Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-07-28, 19:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Sån tur, hmmm, att alla narkotikaspanarna avslutade sin spaning i förtid och gick hem så dom inte var kvar när skjutandet började.

Ja, ännu en av alla fördelaktiga tillfälligheter och tursamma slumpar kring MOP.
Citera
2022-07-28, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av papperslapp2021
Ja, ännu en av alla fördelaktiga tillfälligheter och tursamma slumpar kring MOP.

Eller uppstyrt i förväg att grupperna skulle upplösas innan bion slutade klockan 23. Det behövs bara en invigd i gruppen som driver igenom "här händer ingenting, nu går vi hem".

En av grupperna som höll till på Söder fortsatte sin tjänst och eftersom de var "för långt ifrån" så behövdes de inte styras upp för att vinna den där korta minuten eller två i försprång för att gärningsmannen skulle hinna nå fram till flyktbilen på Snickarbacken.

Samma med fördröjning av larm, det behövs inte mycket.

Sen får poliserna springa upp för Brunkebergstrappan så de blir andfådda, det har ingen betydelse. Det är ju i och för sig rent guld att de viker av och rantar omkring inne på nån kyrkogård innan de fortsätter ner mot Snickarbacken.
Senast redigerad av Utredaren 2022-07-28 kl. 19:31.
Citera
2022-07-28, 19:34
Bannlyst
Citat:
Eller uppstyrt i förväg att grupperna skulle upplösas innan bion slutade klockan 23. Det behövs bara en invigd i gruppen som driver igenom "här händer ingenting, nu går vi hem".

En av grupperna som höll till på Söder fortsatte sin tjänst och eftersom de var "för långt ifrån" så behövdes de inte styras upp för att vinna den där korta minuten eller två i försprång för att gärningsmannen skulle hinna nå fram till flyktbilen på Snickarbacken.

Samma med fördröjning av larm, det behövs inte mycket.

Sen får poliserna springa upp för Brunkebergstrapian så de blir andfådda, det har ingen betydelse. Det är ju i och för sig rent guld att de viker av och rantar omkring inne på nån kyrkogård innan de fortsätter ner mot Snickarbacken.

Ja, så kan det förstås vara. För egen del tror jag att spanarna som höll till på söder, är de verkliga walkie talkie-män som observerats i området av Svensson. Och att de inte hade något med mordet att göra alls. Om MOP var organiserat av "proffs" (eller vilket ord man nu vill använda), tvivlar jag på att man skickade ut figurer som inte kunde handskas diskret med dem - utan öppet gick omkring med långa antenner och pratade i dem utanför bingohallar och biografer, exempelvis. Proffs ska verka utan att synas, inte dra uppmärksamhet till sig. Jag är bered att hålla med Hans Ölvebro "hade vi bett allmänheten om hjälp, bett dem höra av sig om iakttagelser av personer som gick omkring med bandyklubbor i city; hade vi blivit lika nedringda".
Citera
2022-07-28, 19:35
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ja, förvisso. Som jag skrev tidigare, hade GM skjutit LOP när de stod stilla utanför Sari istället, hade han haft en mindre riskabel flykt, mörkare och plan mark. Han hade kunnat springa norrut på Luntmakargatan och försvunnit bland "fredagsfirarna" stället.

Men visst, att skjuta LOP i city är riskabelt oavsett, hade varit långt klockare (anser jag) att ha is i magen, skjuta dem i någonstans i "triangeln" istället, rent av väntat till Gamla Stan. Tycker jag jag. Och givetvis använt sig av ett annat vapen och ammunition, siktat mot huvudet först, därefter kroppen.

Ok, så i gränden är restaurangbesökarna en risk, men runt Sari är restaurangbesökare raka motsatsen till risk!?

Varför gamla stan med få utfarter skulle va bra kommer jag aldrig förstå. Det fanns ju också vissa säkerhetsarrangemang runt bostaden då och då.

Huvudskott är film. Vill man fälla djuret så är det kombination av storleken och dödlighet på träffbilden.

Nu är det inte så att någon som planerar mordet ett par timmar eller under många månader per automatik kan välja vapen.
Citera
2022-07-28, 19:40
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Sån tur, hmmm, att alla narkotikaspanarna avslutade sin spaning i förtid och gick hem så dom inte var kvar när skjutandet började.

Ja det är två härliga alternativ. Antingen slöar knarkspan och lurar skattebetalarna på pengar, eller så mörkar de något (någon form av inblandning eller inkompetens).

Hur fan kan man ha svårt minnas vad man utförde för arbetsuppgifter kvällen statsministern blir mördad i samma område. Det är osannolikt. Man är polis, man är nära i tid och rum - vem av dessa skulle inte minnas...
Senast redigerad av enough-is-enough 2022-07-28 kl. 19:42.
Citera
2022-07-28, 19:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Ok, så i gränden är restaurangbesökarna en risk, men runt Sari är restaurangbesökare raka motsatsen till risk!?

