Citat:
Ursprungligen postat av
enough-is-enough
Ok, så i gränden är restaurangbesökarna en risk, men runt Sari är restaurangbesökare raka motsatsen till risk!?
Varför gamla stan med få utfarter skulle va bra kommer jag aldrig förstå. Det fanns ju också vissa säkerhetsarrangemang runt bostaden då och då.
Huvudskott är film. Vill man fälla djuret så är det kombination av storleken och dödlighet på träffbilden.
Nu är det inte så att någon som planerar mordet ett par timmar eller under många månader per automatik kan välja vapen.
Bohemia låg inne i gränden, GM sprang förbi Bohemias ingång med fem tio meter, GM sprang förbi restaurangens fönster, besökare till Bohemia gick vanligen in/ut via gränden (visst, somliga parkerade säkert bilar på Luntmakargatan, gick den vägen). I hörnet av Thulehuset där Sari låg, fanns mig veterligen ingen restaurang, inte heller lång och besvärlig trappa.
Huvudskott är inte film, sluta.
Givetvis inte. Men OM (vilket diskussionen i grunden handlade om) GM ingick i en grupp, som planerat mordet över tid, eller om det var ett proffs/agent (whatever) så hade han knappast valt en osmidig revolver av typen Smith and Wesson Highway Patrolman, än mindre använt Metal piercing-ammunition i kombination, som Sonny Björck påpekar får den kombon en extra hög smäll. Att använda en pistol hade varit smidigare och lättare att hantera (före, under och efter mordet), kanske även använt ljuddämpare - skjutit flera skott mot båda offren, både i kropp och huvud.
Gamla Stan är långt bättre. GM hade kunnat kunnat uppföra sig lugnt och sansat när han kom runt en knut, promenerat stilla och inte dra till sig onödiga blickar (vilket han sannolikt gjorde efter DBG, enligt mig). Det hade med lätthet kunnat bli rätt få vittnen till händelsen i GS till skillnad mot korsningen i city. Det hade tagit längre tid för poliserna att krångla sig dit. Och innan de ens hade kunnat stava till "spärra av", så hade GM gått upp i rök för länge sedan.