltar/dockor som rör sig och sen stannar, övningen går ut på att snabbt dra upp armen och placera pipan på rätt avstånd, på rätt ställe.
Citera
2022-09-30, 11:31
Medlem
Hur gick avrättningen till? En snabb armrörelse till tian i darttavlan. Kanske först ett skott bredvid för att få offret att stanna till.
Övningarna mot rörliga mål, det är tre saker man tränar… Avstånd till objekt, rätt höjd och bredd. Experter har sagt att om man träffar tian varje gång vid övning och sen i skarpt läge är utgången hundraprocentig. Men det finns ju olika experter och delade meningar, några menar att det är bättre att skjuta mot huvudet.

En tankelek: vad hade hänt efteråt om GM skjutit mot huvudet? Tänk det scenariot. Alltså : inget huvud kvar, inga ögon, inget liv.
Ingen Anna H som gjort återupplivningsförsök, ingen snabb ambulansfärd, alla som var där såg en stendöd människa direkt.
Eller: ingen såg någon människa alls, bara en blodhög.
Det hade blivit ett annorlunda förlopp.
Citera
2022-09-30, 11:54
Medlem
p.norths avatar
Vad vet man egentligen? att vittnena går isär lite men man kan konstatera att mannen skjuter paret med en lång pipa och att det kommer ut flammor från den och även någon vittne säger att det kommer snö rök från marken där någon kula träffa. Att mannen som håller i en skjutvapen med lång pipa, mörk klädd och är en bit över 180 cm lång. Ev 185-190 cm. Har svårt att förstå om det var flera som ev sköt. Enda jag kan tänka mig är att den person som klev fram bakom paret var ovetande, trodde att det var en övning och den skjutvapen han hade var bara lös plugg men det där är bara långsökt tanke.
Citera
2022-09-30, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
Vad grundar du det på?
Motiv? Finns det någon vittne som styrker detta? Eller är det bara egna antydningar och hörsägen?

Om det är fråga på H24´s teori som jag sammanfattade så kan jag lägga upp de viktigaste punkterna från de flera hundra inlägg här som finns om Ove P / stödpatrullen /narkotikaspaningen, som publicerats här senaste två åren (tyst på andra ställen...). Man kan också klicka på sökfunktionen och söka på tex "Föllinge", "Ove Persson", något om knarkspan, eller kanske ta vägen via användarnamn och se vad de som grävt i detta här kommit fram till. En blandning av fakta och indicier, som allt i MOP. Det var användaren Olmors som satte fart på grävandet i skyddsenheten när han hämtade hem handlingarna och släppte dom här för två år sen, oktober 2020. Tycker nog att alltså att bilsignalementet väger tyngst i faktadelen, tyngre än personsignalementen av det som framkommit.

Sammanfattade och la till några egna tankar i indiciekedjan, t ex lokalkännedomen som det ofta talas om att gm bör ha haft, om det var en konspiration. Min personliga åsikt är också att alla de namn på deltagarna i knarkspaningen som nu blivit offentliga bör höras, men inte misstänkliggöras som det ofta görs i tråden. Min teori om Palmemordet är att myndigheter infiltrerades i allmänhet, och den berömda knarkspaningen den här kvällen är ett exempel på detta.

Citat:
Ursprungligen postat av olmors
Jag har varit frånvarande från detta projekt mer än 2 mån men nu kom ett brev från polisen med handlingar ang. Ove Persson, Föllinge. Jag har scannat in dem och härmed bifogar jag dem utan att veta om ni har fått dem från annat håll.

pol-1986-04-18 N-3265 ove-persson
https://drive.google.com/file/d/1kBh_v6Hy7gJl04WCl5K2tLKhlCvsH4ZC/view?usp=sharing

Här lämnar Ove P. ett tips att han tidigare har sett en viss person vid en fastighet längs flyktvägen och att denne person troligen bodde på Johannesgatan. Det finns svårtyda handskrivna anteckningar, det anknyter till uppslag N 3058-1.

pol-1988-09-05 EAD-10245 ove-persson
https://drive.google.com/file/d/1n8_0eSvEIG3xj7jxQmDfVlmAsOEHlP83/view?usp=sharing

Här förhör Thure Nässén polismannen vid narkotikaroteln Ove Persson.
Ove skulle spana på misstänkt narkotikalangare från ”fast” observationsplats 15.00 – 01.00 den 1986-02-28 tillsammans med okänd kollega, oklart varför kollegans namn har maskats. Enligt tjänstgöringslistan skulle i stödpatrullen även ingå Robert Andersson och Stefan Ahlgren. Enligt Ove avbröt de spaningarna vid 23-tiden och åkte in till roteln där de infann sig ca 23.05. Ove skulle sedan ha åkt hem via en lite märklig färdväg och kommit till bostaden ca 23.25.

pol-1989-02-07 EAD-10245-A ove-persson
https://drive.google.com/file/d/1D4pIWFqASaEB975VAEmrH2Xi89wvYQg9/view?usp=sharing