Varför gamla stan med få utfarter skulle va bra kommer jag aldrig förstå. Det fanns ju också vissa säkerhetsarrangemang runt bostaden då och då.

Huvudskott är film. Vill man fälla djuret så är det kombination av storleken och dödlighet på träffbilden.

Nu är det inte så att någon som planerar mordet ett par timmar eller under många månader per automatik kan välja vapen.

Bohemia låg inne i gränden, GM sprang förbi Bohemias ingång med fem tio meter, GM sprang förbi restaurangens fönster, besökare till Bohemia gick vanligen in/ut via gränden (visst, somliga parkerade säkert bilar på Luntmakargatan, gick den vägen). I hörnet av Thulehuset där Sari låg, fanns mig veterligen ingen restaurang, inte heller lång och besvärlig trappa.

Huvudskott är inte film, sluta.

Givetvis inte. Men OM (vilket diskussionen i grunden handlade om) GM ingick i en grupp, som planerat mordet över tid, eller om det var ett proffs/agent (whatever) så hade han knappast valt en osmidig revolver av typen Smith and Wesson Highway Patrolman, än mindre använt Metal piercing-ammunition i kombination, som Sonny Björck påpekar får den kombon en extra hög smäll. Att använda en pistol hade varit smidigare och lättare att hantera (före, under och efter mordet), kanske även använt ljuddämpare - skjutit flera skott mot båda offren, både i kropp och huvud.

Gamla Stan är långt bättre. GM hade kunnat kunnat uppföra sig lugnt och sansat när han kom runt en knut, promenerat stilla och inte dra till sig onödiga blickar (vilket han sannolikt gjorde efter DBG, enligt mig). Det hade med lätthet kunnat bli rätt få vittnen till händelsen i GS till skillnad mot korsningen i city. Det hade tagit längre tid för poliserna att krångla sig dit. Och innan de ens hade kunnat stava till "spärra av", så hade GM gått upp i rök för länge sedan.
Citera
2022-07-28, 19:53
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ja, så kan det förstås vara. För egen del tror jag att spanarna som höll till på söder, är de verkliga walkie talkie-män som observerats i området av Svensson. Och att de inte hade något med mordet att göra alls. Om MOP var organiserat av "proffs" (eller vilket ord man nu vill använda), tvivlar jag på att man skickade ut figurer som inte kunde handskas diskret med dem - utan öppet gick omkring med långa antenner och pratade i dem utanför bingohallar och biografer, exempelvis. Proffs ska verka utan att synas, inte dra uppmärksamhet till sig. Jag är bered att hålla med Hans Ölvebro "hade vi bett allmänheten om hjälp, bett dem höra av sig om iakttagelser av personer som gick omkring med bandyklubbor i city; hade vi blivit lika nedringda".

Men nu fyller ju antennen en funktion. Att dölja dom är inte praktiskt möjligt till fots i mina ögon.

Om det fanns WT-män så är det inte som de gick och visade upp WT. Det är några få personer som sett WT, om man tar hänsyn till de hundratals personer som gått förbi dem. De har dolt sig hyfsat bra om de fanns. Men eftersom man inte kan kommunicera utan antenn så blir man inte helt osedd i city.

Så du tror det är de på Söder som ljuger och egentligen var nära mordplatsen, men är samtidigt säker på att de inte är inblandade?
Citera
2022-07-28, 20:02
Bannlyst
Citat:
Men nu fyller ju antennen en funktion. Att dölja dom är inte praktiskt möjligt till fots i mina ögon.

Om det fanns WT-män så är det inte som de gick och visade upp WT. Det är några få personer som sett WT, om man tar hänsyn till de hundratals personer som gått förbi dem. De har dolt sig hyfsat bra om de fanns. Men eftersom man inte kan kommunicera utan antenn så blir man inte helt osedd i city.

Så du tror det är de på Söder som ljuger och egentligen var nära mordplatsen, men är samtidigt säker på att de inte är inblandade?

Det fanns smidigare och diskretare wt:s vid tidpunkten till att börja med. Ett proffs skulle givetvis inte gå och prata i sin wt öppet bland fredagsfirare, han skulle ta skydd någonstans och meddela sig kort, ha den innanför jackan, gå bakom ett hörn, huka sig, prata i en port eller bakom en bil, osv. Det är verkligen inte omöjligt att dölja sin wt - möjligen för en amatör. Merparten som använde en wt centralt de åren, talade givetvis öppet i dem, eftersom de inte hade något att dölja. De få verkliga wt-iakttagelser som gjorts, är förmodligen sådana, eller så såg de just knark-span, som ev pratade i dem med kollegor på väg hem eller till statione, etc.

