Citat:
Ursprungligen postat av
papperslapp2021
Tack för bra och överskådligt inlägg, en del kände jag till sedan tidigare, men ändå bra att få det sammanfattat på dylikt vis. Det är inte omöjligt att du har rätt. Frågan blir ju om SA agerade på eget initiativ, med viss hjälp från svenska kontakter inom polis/militär, eller, om det exempelvis går att fläta ihop två spår som SA och Bofors. Jag vet att Lena Andersson för ett par år sedan i Sveriges Radio spekulerade i, och förklarade varför det var dumt, att inte vara öppen för detta. Att två eller flera uppslag kunde ligga bakom. Minns inte om hon nämnde några specifika uppslag dock.
Nja, nu tror jag inte att SA (Sydafrika) agerade alls mer än att de "lånade ut" operatörer via Craig Williamson.
De som drev, anstiftare, attentatet var intressen i Bofors vapenhandel och där hade Sydafrika som stat "inga intressen". Dvs Adnan Khashoggi som hade varit finansiell mellanhand i Iran-Contras-affären såg en affärsmöjlighet med vidareexport av Boforshaubitsar från Indien till Iran om bara Sverige släppte igenom affären. Inte nödvändigtvis godkände vidareexporten.
För Kashoggis affärspartner i Iran-Contras-affären från USA (Oliver North mfl) och Israel (David Kimche) så låg en sådan affär i linje med västs politik att stödja Iran medan Sovjetunionen stödde Irak med vapenleveranser.
Intressant är att flera på exekutiv nivå i USA inom säkerhetsorgan hade bakgrund i Vietnamkriget och hade därmed redan en fientlig inställning mot Olof Palme på grund av hans engagemang i att kritisera USA för dess krigföring i Vietnam och Laos.
Man skall inte glömma dessas "rational" att om Vietnam föll så hade Sovjetunionen på dess "peak" 80 divisioner i östra Europa och med en sovjetisk militär bas i Sydostasien så skulle USA stå inför ett tvåfrontskrig. Det fanns en ovilja att använda kärnvapen i Europa så ett varmt krig mellan USA och Sovjet var inte önskvärt.