Här förhör Stellan Söderman polismannen vid narkotikaroteln Ove Persson.
Ove får läsa igenom föregående förhör och vidimerar det i alla delar. Nu framgår det tydligt att Ove och hans ’hemliga’ kollega satt på samma observationsplats. Spaningsobjektet skulle ha varit en person av israelisk härkomst och denne misstänktes för handel med amfetamin. Oves tjänstebil var en mörkblå eller svart Volkswagen Passat. Ove beskriver varför färdvägen hem var lite underlig, han ville åka förbi danslokalen Virveln på Drottninggatan.
Ove påstår att han fick kännedom om mordet på Olof Palme först när han väcktes av klockradion morgonen den 1 mars. Ove förklarar också varför han avbröt spaningen redan vid 23-tiden trots att tjänstgöringen skulle ha pågått till 01.00.

pol-1989-02-07 A-11422 okänd
https://drive.google.com/file/d/1EfLXXI10CRiiN3Syw2_84NMvcL_Z7n4O/view?usp=sharing

Här förhör Stellan Söderman Ove Perssons okända kollega.
Enligt kollegan var det bara Ove Persson som lämnade observationsplatsen strax efter kl. 23, kollegan hade stannat kvar ca 15-20 minuter. Sedan hade kollegan tagit tjänstebilen och åkt hem till sin bostad. Det verkar som att färdvägen har maskats, varför?? Kollegan beskriver att han under hemresan hade haft sin bärbara radioappart påslagen men att han inte hade hört någonting om mordet på Olof Palme. Han fick kännedom om mordet på morgonen efteråt, dvs den 1 mars, när han slog på radion.
Kollegan hävdar bestäm att han på kvällen den 28 februari aldrig hade lämnat spaningslägenheten under perioden kl. 17.00 – 23.30, då han åker därifrån.
Den angivna tidpunkten, kl. 23.30, tycker jag är märkligt. Jag vet ju inte var spaningslägenheten finns, jag har trott att den var på Luntmakargatan och/eller nära mordplatsen. Klockan 23.30 borde han ha sett att något allvarligt har inträffat i området…

pol-1989-02-20 EAD-10245-B ove-persson
https://drive.google.com/file/d/173_6yzISKf3rWu-sOdRiNI8-EQ71Qs56/view?usp=sharing

Frågeformulär ifyllt av Ove Persson, det avser tjänstgöring den 1986-02-28 – 1986-03-01.
Alla kriminalpoliser, i yttre tjänst vid denna tidpunkt, skulle troligen ca 3 år efter mordet besvara detta frågeformulär.

Namngivning – censurerade Palme dokument erhållna efter 2020-06-10

Jag har funderat lite och kommit fram till att jag ska tillämpa följande princip vid namngivning:

Dateringsfält Avsnitt+löpnummer personnamn

Där de 3 delarna är avgränsade med blanktecken.

Dateringsfält
’pol’ + datum ,,,exempel: pol-1989-02-20
Avsnitt+löpnummer
spaningsuppslag enligt polisen ,,,exempel: EAD-10245-B
personnamn
namn ,,,exempel: ove-persson

Med detta upplägg kan man bygga en databas av dokumentfilerna där man kan sortera antingen på
datum eller på uppslag eller på personnamn.
Senast redigerad av thorhan 2022-09-30 kl. 12:02.
Citera
2022-09-30, 12:00
Medlem
Citat:
Vad vet man egentligen? att vittnena går isär lite men man kan konstatera att mannen skjuter paret med en lång pipa och att det kommer ut flammor från den och även någon vittne säger att det kommer snö rök från marken där någon kula träffa. Att mannen som håller i en skjutvapen med lång pipa, mörk klädd och är en bit över 180 cm lång. Ev 185-190 cm. Har svårt att förstå om det var flera som ev sköt. Enda jag kan tänka mig är att den person som klev fram bakom paret var ovetande, trodde att det var en övning och den skjutvapen han hade var bara lös plugg men det där är bara långsökt tanke.

Tänkte också att skulle kunna vara så, att han skulle delta i en övning...och typ en annan skytt nånstans men ja... det är för långsökt.
Citera
2022-09-30, 12:32
Medlem
Citat:

Jag lutar åt att GM först sköt ett uppmärksamhetsskott för att få Olof P att stanna till. Skott bredvid paret, förslagsvis. Tänker bland annat på Anna Hs nya berättelse, det okända förhöret från 2018. Hon säger att "de stod i klunga" före OP föll, tänker att det är före det andra skottet, kanske tittade Anna H efter det första skottet, som de flesta vittnen gjorde. Då tänker man att de stannat till, att de inte gick vid det dödande skottet.
Hon säger också att hon uppfattade det som att OP hade ryggen mot henne när han rasade, -i så fall blev han skjuten i bröstet. Kan vara så, eller så blandar hon ihop det med LP, som vänt sig om mot OP för att prata om smällare... (hon ska ha skrikit Neej enligt någon uppgift, det bör ha varit precis när han innan skottet, när han lyfte armen i så fall. Inget hon uppgett i förhör)

Har svårt att förstå varför tjutet "neej, vad gör du.." skulle indikera att paret kände GM, eller pratade med GM. Om hon såg när GM lyfte armen så är det väl de mest naturliga orden som man får ur sig.
Citera
2022-09-30, 12:57
Medlem
p.norths avatar
Någonstans läste jag att LP hade sagt att Olof försökte försvara mig eller skydda mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in