Din sista fråga får jag inte riktigt ihop...
Citera
2022-07-28, 20:05
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Bohemia låg inne i gränden, GM sprang förbi Bohemias ingång med fem tio meter, GM sprang förbi restaurangens fönster, besökare till Bohemia gick vanligen in/ut via gränden (visst, somliga parkerade säkert bilar på Luntmakargatan, gick den vägen). I hörnet av Thulehuset där Sari låg, fanns mig veterligen ingen restaurang, inte heller lång och besvärlig trappa.

Huvudskott är inte film, sluta.

Givetvis inte. Men OM (vilket diskussionen i grunden handlade om) GM ingick i en grupp, som planerat mordet över tid, eller om det var ett proffs/agent (whatever) så hade han knappast valt en osmidig revolver av typen Smith and Wesson Highway Patrolman, än mindre använt Metal piercing-ammunition i kombination, som Sonny Björck påpekar får den kombon en extra hög smäll. Att använda en pistol hade varit smidigare och lättare att hantera (före, under och efter mordet), kanske även använt ljuddämpare - skjutit flera skott mot båda offren, både i kropp och huvud.

Gamla Stan är långt bättre. GM hade kunnat kunnat uppföra sig lugnt och sansat när han kom runt en knut, promenerat stilla och inte dra till sig onödiga blickar (vilket han sannolikt gjorde efter DBG, enligt mig). Det hade med lätthet kunnat bli rätt få vittnen till händelsen i GS till skillnad mot korsningen i city. Det hade tagit längre tid för poliserna att krångla sig dit. Och innan de ens hade kunnat stava till "spärra av", så hade GM gått upp i rök för länge sedan.

Sprang han verkligen förbi fönstren? Nja, norra väggen var täckt. Restaurangerna på andra gator har inte fönster? Människor nära Sari är inte lika mycket människor?

Ett skott i torso med magnum har extremt stor dödlighet kombinerat med stor träffbild och mindre plötsliga rörelser.

Ljuddämpare är också film. Det spekar ingen större roll.

Så i gamla stan hade han kunnat göra det han gjorde?
Citera
2022-07-28, 20:09
Bannlyst
Citat:
Sprang han verkligen förbi fönstren? Nja, norra väggen var täckt. Restaurangerna på andra gator har inte fönster? Människor nära Sari är inte lika mycket människor? Bohemia hade fönster mot Tunnelgatan, merparten av fönstren var väl täckta av byggställningar och skynken dock. Resten av din mening får jag inte ihop.

Ett skott i torso med magnum har extremt stor dödlighet kombinerat med stor träffbild och mindre plötsliga rörelser. Lyssna på vad Sonny Björck säger i Palmemordspodden gällande vapnet, ammunition, osv.

Ljuddämpare är också film. Det spekar ingen större roll. Sluta larva dig.

Så i gamla stan hade han kunnat göra det han gjorde? Sluta larva dig.

Läs fetade.
Citera
2022-07-28, 20:15
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Det fanns smidigare och diskretare wt:s vid tidpunkten till att börja med. Ett proffs skulle givetvis inte gå och prata i sin wt öppet bland fredagsfirare, han skulle ta skydd någonstans och meddela sig kort, ha den innanför jackan, gå bakom ett hörn, huka sig, prata i en port eller bakom en bil, osv. Det är verkligen inte omöjligt att dölja sin wt - möjligen för en amatör. Merparten som använde en wt centralt de åren, talade givetvis öppet i dem, eftersom de inte hade något att dölja. De få verkliga wt-iakttagelser som gjorts, är förmodligen sådana, eller så såg de just knark-span, som ev pratade i dem med kollegor på väg hem eller till statione, etc.

Din sista fråga får jag inte riktigt ihop...

Ja men nu var det i stadsmiljö, man behöver rejäla doningar för att klara radiotrafik.

Det är just det vittnena säger. Man är i port, man döljer i jackan, man har i bil, bara något enstaka handlar om att stå riktigt öppet, men det är svårt undgå när målet befinner sig på Sveavägen mitt i city.

Och de fall då de verkligen döljer sig då har de inte setts. Det handlar om ett par handfull vittnesmål, utav alla de hundratals som måste kommit nära dessa WT-män.

Varför skulle knarksspanarna gå öppet med WT?

Sista frågan handlar om att du sa vittnesmålen om WT avser knarksspanarna på Söder. Varför skulle dessa knarkspanare ses nära mordplatsen?
Citera
2022-07-28, 20:19
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Läs fetade.
Vadå larva mig? Du sa att i Gamla stan kan mördaren skynda bort och sen gå lugnt för att inte uppmärksammas, och att du tror mördaren gjorde så efter han mött YN.

Då är det ingen fördel för Gamla stan...

Valet av vapen tänker jag inget om, då mitt fokus här är planerat/oplanerat, inte proffs/lekman. Det finns en anledning att jägare inte skjuter djuren i huvudet.
Senast redigerad av enough-is-enough 2022-07-28 kl. 20:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in